دلار 4200 تومان، نتیجه کاهش قیمت مصنوعی و مهندسی شده از 6000 تومان نیست بلکه نتیجه افزایش قیمت هر دلار از 3600 تومان است

دکتر حسن سبحانی،   3970124068 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

زمستان سال گذشته نوشتم که اسم رمز افزایش قیمت ارز در اقتصاد ایران " یکسان سازی نرخ ارز " است و هر موقع این عبارت از زبان متولیان اقتصادی ایران به گوش رسید باید مطمئن شد که پروزه افزایش نرخ ارز کلید خورده است .

دلار 4200 تومان، نتیجه کاهش قیمت مصنوعی و مهندسی شده از 6000 تومان نیست بلکه نتیجه افزایش قیمت هر دلار از 3600 تومان است

البته شناسائی عاملان اجرای این پروژه و اینکه چه کسانی در دولت و غیر دولت و بخش های خصوصی پیاده نظام این عملیات خواهند بود ، هر چند خیلی مشکل نیست اما هوش و ذکاوت خاص خود را می طلبد .

این نکته از آن حیث اهمیت دارد که عملیات بالا بردن قیمت ارز هم ، مثل سایر مسائل کشور در زمره امورحق و باطل طبقه بندی می شود و در این ارتباط عناصر و احزاب و روزنامه ها و کانال های طرفدار دولت از یک طرف و منتقدان و از قدرت جا ماندگان در سوی دیگر، آرایش مبارزه "حیدری نعمتی " را در میدان جنگ قیمت ارز " تدارک می بینند و آنگاه در زمانی مقتضی ،جنگ در موقعیت و جایگاه خود آغاز می شود در حالی که به ظاهر، خبری از بازدارندگی حکومت که صاحب اطلاعات و تشکیلات امنیتی و ... می باشد نیست .

ایامی چند ، کسانی از دو طرف ،همدیگر را به تصمیم برای ساقط کردن دیگری متهم می کنند و این در حالی است که همزمان ، کم شمار افرادی ، افزایش نرخ ارز را ، خواسته و یا ناخواسته ، با کمک رسانه ها ، مساله کشور می نمایانند که مثلا قیمت دلار از 6000 تومان گذشت .

آنگاه که التهاب ناشی از مساله خود را به خوبی نمایش داد ، دولت در موضع سیاستگذاری مقتدر، وارد می شود و با اعلام نرخ هردلار به مثلا 4200 تومان ، هر نرخ دیگری را غیر قانونی می خواند و به این ترتیب، ظاهرا قهرمانی مصلح ،علیرغم همه مواضع و رویکرد های اقتصادی اش مبنی بر به رسمیت شناختن صرفا بازار آزاد برای تعیین قیمت کالا ها و خدمات و از جمله ارز، آمرانه ترین اقدام در اقتصادهای سوسیالیستی را مرتکب می شود و ضمن اینکه موقتا ، مهر بطلان بر اقتباسات تئوریک اقتصادی اش می زند، آن ضرب المثل زیبای وطنی را هم هویت می بخشد که " به مرگ بگیر تا به تب راضی شود".

آری برای مردم نگران قوت لایموت خود ، در جنگ "حیدری نعمتی" عرصه اقتصادی کشور ، کاهش قیمت دلار در اقتصاد سیاسی از 6000 تومان ادعائی به 4200 تومان ، آنقدر آرامش بخش است که، یادشان می رود این 4200 تومان، نتیجه کاهش قیمت مصنوعی و مهندسی شده دلاراز 6000 تومان به 4200 تومان نیست بلکه نتیجه افزایش قیمت هر دلار از 3600 تومان به 4200 تومان طی جلسه چند ساعته مقامات دولتی است.


از سوی دیگر واز آنجا که دولتی ها بارها اعلام کرده اند که هیچ عامل اقتصادی برای افزایش نرخ ارز وجود نداشته است و فقط دشمنان کشور در این ارتباط مشغول توطئه و تخریب هستند والبته یکی از مقامات عالی رتبه تر هم ، که تمام سابقه کاری اش آمیخته با ارزش های اقتصاد آزاد ( و نه اقتصاد بازار) است تقاضای منجر به افزایش قیمت دلار را معطوف به کارکرد تعدادی از افراد مصمم به خرید ملک در خارج از کشور دانسته و آن را مورد مذمت قرار داده است (مقوله ای که با قول مقامات دسته اول ناسازگاراست )

اینک این سئوال مطرح است که اگر ،عوامل اقتصادی عامل افزایش نرخ ارز نبوده اند چگونه است که دولت با استعانت از عوامل اقتصادی مبادرت به افزایش نرخ ارز برای درمان مشکل نموده است ؟ و حتی اگر می خواست قیمت را تثبیت نماید چرا همان قیمت 3600 تومان موجود را به عنوان قیمت رسمی نگه نداشت و بقیه قیمت ها را غیر قانونی و معامله با آن ها را قاچاق اعلام نکرد؟ پاسخ به این پرسش چندان مشکل نیست .پاسخ این است که در آن صورت هر چندهدف تثبیت موقتی نرخ حاصل می شد اما دولت از نعمت درآمد های ریالی ،ناشی از چکاچک ابزار های جنگ ارز ، که مثلا متقاضیان خرید ملک در خارج از جمله عوامل سبب ساز آن شده اند محروم می ماند . به راستی حالا که عده ای از دارندگان ارز ، در این آشفته بازار تحمیل شده بر اقتصاد ملی رانت خود را برده اند چرا یکی از بزرگترین صاحبان ارز، از این نمد کلاهی برای خویش دست و پا نکند؟. البته و متاسفانه شیرینی تحصیل این کلاه نمدی در سئوال دوم رنگ می بازد .

سئوال دوم این است که چگونه می توان در راستای حل مشکلات اقتصادی کشور ، به قابلیت اقتصادی تشکیلاتی که، از درون ویرانه های صحنه های مهندسی شده جنگ سه روزه ارز، با پذیرش آگاهانه کاهش 11/7درصدی ارزش پول ملی خویش ، تن به" آتش بس" ی شکننده و لذا موقتی داده و چنین می انگارد که پیروز صحنه هم می باشد امیدوار بود؟

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۱۴۰۷۰۹:۵۵:۳۱ ۱۳۹۷/۱/۲۴
ما بیرون گود نشسته ایم و متوجه حساسیت موضوع نیستیم.شرایط فعلی تفاوتی با دهه ۶۰ ندارد.در آن دوره،دشمن ،برای به زانو درآوردن نظام از ترور و کشتار مسئولان و مردم و جنگ تحمیلی استفاده کرد ولی اکنون از طریق اقتصاد و ایجاد هرج و مرج و آشوب اقتصادی و بی کفایت نشان دادن سیستم، در حال نوعی جنگ است.ترور نظام از طریق اقتصاد! پس به مساله، نگاه نرمال نداشته باشیم و از زاویه دید علم اقتصاد به قضیه نگاه نکنیم چون به بیراهه خواهیم رفت. دولت چاره ای نداشت.بین بد و بدتر گزینه بد را انتخاب کرد.اگر این کار را نمیکرد ممکن بود قیمت دلار تا ۸۰۰۰تومان هم افزایش پیدا کند و به تبع آن در کشور آشوب و بلوا و ..... ایجاد میشد.از طرف دیگر وضعیت فعلی ایران با فرمولها و تئوری های نظری رایج اقتصاد، تطابق ندارد چون یک اقتصاد ایزوله و منزوی است و تعامل چندانی با سایر بازارهای بزرگ و جهانی ندارد.تئوری های رایج اقتصادی، برای بازارهای جهان لیبرال و اقتصادهای باز و کشورهای صنعتی جواب میدهد و در کشورهایی با اقتصاد باز و سرمایه سالار،قطعا اقتصاد دستوری پاسخگو نیست و خود بازار قیمت را تعیین میکند ولی در کشور ما که این ویژگی ها را ندارد و دارای یک اقتصاد ضعیف و دولتی است و تعاملی با جهان ندارد و عضو سازمان تجارت جهانی نیست و.... همان اقتصاد دستوری بهتر پاسخ میدهد.ما تا الان و طی این ۴۰ سال از تئوری های اقتصادی که در کتابها و رفرنسهای آکادمیک عنوان شده،بهره ای ندیدیم چون اولین و ساده ترین اصل را فراموش کردیم که اینجا ایران است و امریکا و اروپا و ژاپن نیست.بزرگترین اشتباهی که دولت ما در سالهای قبل انجام داد و از تئوری های اقتصادی غربی تبعیت کرد؛بحث آزاد کردن قیمت ها و هدفمند کردن یارانه ها بود که اتفاقا همین کار غلط،استارت تمام بدبختی های ما بود.از همان زمان که این کار شروع شد،تورم کمرشکن آغاز شد،دلار و سکه افزایش قیمت نجومی پیدا کرد و قیمت مسکن و اتوموبیل به حدی افزایش پیدا کرد که اقشار متوسط و ضعیف توان خرید این اقلام را از دست دادند.ارزش پول ملی به شدت افت پیدا کرد و مشاغل بسیاری از بین رفتند و تبعات اش هنوز هم ادامه دارد.چرا این اتفاق رخ داد؟چون ما اقتصاد ایزوله و حتی تحریم شده ایران را با اقتصاد آزاد غرب؛یکی در نظر گرفتیم و این مساله را فراموش کردیم که اقتصاد ما توان انجام چنین کار عظیمی را ندارد و همین بی توجهی باعث بدبختی ها و گرفتاری های عظیم شد.تثبیت قیمت دلار توسط دولت امری کاملا منطقی و صحیح است چون کشور ما در حال حاضر در وضعیت تحریمی و بسته است.اصلا وضعیت اقتصادی کشور ما چیزی مشابه کشورهایی است که در حال جنگ تمام عیار نظامی هستند و در چنین وضعی دولتها مجبور هستند از دستورات اقتصادی نرمال و تعریف شده ،دوری کنند تا وضعیت سفید و عادی شود.
علی۳۰۱۴۰۸۰۹:۵۸:۴۳ ۱۳۹۷/۱/۲۴
انها که باید بدانند میدانند اوضاع اقتصادی نابسامان است و دولت نگران خروج امریکا از برجام و قطع این مختصر دلار که با دردسر به بانک مرکزی انتقال می یاید هست. در هر حال مردم برای امور خود نیاز به ارز دررند و نمیتوان دروازه های ایران را بر روی همه بست . چون صرافیها تقریبا می ترستد ارز معامله کننند بزودی نیاز به ارز قاچاق انرا بیشتر از ان سه روز کذائی بالا خواهد برد. راه فرار از این بن بست تعامل است و دوری از بحرانهای منطقه.
ناشناس۳۰۱۴۱۶۱۰:۱۲:۱۵ ۱۳۹۷/۱/۲۴
قیمت دلار در بودجه چقدر اعلام شده است؟ طبق گفته ها در بهمن 96 3850، قیمت بنزین هم 1500 پیش بینی شده بود که محقق نشد، این وسط نیازمند کسب درآمد مابالتفاوت قیمت بنزین است که به راحتی با افزایش قیمت دلار محقق شد که هیچ، بیشتر از پیش بینی هم کسب کرد،
ناشناس۳۰۱۴۲۲۱۰:۲۱:۵۰ ۱۳۹۷/۱/۲۴
عالی بود دولت محترم دائم از جامعه کبکی سر فرو برده در برف را در ذهن مجسم میکند وتصمیماتی قهرمانانه میگیرد!
ناشناس۳۰۱۴۲۳۱۰:۲۳:۱۶ ۱۳۹۷/۱/۲۴
روحانی وقتی آمد دلار آزاد 3300 بود که همه هم میتوانستند بخرند و الان دلار دولتی 4200 است و بعد میگویند ما خیلی دولت خوب و موفقی بودیم . وقتی اعضای ارشد دولتی جهانگیری و نوبخت باشند بهتر از این هم نمیشود .
ناشناس۳۰۱۴۲۷۱۰:۴۰:۳۵ ۱۳۹۷/۱/۲۴
احسنت به ویژه برای: و حتی اگر می خواست قیمت را تثبیت نماید چرا همان قیمت 3600 تومان موجود را به عنوان قیمت رسمی نگه نداشت و بقیه قیمت ها را غیر قانونی و معامله با آن ها را قاچاق اعلام نکرد؟
ناشناس۳۰۱۴۴۵۱۱:۲۰:۲۹ ۱۳۹۷/۱/۲۴
واقعیت غیر قابل انکار است در این میان نیز هزاران قربانی کوچک که کسبی برای خود از طریق کشورهای مجاز وارادات بدون انتقال ارز رسمی ایجاد کرده بودند با ورود به چرخه ثبت سفارش و مشکلات و زمانبر شدن پروسه کار به علت ضعف سرمایه بیکار و زمینه فعالیت قاچاق مستعد خواهد شد
ناشناس۳۰۱۴۴۷۱۱:۳۳:۲۳ ۱۳۹۷/۱/۲۴
واقعیت را کامل بیان نکردی مطابق اصول اقتصادی دلار 5500 است که متاسفانه هیچ اشاره ای به این نکردید چرا؟ درسته که تمام ماجرا زیر سر دولت است ولی چاره ای نیست تنها عیب کار شفاف نبودن دولت با مردم است یعنی بدونِ بازیها بگه دلار واقعی 5500 است ولی ما 4200 تعدیل می کنیم
ناشناس۳۰۱۴۸۰۱۲:۰۳:۲۰ ۱۳۹۷/۱/۲۴
اگر تورم به 2 درصد نرسد، همیشه شاهد این ماجرا خواهیم بود علت تورم هم چاپ پول بدون پشتوانه به علت نداشتن تولید
ناشناس۳۰۱۵۱۳۱۲:۳۳:۳۷ ۱۳۹۷/۱/۲۴
فعلا که موفق بوده بی خودی غر نزن
ناشناس۳۰۱۵۱۷۱۲:۳۴:۴۲ ۱۳۹۷/۱/۲۴
ارزون میشه یک حرفی میزنی گرون میشه باز داستان میگی
ناشناس۳۰۱۵۱۹۱۲:۳۵:۱۰ ۱۳۹۷/۱/۲۴
کل حرف های شما سیاسی به فکر مردم نیستید
ناشناس۳۰۱۵۸۷۱۳:۳۳:۲۰ ۱۳۹۷/۱/۲۴
متاسفانه این اقتصاددان ها مهجور هستند و معاون ارزی بانک مرکزی افرادی می شوند که ....
ناشناس۳۰۲۱۴۰۰۱:۲۵:۳۷ ۱۳۹۷/۱/۲۵
محجور
ناشناس۳۰۱۶۱۳۱۳:۴۸:۵۸ ۱۳۹۷/۱/۲۴
دهها میلیون قشر اکثریت کم در آمد مردم ایران اسلامی که با ایثار عزیز ترینها و فداکاریهای همیشگی خویش عامل نیرومند دفاع از انقلاب را تشکیل می دهند با خوشبین بودن به اجرا شدن توصیه های حقیقت گرای مکرر رهبر عزیز خود و به بالا رفتن ارزش پول ملی و تقویت قدرت خرید خویش بسیار امید داشتند که تصمیم دولت مبنی بر تثبیت سقوط چهار برابری ارزش پول ملی این امید را نقش برآب کرد و رنج و دردها و بیچارگی همیشگی این مردم را تثبیت نمود.
سیفیاری۳۰۱۶۶۳۱۴:۲۲:۳۰ ۱۳۹۷/۱/۲۴
بیچاره مردم که ناگزیر از گزیده شدن چند باره از یک سوراخند!
ناشناس۳۰۱۶۸۵۱۴:۴۶:۲۰ ۱۳۹۷/۱/۲۴
آیا ایرانیان حق خرید املاک خارج از کشور یا ذخیره کردن قسمتی از دارایی خودشون بصورت دلار از لحاظ قانونی و شرعی دارن یا نه با تشکر لطف کنید بصورت قانونی جواب سوالم بدهید
ناشناس۳۰۱۶۹۶۱۵:۰۰:۵۳ ۱۳۹۷/۱/۲۴
تکلیف کسانیکه قصد مسافرت از مرزهای زمینی را دارند جهت تهیه دلار چگونه است
ناشناس۳۰۱۷۰۹۱۵:۱۲:۵۵ ۱۳۹۷/۱/۲۴
عوامل سقوط پول ملی1افزایش شدید نقدینگی بر اثر عواملی مانند پرداخت پولهای به تاراج رفته موسسات مالی توسط دولت وسودهای بالای بانکی به سپرده های مردم2اینده مبهم کشور از نظر سیاسی واقتصادی3خواست دولت جهت افزایش قیمت ارز وجبران کسری بودجه4سو مدیریت شدید در میان مدیران بانک مرکزی5نزدیک شدن تاریخ تصمیم امریکا در خصوص برجام6نارضایتی شدید عمومی از وضعیت فعلی اداره کشور خصوصا بعد از اعتراضات دیماه وفرار سرمایه از کشور ونبود اعتماد به اینده7اقتصادی بیمار وبدون ظرفیت سرمایه گذاری وتولید ودر نتیجه هجوم سرمایه های مردم به بازار ارز8 نبود امید به آینده بهتر
ناشناس۳۰۱۷۱۷۱۵:۱۷:۴۳ ۱۳۹۷/۱/۲۴
این آقای نویسنده خودش خوب میدونه که قیمت واقعی دلار بالاتر از 4200 و در بازار آزاد همیشه قیمت بالاتر از این خواهد بود. قیمت واقعی هم قیمت بازار آزاده. دلار در ایران مثل طلا و ساختمان نه بعنوان پول بلکه برای حفاظت از قدرت خرید استفاده میشه. در واقع دولت هم به نحوی همین کاررو می کنه و چاره ای هم جز این نداره. اگه همین آقارو هم بزارن وزیر اقتصاد همین کاررو خواهد کرد. وقتی دولت بدلیل افت قدرت خرید ریال باید بیست درصد به حقوق ها اضافه کنه، از کجا باید این پول رو تامین کنه؟ یا باید پول چاپ کنه و مسیر ونزوئلا و زیمبابوه رو بره، یا باید ارز رو گرون کنه. هر وقت دولت تونست قدرت خرید مردم رو با ریال حفظ کنه، دلار هم تبدیل میشه به پول خارجی که فقط در صورت نیاز مثل مسافرت و واردات از اون استفاده میشه. چند بار دولتهای مختلف سعی کردن قیمت ارز رو مصنوعی پایین نگه دارن و نتیجش رو دیدیم. مگه انسان از یک شکاف چند بار باید گزیده بشه.
م فلاح۳۰۱۹۰۷۱۹:۴۴:۲۲ ۱۳۹۷/۱/۲۴
چه فرقی داره؟ مهم افزایش قیمت دلار از ۳۵۰۰به ۴۲۰۰هست و افزایش قیمت کالاهای اساسی متعاقب ان هست
رضا۳۰۱۹۲۰۲۰:۰۲:۵۹ ۱۳۹۷/۱/۲۴
نرخ ارز همان ۶۱۰۰اینده و ۵۵۰۰فعلی است و نرخ ۴۲۰۰تومان دادن رانت به اطرافیان و کسانی است که با زدوبندها به ان دسترسی پیدا میکنند.
ناشناس۳۰۲۰۷۸۲۳:۵۴:۵۵ ۱۳۹۷/۱/۲۴
بر پدرت رحمت
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین