پول ملی، قوی بهتر است یا ضعیف؟

*عطا بهرامی،   3970128023 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
پول ملی، قوی بهتر است یا ضعیف؟

از زمان ظهور پول های مدرن یا به بیان فنی تر پول اعتباری و ظهور واحدهای مختلف پول ملی، نرخ برابری ارزها بیش از متغیرهای عادی بر مناسبات اقتصادی کشورها اثر گذاشته است. یک تغییر کوچک در نرخ برابری پول های ملی می تواند آثار وسیعی در بخش واقعی اقتصاد کشورها بر جای بگذارد. بازی با نرخ ارز مانند پرواز جغدها در نیمه شب صدا تولید نمی کند، اما بر زندگی موجوداتی که جغد شکار می کند اثر دارد، اثری که می تواند به معنای پایان زندگی یک پرنده کوچک یا یک موش صحرایی باشد.

اصطلاح "جنگ ارزی" که ویژگی دوران پول اعتباری است امروزه به اصطلاحی آشنا تبدیل شده است که مانند قانونی اساسی دوره مشروطه هر کس معنای خود را از آن مطالبه می کند. یکی از جنگ ارزی کاهش ارزش ریال و نابودی اعتبار پولی ملی فهمیده و آنرا سیاستی نکوهیده می داند و دیگری با دفاع از کاهش ارزش برابری پول ملی با سایر ارزها؛ یارانه ارزی را دلیل ناکارآمدی اقتصاد و نابود شدن تولید داخل می شناسد.

اما واقعیت چیست؟

هیچ کس در این تردید ندارد که اقتصاد بالنده؛ چنانچه شهید مطهری به تصریح بیان می کند؛ اقتصادی است که پیوسته بر ثروت جامعه بیفزاید. با این تعریف که مخالفی هم ندارد، اقتصاد ایران زمانی در مسیر درست حرکت می کند که پیوسته قوی تر شود. اگر اقتصاد ایران پیوسته بر قدرت خود بیفزاید ناگزیر بر قدرت پول ملی آن هم اضافه خواهد شد و نمی توان اقتصادی را متصور بود که قدرتمند باشد، اما پول ملی ضعیفی داشته باشد. توالی اقتصاد قوی و پول ملی قوی حتمی است.

با پذیرش اصل بالا، باید تکلیف یک تناقض را روشن کرد. پس باید با "جنگ ارزی"(Currency War) چه کنیم؟ نخست باید به این نکته پرداخت که جنگ ارزی در ایران معکوس فهم شده است. جنگ ارزی به معنای کاهش ارزش برابری پول ملی از طرف دشمن نیست، بلکه به معنای کاهش ارزش برابری پول ملی توسط کشور مادر با هدف از بین بردن ظرفیت رقابتی کالاهای خارجی به وسیله ارزان کردن تولید داخل است.

داستان قدرت پول ملی و اثر آن بر تولید و کلیت اقتصاد دو وجه مختلف دارد که مقام های متنفذ دولتی در اقتصاد مانند تیم اقتصادی دولت به آن توجه نمی کنند. کشور مطلوب نمی تواند پول ملی ضعیفی داشته باشد و کشوری که پول ملی ضعیفی دارد حتما کشور فقیری است. دعوای اصلی بر سر منشا غایی قدرت پول ملی است که از چه منبعی ناشی می شود.

اصطلاح اقتصادی "بیماری هلندی" در ایران اصطلاحی شناخته شده است. این بیماری زمانی رخ می دهد که پول ملی نه به وسیله تولید که به وسیله خام فروشی و با استفاده از دلارهای ناشی از فروش مواد اولیه(مانند نفت) قوی شده باشد و با گران کردن تولیدات داخل اقتصاد را تک محصولی کند. ایران و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با این بیماری دست به گریبان هستند. این وضعیت به دلیل رویکرد غلط دولت ها در اقتصاد روی می دهد که تصمیم گیران اقتصادی دولت مسبب آن هستند و بدون اصلاح روند غلطی که در پیش گرفته اند نمی توانند دنبال تضعیف ارزش ریال باشند.

دولت باید در اولین گام ریشه مشکل را بخشکاند و رابطه نفت و ارزشگذاری ریال را قطع کند. بعد از این اتفاق تعریف ارزش ریال با سایر ارزها وضعیت متفاوتی پیدا می کند. منطقا باید در کوتاه مدت کاهش یابد، با ارزان شدن قیمت تولیدات داخل، افزایش در تولید ناخالص داخلی اتفاق افتاده و دولت هم می تواند درآمدهای خود را با مالیات و نه با درآمد حاصل از خام فروشی(سیاست مورد علاقه دولت کنونی که مدام از افزایش فروش نفت صحبت می کند) افزایش دهد. بعد از اجرای این سیاستگذاری، ارزش ریال به عنوان پول متعلق به یک اقتصاد پویا شروع به افزایش می کند. مانند اقتصادهای قدرتمند پس از جنگ دوم جهانی یعنی ژاپن و آلمان و مردم به علت داشتن پول قوی می توانند رفاه بالاتری را کسب کنند.

نکته پنهان در این افزایش ارزش پول آن است که ناشی از خام فروشی نیست و با تولید و استفاده از دانش و فناوری به دست آمده است که به راحتی از تکانه های خارجی آسیب نمی بیند. کما اینکه کشورهای ژاپن و آلمان به دلیل تولیدات با فناوری بالا؛ و البته گران؛ آسیب ندیده و اقتصادهای شکوفایی محسوب می شوند. برای تویوتا لکسوس و مرسدس بنز اگرچه خودروهایی گران قیمت باشند تقاضای کافی وجود دارد و این دو خودروساز با 28 و 27 میلیارد دلار ارزش گرانترین برندهای جهان هستند.

این تغییر منبع درآمدهای دولت از خام فروشی به مالیات ناشی از کسب و کار اقتصادی، ریلگذاری کلان کشور را اصلاح کرده و تغییر می دهد. در وضعیت کنونی برنده؛ واردکننده ها و بازنده تولیدکننده ها هستند که اثر آن بر مردم هم به شکل بیکار شدن کارگران و از میدان به در شدن تولیدکنندگان خود را نشان می دهد.

افرادی در تیم اقتصادی دولت بدون اینکه تکلیف دولت را با درآمدهای بادآورده نفتی تعیین کنند به دنبال بازتعریف ارزش ریال هستند، زیرا نه می خواهند زحمت سیاستگذاری اقتصادی را به جان خریده و به مدیریت لوکس کنونی که تنبل و بی انگیزه کار می کند پایان دهند، و نه از درآمدهای نفتی بدون زحمت چشم پوشی می کنند. دولت می تواند با ادامه وضع فعلی بدون دغدغه نفت فروخته و خرج کند و بخش خصوصی کارآفرین را هم به حاشیه رانده شد و منفعل نماید.

اصرار دولت ها بر خام فروشی و امید بستن به درآمدهای نفتی، ارزش افزوده سایر بخش های اقتصادی را از بین برده و دولت ها را بی نیاز از سیاستگذاری درست و اعمال مدیریت صحیح در اقتصاد کرده است. نتیجه اینکه تولید و اشتغال آسیب دیده و اقتصاد را از تعادل خارج کرده است که گسترش فقر و افزایش تنش های اجتماعی نتیجه آنی این سیاست اشتباه است. 

 

*پژوهشگر و کارشناس اقتصادی(پول و بانکداری)

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۵۴۶۲۰۷:۵۱:۴۳ ۱۳۹۷/۱/۲۸
تمام ایرادات درست و نادرست و همه ی افترائات و اتهامات ناروایی که این دولت فقط برای تصاحب قدرت به دولت احمدی نژاد نسبت داد ، خودش به توان ۱۰۰ مرتکب شد. ____________________ اقتصاد مولّد و پویا را نابود کردند. واردات را رسماً به فرهنگ نیز کشاند. این دولت معنی تعدادی از واژه ها را تغییر داد. امروز وقتی صحبت از تدبیر میکنی ، همه میترسند!! امروز وقتی دم از شفافیت و ذخایر انقلاب و امید و دکترا و عقلانیت و ... میزنی ، مردم بدبین میشوند !!
ناشناس۳۰۵۴۶۳۰۷:۵۵:۵۱ ۱۳۹۷/۱/۲۸
اگر توسط دولت تعیین نشود بهتر هست، و بهترین حالت بدون تغییر است،
ناشناس۳۰۵۴۷۰۰۸:۰۸:۰۷ ۱۳۹۷/۱/۲۸
نگفتید باید چه کرد تا نجات پیدا کنیم
ناشناس۳۰۵۴۷۲۰۸:۰۹:۱۱ ۱۳۹۷/۱/۲۸
اقتصاد لیبرالی محکوم به شکست است
محمد۳۰۵۴۷۴۰۸:۱۰:۳۴ ۱۳۹۷/۱/۲۸
ریشه تمام مشکلات اقتصادی کشور ناشی از مدیریت نالایق است. آیا شخصی که توان بالایی در حوزه فعالیت های اقتصادی دارد با وجود مشکلاتی که برای یک تولید کننده ایجاد می کنیم و سودی که دلالی و واسطه گری در کشور دارد حاضر است سرمایه خود را در امور تولید قرار دهد؟ یک تولید کننده باید دم شورای صنفی، وزارت صنایع، آب گاز محیط زیست حمایت از مصرف کننده شهرداری دارایی نیروی انتظامی سازمان استاندارد نمایندگان مجلس شهرش تامین اجتماعی وزارت کار و .... ببینه بعد تازه بیاد با نهادها و سازمان ها و موسسات خصولتی وارد کننده که از جاهای خاص واردات بدون گمرک انجام می شه رقابت کنه تازه اگه بعدا بهش اتهام هم نچسبانند. همه اینها ضعف مدیریت است. هر موقع اینها درست شد. اقتصاد کشور رونق می گیرد صادرات افزایش پیدا می کند و ناخوداگاه ارزش پول ملی هم بالا می رود که باعث ارتقاء رفاه اجتماعی خواهد شد
الف ر۳۰۵۴۷۶۰۸:۲۱:۴۴ ۱۳۹۷/۱/۲۸
پول ایران مثل مسولان پر قدرت است ( نه قوی)اثرش برمردم کشورش بسیار زیاد و در برخورد بامردم خیلی قدرت نمائی میکنند با یک کوچکترین تغیر در پایه آن مردم را به خاک می نشونه در مواجه با عوامل بیرون بسیار ضعیف هستند شعارهایشان را نباید نگاه کرد حال روز ما گواه همین مدعاست با حقوق کارمندی و بازنشستگی چند صنار توبانک گذاشتم تا عروسی بچه را اداره کنم ولی حالا 50 در صد قدرت خرید آن افت کرد اگر مبلغش زیاد میرفتم ملک میخریدم
ناشناس۳۰۵۴۷۷۰۸:۲۲:۲۱ ۱۳۹۷/۱/۲۸
کشور مالزی یک بشکه نفت ندارد و بروید ارزش پولش را با ارزهای دیگر خارجی در ده سال گذشته مقایسه کنید ! بعد ایران صد ها برابر ارزش پولش کم شده ولی خبری از رونق تولید و اشتغال نیست. نویسنده ی محترم بفرماید چندین برابر دیگر باید ارزش پول ملی مان کم شود تا تولید ملی تقویت شود ..ایا مشکل تولید ایران فقط ارزش پول است یا جنس بنجل و بی کیفیت ؟ مگر خودروی داخلی نبود که مردم را مجبور کرده اید ده ها سال آن را بخرند ‌.چه اتفاقی در رونق تولید آن افتاد ؟
ناشناس۳۰۵۴۷۹۰۸:۲۴:۴۲ ۱۳۹۷/۱/۲۸
کاملا درسته ولی سوال مهم اینه که سیاست گذاری کلان در عرصه داخلی و خارجی چقدر در اختیار دولت هست؟ ایا بهتر نیست همگی به راه انصاف نزدیکتر بشیم به جای استفاده از مشکلات برای تحقیر حریف سیاسی؟
تقوی۳۰۵۴۸۱۰۸:۲۵:۴۵ ۱۳۹۷/۱/۲۸
مقاله فوق العاده ای بود در بیان چند نکته کلیدی در اقتصاد . مخلص مقاله با پایین نگه داشتن تصنعی سایر ارزها نمی شود ارزش پول ملی را حفظ کرد چون اقتصاد پویا و مولد نداشته باشیم بخواهیم یا نخواهیم ارزش پول ملی افت می کند و برعکس اقتصاد مولد و همراه با ارزش افزوده در نهایت ثروت ملی و ارز آوری بهمراه دارد و در نهایت پول ملی تقویت می شود.
مازیار۳۰۵۴۸۵۰۸:۳۶:۱۷ ۱۳۹۷/۱/۲۸
آره شماهم به خاطر کاهش ارزش برابری پول ملی توسط کشور مادر با هدف از بین بردن ظرفیت رقابتی کالاهای خارجی به وسیله ارزان کردن تولید داخل است این کارو میکنید و اصلا به تحریم و مشکلات بانکی و نقدینگی و چاپ اسکناس بدون پشتوانه ربطی نداره. ما قشنگ مثل چین داریم عمل میکنیم. موافقم واقعا. چقدر هوشمندانه بوده این حرکت. دارم کم کم به خودم افتخار میکنم !!!!!
ناشناس۳۰۵۴۹۳۰۸:۴۶:۱۸ ۱۳۹۷/۱/۲۸
داشتن یک پول ملی قوی کمک به کشور است هر چقدر پول ملی ضعیف تر باشد نشان از ضعف دولت را می دهد . من با جمله ای که نوشته شده مبنی بر اینکه کشورهای عربی به خاطر تک محصولی بودن مثل ایران هستند را قبول ندارم . کشورهای عربی حتی عراق در حال حاضر پول ملی بسیار قوی و قابل اتکا دارند شما نگاهی به ده سال پیش بیندازید هر 1000 دینار عراقی 500 تومان بود اما در حال حاضر هر 1000 دینار عراقی 4400 می باشد یعنی بیش از 8 برابر و یا کشور عربستان ، امارات ، قطر ، عمان ، لبنان و... ارزش پول ملی خود را در برابر دلار آمریکا حفظ کرده اند . پس این یک جمله اشتباهیست که به دلیل تک محصولی بودن کشورمان ( که البته نیست) بیماری هلندی در اقتصاد را بهانه کنیم و کاهش ارزش پول ملی را یک امتیاز فرض کنیم. کاهش ارزش پول ملی شهروندان یک کشور را فقیر تر می نماید . اگر چین که ابر قدرت اقتصادی محسوب میشود ارزش پول ملی خود را به میزان خیلی اندک کاهش داد به دلیل افزایش صادرات و همچنین بالا بردن تولید و استفاده از دمپینگ است . اما اقتصاد ایران چند درصد از اقتصاد جهان را در اختیار دارد؟ وقتی شهروندان یک کشور به یک باره ودر عرض 6 ماه کاهش ارزش داراییهای خود را به میزان 40 درصد لمس مس کنند امیدی به دولت نخواهند داشت و قطعا نارضایتی و کاهش تولید را در پی خواهد داشت . در واقع به دلیل همین افزایش های بی دلیل نرخ ارز کاهش در تولید و افزایش بی کاری را در کشور شاهد هستیم . انچه را که واقعیت است را به مردم بگوییم نه انچه را که فقط یک عده خاص .... . واقعیت این است که می بایست ارزش پول ملی افزایش یابد . ریال ایران باید قدرتمند باشد تا بتواند با بقیه ارزها مقابله نماید با این سیاستها هم کشور فقط به قهقرا می رود و نتیجه اش را در این 15 سال اخیر دیده ایم . به غیر از نا امیدی و یاس و بیکاری ممتد هیچ عواقب دیگری ندارد. دولت به جای اینکه با ارز فروشی تامین در آمد کند بهتر است با ایجاد کارگاههای تولید کوچک و ارزان در پی کسب در آمد باشد. این راه ، راه نیست بی راهه است. با تشکر ، کارشناس ارشد مدیریت
ناشناس۳۰۵۵۰۷۰۸:۵۸:۴۷ ۱۳۹۷/۱/۲۸
اتکا بر اقتصاد نفتی صرفا مال این دولت نیست و دولت های قبلی هم همینجوری بودن. فقط یکیش راحت فروخته اون یکی سخت فروخته ولی درحالت کلی فروخته. سوالی که هست اینه که ما چرا نباید از پول نفت به دست اومده که مبلغ هنگفتی هم میشه در بخش های دیگه سرمایه گذاری کنیم ؟ کشوری مثل امارات متحده عربی از میدان های گازی بهره برداری جامعی می کنه ولی با پولش توی صنعت گردشگری و توریسم سرمایه گذاری می کنه. کشوری مثل ایالات متحده شروع اوج گیری اقتصادیش بعد از فوران چاه های نفتش بوده ولی سرمایه بسیار عظیم این بخش رو به بخش تولیدات داخلی تزریق کرده و نتیجه اش رو هم گرفته. اگر معلوم بشه دلارهای نفتی در کجای این اقتصاد سرمایه گذاری میشه بهتر میشه راجع بهش اظهار فضل کرد.
ناشناس۳۰۵۵۲۴۰۹:۲۵:۲۸ ۱۳۹۷/۱/۲۸
درست کردن اقتصاد ما خیلی سادست ولی اراده ای نیست چون منافع عده ای در وادات هست . کافیه لیست واردات رو بزاریم روی میز و تمام کالاهایی که به صورت صد در صد یا به وسیله وارد کردن مواد اولیه امکان تولید در داخل را دارند به صورت کامل ورودش رو ممنوع کنیم . از طرفی مواد اولیه و ماشین الات و دستکاه های صنعتی رو بدون تعرفه وارد کنیم . برای کالاهای موجود در بازار هم یک زمان 6 ماهه در نظر بگیریم تا به فروش بروند و از اون به بعد همه کالاهای در لیست که خارجی در بازار هست کالاهای قاچاق محسوب بشه و جمع اوری شود . از چیزی هم نترسیم ، کافیه این اطمینان به تولید کننده داده بشه که سیاست ها پایدار و هدفمند هست تا در مدت کوتاهی شاهد ایجاد کارگاه های تولیدی بسیاری باشیم . البته باید سازمان استاندارد تمام کالاها رو مورد بررسی قرار دهند تا در حق مصرف کننده ظلم نشود . چرا باید انواع و اقسام اجناس ساده مثل دمپایی ، کفش ، لباس ، کیف ، چمدان ، چتر ، مداد و لوازم التحریر ، لامپ ، سوزن ، جوراب ، سبد و بسیاری دیگر به راحتی وارد شود ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۳۰۵۵۵۷۱۰:۱۹:۵۸ ۱۳۹۷/۱/۲۸
پول ملی ما که هر روز ضعیف میشه خیلی با پایین نگاه داشتن ارزش واقعی یوان برای رقابت در بازار جهانی فرق میکنه !! در مورد ما یعنی دولت بی پول شده، اقتصاد نفتیمون ورشکسته است و هزینه با در آمد همخونی نداره و در مورد چینیها یعنی برنامه ریزی در مورد صادرات ضمنا ضریب تبدیل یوان به دلار تقریبا 6.3 هستش نه اینکه هر روز اون رو دستکاری کنن !!!!
عطا۳۰۵۵۶۵۱۰:۳۷:۰۴ ۱۳۹۷/۱/۲۸
پول ملی قوی بهتر است اصلا پولی ملی که قوی نباشد پول ملی نیست
ناشناس۳۰۵۵۷۴۱۰:۴۷:۲۵ ۱۳۹۷/۱/۲۸
پول ملی قوی به نفع ملت پول ضعیف ملی به نفع دولت است
ناشناس۳۰۵۶۷۳۱۲:۱۹:۲۸ ۱۳۹۷/۱/۲۸
برای کشورهایی که تولید کننده و صادر کننده هستن کاهش ارزش پول ملی مزایایی دارد ولی برای ایران که به لطف علاقه افراد رانت خوار و دارای ژن برتر دسته بیل و سنگ قبر را هم وارد میکند چیزی جز ضرر و بدبختی برای مردم ندارد.
ناشناس۳۰۵۷۱۵۱۲:۴۲:۴۰ ۱۳۹۷/۱/۲۸
پولی ملی را اگر عمدا ضعیف کنی مانند چین بهتر است ولی اگر سهوا ضعیف شود مانند ونزویلا وایران بسیار بد وخطر ناک است
ناشناس۳۰۵۸۶۸۱۴:۰۹:۱۷ ۱۳۹۷/۱/۲۸
پول ملی قوی و ضعیف بی معنا است، دستمزد و درامد پایین ترین فرد جامعه ملاک اسا. زمان نظام سابق یک ایرانی کارگر میتوانست ظرف 5 سال خانه و ماشیم بخرد. الان صد سال کار کند نمی تواند خانه بخرد/ مهم قدر خرید است/.
ناشناس۳۰۵۸۸۶۱۴:۲۲:۳۵ ۱۳۹۷/۱/۲۸
موضوع این هست که اصلا پول فروش دلارهای نفت به بازار تزریق نمی شود و اصلا مشخص نیست این پول کجا می رود 400 میلیارد دلار از 800 میلیارد دلار پول نفت زمان آقای احمدی نژاد اصلا معلوم نیست کجا رفته و 150 میلیارد دلار پولهای بلوکه شده ایران که آزاد شده معلوم نیست کجا رفته اند اگر این پولها وارد بازار میشد که قدرت ریال بشدت افزایش می یافت در زمان آقای احمدی نژاد دلار به 200 تومان می رسید و الان هم حداکثر با تمام تحریم ها حداکثر 1000 تومان بود و اقتصاد ایران به جریان می افتاد موضوع این هست که اقتصاد ایران شفاف نیست پولهای نفت معلوم نیست کجا می روند و رانت و اختلاس و درآمدهای نجومی مسئولان بر اقتصاد ایران سایه انداخته و در واقع اقتصاد کشور در حال حاضر با گرفتن مالیاتهای سنگین از مردم و اقتصاد نیمه جان ایران در حال سپری شدن هست نه با پول نفت اگر دلار های نفتی وارد بازار شوند نه بصورت عرضه کم یا قطره چکانی باعث قدرتمند شدن ریال می شد و قدرت ریال را به زمان قبل از تحریم ها بر می گرداند که خود باعث افزایش قدرت خرید مردم و کاهش تورم بصورت واقعی می شد که باعث افزایش تولید و کاهش شدید بیکاری و کاهش قیمت کالاها و ایجاد کارخانه های جدید و نوسازی و بروزسازی خطوط تولید قدیمی می گردد که باعث بالا رفتن کیفیت کالا ها و افزایش صادرات و قدرتمند شدن صنایع غیر نفتی می شود و بعد براحتی می توان اقتصاد را از نفت جدا کرد کاری که نروژ انجام داد این بود اول با پول نفت رفاه مردم و اقتصاد کشور را سامان داد و بعد اقتصاد کشور را از نفت جدا کرد بطوری که الان بیشتر درآمد پول نفت این کشور در حال ذخیره شدن هست چون مردم این کشور در رفاه کامل بسر می برند اما مقامات ایران اول پول نفت را از کشور جدا کردند که معلوم نیست این پول کجا می رود و مالیات های سنگین و انواع و اقسام هزینه ها بر اقتصاد نیمه جان بسته اند مشخص هست این کار باعث نابودی بقیه تولیدات ایران می شود نه بهبود سالهای سال هست متاسفانه کار مسئولان کشور دخالت ارز و طلا هست و این کار هم فقط با افزایش سالانه قیمت و ارز و طلا نه بسنده کردن به قیمت واقعی صورت می گیرد که خود باعث افزایش تورم مصنوعی افسار گسیخته می شود چرا مسئولان ایران به کار دخالت ارز و طلا پایان نمی دهند و حداقل کشور را مانند همین کشورهای حوزه خلیج فارس از نظر مالی اداره نمی کنند تا دارای پول قدرتمند و مردمی با رفاه نسبی باشند که سرمایه گذران خارجی تمایل داشته باشند برای سرمایه گذاری بیایند کدام سزمایه گذار چه داخلی و چه خارجی حاضر می شود ثروت خود را به کشوری برای سرمایه گذاری بیاورد و سرمایه گذاری کند که ارزش پول آن کشور هر سال بصورت مصنوعی پایین تر از سال قبل بیاید مشکل اقتصاد ما در اساس هست و این هست که مقامات باید دست از ارز و طلا بردارند و به کاهش مصنوعی ارزش پول ملی بردارند و ارزش ریال را به قبل از تحریم ها برگردانند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین