حمله تند کیهان به سریال پایتخت و موسسه اوج

گروه سیاسی الف،   3970116045 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

روزنامه کیهان نوشت:رسانه سلطنتی انگلیس ( BBC ) نسبت به روند تبلیغ کالاها و گردشگری خارجی در سری پنجم از مجموعه «پایتخت»، ابراز شگفتی و البته خشنودی کرد!

حمله تند کیهان به سریال پایتخت و موسسه اوج

بی‌بی‌سی در وب سایت خود نوشت: «... در حالی که آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران تولید و حمایت از کالای ایرانی را شعار نوروز سال ۱۳۹۷ قرار داده است، خط داستانی این سریال روندی معکوس را تبلیغ کرده است. تبلیغ لباس‌های ساخت خارج و ورود قاچاق آن به ایران... نمایشی که در این سریال از زیبایی‌های شهر ادنای ترکیه به تماشا گذاشته شد، حتی برخی از منتقدان در شبکه‌های مجازی را به این سمت سوق داد تا فیلم را اثری تبلیغی برای جاذبه‌های گردشگری این شهر ترکیه‌ای بدانند...»

سریال «پایتخت»، یکی از معدود مجموعه‌های رسانه ملی بود که با تکیه بر فرهنگ و آیین‌های بومی و حمایت از ارزش‌ها و باورهای ملی و دینی این سرزمین در سری‌های اول و دوم و به خصوص سری سوم خود، نکات متعددی از ابعاد مختلف سبک زندگی ایرانی/اسلامی را در قالب ملودرامی طنزآمیز و جذاب بر صفحه تلویزیون برد اما متاسفانه به دلائلی از جمله فشارها و سرکوب شبه روشنفکری که معمولا در فضای رسانه‌ای کشور هر ساز مخالف خود را به شدت منکوب می‌کند در سری چهارم، سریال «پایتخت» به جز افت شدید ساختاری، به لحاظ محتوایی نیز از آن فضای ملی و دینی خود فاصله گرفته و به دعواهای خانوادگی و بحث‌های بی‌پایان قومی و قبیله‌ای و موضوعات سطحی و پیش پا افتاده  پرداخته است. 

اما در حالی که تصور می‌شد با ورود سازمان فرهنگی اوج به عرصه تولید این سریال، سری پنجم آن از کیفیت لااقل محتوایی بهتری برخوردار شود اما متاسفانه همان روند نزولی و سقوط ساختار و محتوا در این سری حتی با سرعت بیشتری ادامه یافت و شاید با اغماض تنها برخی لحظات جلوه‌های ویژه تصویری و میدانی خصوصا در صحنه‌های بالن سواری، بخش قابل قبول آن باشد!

نمی دانیم آیا این دوستان هنوز متوجه نشدند برای یک اثر هنری یا رسانه‌ای اگر موضوعات ضدملی و غیر ارزشی مطرح کند، یک یا چند کاراکتر و یا موضوع با هویت ملی و ارزشی نمی‌تواند کسب وجهه نماید؟! مثلا اینکه در فیلمی روابط غیر شرعی مابین زنان و مردان نامحرم حاکم باشد و عشق‌های آنچنانی شکل بگیرد، حضور دو کاراکتر فرضا رزمنده مدافع حرم در این میان، نه تنها مشروعیتی به روابط فوق نمی‌دهد بلکه حتی توهینی به مدافعان حرم تلقی خواهد شد.

در سری پنجم از مجموعه «پایتخت» هم به مضحکه کشاندن گروه تروریستی داعش در ۱۰-۱۵ درصد پایانی سریال نمی‌تواند مشروعیتی برای ۸۰-۹۰ درصد دیگر آن تلقی شود که شامل صحنه‌های مبتذل، به سخره کشاندن برخی احکام اسلامی و همچنین تبلیغ کالا و مد و سبک زندگی غربی و از آن فاجعه بارتر، رپرتاژ آگهی چند قسمتی برای گردشگری در ترکیه می‌شد! ضمن اینکه ساختار سریال نیز ضعیف‌تر از سری قبل، بیشتر ترکیبی از چند کلیپ با صدای ابراهیم تاتلیس (که چند روز قبل همراه خواننده معلوم‌الحال ترک «آژدا پکان» به تبلیغ برای نظامی‌گری اردوغان پرداخته بود) و تصاویر توریستی و نمایش‌های روحوضی و قطعات تقلیدی از سیاه بازی‌های قدیمی بوده که محور آنها بر سوء تفاهم و برداشت‌های کج قرار می‌گیرد. کوتاه کردن برخی صحنه‌های سریال هم در پخش یا بازپخش (از سوی سازمان اوج و یا دیگران) نه تنها کمکی به آن نکرده بلکه حکایت همان کور کردن چشمی است که خواستند ابرویش را درست کنند!

سخنی هم با برادران سازمان اوج در میان است و آن اینکه بازیگر نقش اول سریال پایتخت در مصاحبه‌ای گفته است از ابتدا با سازمان اوج شرط کردیم که به هیچ‌وجه در متن و محتوای آن دخالتی نکند! یعنی فقط به دریافت هزینه سریال از سازمان اوج چشم داشته‌اند و سوال این است که وقتی قرار است سازمان اوج در متن و محتوا دخالتی نداشته باشد با چه مجوز شرعی و قانونی هزینه سنگین تهیه این سریال را از بودجه بیت‌المال پرداخته است؟!

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۹۲۲۹۳۰۸:۵۹:۳۶ ۱۳۹۷/۱/۱۶
درمورد مردم چی فکر کردید.یعنی اگه توی ترکیه پر نمیشد مردم نمیدونستن که ترکیه ازاد و مفرح هست??مثل کبک سرتونو کردین زیر برف و نمی خواین قبول کنید روشتون اشتباهه
ناشناس۲۹۲۳۰۹۰۹:۲۱:۰۹ ۱۳۹۷/۱/۱۶
کیهان هم مثل خیلی از بعضی ها نمیتونن شادی مردم رو ببینن فقط دنبال داستان درست کردن هستن و نیمه خالی لیوان رو میبینن البتهه بنظر من و خیلی ها این سریال اصلا نکته منفی نداره
صمصام۲۹۲۳۲۵۰۹:۳۸:۰۱ ۱۳۹۷/۱/۱۶
من فکر میکنم پای جورج سورس در میان باشه البته نباید از لابی موساد و سیا با عوامل سریال پایتخت غافل شد !!
مهدی۲۹۲۳۴۰۰۹:۵۲:۰۳ ۱۳۹۷/۱/۱۶
سلام سلام بر کیهان عزیز برادر چرا نعل وارونه میزنید؟ هر سکانس از این سریال با برنامه ریزی طراحی شده و مقصود نهایی آن نیز مشخص است. بنده با دیدن این سریال چنین میاندیشم که مردم ایران باید قدر دان موقعیت فعلی باشند و ار اینکه به بلای داعش گرفتار نشده اند خدا را شکر کنند و از این جهت باید دست مدافعان حرم و سپاهیان گرامی را ببوسند . از طرف دیگر به نظر میرسد بخشی از سرمایه گذاری های این نیروهای مخلص در صنعت گردشگری کشور های مجاور از اذر بایجان تا ترکیه اجرایی شده ، باور بفرمایید این قسمت از سریال را نمیتوان هضم کرد . چطور میشود هم برای وطن خون داد و هم در ترکیه سرمایه گذاری کرد؟
حسن۲۹۲۳۵۲۱۰:۰۰:۴۹ ۱۳۹۷/۱/۱۶
هیچ نظارتی در صدا وسیما در تولید سریالهای چرند پایتخت انجام نمی شود در دولت عزمی جدی برای به انحراف بردن رسانه ملی وجود دارد و ساخت این سریالهای مزخرف اتلاف پول ووقت ملت است آقای سیروس مقدم سریالهای ترک بخرد بهتر از بازی در ترکیه وتبلیغ بالن سواری وتبلیغ قیافه های عجیب وغریب وروش آموزش قاچاق لباس آموزش گیتار و از همه مهمتر نداشتن هدف ومفهوم کلی از این همه هزینه از دوش ملت
ناشناس۲۹۲۳۸۴۱۰:۲۹:۵۲ ۱۳۹۷/۱/۱۶
با تمام تفاسیر این سریال در صدر دوست داشتنی ترین سریالهای سیما قرار دارد اصولا کیهان خط فکری اش جدا از خط فکری عامه مردم هست برای همین هم هست که این روزنامه معمولا تو هواپیما و ادارات و سازمانها خوانده میشه تا اینکه کسی با میل خودش بره از گیشه روزنامه فروشی بخره.
ناشناس۲۹۲۴۱۰۱۰:۵۴:۰۰ ۱۳۹۷/۱/۱۶
مگه سازمان اوج از بیت المال بودجشو تامین میکنه ؟
ناشناس۲۹۲۴۱۲۱۰:۵۵:۰۱ ۱۳۹۷/۱/۱۶
اگر از بودجه صدا وسیما هزینه اش تامین گردد از بیت المال نیست اما اگر از اوج هزینه گردد بیت المال است؟؟؟ زهی تاسف از این نگاه بی مایه وسست
ناشناس۲۹۲۴۳۰۱۱:۰۷:۵۶ ۱۳۹۷/۱/۱۶
دیشب رحمت(هومن حاج عبداللهی) میگفت...حمله داعش به مناطق ساحلی سوریه..درست مانند حمله تهرانی ها به مازندران است...بعد می گویند اتحاد ملی...چرا بایدحمله داعش که یک گروه حرامزاده و خدانشناس است..با دید و بازدید شهروندان تهرانی مقایسه شود؟؟؟خود همین اقای حاجی عبدالهی در کجا زندگی میکنند؟..در ابرقو؟؟
ناشناس۲۹۲۵۰۵۱۲:۱۴:۴۱ ۱۳۹۷/۱/۱۶
فیلم مزخرف و تبلیغاتی برای رفتن به ترکیه همین
ناشناس۲۹۲۵۵۰۱۲:۵۵:۲۵ ۱۳۹۷/۱/۱۶
ولا نگارنده همه چیز را دیده الا توهین به مردم مازندران را . ۵ سری از سریال پایتخت می گذرد ولی هنوز نقی شغل درستی ندارد و یک انسان اویزان است و فقط برای اثبات خود تلاش می کند . در این سریال توهین ناموسی زیاد به مردم مازندران شده است جایی که در هواپیما خواهر نقی در کنار یک نامحرم است و بین نقی و زن او مردی دیگه نشسته است . جایی که رحمت در کنار ون ایستاده برای رفتن به فرودگاه و از دو واژه مادر و قهوه پشت سر هم استفاده می کند و به مادرش می گویید باشه قهوه ترک می خرم . ارسطو خود مجرد است و سه زن جوان را در فروشگاه خود به عنوان فروشنده استخدام کرده و آنها را با اسم کوچک صدا می زند و می گوید فروشنده باید خوش تیپ باشد و به خود عطر بزند تا مشتری را جذب کند . جایی که ارسطو می خواهد از کسبه پاساژ به علت مواد شکایت کند و همه کسبه پشت در مغازه او به او التماس می کنند که با پلیس تماس نگیرد .
ناشناس۲۹۲۵۷۴۱۳:۲۵:۴۸ ۱۳۹۷/۱/۱۶
براساس نظر سنجیها سریال پایتخت پنج محبوبتریت سریال سیما در میان ملت است حال امثال شما چرا همیشه در تعارض با مردمید
حمید۲۹۲۶۰۸۱۳:۵۴:۴۲ ۱۳۹۷/۱/۱۶
برخی همانند آقای ابطحی گفتند چون این فیلم ساخته موسسه اوج بوده کسی اصولگرایان از آن انتقاد نمیکنه حالا خوب شد با این انتقاد کیهان این نظر آقای ابطحی نادرست از آب درآمد
ناشناس۲۹۲۶۸۳۱۵:۰۳:۱۴ ۱۳۹۷/۱/۱۶
پیشنهاد می گردد آقای شریعتمداری در عرصه فیلم نامه نویسی و فیلم سازی ورود کرده و برای سال آینده یک سریال طنز که قابل قبول برای خود ایشان باشد برای مردم بسازند!!!!!!!!!!!!
ناشناس۲۹۲۶۸۵۱۵:۰۴:۰۳ ۱۳۹۷/۱/۱۶
نمیدونم این تئوریسین های کیهان از ترس بیکار شدن این موضوعات رو مطرح می کنند یا واقعا تنها در همین حد هستند
فهیمی۲۹۲۶۹۵۱۵:۱۰:۵۸ ۱۳۹۷/۱/۱۶
با انتقادات کیهان کاری ندارم. اما دست اندر کاران این سریال برای پوشاندن ضعف سریال 5 نسبت به سریالهای پیشین این مجموعه با روزنامه کیهان کاری نداشته باشند. بیشتر مردم از افت کلی این سریال ناراحت هستند از اینکه یک سریال طنز و خانوادگی تبدیل به یک سریال بدون داستان که انوهای داستانش را هر بجه ای میداند. بلی در فیلمهای کمدی کسی نمیمیرد و آسیب زیادی نمیبیند ولی این یک سریال طنز است ؟ چقدر هزینه ساخت این فیلم شده ؟ چرا هیچ لیخندی بر روی لبان هیچکس ننداخته ؟ همه فیلم به مانند پشت صحنه بر محور نقی ( آقای طنابنده ) میچرخد و به شما قول میدهم در آخر هم نقی با شجاعت و دلاوری داعش و داعشیان را نابود کرده و فامیل دا از چنگ آنان نجات میدهد. آقای طنابنده بنده هم از طرفداران این سریال هستم و چون دوست دارم قسمتهای بعدی هم ساخته شود چشمم را روی پایتخت 5 میبندم و اگر جلوی دوربین از من سوال شود از این بخش هم حمایت میکنم چون خاطرات خوشی با قسمتهای قبل دارم. کمی به جوانترها بها دهید، سارا و نیکا از ابتدا تا انتهای هر قسمت جمعا 30 ثانیه صحبت میکنند ؟ از استاد خمسه بهتر نمیشد استفاده کرد ؟ ایشان فقط به نحو زشتی راه میروند و اگر هم چیزی بگویند شما را صدا میزنند !! برادران دوقلو فقط هنر آواز خواندن دارند و دیالوگ نمیگویند ؟ در عوض شما و چند بازیگر دیگر آنقدر پر حرفی میکنید تا به خودمان بیائیم تیتراژ پایانی آمده و یک قسمت دیگر هم بدون هیچ نکته طنز و با نمکی تمام شد. بدون اینکه داستان پیش برود. گاهی احساس میشود دنباله داستان فیلم را نمیدانید چطور ادامه دهید ، چون کل این چهارده پانزده قسمت را میشد مثل قبل در هفت یا هشت قسمت بصورت روان و گیرا تحویل پخش داد تا مردم که ماههاست منتظر دیدنش هستند در منزل ببینند. کمی از خود گذشتگی نشان دهید . نقی در اینجا تقی در آنجا نقی در همه جا و در نهایت نقی رامبو قهرمان کشتی نیشود و تقی رامبو پدر داعش را درمیآورد و اصلا نقی داعش را در سوریه شکست داد به کمک چند بازیگر که همیشه در کنارش بودند و مابقی در انتظارند نقی لطف کند تا خودی نشان دهند.
ناشناس۲۹۲۶۹۸۱۵:۱۲:۵۳ ۱۳۹۷/۱/۱۶
آدانا شهری تجاری است که حدود 3000 ایرانی و 2500 افغانی در آن زندگی میکنن! حالا برید ببینید چه کسی اونجا بیزینس راه انداخته و از طریق رسانه ملی براش تبلیغ کرده!
ناشناس۲۹۲۷۰۱۱۵:۱۶:۳۹ ۱۳۹۷/۱/۱۶
چه تبلیغی ؟!! تا اونجا که ما دیدیم به یک هتل معمولی رفتند بعد هم که سوار بالنی شدند که تا پای مرگ اونا رو برد حالا هم که تو سوریه هستند و لباس کهنه های مردم یک روستای سوری رو پوشیدن !!! میشه کیهان بفرماید کجای این سریال تبلیغ زیبایی هاو کالاهای ترکیه بوده ؟ این که همزمان با ورود بر فراز فرودگاه با بمب گذاری روبه رو می شوند وپولشان توسط افراد شرور دزدیده می شود تبلیغ رفتن به ترکیه است یا برعکس القای ترس به جان مخاطب ؟! در ضمن کیهان بداند مردم برای رفتن به ترکیه نیازی به تبلیغ این سریال ندارند چرا که خیلی سال است دروازه ترکیه بر روی مردم باز است و با جلوه های آن آشنایی دارند !
ناشناس۲۹۲۷۴۰۱۶:۱۵:۰۳ ۱۳۹۷/۱/۱۶
سریال بد وادادگی ازآن می بارد
ناشناس۲۹۲۷۷۳۱۷:۲۵:۵۰ ۱۳۹۷/۱/۱۶
کیهان همیشه معترض . ما که چرایی ورود کالای قاچاقو دیدیم. در ضمن بیان حقایق تلخه.
ناشناس۲۹۲۸۸۱۲۰:۰۸:۰۵ ۱۳۹۷/۱/۱۶
نقد کیهان به جای خود محترم اما قرار نیست همه جامعه از سلیقه کیهان پیروی کنند مهم نظر اکثریت مردم است که مردم هم از این سریال استقبال کردند انچه در ساعت پخش این سریال دیده شد بایکوت شبکه های ماهواره ای بود و این یعنی مقبولیت این سریال از دید مردم ضمنا بپذیریم سلائق مردم حق عمومی است که باید به آن بها داده شود
ناشناس۲۹۲۹۲۹۲۱:۰۱:۴۸ ۱۳۹۷/۱/۱۶
اینکه با سازمان اوج شرط کرده اند که در محتوا دخالت نکند پس چه نفعی برای سازمان اوج داشته است؟ در ضمن داستان فیلم هم بسیار آبکی است. اینکه بالون بر اثر طوفان گم می شود و سر از سوریه در میاورد و یک زن فراری داعش در یک ده کوره تک و تنها منتظر لشگر داعش است بیشتر شبیه فیلم ها ی کارتونی است که کودکان فارغ از محتوا فقط جهت سرگمی و خندیدن آنرا نگاه می کنند.گویا فقط قصد خندادن به هر قیمت است.
محمد۲۹۳۰۴۷۰۰:۱۱:۴۹ ۱۳۹۷/۱/۱۷
الکی شلوغش نکنید لطفاً
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  2. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  3. حالا زمان مذاکره است

  4. لحظۀ پیداشدن لاشه بالگرد توسط تیم پهپادی

  5. محل بالگرد رئیس جمهور پیدا شد/ شهادت رئیس جمهور به همراه همراهانشان

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  7. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

  8. فرش‌های سعدآباد کجاست؟

  9. شهادت رییس جمهور در حادثه بالگرد/ پیام‌های تسلیت شخصیت‌ها در پی شهادت رئیسی

  10. ماجرای سفر عبدالحمید به ترکیه چیست؟

  11. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  12. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  13. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  14. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  15. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

  16. خوشحالی مجری شبکه ۱۴ اسرائیل از خبر شهادت رئیس جمهور ایران

  17. پاسخ حماس به توهم صهیونیست ها

  18. پلیس این ۵ گروه را طبق لایحه حجاب باید بازداشت کند

  19. لنگرگاه جمهوری اسلامی در بحران‌ها کجا است؟!

  20. شناسایی هویت شهدای سانحه بالگرد رئیس‌جمهور/ تایید سوختگی پیکرها/ آیت‌الله آل‌هاشم یک‌ساعت پس از حادثه زنده بوده است

  21. عملکرد سیاه آمریکا در تحریم ها از نگاه ظریف/ توضیحاتی درباره انتخابات ریاست جمهوری/ آرامش در بازار ارز

  22. تعطیلی روز شنبه مانعی ندارد

  23. انتخاباتی حساس، حیاتی و سرنوشت‌ساز

  24. سخت، اما گذرا...

  25. رئیس جمهور: باید گره های ذهنی در رابطه با تشکیل خانواده و افزایش جمعیت باز شود

پربحث‌های هفته

  1. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  2. حالا زمان مذاکره است

  3. محل بالگرد رئیس جمهور پیدا شد/ شهادت رئیس جمهور به همراه همراهانشان

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  5. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

  6. شهادت رییس جمهور در حادثه بالگرد/ پیام‌های تسلیت شخصیت‌ها در پی شهادت رئیسی

  7. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  8. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  9. لنگرگاه جمهوری اسلامی در بحران‌ها کجا است؟!

  10. شناسایی هویت شهدای سانحه بالگرد رئیس‌جمهور/ تایید سوختگی پیکرها/ آیت‌الله آل‌هاشم یک‌ساعت پس از حادثه زنده بوده است

  11. عملکرد سیاه آمریکا در تحریم ها از نگاه ظریف/ توضیحاتی درباره انتخابات ریاست جمهوری/ آرامش در بازار ارز

  12. انتخاباتی حساس، حیاتی و سرنوشت‌ساز

  13. سخت، اما گذرا...

  14. رئیس جمهور: باید گره های ذهنی در رابطه با تشکیل خانواده و افزایش جمعیت باز شود

  15. خاری در چشم دشمنان

  16. آیت‌الله علم‌الهدی: ولایت مقدم بر عدالت است

  17. رحیم‌پور ازغدی: قبلا به شوخی می‌گفتند کاخ سفید را حسینیه می‌کنیم الان اما در حال رخ دادن است

  18. مخالفت آیت‌الله سبحانی با تعطیلی شنبه

  19. آخرین تصمیم دولت برای حمایت از نهضت ملی مسکن

  20. برائت نامه محمدعلی رامین از پسرش یاسین و مهناز افشار

  21. تعطیلی شنبه‌ها در مجلس رأی آورد/ نمایندگان چه گفتند؟

  22. محل تدفین شهید آیت‌الله رئیسی مشخص شد/ اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر رئیس‌جمهور و همراهانش

  23. رهبر انقلاب: ایران خدمتگذار صمیمی، مخلص و باارزشی را از دست داد/ اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم

  24. تعطیلی پنجشنبه در مجلس رأی نیاورد/ نمایندگان چه گفتند؟

  25. اطلاعیه اداره‌کل زندان‌های اصفهان درباره توماج صالحی

آخرین عناوین