بیدار شدن از رویای برجامی، راه حل بحران ارزی

میثم ظهوریان،   3970121286 ۳۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

بحران ارزی که در چند روز اخیر با افزایش افسار گسیخته نرخ ارزهای مختلف اتفاق افتاد بار دیگر مساله ایرادات ساختاری اقتصادی کشور را در معرض نگاه مردم و مسوولین قرار دارد.

بیدار شدن از رویای برجامی، راه حل بحران ارزی

 در این میان اگر چه ضعف های عمده موجود در سیاستگذاری اقتصادی دولت نقش قابل توجهی در ایجاد این بحران دارد، اما تحلیل هایی که سعی می کنند تعمد دولت را در چنین اتفاقی دخیل بدانند، به همان اندازه غلط هستند که مشابه این تحلیل در سال 91 در دو مورد دولت وقت اشتباه بود. آن چه که بیش از هر چیز بر رخداد چنین وقایعی تاثیرگذار است، نگرش های حاکم بر سیاستگذاران اقتصادی دولت و به طور خاص بی عملی ناشی از اتکا به رویایی برجامی است.

اگر چه در دوره ما بعد برجام دولت آمریکا در ظاهر برخی تحریم های ایران را به طور موقت تعلیق نمود و در دوره ریاست جمهوری ترامپ هم این تعلیق ادامه داشته است، اما این کشور با چند مکانیزم منافع مالی رفع تحریم ها در برجام برای ایران را به آنچه رییس بانک مرکزی از آن به «تقریبا هیچ » تعبیر کرد، رساند. از یک طرف بر اساس نظام «ضرورت شناسایی مشتری نهایی» و با استفاده از باقی ماندن تعدادی از شخصیت های حقیقی و حقوقی ایرانی در لیست تحریم ها در برجام، آمریکا بانک های دارای تراکنش با ایران را ملزم به شناسایی مقصد نهایی تراکنش های بانکی در ایران(حتی پس از چند دست چرخش) و اطمینان از این که پول ها به دست افراد باقیمانده در لیست تحریم نمی رسد کرده است. امری که در عمل برای بانک های غیر ایرانی غیرممکن است و ریسک جریمه های بالای ناشی از تخطی از آن آنقدر بالا است که هیچ بانک بزرگی حاضر به تعامل مالی هر چند کوچک با ایران نمی شود.

از سوی دیگر تحریم های جدید بانکی آمریکا بر خلاف دوره ما قبل برجام نه فقط بانک های طرف معامله با ایران که حتی بانک هایی که با بانک های طرف معامله ایران تبادل دارند را نیز شامل می شود. این مساله باعث شده است، بانک های کوچک که به دلیل عدم ارتباط مالی با آمریکا قبل از برجام امکان تبادل مالی محدود با ایران داشتند نیز بعد از تحریم های جدید به واسطه در خطر افتادن ارتباطشان با بانک های بزرگ از چرخه تبادلات با ایران حذف شوند تا در عمل کلیه کانال های رسمی موجود برای تبادلات دلاری ایران نیز بسته شود. معدود کانال های موجود غیر رسمی برای تبادلات ایران (مانند صرافی های برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس) نیز اخیرا از طریق وضع قوانین مالیاتی و نظارتی سخت گیرانه که با همکاری خزانه داری آمریکا و دولت های حاکم بر این کشورها وضع شده به شدت محدود و در عمل غیر قابل استفاده شده است.

معدود کانال های موجود غیر رسمی برای تبادلات ایران (مانند #صرافی های برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس) نیز اخیرا از طریق وضع قوانین مالیاتی و نظارتی سخت گیرانه که با همکاری خزانه داری آمریکا و دولت های حاکم بر این کشورها وضع شده به شدت محدود و در عمل غیر قابل استفاده شده است.

این در حالی است که تنها راه حل پایدار حل مساله ارزی کشور یعنی کاهش اتکای اقتصادی به دلار به عنوان ارزی که کنترل شاه راه های مبادلاتی آن در اختیار آمریکا است همچنان به دلیل خوش بینی بالای مسوولین به اجرایی شدن وعده های برجامی از طریق فشار اروپا به آمریکا مورد بی توجهی قرار دارد. مهمترین راهکارهای کاهش اثرات بحران های ارزی ناشی از تحریم این است که دولت از یک طرف از طریق انعقاد پیمان های دو جانبه ارزی با کشورهای اصلی طرف تجاری ایران اتکای اقتصاد کشور به دلار آمریکا را به حداقل ضروری کاهش دهد و از طرف دیگر سیستمی برای قیمت گذاری ارز طراحی شود که نسبت قیمت واحد پولی کشور به ارز را به صورت دوره ای بر اساس تفاوت بین نرخ تورم کشور و تورم جهانی تعدیل کند (اتفاقی که انگیزه های سیاسی ماقبل انتخابات 96 مانع از اجرای آن در سال های اخیر شده است) تا فشار این تفاوت در بازه های زمانی طولانی نتواند وارد کننده شک به اقتصاد کشور باشد.

آمار تجارت خارجی کشور نشان می دهد 57% از صادرات و 56% از واردات ایران تنها با 3 کشور انجام می شود. به عبارت دیگر انعقاد پیمان دوجانبه پولی تنها با همین کشورها (که اغلب روابط مناسبی با ایران دارند) بیش از نیمی از مساله مبادله ارزی ایران و فشار ناشی از آن را حل خواهد نمود. چین و روسیه در سال 2017 پیمان مبادله دو جانبه ارزی بین یکدیگر را تمدید کردند و همین مساله آن ها را از لحاظ زیرساخت های لازم آماده برای ایجاد چنین نظامی با ایران می کند. جنگ تجاری اخیر چین با آمریکا و تحریم های غرب علیه روسیه نیز فرصتی است که زمینه انعقاد چنین پیمانی را حداقل با این دو کشور و برخی کشورهای دیگر طرف تجاری ایران مانند هند (که به دنبال سیاست اقتصادی مستقل از آمریکا هستند) فراهم تر می کند.

ممهترین مانع موجود در جهت حل بحران پیش آمده این است که مسوولین دولتی همچنان مانند چند سال اخیر در رویای برجامی بالفعل شدن وعده های داده شده برای رفع تحریم ها به سر می برند و از اساس شرایط جدید را جدی تلقی نکرده اند. دکتر عراقچی معاون وزیر خارجه صریحا تحریم های جدید آمریکا را نمادین خوانده و بانک مرکزی هم آن را بی تاثیر دانسته بود. مهمترین سیاست وزارت خارجه در این شرایط نیز اتکا و التماس ضمنی به دولت های اروپایی برای حفظ برجام و اجرایی شدن بندهای مرتبط با رفع تحریم ها است.

وقوع اصلاحات ساختاری اقتصادی ذکر شده الزاماتی دارد که مهترین آن خارج شدن مسوولین و سیاستگذاران اقتصادی از رویای برجامی از یک سو و تصورات غلطی مانند اتکا به اروپا در برابر آمریکا یا ایجاد اختلاف بین اروپا و آمریکا از سوی دیگر است. از عمر 8 ساله دولت فعلی حدود سه سال باقیمانده است. مسوولین حاکم بر دستگاه اجرایی می توانند 3 سال آینده را نیز مانند 5 سال قبل بر حل مشکلات اقتصادی کشور در پشت میز مذاکره با آمریکا و اروپا و از طریق اتکا و اعتماد به قول این کشورها سپری کنند یا از فرصت باقیمانده برای تغییر ساختارهای بیمار اقتصادی که اغلب با تغییراتی کوچک و البته مستلزم اراده قوی قابل اصلاح هستند، استفاده کنند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۹۹۲۲۶۰۷:۱۱:۲۸ ۱۳۹۷/۱/۲۲
صعود دلار ، سقوط برجام..
تبریزی۲۹۹۵۹۴۱۲:۳۸:۰۱ ۱۳۹۷/۱/۲۲
به جواب این چند تا سوال فکر کنین: آیا اصولا برجام بدون عادی سازی روابط با طرف اصلی قرارداد هیچ گونه ضمانت اجرایی داشت؟ آیا کسایی که برجام رو منعقد کردن به عادی سازی روابط با طرف اصلی قرارداد تمایل داشتن؟ آیا کسایی بودن که نذاشتن این افراد روابط رو عادی سازی کنن؟ آیا کسایی که اجازه عادی سازی روابط رو (حتی در حد دست دادن و قدم زدن!) ندادن همون کسایی نیستن که می گن چرا برجام دست آورد خاصی نداشته؟ آیا معنی فرار رو به جلو رو می دونین؟
ناشناس۲۹۹۷۵۰۱۴:۲۶:۰۹ ۱۳۹۷/۱/۲۲
برعکس گفتی سقوط برجام =سقوط پول ملی الان فقط حرف از رد برجام توسط امریکاست ببین پول ملی داغون شده.
ناشناس۲۹۹۷۵۸۱۴:۳۱:۲۶ ۱۳۹۷/۱/۲۲
دقیقا اثر برجام را نشان می دهد پنج سال به خاطر برجام و توافق ژنو بازار ارز ثابت بوده اما الان به خاطر اینکه امریکا میخواد برجام را لغو کند دلار افزایش یافته
ناشناس۲۹۹۲۲۸۰۷:۱۳:۲۱ ۱۳۹۷/۱/۲۲
برجام برای اصلاح طلبان حیثیتی شده و متاسفانه منافع ملی ، قربانی منافع جناحی این طیف شده. یعنی چون نمی خواهند به اشتباه خود اعتراف کنند ، حاضر نیستند از ان دل بکنند..
ناشناس۲۹۹۵۵۳۱۲:۱۸:۱۷ ۱۳۹۷/۱/۲۲
برجام در حد خودش خوب بود ، درسته امریکا از اول هم کارشکنی کرده ولی دلیل نداره همه چیز رو منکر بشیم . مشکل از اونجایی شروع شد که همه چیز رو به برجام ربط دادن ، مشکلات اقتصادی کشور و ایجاد اشتغال در کنار برجام نیاز به مدیران شایسته و مسئولیت پذیر و با وجدان کاری داره . برجام قرار نبود بیاد و با فساد و رانت خوری و اختلاس داخلی ما برخورد کنه اینا مشکلات داخلی هست . برجام قرار نبوده کار مجلس شورای اسلامی رو در تغییر و یا وضع قوانین مناسب رو انجام بده . برجام قرار نبود که بحران ابی و محیط زیستی که از ده سال قبل دارن هشدار میدن رو حل کنه . ما مدیر دلسوز و درست و حسابی نداریم
ناشناس۲۹۹۲۲۹۰۷:۱۴:۴۰ ۱۳۹۷/۱/۲۲
۱۵۰ میلیارد دلار پولهای ازاد شده و هر روز تاخیر اجرای برجام ، ۱۰۰ میلیون دلار خسارت .. این پول الان کجاست؟!
ناشناس۲۹۹۲۳۱۰۷:۱۶:۱۹ ۱۳۹۷/۱/۲۲
ظریف که در سفر افریقا به سر می بره ، دیروز گفته که خوشبختانه برجام در حال اجراست... گویا خبر نداره داخل ایران ، چه افتضاحی رخ داده..
ناشناس۲۹۹۲۳۳۰۷:۲۴:۴۴ ۱۳۹۷/۱/۲۲
دروغ بودن ادعای اقایان در باره اثرات برجام ، امروز عیان شده.. بهتر است ریل را عوض کنند..
ناشناس۲۹۹۷۵۵۱۴:۲۹:۵۴ ۱۳۹۷/۱/۲۲
اتفاقا بذار برجام بهم بخوره ببین چه بلبشویی بشه.برجام دلار رو 4200 نگهداشت.از دی که گفتن بهم میخوره ببین چی شده.
غلامرض۲۹۹۲۴۵۰۷:۴۵:۱۸ ۱۳۹۷/۱/۲۲
عبارت : "معدود کانال های موجود غیر رسمی برای تبادلات ایران (مانند صرافی های برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس) نیز اخیرا از طریق وضع قوانین مالیاتی و نظارتی سخت گیرانه که با همکاری خزانه داری آمریکا و دولت های حاکم بر این کشورها وضع شده به شدت محدود و در عمل غیر قابل استفاده شده است." تکرار شده است.
ناشناس۲۹۹۲۷۵۰۸:۱۱:۳۸ ۱۳۹۷/۱/۲۲
اگر گرانی، تورم و بی‌ارزش شدن پول ملی کشور فقط به خاطر تحریم‌های دشمنان بود این قدر غصه نمی‌خوردیم. غصه ما از مدیران و مسئولانی است که غیر از لفاظی هنر دیگری نداشته‌اند.
ناشناس۲۹۹۲۷۸۰۸:۱۲:۵۱ ۱۳۹۷/۱/۲۲
دولت آقای احمدی‌نژاد و دولت آقای روحانی در این امر مشترک هستند که در دور دوم ریاست جمهوری خود کشور را رها کرده و باعث کاهش ارزش پول ملی شدند. پس معلوم می‌شود اختلاف این دو جنگ زرگری است و هر دو در زمین دشمنان بازی کرده‌اند و می‌کنند.
ناشناس۲۹۹۲۸۰۰۸:۱۴:۳۷ ۱۳۹۷/۱/۲۲
آقای روحانی لطفا یک تعریف روشن از نقض برجام ارائه بکنند تا مردم بدانند از نظر ایشان نقض برجام چیست؟ با این همه بدعهدی و خباثت آمریکا در موضوع برجام، هنوز می‌گویید اگر برجام نقض شود! اگر تصور می‌کنید که سند برجام را پاره خواهند کرد، یقین بدانید چک سفید شما را پاره نخواهند کرد و فقط به دنبال چک سفید بعدی شما هستند.
ناشناس۲۹۹۷۵۹۱۴:۳۱:۴۷ ۱۳۹۷/۱/۲۲
حساب 2 2 تا چهارتاست ارز داری دلار ثابت میمونه یا میاد پایین نداری میره بالا.
ناشناس۲۹۹۲۸۱۰۸:۱۵:۴۹ ۱۳۹۷/۱/۲۲
رئیس جمهور که این همه از محاسن برجام گفتند، چرخش همزمان سانتریفیوژها و اقتصاد کشور، تامین آب خوردن، فتح‌الفتوح، آفتاب عالم‌تاب و... پس چرا هیچکدام به وقوع نپیوست؟ حال چگونه پاسخ این همه خسارت محض که نصیب ملت کردند را می‌دهند؟
ناشناس۲۹۹۷۶۱۱۴:۳۳:۱۱ ۱۳۹۷/۱/۲۲
روحانی درست گفت .برجام داره نابود میشه اثرات نابود شدنشو دارین میبینین.
ناشناس۲۹۹۲۹۲۰۸:۲۶:۰۷ ۱۳۹۷/۱/۲۲
مسئله اینه که دوستان خودشون رو به خوای زدن دوست هم ندارن بیدار شن
SMAH1۲۹۹۲۹۸۰۸:۳۹:۴۲ ۱۳۹۷/۱/۲۲
استفاده از ارز رمز پایه مثل بیتکوین هم نباید فراموش شود.این راه حل حلی است که می توان پول را از/به کشور بدون بررسی نهاد های نظارتی خارج/وارد کرد.
ناشناس۲۹۹۳۱۷۰۸:۵۳:۰۳ ۱۳۹۷/۱/۲۲
احسنت برجام فقط 5 سال اقتصاد ایران را معطل و انتظاری کرد الان که فنرش در رفت میخوره به دلار و ....
ناشناس۲۹۹۳۳۵۰۹:۱۶:۵۱ ۱۳۹۷/۱/۲۲
چگونه میتوان کسی را که خودش را بخواب زده بیدار کرد؟ __________________________ امیدوارم همگی عبرت گرفته باشیم و دیگر به این جماعت اعتماد نکنیم.
ناشناس۲۹۹۳۵۴۰۹:۳۵:۰۸ ۱۳۹۷/۱/۲۲
میشه یک سوال بپرسم؟ فرض کنیم با چین معامله را بر اساس یوان یا ریال انجام دهیم و بعد مثلا ما 5 میلیارد دلار به چین نفت و کالا صادر کنیم بعد چین به جای دلار به ما یوان بدهد. در اینصورت با این یوان چه می خواهیم بکنیم؟ از چین کالا بخریم؟ نکته دیگر اینکه در هیچ کشور توسعه یافته ای یا بسیاری از کشورهای در حال توسعه هم اینقدر بازار مالیشان در هم ور هم و ازاد برای پول شویی نیست. در ایران اصلا معلوم نیست پول از کجا به کجا می رود و این هم مشکل بزرگی در ارتباط با بانک های بین المللی ایجاد کرده. مسئله سومی هم هست که اگر بنویسم نظرم چاپ نمی شود ولی به طور کلی چرا وقتی یه ارگان نظامی ما تحریم می شود تاثیر زیادی روی سایر ارتباطات مالی ما ایجاد می کند؟
آریابان۲۹۹۵۸۵۱۲:۳۱:۱۹ ۱۳۹۷/۱/۲۲
مثلا حتی در فرایند انتقال نفت به چین (که گفته میشه از زیر سلطه دلار بیرون اومده) شما در مثالی که زده اید صحبت از 5 میلیارد دلار !!!!! نفت کرده اید که باز هم بدرستی حکایت از آن دارد که مبنای معامله کماکان دلاری میباشد؛ پرسش در اینجاست : با کدام شاخص غیر دلاری !!!! بهای نفت و تبدیل آن به یوآن یا ریال صورت میگیرد ؟!؟!؟!؟!؟ آیا یورو ، پوند ، ین و ... میباشد که خود اونها هم گذشته از اینکه واحد های پولی غیر از ریال و یوآن میباشند چاره ای نیست جز آنکه محاسبه بهای نفت معامله شده را نخست به دلار و سپس بر اساس آن واحد ارزی دیگر مشخص کنند ؛
ناشناس۲۹۹۷۱۹۱۴:۱۰:۳۵ ۱۳۹۷/۱/۲۲
هموطن عزیز، کلا کشور ما تحریم دلاری شده، کلهم اجمعین، چه نظامی، چه غیر نظامی، چه دولت، چه ملت.
ناشناس۲۹۹۳۸۵۱۰:۰۳:۲۰ ۱۳۹۷/۱/۲۲
تا وقتی روابط با آمریکا درست نشه همینه
هوشیار۲۹۹۸۹۸۱۵:۳۷:۲۴ ۱۳۹۷/۱/۲۲
این دولت حاصل تفکر امثال شماست و دارید نتیجه اون رو هم میبینید ولی باز میگید آمریکا
سرباز۲۹۹۹۴۳۱۶:۰۲:۳۳ ۱۳۹۷/۱/۲۲
یعنی از این بهتر.... دیگه باید براش چه کنیم.... رفیق آمریکا دوست مانیست و نخواهد بود ... یه خورده دست از کانال های مختلف بردار آروم فکر کن....
ناشناس۲۹۹۳۹۵۱۰:۰۹:۰۸ ۱۳۹۷/۱/۲۲
گذشته از شعار ، راهکار عملی خود را برای تغییر ساختار اقتصادی ، الزامات ،محدودیت هاو آسیب های آن را به وضوح بیان کنید .
ناشناس۲۹۹۴۵۱۱۰:۵۷:۲۷ ۱۳۹۷/۱/۲۲
اخه دانشمند اگه فروش نفت ایران صفر بشه بعد بجام میخوایی چی کار کنی ؟
ناشناس۲۹۹۷۶۶۱۴:۳۵:۵۴ ۱۳۹۷/۱/۲۲
واقعا یه مشت بیسواد هی میان میگن برجام به چه درد میخوره دردش اینه که داری نفت میفروشی.
ناشناس۳۰۱۳۴۳۰۳:۴۴:۲۲ ۱۳۹۷/۱/۲۴
با آفتاب سوزان برق تولید می کنیم
ناشناس۲۹۹۵۳۳۱۲:۰۱:۳۴ ۱۳۹۷/۱/۲۲
اقتصاد دنیا بر اساس چندتا ارز پرقدرت که مهمترینش دلار و یورو است میچرخه. حتی ذخایر ارزی چین که به بیش از سه تریلیون دلار رسیده بر پایه ارزهای پرقدرت شکل گرفته. از این توهمات خارج شوید
ناشناس۲۹۹۵۹۲۱۲:۳۴:۴۹ ۱۳۹۷/۱/۲۲
1-تراز تجاری ما منفی است در نتیجه عرضه ار تقاضا کمتر است 2-پیمانهای دوجانبه پولی عملا مارا به مستعمره چین و روسیه مبدل میکند 3-مشکل ایجاد شفافیت مالی و پیوستن به FATF و امکان رهگیری خرید و فروش و تراکنش های مالی دقیقا چرا اجرا نمیشود؟ 4-ایران شده بهشت پولشویی.
ناشناس۲۹۹۵۹۵۱۲:۳۹:۴۵ ۱۳۹۷/۱/۲۲
مگر ما فقط بر سر مسائل هسته ای با غرب وارد مذاکره نشدیم؟ پس چه توقعی دارید؟ همان موقع هم دلسوزان کشور گفتند همه مسائل و مشکلات با غرب را با مذاکره حل کنیم و اینقدر استخوان لای زخم نگه نداریم، ولی کو گوش شنوا؟
ناشناس۳۰۰۱۱۰۱۸:۰۶:۰۲ ۱۳۹۷/۱/۲۲
ترامپ اغلام کرده 22 اردیبهشت از برجام بدرد نخوربه قول نویسنده این مطلب خارج میشه دلار شده 6000 هزار تومان حالا دوستان دلواپس بیان از بدی های برجام بگن اگر از برجام خارج بشه شاید دلار به قیمت های بالاتر برسه
ناشناس۳۰۰۴۴۸۰۵:۰۱:۵۵ ۱۳۹۷/۱/۲۳
اقتصاد در دنیای امروز یعنی تعامل با جهان و قدرتهای بزرگ اقتصادی و مالی خب تا زمانی که ما با قدرت اول اقتصادی دنیا دشمنی کنیم نتیجه ای نداره در ضمن روسیه و چین از آمریکا هم غیر مطمئن تر هستند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین