نهایت جنگ طلبی آمریکا در سوریه/اختلاف در کابینه ترامپ

گروه جهان الف،   3970124071 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

فضاسازی ها و تهدیدات آمریکا و همپیمانان آن درباره حمله احتمالی به سوریه، تناقض آشکار در مواضع ایالات متحده و موافقان غربی آن را نشان می دهد؛ موضوعی که تحلیلگران مسائل بین الملل آن را تایید و ضمن اشاره به اختلاف ترامپ و اطرافیان او، راهبرد و سیاست های کاخ سفید را در این زمینه مبهم و سردرگم توصیف می کنند.

نهایت جنگ طلبی آمریکا در سوریه/اختلاف در کابینه ترامپ

به گزارش ایرنا، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا پس از ادعای حمله شیمیایی شامگاه شنبه 18 فروردین به دوما و متهم کردن نظام سوریه در این باره تهدید کرد که اقدام نظامی علیه سوریه را در دستور کار خود قرار می دهد. در مقابل، وزارت امور خارجه سوریه اتهام حمله شیمیایی به دوما را رد کرد و از سازمان منع سلاح های شیمیایی سازمان ملل متحد خواست درباره ادعاهای به کارگیری سلاح شیمیایی در شهر دوما تحقیق کند.

روسیه نیز ادعای مطرح شده مبنی بر استفاده از گاز کلر در شهر دوما توسط ارتش سوریه را رد و اعلام کرد که این ادعا بی اساس و تنها با هدف توجیه حمله نظامی به سوریه مطرح می شود. در این زمینه شورای امنیت روز سه شنبه سه قطعنامه درباره ادعای امریکا مبنی بر استفاده از سلاح شیمیایی در شهر دومای سوریه را به رای گذاشته است و قطعنامه پیشنهادی امریکا از سوی روسیه وتو شد و در مقابل آمریکا و متحدان غربی عضو شورای امنیت نیز دو قطعنامه روسیه برای انجام تحقیقات از سوی سازمان منع سلاح های شیمیایی درباره شهر دوما را وتو کردند.

با وتو و رد شدن زنجیـره‌ای قطعنامه‌های امریکا و روسیه در شورای امنیت سازمان ملل، راه‌های دیپلماتیک برای حل بحران سوریه بسته شد و امریکا شمارش معکوس برای اقدام نظامی علیه سوریه را آغاز کرد. در این ارتباط، طی روزهای گذشته نگاه رسانه های عربی به تازه ترین رویدادهای سوریه و چشم انداز تحولات این کشور دوخته شده است. این گزارش، مهمترین محورهای تحلیلی رسانه ها را درباره شرایط کنونی جنگ در سوریه مورد توجه قرار داده است.

** فضاسازی آمریکا برای حمله نظامی به سوریه
تارنمای «البدیل» مصر و روزنامه های «البناء» و «الاخبار» لبنان و «رای الیوم» چاپ لندن و نشریه «المنار» فلسطین با اشاره به شکست آمریکا و همپیمانان آن در سوریه، فضاسازی این کشورها برای حمله نظامی به سوریه را در کانون توجه قرار دادند.

به نوشته تارنمای البدیل، کشورهای غربی و در راس آن آمریکا، انگلیس و فرانسه برای دخالت و ویران سازی کشورهای عربی و زمین گیر کردن مردم و ارتش این کشورها بهانه های مختلفی را به کار گرفته اند. آنان هیچ اهمیتی به قوانین بین المللی و هنجارهای دیپلماتیک نمی دهند. حتی این کشورها منتظر نتیجه گزارش ها درباره ادعاهای خود نماندند و افغانستان، لیبی، عراق، یمن، لبنان و یمن و سوریه را هدف قرار دادند. هنوز هم فهرست بهانه ها و جنایت های آنها در حال فزونی است.

آمریکا برای دخالت در سوریه و اجرایی سازی طرح های خود دنبال بهانه های بسیاری گشت. اما پس از سپری شدن 7 سال از بحران سوریه و شکست گروه های تروریستی و در راس آنها داعش و جبهه النصره که واشنگتن و همپیمانان آن برای اجرایی برنامه های خود بر روی این گروه ها شرط بندی کرده بودند، اکنون آمریکا به شکست خود و کاهش نفوذ خود پی برده است با این وجود این کشور برای خروج از جنگ با کمترین هزینه تلاش می کند.

آمریکا به خود دروغ گفت و خود باور کرد. همانطوری که 15 سال پیش به بهانه وجود سلاح های کشتار جمعی به عراق حمله کرد و در لیبی، افغانستان و یمن به بهانه مبارزه با تروریسم وارد شد. اکنون نیز این کشور ادعای استفاده از سلاح شیمیایی را در سوریه بهانه قرار داده است. آمریکا از حقوق بشر و حقوق غیرنظامیان دم می زند و مدعی است که برای پایان دادن به حمله های نظام سوریه در این کشور دخالت می کند.

این ادعاها در شرایطی است که این کشور به مردم فلسطین و یمن که در نتیجه حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی و عربستان به خاک و خون کشیده می شوند، هیچ توجهی نمی کند. به نوشته روزنامه البناء، آمریکا و همپیمانان آن آثار شکست راهبردی خود در پاک سازی غوطه شرقی از تروریسم و بازگشت این منطقه به آغوش دولت سوریه را درک کردند. از این رو، آن ها اندیشه اقدام نظامی و رفتار علیه سوریه را در سر پروراندند و ادعای استفاده از سلاح شیمیایی را به عنوان بهانه ای برای این اقدام قرار داده اند.

دشمنان برای رسیدن به اهداف مشخصی فضاسازی علیه سوریه را در دستور کار قرار داده اند که هدف آن سنگ اندازی در مسیر پیروزی های راهبردی سوریه و ممانعت از استفاده دولت سوریه از این پیروزی ها در میدان های نبرد و سیاست است. این کشورها همچنین با این اقدامات تلاش می کنند جلوی تحرک سوریه در جبهه های جنوبی و شمالی را بگیرند. به ویژه این در شرایطی است که اسرائیل به خوبی می داند که گشایش جبهه های جنوبی آخرین میخ بر تابوب رویاهای این رژیم در سوریه است.

به نوشته نشریه المنار، در نشست شورای امنیت سازمان ملل کشورهای آمریکا، انگلیس و فرانسه از هر گونه منطق دیپلماسی به دور بودند و مشخص شد که کشورهایی مثل گواتمالا، اتیوپی و قزاقستان از این کشورها مسوولانه تر عمل می کنند. دروغ و ریا اصلی ترین موضوع نشست شورای امنیت بود. در حالی که اتوبوس ها ربوده شدگان و تروریست ها را در سوریه منتقل می کردند نمایندگان محور ضد سوری از محاصره سخن به میان آوردند.

نماینده روسیه در سازمان ملل تاکید کرد کارشناسان در منطقه دوما هیچ اثری درباره حمله شیمیایی نیافته اند، اما نمایندگان آمریکا، فرانسه و انگیس هیچ توجهی به این اظهارات نکرده اند و از پیش برای اتهام علیه روسیه، ایران و سوریه آماده شده بودند.

نشست شورای امنیت نشان داد روسیه، ایران و سوریه با این مساله واقع بینانه برخورد می کنند؛ آنها در میدان های نبرد علاوه بر دست برتر، اطلاعاتی در دست دارند که با استناد به آن، گزارش های غیر واقعی را باطل می کنند. روسیه، ایران و سوریه از در همه جا از قوانین بین المللی دفاع می کنند این در شرایطی است که آمریکا و همپیمانان به دروغ متوسل شده اند.

نشست شورای امنیت جنگی میان واقعیت و دروغ بود؛ جنگی که در آن عده ای از حاکمیت دولت و احترام به خواست مردم سوریه دفاع و عده ای دیگر نیز از گروه های تروریستی حمایت کردند. به نوشته روزنامه رای الیوم، همه شاخص ها نشان از این دارد که حمله آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه برای تکمیل حمله های رژیم اسرائیل که پایگاه تیفور را هدف قرار گرفت صورت می گیرد.

هرگونه حمله نظامی به سوریه اوضاع و نتیجه جنگ در سوریه را تغییر نخواهد داد، تنها دخالت نظامی فراگیر آمریکا است که می تواند اوضاع را در میدان های نبرد تغییر دهد که این دخالت هم دور از ذهن به نظر می رسد، زیرا که پیامدهای آن برای آمریکا فاجعه بار خواهد بود و هزینه های بسیاری به دنبال خواهد داشت.

علاوه بر این احتمال برخورد امریکا با روسیه بالا است؛ ترامپ با تهدیدهای خود برای حمله انتقامی در سوریه دخالت کرده و نمی تواند از این اظهارات خود چشم پوشی کند، زیرا این موضوع ضعف او را نشان می دهد. از طرفی پوتین در برابر تهدیدهای آمریکا سکوت اختیار کرده که این سکوت از روی اعتماد است و او یاوه گویی را به دیگران واگذار کرده است. به یقین عکس العمل ها قطعی خواهد بود، اما پیش بینی ماهیت و حجم آن سخت است و شاید روزهای آینده برای تاریخ منطقه خطرناک باشد و عقب نشینی فراگیر آمریکا در تاریخ ثبت و مرحله ای از انزوی این کشور آغاز شود.

به نوشته روزنامه الاخبار آمریکا، غرب، رژیم اسرائیل و برخی کشورهای عربی چاره ای جز تصمیم گیری ندارند. آنها یا باید شکست را تحمل کنند و برای مرحله پس آن آماده باشد و یا اینکه دست به اقدامات دیوانه وار بزنند و برای نتایج فاجعه بار آن آماده شوند.

آشکار است که کسی نمی تواند ترامپ را از حمله نظامی به سوریه باز دارد، اما آمریکا هم نمی تواند امور را یکسره کند. هرچند با پیچیده تر شدن صحنه سیاسی درباره حمله آمریکا و اروپا، مشخص می شود که دست آمریکا در منطقه باز نیست و این کشور بزرگ و قدرتمند جهان نمی تواند در منطقه خاورمیانه به همان اقداماتی دست بزند که در دیگر مناطق جهان صورت داده است.نهادهای تصمیم گیری آمریکا به رئیس جمهوری دیوانه نسبت به اصولی که نباید نادیده بگیرد هشدار می دهند.

مشخص است که علت تهدید نظامی سوریه از سوی آمریکا به دلیل حمله شیمیایی در دوما نیست. این موضوع با اوضاع تحولات میدان های نبرد در ارتباط است که در نتیجه آن روسیه جایگاه خود را به عنوان یک بازیگر اساسی در منطقه خاورمیانه تثبیت کرده است.

برای غرب ثابت شده، ترکیه که پیش از این هم پیمان آن بوده اکنون به محور دیگر ملحق شده است و اولویت ترکیه در نشست سه جانبه اخیر آنکارا اعلام شد. ترکیه سیاست متفاوتی نسبت به گذشته در پیش گرفته است.

برای غرب این موضوع ثابت شده که هم پیمانان عرب آن و در راس آن عربستان اگرچه آمادگی خود را برای طرح های بزرگ اعلام کرده است، اما در عملی سازی تعهدهای خود توانا نیست. همچنین در نتیجه تحولات میدان های نبرد نگرانی رژیم اسرائیل دوچندان شده است و امنیت ملی آن بیش از هر زمانی تهدید می شود.

** راهبرد نامشخص آمریکا درباره سوریه
روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن و صفحه عربی شبکه خبری «سی ان ان» هم با اشاره به اختلاف ترامپ و اطرافیان او درباره سوریه راهبرد آمریکا در سوریه را مبهم دانستند. به نوشته روزنامه القدس العربی، ناظران معتقدند ترامپ که بارها خواستار عقب نشینی نیروهای آمریکا از سوریه شده درباره این کشور راهبرد مشخصی ندارد. او به توصیه های مشاوران امنیتی کاخ سفید توجهی نمی کند. از این رو، افسران بلندپایه و اعضای شورای امنیت ملی آمریکا از دست ترامپ عصبانی هستند.

به احتمال زیاد نبود شفافیت درباره آینده نیروهای آمریکا در سوریه با رویکرد کلی دولت آمریکا مرتبط است به طوری که بسیاری از تحلیلگران اتفاق نظر دارند که ترامپ در شرایط کنونی راهبرد آشکاری درباره سوریه ندارد. ترامپ خواهان خروج از سوریه است اما فرماندهان وزارت دفاع این رویکرد را نمی پذیرند.

برخی از تحلیلگران این تعبیر را به کار می بردند که دولت آمریکا از مرحله مهم و مبهم در سوریه به مرحله ای منتقل شده است که در آن رئیس جمهوری آمریکا علیه تیم ویژه خود موضع خصمانه ای را دنبال می کند.

«ماراکارلین» استاد پژوهش های راهبردی در دانشکده مطالعات راهبردی «جان هاپکینز» گفت رهبری سیاسی کنونی آمریکا به دلیل ارتکاب اشتباه و تناقض در افعال و گفتار و اختلاف میان اعضای یک تیم مشهور است. تنها پیامی که می توان آن را فهمید این است سیاست آمریکا از عدم اطمینان رنج می برد و آمریکا اعتبار خود را از دست داده است.

به نوشته تارنمای شبکه سی ان ان، «مارک هیرتلینگ» تحلیلگر مسائل نظامی گفت سیاست خارجی آمریکا درباره سوریه از روان گسیختگی و ناتوانی در درک واقعیت ها رنج می برد. این روان گسیختگی با دولت کنونی آمریکا آغاز نشد بلکه در دولت سابق آمریکا هم درباره سوریه چالش ها و ابهاماتی وجود داشت.

اوضاع اکنون حتی در مقایسه به هفته گذشته پیچیده تر شده است که دلیل این موضوع اظهارات ترامپ درباره خروج نیروهای آمریکا از سوریه در نزدیکترین زمان ممکن است. میان وزارت امور خارجه آمریکا و وزارت دفاع این کشور و فرماندهان ارشد ارتش هم اختلافات آشکاری وجود دارد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین