کارشناسان از دلایل گرانی غیرطبیعی دلار در فروردین می‌گویند؛ بانک مرکزی تماشاگر بود/افزایش 300 تومانی نرخ دلار در یک روز

گروه اقتصادی الف،   3970116055 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
بانک مرکزی تماشاگر بود/افزایش 300 تومانی نرخ دلار در یک روز

در دو دهه اخیر نوسانات نرخ دلار به یکی از مهم‌ترین بازیگران اقتصاد کشور تبدیل‌ شده است که اثرات آن بر تحولات اقتصادی به‌ویژه تغییرات قیمت کالاها را نمی‌توان نادیده گرفت. در ایران افزایش نرخ ارز گرچه با افزایش قیمت کالاهای صادراتی، در کوتاه‌مدت به نفع صادرکنندگان کالاهاست، اما با بالا رفتن قیمت مواد اولیه وارداتی صنایع، قیمت نهایی کالاهای تولیدی نیز به‌طور قابل‌توجهی افزایش‌یافته و این امر هم قدرت خرید مردم را کاهش می‌دهد و هم برخی تولیدکنندگان خرده‌پا را از گردونه تولید خارج می‌کند. به این ‌جهت با توجه به وضعیت اقتصاد کشور، کمتر کارشناس اقتصادی‌ای را می‌توان یافت که موافق افزایش نرخ ارز در ایران باشد.

بررسی تغییرات نرخ دلار در سال 96 نشان می‌دهد روند افزایش نرخ ارز از ماه‌های پایانی تابستان شروع‌ شده و در دی و بهمن به بیشترین میزان خود (حدود 4800 تومان) رسیده است، اما با اقدامات پلیسی دولت در اواخر بهمن، نرخ دلار از حدود 4800 تومان به 4450 تومان رسید و این میزان در کمتر از 20 روز باز هم روندی صعودی به خود گرفته و با افزایش 700 تومانی در یک ماه، در روزهای اخیر به بیش از پنج هزار تومان رسیده است. به این ‌جهت جز دستگیری اخلال‌گران ارز در 25 بهمن 96، اقدام قابل‌توجهی از سوی دولت برای کاهش یا تثبیت نرخ دلار دیده نمی‌شود.

بررسی تغییرات نرخ دلار طی یک ماه اخیر نشان می‌دهد قیمت دلار در دو مقطع 21 اسفند 96 و هشتم فروردین 97 حدود 300 تومان افزایش‌ یافته است. بر این اساس همان‌طور که گفته شد با اقدامات پلیسی دولت نرخ دلار از حدود 4800 تومان اواخر بهمن به 4450 تومان در اوایل اسفند رسید و این نرخ تا 20 اسفند پابرجا بود، اما طی یک روز نرخ دلار با افزایش 300 تومانی به 4800 تومان رسیده است. گرچه افزایش نرخ دلار در قبل از عید را می‌توان با افزایش تقاضای ناشی از سفرهای خارجی نوروزی توجیه کرد، اما افزایش حدود 300 تومانی نرخ دلار در هشت فروردین (با اتمام تقاضای دلار برای سفرهای خارجی) نشان می‌دهد موضوع افزایش نرخ دلار چیزی فراتر از افزایش تقاضاست.

افزایش 160 هزارتومانی قیمت سکه در یک ماه

افزایش نرخ ارز اگرچه در ظاهر برای مردم عادی ملموس نباشد، اما تغییرات قیمت طلا به‌واسطه روابط اجتماعی (خرید طلا برای ازدواج، طلاق، تولد و...) کاملا در زندگی مردم ملموس است. بررسی قیمت سکه طی یک سال اخیر نشان می‌دهد قیمت سکه در نیمه اول فروردین 96 (10 فروردین) حدود یک ‌میلیون و 216 هزار تومان بود که با افزایش 530 هزارتومانی در 15 فروردین به یک‌ میلیون و 746 هزار تومان رسیده است. بررسی تغییرات قیمت سکه در یک ماه اخیر نیز نشان می‌دهد قیمت سکه طی یک‌ماه با افزایش 160 هزارتومانی، از یک ‌میلیون و 586هزار تومان به یک ‌میلیون و 746 هزار تومان رسیده است.

بررسی تغییرات ماهانه و فصلی قیمت سکه نشان می‌دهد قیمت طلا و سکه علاوه‌بر تاثیرپذیری از قیمت جهانی طلا، از تحولات و همچنین از جو روانی ناشی از افزایش نرخ ارز نیز بسیار تاثیر پذیرفته‌اند، لذا نرخ صعودی نرخ ارز گرچه در بخش‌هایی چون سکه و طلا زودتر از سایر بخش‌های اقتصادی ظاهر شده است، اما این وضعیت در ماه‌های آینده تلاطمی در بخش‌های تولیدی نیز به وجود خواهد آورد.

نوسانات نرخ دلار بعد از تعطیلات

امیرحسین مزینی، اقتصاددان و عضو هیات‌علمی دانشگاه تربیت مدرس درباره علل ادامه صعود قیمت دلار  گفت: «به نظر می‌رسد ناآرامی‌هایی که سال 96 در بازار ارز اتفاق افتاد، کماکان ادامه یابد. هنوز به قیمت تعادلی بعد از تعطیلات نرسیده‌ایم و انتظارات کماکان وجود دارد. از طرفی تولیدکنندگان منتظر تصمیم ترامپ درباره برجام مانده‌اند. در عرصه اقتصاد به وجود آمدن تنش‌های جدید تاثیر‌گذار است. درست است که با تغییرات نرخ سود بانکی سپرده‌های مردم جابه‌جا شد ولی داستان نوسانات احتمالا تا اردیبهشت ماه ادامه یابد.»

مزینی در پاسخ به این سوال که چرا بانک مرکزی اوضاع را عادی جلوه می‌دهد، گفت: «مسئولان بانک مرکزی همیشه اوضاع را عادی جلوه می‌دهند. فعالان اقتصادی به‌طور کل حرف مسئولان اقتصادی را باور نمی‌کنند. در حالی که در آمریکا چشم فعالان اقتصادی به رئیس فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) است. مسئولان موضوع را به‌خوبی می‌دانند و این حرف‌هایی که می‌زنند درست نیست.»

عضو هیات‌علمی دانشگاه تربیت مدرس افزود: «به قول یکی از اقتصاددانان کشور این چه سیاست ارزی‌ای است که ابزارهای اجرایی آن نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات است. بازار ارز با این عوامل کنترل می‌شود. احساس می‌شود کنترلی روی بازار ارزی و پولی کشور نداریم. ساختار تجارت خارجی نیز وضعیت مناسبی ندارد. نرخ ارز اعلام می‌شود ولی در هیچ صرافی‌ای دلار با این نرخ عرضه نمی‌شود.» وی تاکید کرد: «کنترلی روی بازار ارز وجود ندارد. انتظارات تورمی کشور دارد از خواب بیدار می‌شود. مسکن در اسفندماه 96 حدود 26 درصد افزایش قیمت داشته است. ذخایر ارز زیاد است ولی رفتار سفته‌بازانه دارد بازار را کنترل می‌کند.»

مزینی تصریح کرد: «به‌عنوان یک اقتصاددان این حرف را که بازار تحت کنترل است، قبول ندارم و احساس می‌کنم شرایط مناسبی نیست.»

بانک مرکزی مقصر است

پرویز جاوید، عضو انجمن اقتصاددانان درباره دلایل روند افزایشی ارز  گفت: «هر سال به آخر اسفند که می‌رسیم بین شرکت‌ها و کارخانه‌ها با طرف خارجی‌شان تسویه‌حساب صورت می‌گیرد. این تسویه ‌حساب تقاضا را برای ارز به‌شدت زیاد می‌کند. از طرف دیگر بانک مرکزی برای مقابله با این تقاضا، ارز در بازار تزریق می‌کرد. در حال حاضر بانک مرکزی عرضه خوبی ندارد و بر نرخ ارز تاثیر منفی گذاشته است. البته در ایام عید مقداری سوداگری نیز در بازار شکل می‌گیرد.»

جاوید افزود: «نکته دیگر این است که شایعاتی مبنی‌بر اینکه قرار است تغییراتی در کابینه ترامپ صورت بگیرد تا کابینه را ضدایرانی‌تر کند، به وجود آمد که بعدا درست از آب درآمد. این عامل در جو روانی بازار ارز به‌خصوص بعد از تعطیلات عید به‌شدت تاثیر گذاشت. عامل دیگر این است که نفتی را که می‌فروشیم پولش به‌درستی وارد کشور نمی‌شود.»

وی ادامه داد: «بزرگ‌ترین عرضه‌کننده ارز به بازار بانک مرکزی است. اگر عرضه مناسبی صورت نگیرد به نظر می‌رسد باز افزایش قیمت خواهیم داشت. همه چیز به رفتار بانک مرکزی برمی‌گردد. ما از منابع ارزی به‌طور دقیق مطلع نیستیم. اگر به‌واقع وضع ارزی خوب باشد بانک مرکزی باید ارز به بازار تزریق کند تا قیمت پایین بیاید.»

عضو انجمن اقتصاددانان تصریح کرد: «اگر بانک مرکزی در بازار دخالت نکند تا اردیبهشت که موعد تایید برجام توسط ترامپ است، قطعا با افزایش قیمت مواجه‌ خواهیم شد. اگر آمریکا بخواهد از برجام خارج شود که اوضاع بدتر می‌شود. جامعه در انتظار به سر می‌برد و نمی‌دانیم چه می‌شود. اگر ترامپ در برجام باقی نماند اروپایی‌ها هم با ما نخواهند ماند و اوضاع پیچیده‌تر می‌شود.»

 

 منبع: فرهیختگان

دیدگاه کاربران

کمالی۲۹۲۳۶۶۱۰:۱۷:۳۲ ۱۳۹۷/۱/۱۶
بانک مرکزی همه جا تماشاچی است در شکل گیری موسسات غیر مجاز با ان همه تبعات برای کشور بانک مرکزی تماشاچی بود
ناشناس۲۹۲۳۷۲۱۰:۲۲:۰۲ ۱۳۹۷/۱/۱۶
جدا از سیاستهای کنترل ارزی ،در عمده کشورها اموال افراد چه منقول و چه غیر منقول و با تاکید بیشتر مسعولین ،سیاسیون و بستگان آنها مستمرا مانیتور و پایش میشوند و در صورت مشاهده افزایش دارایی ناگهانی یا واریز وجوه نامتعارف سریعا واحد‌های ارزیابی منشا اموال و نظارتی و امنیتی وارد عمل شده و افراد را در جهت منشا یابی و مشروعیت سنجی مقدار مال افزوده شده مورد بازجویی و بازخواست قرار میدهند اینگونه افراد محیط را به ای ثروت اندوزی نامشروع ما امن خواهند یافت و نقش بازدارنده دارد
ناشناس۲۹۲۳۹۴۱۰:۳۲:۳۴ ۱۳۹۷/۱/۱۶
چی شد..اخلالگران راهم که گرفتید..دلار که بالاتر از آن که اخلالگران بردند شد..حالا دردتان چیه...
ناشناس۲۹۲۴۰۱۱۰:۳۷:۵۳ ۱۳۹۷/۱/۱۶
سلام تماشاگرنبوددرگردش وتفریح عیدبودکی به کی هست
ناشناس۲۹۲۴۱۷۱۰:۵۹:۰۸ ۱۳۹۷/۱/۱۶
کشور استقلال اقتصادی ندارد
حقوق بگیر ریالی، هزینه کن دلاری۲۹۲۴۷۱۱۱:۵۰:۵۹ ۱۳۹۷/۱/۱۶
در مطلبی از مریم فکری در تیرماه 1394می خوانیم: دلار طی 8 سال دولت نهم و دهم 298.5 درصد گران شد. به عبارتی، در زمانی که محمود احمدی‌نژاد در خردادماه سال 1384 به عنوان رییس دولت نهم انتخاب شد، دلار 898 تومان بود و 8 سال بعد و در زمانی که حسن روحانی در انتخابات سال 1392 پیروز میدان شد، نرخ دلار به حدود سه برابر افزایش یافت؛ به طوری که متوسط قیمت نرخ دلار براساس گزارش بانک مرکزی در خردادماه 1392، 3579 تومان بود. و امروز یعنی فروردین 1397 دلار به نزدیک 5200 تومان یعنی45/3 درصد (معادل1621 تومان در هر دلار) افزایش از زمان شروع زمامدار آقای روحانی در مدت 5 سال اخیر و 479 درصد به نسبت شروع زمامداری آقای احمدی نژاد (یعنی 4302 تومان افزایش هر دلار)رسیده. به این ترتیب دلار در دوره احمدی نژاد 2681 تومان (متوسط سالیانه 41/75 درصد) و در دوره آقای روحانی تا کنون 1621 تومان (متوسط سالیانه 9 درصد)یعنی 60 درصد دوران قبلیش گران شده. سوال قابل توجه کمیسیون اقتصادی مجلس محترم: بانک مرکزی کجای این کار است؟ ایا در این حدود 40 سال اساسا نقش معنی داری یا اصلا نقشی در حفظ ارزش پول ملی داشته یا در جهت اضمحلال پول ملی 40 سال هزینه کرده؟ شما کجای کارید؟
حسن۲۹۲۴۷۳۱۱:۵۱:۱۱ ۱۳۹۷/۱/۱۶
افزایش قیمت سکه و دلار در ایران طبیعیه اما مشکل اینه که مدتی قیمتشون به زور ثابت نگه داشته میشه و بعدا یک دفعه گرون میشه.
تبریزی۲۹۲۵۳۸۱۲:۴۲:۱۷ ۱۳۹۷/۱/۱۶
آقا جان دلار از 3800 شد 5100 و همینطوری داره می ره بالا! - جیغ و داد نکن ای بی انصاف! تو اقتصاد ثبات حاکمه! - حداقل سود بانکی رو ببر بالا ما سپرده گذارها کمتر ضرر کنیم! - تو چه می فهمی اقتصاد چیه بی سواد! - لااقل حقوق ها رو 25 درصد بیشتر کن! - تورم 8 درصده ای بی شناسنامه! - بابا حداقل ... (به علت وجود صحنه های نامناسب از پخش ادامه گزارش معذوریم)
ناشناس۲۹۲۵۷۶۱۳:۲۶:۴۰ ۱۳۹۷/۱/۱۶
بانک مرکزی همیشه تماشاگر و البته خیلی از مواقع صحنه گردان اصلیه!
ایرانی۲۹۲۶۴۴۱۴:۲۰:۱۵ ۱۳۹۷/۱/۱۶
مگر بانک مرکزی فعالیت دارد و در سیاستهای کلان پولی تاثیرگذاراست؟ آقای سیف خواب تشریف دارند!!!
ناشناس۲۹۲۷۸۴۱۷:۵۵:۰۵ ۱۳۹۷/۱/۱۶
کدام تماشاگر ؟ خاطرمان مکدر است علی برکت الله
رضا۲۹۲۸۱۹۱۹:۰۲:۳۷ ۱۳۹۷/۱/۱۶
برادر بانک مرکزی برنامه مشخصی دارد و زیاد هم غافل نیست.برنامه این است که اگر وجوهات ارزی کشور کم شد نرخ تبدیل ارز به ریال به گونه ای باشد که با همان وجوهات کم مصارف ریالی ولنگ و باز دولت تامین شود چرا که در ظاهر برنامه ای به نام ریاضت اقتصادی که حتی در کشورهای اروپایی هم در زمان بحران اقتصادی اجرا می شود و دولت از طریق کم کردن تعداد کارمندان و سطح دستمزدها بودجه را متعادل می کند در اینجا مفهومی ندارد.البته نتیجه هر دو یکی است و تورم ناشی از افزایش قیمت ارز کار همان برنامه ریاضتی را می کند منتها با این تفاوت که در بوق کرنا می گوییم دستمزد ها 20 درصد اضافه شده ولی در عمل بواسطه افزایش 35 درصدی نرخ دلار 15 درصد کم شده و بی ثباتی ناشی از نوسان ارز هم فضای کسب و کار را به لجن می کشد و سرمایه در گردش تولید را نابود می کند که ظاهرا زیاد مهم نیست. این یعنی اوج پوپولیسم
خلیل۲۹۲۸۲۲۱۹:۰۵:۰۱ ۱۳۹۷/۱/۱۶
اخراج و محاکمه رییس بانک مرکزی و تیم اقتصادی حسن روحانی.
ناشناس۲۹۲۹۷۲۲۲:۱۳:۳۵ ۱۳۹۷/۱/۱۶
آیا می شود به دلیل تضعیف ارزش پول ملی از بانک مرکزی شکایت کرد؟
ناشناس۲۹۲۹۸۷۲۲:۴۷:۵۲ ۱۳۹۷/۱/۱۶
بانک مرکزی نظاره گر نیست همه اتفاقات ارز ریشه در بانک مرکزی دارد!!
ناشناس۲۹۳۷۸۶۰۶:۲۵:۲۳ ۱۳۹۷/۱/۱۸
تلاطمات دلار سیاسی است در حالیکه بانک مرکزی موسسه ای اقتصادی است.
ناشناس۲۹۴۰۴۳۱۳:۳۵:۰۰ ۱۳۹۷/۱/۱۸
همه کشورها در زمانهایی دچار مشکلات اقتصادی شده اند . ایا بدتر از المان پس از جنگ جهانی دوم می توان یافت که تقریبا تمام شهر های مهمش کاملا بر اثر بمبارانها نابود شده بودند . مشکل ما فقط مسئولین بی لیاقت است و لاغیر و گرنه تمامی مشکلات حتی با ریاضتهای اقتصادی قابل حل است به شرط انکه وقتی مردم ریاضت می کشند مسئولین و اقازاده و دوستانشان به پر کردن جیبهای خود مشغول نباشند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین