الف گزارش می دهد؛ پنجمین سوال از رئیس جمهور/ سه سوال منتفی شد/ چهارمین سوال در دستور کار کمیسیون اقتصادی/ پنجمین در مرحله امضاء

گروه سیاسی الف،   3970128185 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

تا کنون نمایندگان پنج سوال از رئیس جمهور مطرح کردند که هنوز روحانی برای پاسخ به نمایندگان در مجلس حاضر نشد.

پنجمین سوال از رئیس جمهور/ سه سوال منتفی شد/ چهارمین سوال در دستور کار کمیسیون اقتصادی/ پنجمین در مرحله امضاء

به گزارش الف از میان پنج سوال مطرح شده از سوی نمایندگان، هر چند 2 سوال هنوز نهائی نشده اما سه سوال قبلی که هر کدام بیش از 100 امضا داشت و رئیس جمهور بجای حضور در مجلس و پاسخگویی به نمایندگان، دولتی ها را بسیج می کرد تا در رایزنی با نمایندگان و دادن وعده ها، امضاهای خود را پس بگیرند. از طرف دیگر هیئت رئیسه مجلس هم همگام با دولت مانع طرح سوال از رئیس جمهور در صحن مجلس شده است.

بعنوان مثال طرح سوال اول از رئیس جمهور هشت ماه در هیئت رئیسه معطل ماند و در نهایت با لابی گسترده دولت و مخالف هیئت رئیسه برای طرح در صحن مجلس، با پس گرفتن امضاهای نمایندگان منتفی شد.

برای طرح سوال از رئیس جمهور به امضای حداقل 74 امضاء نیاز است. اولین طرح سوال از رئیس جمهور در خرداد سال گذشته در مجلس کلید خورد.
محور این طرح در خصوص موسسات مالی- اعنباری بود که 130 امضاء داشت.

این طرح پس از تحویل به هیئت رئیسه مجلس، حدود هشت ماه در هیئت رئیسه معطل ماند اما در نهایت در بهمن ماه برای برگزاری نشست میان نمایندگان سوال کننده و نمایندگان رئیس جمهور، به کمیسیون اقتصادی ارجاع شد.

کمیسیون مذکور روز دوشنبه 30 بهمن نشست مشترک با حضور نمایندگان متقاضی سوال و نمایندگان دولت شامل نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور، مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد و سیف رئیس کل بانک مرکزی برگزار کرد.
بعد از این جلسه سوال از رئیس جمهور بیش از حد نصاب امضاء داشت. طبق آئین نامه داخلی مجلس، چنانچه یک هفته بعد از این نشست، حداقل یک چهار نمایندگان بر طرح سوال از رئیس جمهور و حضور وی در صحن مجلس اصرار داشته باشد، سوال باید در دستور کار مجلس قرار می گرفت اما هیئت رئیسه مجلس بجای یک هفته، 13 روز بعد اعلام کرد که سوال از رئیس جمهور دارای حد نصاب امضاء نیست و از دستور کار مجلس خارج شده است.

این سوال بعد از یک هفته دارای 89 امضاء بود اما با ترفند هیئت رئیسه مجلس و طول دادن زمان اعلام نظر، تعداد امضاها به 58 عدد رسید که بدین ترتیب سوال منتفی شد.

سوال دوم از رئیس جمهور نیز در اسفند سال گذشته در مجلس کلید خورد که دارای 104 امضاء بود و از سوی هیئت رئیسه مجلس به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع شد.

علت افزایش قیمت ارز، گسترش بیکاری و ایجاد نشدن شغل برای جوانان، دلایل استمرار تحریمهای بانکی علی رغم اجرایی شدن همه تعهدات برجام از سوی ایران، حجم زیاد کالای قاچاق به کشور و رکود اقتصادی چندین ساله از جمله محورهای طرح دوم سوال از رئیس جمهور بود.

کمیسیون مذکور هم روز دوشنبه 14 اسفند نشستی میان طراحان سوال و نمایندگان دولت برگزار کرد.

اما این بار نمایندگان دولت شامل عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، سیف رئیس کل بانک مرکزی و نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور در کمیسیون اقتصادی مجلس حاضر شدند و به سوالات نمایندگان پاسخ دادند.

مهلت یک هفته ای برای حد نصاب داشتن و یا نداشتن امضاهای این طرح سوال، عصر روز یکشنبه 20 اسفند به پایان رسید که در این زمان سوال مذکور بیشتر از حد نصاب امضاء داشت و رئیس مجلس باید سوال را در دستور کار مجلس قرار می داد اما دولتی ها روز دوشنبه 21 اسفند و یک روز پس از پایان مهلت یک هفته ای لیست اسامی 46 نماینده ای که امضاهای خود را پس گرفتند، به هیئت رئیسه مجلس دادند و این سوال هم منتفی شد.

سومین طرح سوال نیز در اواخر اسفند با 102 امضاء و با همان محوریت موسسات مالی-اعتباری در مجلس کلید خورد که باز این طرح هم منتفی شد.

اما نمایندگان مجلس که خواستار حضور رئیس جمهور در صحن مجلس هستند، در اولین روز کاری مجلس در سال جاری در روز یکشنبه 19 فروردین چهارمین طرح سوال از رئیس جمهور را کلید زدند. این طرح دارای 96 امضاء و پنچ محور است.

موفق نبودن دولت در کنترل قاچاق، علت استمرار تحریم‌های بانکی با گذشت بیش از ۲ سال از آغاز اجرای برجام و با وجود ایفای همه تعهدات ایران، بی توجهی دولت تدبیر و امید نسبت به آمار بیکاری مفرط، علت رکود اقتصادی شدید چندین ساله در دولت با وجود وعده‌ها و اعلام‌های مکرر عبور از رکود و علت افزایش شتابان نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی از محورهای این سوال است.

این سوال از سوی هیئت رئیسه مجلس به کمیسیون اقتصادی ارجاع شد و هم اکنون در دستور کار کمیسیون قرار دارد.

کمیسیون هم نامه ای به دولت فرستاده تا نمایندگان رئیس جمهور جهت برگزاری نشست معرفی شوند. اما پنجمین سوال از رئیس جمهور امروز سه شنبه در مجلس کلید خورد. محور این سوال درباره علل شفاف‌سازی نکردن حقوق و دستمزد مدیران، وزرا و معاونین دولت و راه اندازی نشدن سامانه ثبت حقوق و دستمزد در این زمینه است.

طبق قانون برنامه ششم توسعه که مجلس آن را مصوب کرده، مقرر شده که دولت از ابتدای اجرای این قانون، یعنی از ابتدای سال گذشته، نسبت به راه‌اندازی سامانه‌ای جهت ثبت و شفاف‌سازی حقوق و دستمزد مدیران، وزرا و معاونان وزرا اقدام کند، اما تاکنون این کار صورت نگرفته است.

نمایندگان در قالب سوال خواستار پاسخگویی رئیس‌جمهور در این زمینه هستند.

این طرح سوال امروز در مجلس تهیه و در حال جمع آوری امضاست که البته معلوم نیست که به چه سرنوشتی دچار می شود.

دیدگاه کاربران

محسن۳۰۶۲۸۶۱۹:۰۵:۳۱ ۱۳۹۷/۱/۲۸
تا مجلس حاصل تکرار هست این سوال هم به سرنوشت قبلیها دچار میشه
ناشناس۳۰۶۳۰۹۱۹:۳۵:۴۶ ۱۳۹۷/۱/۲۸
نمایندگان باید گذشته ها را جبران کنند و ثابت کنند وکیل مردم هستند نه وکیل...
ناشناس۳۰۶۳۱۶۱۹:۴۷:۵۰ ۱۳۹۷/۱/۲۸
چه مجلس مقتدری :)
ناشناس۳۰۶۳۳۲۲۰:۱۰:۱۹ ۱۳۹۷/۱/۲۸
بالاخره این سوالات به جای خود باقی است و ازبین نمیره که، به خصوص قاچاق و ارزش ریال که دیگه خیلی خیلی وخیم است و سالها قبل باید رسیدگی میشد این دو مورد در جهان رقیب نداریم (در درازمدت)
ناشناس۳۰۶۴۲۶۲۲:۱۴:۴۴ ۱۳۹۷/۱/۲۸
هنوز جوابی برای سئوالات اخذ نشده ۳ سئوال منتفی شده ؟؟؟ !! ههههههههههههه عجب اوضاعی داره این پارلمان !!!!!!!! خدایا فقط به تو پناه میبریم.
ناشناس۳۰۶۷۶۹۱۰:۴۱:۳۶ ۱۳۹۷/۱/۲۹
اسلاحتلبا با نام دموکراسی و آزادی سر کار اومدن ولی حتی مبانی شم اجرا نمی کنن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین