فرشاد مومنی: اتحاد سه گروه تیشه بر ریشه اقتصاد ایران می‌زند/ متاسفانه دولت کنونی روی دیگر سکه دولت احمدی نژاد است/ بر اساس آمار رسمی یک سوم جمعیت ایران زیر خط فقر است

گروه اقتصادی الف،   3970115192 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

نشست «اقتصاد سیاسی دستکاری نرخ ارز در ایران» پیش از ظهر امروز (چهارشنبه 15 فروردین ماه) با حضور فرشاد مومنی در موسسه مطالعات دین و اقتصاد برگزار شد. آن چه در ادامه می آید صحبت های وی در این نشست می باشد.

فرشاد مومنی: اتحاد سه گروه تیشه بر ریشه اقتصاد ایران می‌زند/ متاسفانه دولت کنونی روی دیگر سکه دولت احمدی نژاد است/ بر اساس آمار رسمی یک سوم جمعیت ایران زیر خط فقر است

در اقتصاد ایران شاهد اتحاد سه‌گانه منحوس و ضد توسعه‌ای هستیم که توجه ما روی وجهه اندیشه‌ای آن است. این اتحاد سه‌گانه شامل دولت کوته‌نگر و دولتی است که مسایل بلندمدت را قربانی امور روزمره و فوری می‌کند.طیف دوم غیر مولدها هستند که ویژگی مشترکشان در منافع آنی و زودگذر است.

ضلع سوم بازاریان یا نوکلاسیک‌های وطنی هستند که پیوندشان از منظر اندیشه با گروه‌های دیگر بر اساس تحلیل‌های بازار از محل تعادل‌های لحظه‌ای است که اتحاد این سه گروه تیشه بر ریشه اقتصاد ایران می‌زند.بسیاری از کارشناسان در دوره شکوفایی قیمت نفت  و از سال ۸۴ در مورد سلطه کوته‌نگران هشدار می‌دادند که الگوی مسلط به الگوی حذف و ستیز تبدیل می شود که برای به دست آوردن رانت و حداکثر کردن منافع سعی در حذف رقیب داشتند.

طی‌سالهای ۸۴ تا ۹۲ با خشونت‌هایی روبه رو بودیم که در دوران پس از انقلاب بی‌سابقه بوده است و متاسفانه دولت کنونی جرات ارایه گزارش در آن موارد را ندارد.

بنده از سال ۱۳۹۳ که اولین بسته سیاستی دولت روحانی ارایه شد از طریق بررسی بسته مطرح کردم که بسته سیاستی از منظر سیاست اقتصادی دولت جدید با دولت پیشین با اصل مسایل رانتی تفاوتی نداشته است که این موضوع نشان می‌دهد وجه اختلاف با دولت پیشین در اصل رانت نیست بلکه بر روی کانون‌های اصابت رانتی است.

 متاسفانه دولت کنونی روی دیگر سکه دولت احمدی نژاد است که با شعارهای عدالت محورانه در عمل نتیجه‌ای جز فلاکت نداشت. وقتی دولت عدالت اجتماعی را نادیده می‌گیرد نتیجه همان می‌شود که دولت احمدی نژاد به آن رسید. دولت کنونی مکرراً اعلام می‌کند در پی ایجاد ثبات است و از دستکاری در اقتصاد ایران اجتناب می‌کند و آنچه در عمل شاهد آن هستیم جهت‌گیری منافع رانت‌بگیران علیه فرودستان و تولیدکنندگان است که در این صورت نمی‌توانیم اقتصاد بالنده داشته باشیم.

 برخی از کارشناسان با بزک اقتصادی مرتبا خطر در رفتن فنر نرخ ارز را گوشزد می کنند که با توجه به شواهد بسیار مسله فنر موکول و وابسته به این است که در عرصه سیاست گذاری اقتصادی هیچ مجالی برای انتخاب نداشته باشیم. این کارشناسان براساس نظریه برابری قدرت خرید و تفاوت تورم داخلی و خارجی نقش فنر را توضیح می دهند در حالیکه نظریه برابری قدرت خرید از نظر روش شناسی مبتنی بر تجارت آزاد در کل جهان است که در عمل غیر از این است.

در سال‌های اخیر شواهد و آماری داریم که نرخ ارز حتی براساس نظریه قدرت خرید در ۱۵ سال گذشته باید به اندازه یک سوم یا یک دوم نرخ موجود باشد.

در بازار ارز ایران که شرایط رقابتی مهیا نیست و نزدیک به بازار شبه انحصاری هستیم که جهت گیری های سیاسی و اقتصادی تعیین کننده نرخ ارز است باید به سمت مدیریت تقاضا حرکت کنیم که به وضوح منافع رانتی و ضد توسعه‌ای را می‌بینیم. رکن این مدیریت در ربع قرن گذشته آزاد سازی تجاری بوده که در کانون قاعده گذاری و به شدت توزیع کننده نابرابری در ثروت و درامد است.

 برآوردها نشان می‌دهد که به ازای هر یک میلیارد دلار واردات کالاهای مشابه داخلی ۲۰ تا ۱۰۰  هزار نفر فرصت شغلی را از دست می دهند و باید پرسید که افرادی که از این شیوه دفاع می کنند سلطان بانوی چه کسی هستند؟ و منافع چه کسی را تامین می کنند؟  و چرا فرصت های شغلی را تقدیم خارجیان می کنند. در بحرانی‌ترین شرایط اقتصاد کشور در سال ۱۳۹۱منابع اندک ارزی به جای صرف تامین منابع اولیه تولید و مصارف دارویی  صرف کالاهای لوکس می شد که البته با شعارهای رادیکال هم همراه بود.

اتحاد سه‌گانه دولت کوته‌نگر و غیرمولدها و بازارگرایان نئوکلاسیک موجب برخورد رفوگرایانه با مسائل اقتصادی شده که عملا نتیجه‌ای نداشته است و باید به صورت سیستمی برخورد کرد. در مورد آزادسازی تجاری و برای کالاهای لوکس ما شاهد نوسان در نرخ تعرفه‌ها هستیم که نشان دهنده شدت فساد در مدیریت واردات است ماجرای نرخ ارز مساله فنر نیست بلکه منافع کسانی است که منافع خود را بر منافع ملی ارجح دانسته و در راستای ضدتوسعه اقدام می‌کنند.

موضوع دیگر سهل‌انگاری در قاچاق است که بیشتر برای کالاهای مشابه داخلی انجام می‌شود البته بنده با سوبسید نام قاچاق را بر این نوع واردات که به صورت صدها کانتینر وارد کشور می‌شود می‌گذارم.

تناقض دیگر در بازار ارز تقاضای ارز برای مسافرت است، بر اساس آمار رسمی یک سوم جمعیت ایران زیر  خط فقر است در کشوری که این تعداد مردم به دنبال تامین بدیهی‌ترین نیازهای خود هستند این سفرهای بی‌مورد چه مشکلی از جامعه ما را حل می‌کند که دلارهای نفتی که متعلق به مردم ایران است در مراکز معلوم خرج شود که ربطی به فنر ارزی ندارد.

 سهل‌انگاری دولت در زمینه اجتناب از اصلاح ساختار هزینه‌های خود بزرگترین عامل بی‌ثباتی در اقتصاد کلان و نرخ ارز است که برای جبران کسری بودجه خود اقدام به افزایش آن می‌کنند. نتیجه آن خروج سرمایه است که به صورت تبدیل دارایی به ارز است که مساله تقاضای ارز را تشدید می‌کند.

 با مشاهده ترازنامه خودروسازها می‌بینیم که از نظر قاعده‌گذاری در صنعت خودروسازی صنایعی که اتکا به تولید داخلی داشته باشند به شدت تنبیه شده و ا زبازار حذف می‌شوند چون مونتاژی کردن صنعت باعث تقاضا برای ارز و بحران‌سازی می‌شود که همه اینها به همان سه‌گانه مربوط می‌شود.

 امروز شرایط ایران در زمینه نرخ ارز همانند سیاست‌های ربع قرن گذشته به جایی رسیده است که در ادبیات توسعه از آن به عنوان دوره‌های باطل توسعه نیافتگی صورت بندی می‌شود. مثلا ما در شرایط وفور درآمدهای نفتی دچار رکود تورمی می‌شویم و در زمان افول هم همین رکود تورمی را تجربه می‌کنیم که نشانی از همین دور باطل توسعه نیافتگی است.

همین دور باطل شکننده در مساله تزریق ارز به بازار سیاه که همان بازار آزاد است وارد عمل می‌شود اگر دولت منابع ارزی را تزریق کند موجب تسریع در قاچاق، ایجاد انواع رانت‌ها و تعمیق وابستگی کشور و افزایش نابرابری می‌شود و اگر تزریق نکند موجب التهاب در بازار می‌شود.

 ما در شرایطی که دچار دور باطل هستیم مسئولین بانک مرکزی با سخنان سطحی و ناصحیح و برنامه‌های ناسنجیده عملکرد دیگری نداشتند.

 این اتحاد سه‌گانه در پنج سال گذشته راه نجات ایران از رکود تورمی را در اجرای سیاست‌های تورم‌زا دانسته که البته بنده هشدار می‌دهم که این تحولات نقدینگی و تورم انباشته به نوعی بازی با آتش است و عواقب سنگین و غیرقابل جبرانی برای ایران خواهد داشت.

یکی از بزرگترین ظلم‌هایی که در دوره تعدیل ساختاری به اقتصاد ایران با محوریت نرخ ارز شده است تغییر مسیر تولید بالنده به سمت تولید محملی و رانتی است که یکی از  کارکردهای آن ایجادسهم برای صنایع متکی به رانت است تا فجایع ایجاد شده در تولید را پنهان کنند که این کار با انتشار ارقام دوپینگی صورت می‌گیرد.

آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد که در شاخص تولید ایران از ۲۴ زیربخش صنعت در سال ۹۵ تنها ۱۰ رشته فعالیت نسبت به سال ۹۰ رشد مثبت داشته یعنی ۱۴ زیربخش رشد منفی را تجربه کرده که ۷ زیربخش آن رشد منفی بالاتر از ۲۰ درصد بوده است که به مدد همان صنایع رانتی این ارقام پنهان می‌شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۹۱۹۶۵۱۹:۲۲:۴۳ ۱۳۹۷/۱/۱۵
پشیمانی حامیان اعتدال..
ناشناس۲۹۱۹۸۵۱۹:۵۱:۵۲ ۱۳۹۷/۱/۱۵
قانون از کجا اورده اید را برای مدیران بانکی رله کنید
ناشناس۲۹۱۹۹۰۱۹:۵۹:۰۱ ۱۳۹۷/۱/۱۵
یک نکته بسیار مهم در مورد موسسات غیر مجاز که کمتر به ان توجه شده این است که باعث بوجود امدن این موسسات که این همه مشکل را روی دست کشور گذاشته اند خود بانک ها بودند بدین نحو که مدیران بانکی برای اینکه پول این موسسات در بانکشان سپرده شود اقدام به دادن انواع سرویس و خدمات به انها طی سالیان گذشته کردند و از پرتو ان مدیران بانکی انواع پاداش ها و پست ها را گرفتند اگر بانک ها تنها یک روز به موسسات سرویس نمی دادند انها قدرت هیچ گونه فعالیتی را نداشتند متاسفانه نظارت بانک مرکزی هم فقط نظاره گر بوده لذا در کنار مدیران موسسات غیر مجاز باید نسبت به محاکمه مدیران بانک های سرویس دهنده نیز باید اقدام کرد و این پول هلی حرام و یامفت را که طی سالیان دراز گرفته اند از انها پس و به سزای اعمالشان رساند
ناشناس۲۹۲۰۱۶۲۰:۳۶:۳۶ ۱۳۹۷/۱/۱۵
هیچکس از مسئولان به این قسمت توجه نمی کنند که بالا رفتن قیمت ارز باعث افزایش سرسام آور قیمت ها ، رکود تولید و در کنار آنها تبدیل ریال به ارز و مهاجرت به خارج رونق می گیرد
ناشناس۲۹۲۰۳۰۲۰:۴۸:۱۳ ۱۳۹۷/۱/۱۵
یکی از علل مهم رکود و تورم این است که بانک ها از مسیر بانکداری بدون ربا و صحیح خارج شده و به جای بکار گیری سرمایه خرد و کلان مردم در جهت تولید و اشتغال انها را به افرادی خاص داده و انها هم به کارهای دلالی و وارد کردن کالای قاچاق و کالای بی کیفیت کردند و تولید کنندگان کشور را نیز بیکار کردند
ناشناس۲۹۲۰۴۰۲۱:۰۲:۵۷ ۱۳۹۷/۱/۱۵
نکات به جایی بود
مصطفي۲۹۲۰۵۳۲۱:۱۳:۴۲ ۱۳۹۷/۱/۱۵
جناب مومنی این سه گروه ۱- بانکها ۲- دارایی و مالیات های سلیقه ایی ۳- کارشناسان اقتصادی چون شما
ناشناس۲۹۲۱۱۶۲۳:۰۶:۱۸ ۱۳۹۷/۱/۱۵
یکی از علل بدبختی و فساد در کشور توزیع ناعادلانه تسهیلات در کشور بوده به نحوی که یکنفر محتاج یک وام چند میلیونی و شخص دیگر چند صد میلیارد تسهیلات بی بازگشت و بانک ها هم از سود موهوم پیش خور کرده اند
ناشناس۲۹۲۱۱۸۲۳:۰۶:۵۸ ۱۳۹۷/۱/۱۵
آقای مومنی ای کاش در کنار بیان مشکل، راه حل خروج از بحران که شفافیت اقتصادی و اجرای سیاست مالیات بردرآمد و اعتبارسنجی افراد هست رو نیز شرح میدادید.
سلامتی۲۹۲۱۹۰۰۱:۱۴:۲۱ ۱۳۹۷/۱/۱۶
لطفا برسد به استحضار ریاست جمهور محترم
ناشناس۲۹۲۲۱۴۰۲:۰۷:۳۴ ۱۳۹۷/۱/۱۶
بانک های ما در این چند سال اخیر اقدام به مخفی کردن ورشکستگی های خود کرده اند بدین صورت که با دادن وام جدیدی به بدهکاران کلان بانکی وام قبلی انها را که در معوقات بانکی بوده تسویه می کرده و سود موهومی یا همان ساختگی و یا صوری می ساخته ولی از همین سود های ساختگی مدیران پاداشدهای بسیاردکلانی هم گرفته اند این پاداش ها و حقوق هلی کلان باید از این مدیران باز پس گرفته و محاکمه شوند
ناشناس۲۹۲۲۲۰۰۲:۵۲:۲۰ ۱۳۹۷/۱/۱۶
ما که این اقا را نمی شناسیم فقط این قدر می دانیم که اصولگراها دو اشتباه راه بردی بسیار خطرناکی را بعد از انقلاب انجام داده اند که هر دو تیشه های اساسی به ریشه انقلاب اسلامی زده است . یک حمایت بی چون و چرا از احمدی نژاد و احمدی نژادیسم دوم سیاه نمایی مطلق از دولت یازدهم و دوازدهم که دومی بیشتر برای تبرئه جریان اصولگرایی از فجایع دوران احمدی نژاد هست . و الا همه ما می دانیم که دولت احمدی نژاد در سیاست داخلی و سیاست خارجی و بهداشت و اموزش و مسکن و اقتصاد و محیط زیست و امنیت و کشاورزی و بیکاری و نرخ ارز و معوقه های بانکی و رانت و بانک های غیر مجاز و اختلاس و میراث فرهنگی و گم شدن ۶۰۰ هزار قطعه از اثار موزه ها و دزدی چه فجایعه بر سر این مملکت اورد . اقایان اصولگرها با این حرفها و مصاحبه نمی توانید کاسه خود را از کاسه دولت احمدی نژاد جدا کنید . هیچکس دیگر حرفهای شما را باور نمی کند .
شیوایی۲۹۲۸۲۶۱۹:۱۳:۱۷ ۱۳۹۷/۱/۱۶
ورشکستگی اقتصادی. بحران بازار کسب و کار. افت ارزش پول ملی در مقابل سایر ارزها.تورم روزافزون.افت ارزشهای عاطفی و اجتماعی..............................کارنامه دولت در سالهای گذشته.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  16. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  17. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  18. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  22. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  23. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  24. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  25. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

آخرین عناوین