نقشه جدید ترامپ و محمد بن سلمان علیه ایران

حسن کریمی فرد،   3970118194 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

در حالی که یک سال از ریاست جمهوری دونالد ترامپ گذشته اما عملکرد وی در طول این مدت گویای این است که ساکنان کاخ سفید در پی تشدید سیاست فشار علیه ایران، محدود کردن قدرت راهبردی و تلاش برای براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران می باشند.

نقشه جدید ترامپ و محمد بن سلمان علیه ایران

در حال حاضر کانون های بحرانی بین ایران و آمریکا برجام، درگیری های خاورمیانه و برنامه موشکی می باشد و با تغییر و تحولاتی که اخیراً در کابینه ترامپ صورت گرفته عملاً موضع خصمانه و تهاجمی واشنگتن علیه تهران تشدید شده است. از این رو انتظار می رود با استقرار جان بولتون به جای مک مستر که این اتفاق از روز دوشنبه عملی می شود فاز جدیدی از ایران هراسی و تلاش برای براندازی سیستم ایران آغاز شود.

نکته مهم این است که اگر چه دونالد ترامپ به سبک و سیاق جورج دبلیو بوش و بخاطر حاکم شدن اندیشه نئومحافظه کاران، ایران را محور شرارت می داند اما نمی خواهد هزینه تقابل با ایران از سوی آمریکا و با لشکرکشی به خاورمیانه پرداخت شود و به صراحت و آشکارا بیان می کند کشورهای خلیج فارس باید این هزینه را تقبل کنند. به همین دلیل است که رئیس جمهور آمریکا صحبت از خروج از سوریه در صورت عدم پرداخت هزینه ها از سوی عربستان می کند.

از این رو باید گفت در دکترین جدید سیاست امنیت ملی آمریکا قرار است عربستان مثل دوران ریاست جمهوری ریچارد نیکسون به عنوان ژندارم منطقه ایفای نقش کند و ایران برخلاف پیش از انقلاب، این بار به عنوان اخلال گر اصلی در این سیستم از سوی محور غربی- عربی و عبری به حساب می آید. بر اساس این طرح تمام کشورهای منطقه ذیل عربستان سعودی علیه ایران متحد می شوند و اسرائیل نیز به صورت غیر مستقیم به این محور کمک می کند.

 واگذاری چنین نقشی به عربستان کاملاً با بلندپروازی های محمد بن سلمان همخوانی و سازگاری دارد و از سوی دیگر می تواند بیانگر حرص و ولع ترامپ برای سرازیر شدن دلارهای نفتی ریاض بابت خرید انواع تسلیحات و جنگ افزارها باشد؛ خریدهای چند میلیارد دلاری که در عین حال موجب چشم بستن کشورهای غربی از اقدامات مخرب عربستان در از بین بردن ثبات منطقه خاورمیانه می شود.

تکمیل حلقه های اتحاد علیه ایران قبل از خروج از برجام

در این راستا اخیراً روزنامه الرای کویت به نقل از منابع آمریکایی نوشت که دونالد ترامپ،‌ قبل از خروج از توافق هسته‌ای، اختلافات میان کشورهای حاشیه خلیج فارس را حل خواهد کرد و او تلاش دارد که از طریق ایجاد توافق نظر میان کشورهای عربی در مورد ضرورت مقابله با ایران اختلافات آنان را حل کند.

به نوشته این روزنامه دونالد ترامپ که قرار است با محمدبن زاید ولیعهد ابوظبی دیدار کند از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس خواهد خواست که روابط‌شان با ایران را به طور کامل قطع کنند. این در حالی است که منابع آمریکایی اصرار دارند که ایجاد جبهه یکپارچه آمریکایی ـ عربی علیه ایران امری ممکن است و واشنگتن در صورت خروج از برجام بر متحدان عرب خود فشار خواهد آورد تا تهران را تحریم اقتصادی کنند.

با این وجود باید گفت در حال حاضر بین اعراب اختلافات جدی وجود دارد و مثلاً عربستان و امارات با قطر مشکلات اساسی دارند. بنابراین اگر این تحلیل صحیح باشد بیشترین فشار بر کویت، عراق، قطر و عمان برای قطع روابط با ایران از جانب آمریکا و عربستان وارد خواهد شد.

لازم به یادآوری است حدود یک ماه قبل محمد بن سلمان 3 کشور ایران، ترکیه و قطر را مثلث شیطانی و حامی تروریسم در کشورهای عربی معرفی کرد. به نظر می رسد(جدای از ایران) در حال حاضر قطر و ترکیه به عنوان دو کشور اخوانی از مخالفان جدی واگذاری نقش ژندارم منطقه به ریاض باشند.

در این بین عاملی که می تواند نقشه جدید آمریکا را خنثی نماید آغاز درگیری های جدید در فلسطین اشغالی می باشد که عملاً موجب می شود موضوع بیت المقدس برخلاف میل اسرائیل و عربستان دوباره به مسئله اصلی جهان اسلام تبدیل شود. حتی اخیراً تظاهرات کنندگان در غزه عکس های پادشاه سعودی و ترامپ را در کنار هم به آتش کشیدند. اوج گیری دوباره درگیری ها، حکام عرب را مجبور می کند حداقل آشکارا و در کوتاه مدت از رژیم صهیونیستی فاصله بگیرند. این در حالی است که محور غربی- عبری و عربی در چند سال اخیر تلاش داشتند دشمن اصلی اعراب را نه اسرائیل بلکه ایران معرفی نمایند.

به همین دلیل است که محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در تازه ترین اظهارات خود  در مصاحبه با نشریه آتلانتیک از خط قرمز بسیاری از کشورهای عربی عبور کرده و به صراحت از تشکیل دولت اسرائیل سخن می گوید. بن سلمان در این مصاحبه گفته است: ما منافع مشترک زیادی با اسرائیل داریم و اگر صلحی برقرار شود، سود زیادی میان اسرائیل و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و کشورهایی مانند مصر و اردن ایجاد می شود. بن سلمان با تکرار ادعاهای بی‌پایه و اساس علیه ایران، مدعی شد ایران بخشی از «مثلث شرارت» در منطقه است که قصد دارد بر آن حکمرانی کند.

انتخاب اصطلاح محور شرارت که برای نخستین بار از سوی جورج دبیلو بوش و نئومحافظه کاران به کار برده شده حاکی از تلاش آگاهانه بن سلمان برای همراهی با تیم جدید کاخ سفید علیه ایران می باشد. در این بین رسانه های مختلف در ماه های اخیر از روابط ویژه بن سلمان، جرد کوشنر داماد ترامپ و بنیامین نتانیاهو سخن گفته اند. ناگفته پیداست مهم ترین محور چنین اتحادی تقابل با ایران از طریق مخالفت با گشایش های اقتصادی و همزمان محدود کردن و از بین بردن بازوهای منطقه ای آن در لبنان، عراق، یمن و سوریه می باشد.

 در اتفاقی دیگر محمد بن سلمان اخیراً حتی از پذیرش ماندن بشار اسد در قدرت سخن گفت و از او خواست که در صورت فاصله گرفتن از ایران در عرض مدت کوتاهی از پشتیبانی ریاض برخوردار خواهد شد تا بتواند بر کل سوریه حکمرانی کند. حتی صحبت هایی از دعوت بشار اسد به اتحادیه عرب و بازگرداندن کرسی سوریه مطرح شده است.  

البته عوامل مهم دیگری نیز وجود دارد که می تواند نقشه جدید آمریکا را خنثی نماید و آن قدرت راهبردی ایران برای تغییر معادلات منطقه ای و نقش روسیه و ترکیه می باشد. دیگر تفاوت بنیادین و مهم این است که قبل از انقلاب واگذاری ژندارم منطقه بر اساس سیاست دو ستونی نیکسون- کسینجر بیشتر برعهده ایران بود و عربستان هنوز هم برخلاف تحرکاتی که اخیراً داشته بافت قبیله ای خود را حفظ کرده و فاقد عناصر قدرت برای ایفای نقش در منطقه می باشد. شاهد این گفته نیز وضعیت عربستان در جنگ یمن می باشد که علی رغم گذشت سه سال و با وجود محاصره این کشور هنوز نتوانسته به موفقیتی دست پیدا کند. اما در این بین از یک نکته نیز نباید غافل شد و آن قدرت تخریب و خرابکاری این محور علیه جمهوری اسلامی می باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۹۴۳۷۲۱۹:۰۴:۰۵ ۱۳۹۷/۱/۱۸
با یاری خدا این توطئه با شکست همراه خواهد بود و ملت ایران سربلند خواهند شد.
ناشناس۲۹۴۴۶۴۲۰:۴۳:۵۳ ۱۳۹۷/۱/۱۸
بوی جنگ به مشام میرسه
ناشناس۲۹۴۶۹۲۰۹:۰۴:۱۹ ۱۳۹۷/۱/۱۹
این چه فرمایشی هست که میفرمایین!!؟ آقای روحانی شایه جنگ رو از سر ملت کوتاه کردن برو خوش باش!!!!!!!!!!!!!
امیر۲۹۴۵۳۴۲۳:۲۰:۳۶ ۱۳۹۷/۱/۱۸
کاشکی ،خرازی ،باکری ،کاظمی ،صیاد شیرازها...بودند
علی۲۹۴۵۸۶۰۱:۱۹:۳۱ ۱۳۹۷/۱/۱۹
عجب جوکی شده این ترامپ بروگم شوحوصله ات رانداریم
ناشناس۲۹۴۶۳۰۰۶:۳۴:۰۱ ۱۳۹۷/۱/۱۹
مطمئنم هستیم که هیچ قدرتی امکان براندازی نظام را ندارد.ولی بسیاری از فسادها آنقدر قوی هستند که می توانند هر سرنوشتی را متحول کنند.پس لطفا شما اصحاب محترم رسانه هم در باز تعریف دشمن اصلی همت کنید و برای ریشه کنی آن تلاش نمایید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. کمی دیر نیست؟

    12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    23. اسراییل چه باید بکند؟ 

    24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    پربحث‌های اخیر

      پربحث‌های هفته

      1. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

      2. فرار رو به جلوی نتانیاهو در واکنش به پاسخ ایران/ «بی بی»: حملات ایران را دفع‌کردیم

      3. موج نخست موشک‌های بالستیک ایران به اراضی اشغالی شلیک شد

      4. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

      5. پایان جلسۀ شورای امنیت بدون صدور قطعنامه

      6. سفیر ایران به وزارت خارجه فرانسه دعوت شد

      7. مشاهده پهپاد شلیک شده به سمت رژیم صهیونیستی در کرمانشاه

      8. واکنش انگلیس به حمله پهپادی ایران علیه رژیم صهیونیستی

      9. آمریکا عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد  

      10. نتايج عمليات وعده صادق

      11. وزیر خارجه اردن: مسوولیت جلوگیری از افزایش تنش در منطقه برعهده اسرائیل است

      12. نیویورک‌تایمز: اسرائیل گزینه حمله تلافی‌جویانه به ایران را کنار گذاشته است

      13. اولین واکنش کاخ سفید به حمله هوایی ایران علیه رژیم صهیونیستی

      14. تماس تلفنی کامرون با امیرعبداللهیان؛ تاکید بر کاهش تنش‌ها

      15. فرانسه به حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل واکنش نشان داد

      آخرین عناوین