شفافیت، گزارش و گفت‌وگوی ملی درباره تلگرام، حق مسلم ماست

محمد فاضلی،   3970112037 ۴۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

ابهام در آراء کسانی که در خصوص فیلترینگ نظر می‌دهند سبب می‌شود همه مسئولیت این خیرخواهی در نهایت متوجه رئیس‌جمهور حسن روحانی و محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شود. این در حالی است که چنین تصمیمی در شوراهای عالی و با حضور مقامات متعدد تصویب می‌شوند. شایسته نیست طرفداران چنین خیرخواهی دلسوزانه‌ای رای خود درباره فیلترینگ تلگرام و مسئولیت‌پذیری در قبال این رای را پنهان کنند.

شفافیت، گزارش و گفت‌وگوی ملی درباره تلگرام، حق مسلم ماست
خبرها از تصمیم‌‌های جدی برای فیلترینگ تلگرام حکایت می‌کند. تایید و تکذیب‌ها هم شاید برای سنجیدن واکنش‌هاست. من خودم که قاطعانه با فیلترینگ تلگرام مخالفم و معتقدم جز افزودن بر شمار کسانی که از فیلترشکن استفاده می‌کنند، بیشتر کردن شمار ناراضیان، و از دسترس خارج کردن امکانات مثبت تلگرام برای کسب‌وکارها، افزایش آگاهی و دسترسی به مردم برای رساندن پیام‌های مثبت، نتیجه‌ای نخواهد داشت؛ اما اگر سیاست‌گذارانی که اصرار دارند فیلترینگ تلگرام به نفع مردم و منافع ملی است، پیشنهاد می‌کنم سه اقدام زیر را انجام دهند تا حسن نیت و صدق گفتارشان بیشتر آشکار شود:
 
پیشنهاد اول: اختصاص وقت کافی در برنامه‌های زنده تلویزیونی به گفت‌وگوهای جامع، با حضور دیدگاه‌ها و تفکرات مختلف، و متخصصانی از رشته‌های مختلف، به بحث درباره تلگرام و ضرورت‌های فیلترینگ. سیاست‌گذارانی که در درستی گزینه فیلترینگ و نفع آن برای منافع و امنیت ملی شک ندارند، در این گفت‌وگوها، اطمینان و ایمان خود به این امر را به مردم منتقل خواهند کرد و با استقبال عمومی مواجه خواهند شد. چه چیزی برای سیاست‌گذار بهتر از این‌که گزینه تصمیمش با اقبال عمومی و مقبولیت مواجه شود؟ (گفت‌وگوی ملی درباره تلگرام)
 
پیشنهاد دوم: گروهی متشکل از متخصصان مختلف، دارای مقبولیت عمومی و حتی‌الامکان بی‌طرف، «گزارش ملی تلگرام» را تدوین کنند. گزارش ملی تلگرام می‌تواند به این موضوعات بپردازد: چرا مردم از تلگرام استقبال می‌کنند؟ چرا مردم از پیام‌رسان‌های داخلی استقبال نمی‌کنند؟ پی‌آمدهای اقتصادی، سیاسی، امنیتی، فرهنگی و اجتماعی استفاده گسترده از تلگرام چیست؟ تلگرام سبب چه آسیب‌هایی شده است؟ سهم تلگرام در پیدایش هر یک از این آسیب‌ها چیست؟ فیلترینگ تلگرام چقدر بر رفع این آسیب‌ها موثر است؟ فیلترینگ تلگرام چه آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی و فرهنگی جدیدی ایجاد می‌کند؟ راهکارهای جلب اعتماد به پیام‌رسان‌های داخلی چیست؟ 
 
خاصیت چنین گزارشی این است که کلی‌گویی به دقت‌های مکتوب تبدیل می‌شود. این چنین گزارشی نمی‌تواند به‌طور کلی بگوید «تلگرام باعث تضعیف خانواده، گسترش آسیب‌های اجتماعی و بی‌اخلاقی شده است.» بلکه باید با روش علمی و شواهد نشان دهد آسیب‌های برشمرده‌شده برای تلگرام چقدر است. حداقل خاصیت این چنین گزارشی این است که بعد از فیلترینگ تلگرام می‌توانیم بپرسیم: «حالا که تلگرام فیلتر شد، آن آسیب‌ها رفع شده یا کاسته شدند؟» این چنین گزارشی باید تکلیف مهم‌ترین ادعاها درباره خوبی‌ها و بدی‌های تلگرام را روشن کرده، سناریوهای آینده پس از تلگرام را معلوم ساخته و مسئولیت دستگاه‌ها در قبال جامعه پس از تلگرام (جایگزین‌ها، خدمات پس از تلگرام، و عواقبی نظیر افزایش فیلترشکن‌ها) را مشخص سازد. 
 
پیشنهاد سوم: طرفداران فیلترینگ تلگرام قطعاً خود را خیرخواهان جامعه می‌دانند. آدم‌های خیرخواه نباید از شفافیت گریزان باشند. شورای عالی فضای مجازی یا هر شورای دیگری که مسئول تصمیم درباره فیلترینگ تلگرام است، می‌تواند بر اساس سازوکاری شفاف، تصمیم خود درباره فیلترینگ را اعلام کند. این بدان معناست که در جلسه تصمیم درباره فیلترینگ، آراء افراد علنی باشد و به اطلاع عموم برسد. (شفافیت رای درباره تلگرام)
 
ابهام در آراء کسانی که درخصوص فیلترینگ نظر می‌دهند سبب می‌شود همه مسئولیت این خیرخواهی در نهایت متوجه رئیس‌جمهور حسن روحانی و محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شود. این در حالی است که چنین تصمیمی در شوراهای عالی و با حضور مقامات متعدد تصویب می‌شوند. شایسته نیست طرفداران چنین خیرخواهی دلسوزانه‌ای رای خود درباره فیلترینگ تلگرام و مسئولیت‌پذیری در قبال این رای را پنهان کنند. گزارش ملی می‌تواند شامل اطلاعاتی درباره مشخصات افراد تصمیم‌گیر درباره سرنوشت تلگرام، استدلال‌ها و رای نهایی‌شان در قبال فیلترینگ تلگرام نیز باشد. 
 
هر سه پیشنهاد در راستای حداکثرسازی شفافیت، آشکار کردن خیرات پنهان در فیلترینگ تلگرام، افزایش مسئولیت‌پذیری مقامات و تصمیم‌گیران و روشن شدن مواضع آن‌ها برای مردم است. تصور نمی‌کنم پیشنهادهای بدی باشند. 
 
 سیاست‌گذاران اگر به این سه پیشنهاد تن دهند، «موفقیت‌های کوچک»ی به دست آورده‌اند که بر روی هم «موفقیت بزرگ»ی را خواهد ساخت؛ ارتقای شفافیت و جلب اعتماد مردم. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۸۸۹۴۵۱۱:۳۶:۲۸ ۱۳۹۷/۱/۱۲
مسوولین باید قبول کنند که عده‌ی کمی از مردم تمایل به پیام رسان داخلی دارند نه به دلیل فنی و تکنیکی و ... بلکه به دلیل مسایل امنیتی ، مردم میخوان آزاد حرفهاشون رو بیان کنند که این امر با پیام رسان داخلی امکان پذیر نیست ، اصرار بیش از حد مسولین برای مجاب کردن تلگرام برای ارایه اطلاعات اسرار بر کنترل مردم در فضای مجازی فقط کافیه که به حرف های مسولین مخالف پیام رسان خارجی توجه کنید ، وقتی مردم دو دو تا میکنند میبینند فقط و فقط هدف مسولین کنترل کامل فضا است و با امنیتی کردن فضا مردم هیچ چیزی رو نمیتونند راحت بیان کنند هیچ اعتراضی نمیتونند بکنند از هیچ مسولی نمیتونند انتقاد کنند چون تهش معلومه چی میشه از این رو ترسی که این حرفها به وجود میاره مانع از این میشه که مردم از پیام رسان داخلی استفاده کنند حتی اگر تمام اینها رو هم فیلتر کنند باز مردم از پیام رسان داخلی استفاده نمیکنند و این رو باید قبول کرد و در این راه از هر تکنیکی استفاده میکنند تا فیلترینگ رو دور بزنند که سالهاست دارند این کار رو انجام میدن ، هدف خاصی از حرف هام ندارم فقط دارم واقعیت رو میگم میخواین قبول کنید میخواین نکنید
ناشناس۲۸۹۰۰۲۱۲:۲۸:۲۰ ۱۳۹۷/۱/۱۲
با احترامی که به نظر نویسنده قائلم باید بگم که اگر روزی شفافیت قانونی و عملی در مورد مسئولین اجرا شد،اگر روزی حمایت از ماشین کشتار داخلی منجر به پیشرفت صنعت خودرو شد،اگر روزی متن آمد و جای حاشیه را گرفت آن روز می شود این پیشنهادات را داد.فیس بوک فیلتر شد،توییتر فیلتر شد،یوتیوب فیلتر شد،وی چت فیلتر شد،همه اینها در این زمانه جایگزین دارد،زمانی به برنامه داخلی می شود اطمینان کرد که به قانون و رفتار مسئولین در قبال مردم اعتماد شود،این به نظرم اشتباه است که دستی بر فیلتر بزنیم و از طرفی استفاده از اپلیکیشن داخلی را تبلیغ کنیم.این به این معنی است که به زور می خواهیم مردم را به کانال مورد نظر خود راهنمایی کنیم،درصورتی که در این زمانه که مردم آگاه شده اند نتیجه عکس خواهد داد.از نظر من رسیدگی به وضعیت مردم و دلار ۵۰۰۰ تومانی و جریان شفافیت در سطح مسئولین و مجازات متخلفین نیاز مبرم کنونی کشور است.
ناشناس۲۸۸۹۵۴۱۱:۴۳:۱۶ ۱۳۹۷/۱/۱۲
به نظر من اینترنت باید از شبکه بین الملی خارج و فقط در داخل و سایت های ایرانی قابل استفاده باشد و یک عده بیخودی بزرگش میکنند اصلا مهم نیست
ناشناس۲۸۹۳۷۸۱۸:۴۹:۴۴ ۱۳۹۷/۱/۱۲
نظر شما برای مردم اصلا مهم نیست . شما اصلا نمیدونی اینترنت چی هست !
ناشناس۲۸۹۴۵۳۱۹:۵۷:۴۵ ۱۳۹۷/۱/۱۲
چرا از فردا با لباس ۱۴۰۰ قبل ظاهر نمیشی. استعدادت شکوفا میشه ها
ناشناس۲۸۹۴۶۵۲۰:۱۷:۳۴ ۱۳۹۷/۱/۱۲
خیلی به نظرات داعش شبیه است
علی۲۸۹۵۰۰۲۱:۰۳:۰۶ ۱۳۹۷/۱/۱۲
شما با کیم جونگ اون فامیل هستید؟!!!!
تبریزی۲۸۹۵۶۸۲۲:۲۶:۱۸ ۱۳۹۷/۱/۱۲
نظر خوبیه ولی فقط یه مشکل کوچیک داره اونم اینه که نظر شما حتی به درد خودتون هم نمی خوره.
ملاطایفه۲۸۸۹۵۷۱۱:۴۳:۵۲ ۱۳۹۷/۱/۱۲
فضای اینستاگرام به مراتب از تلگرام آلوده تر و غیر اخلاقی تر است چرا مسئولان فقط به فکر فیلتر کردن تلگرام هستند ؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
فضائلی۲۸۸۹۹۲۱۲:۱۶:۴۷ ۱۳۹۷/۱/۱۲
تو یعنی نمیدونی چرا !!!؟
جسمانی۲۸۸۹۵۸۱۱:۴۵:۱۲ ۱۳۹۷/۱/۱۲
دیگه نیازی به رای نداریم و تلگرام هم فیلتر میکنیم علی برکت الله
ناشناس۲۸۸۹۵۹۱۱:۴۷:۱۰ ۱۳۹۷/۱/۱۲
ظاهرا از نظر مسئولان ؛ تلگرام اَخه ولی اینستاگرام ویتامین C داره
ناشناس۲۸۸۹۶۴۱۱:۵۰:۴۱ ۱۳۹۷/۱/۱۲
جناب روحانی سال گذشته و قبل از برگزاری انتخابات با ارسال پیامک در حد وسیع ، صحبت از حقوق شهروندی مردم کرده بودند فکر میکنم استفاده از پیام رسان تلگرام نیز حق 40 میلیون شهروند است
فهمیده۲۸۸۹۸۷۱۲:۱۳:۵۱ ۱۳۹۷/۱/۱۲
خودت داری میگی : قبل از انتخابات ... الان بعد از انتخابات است پسرجان
شهسواری۲۸۹۰۰۰۱۲:۲۴:۴۸ ۱۳۹۷/۱/۱۲
مجید جان ! حقوق شهروندی برای قبل از انتخاباته بعد از اخذ رای ، خود به خود حق شهروندی تعطیل میشه
ناشناس۲۸۹۲۱۰۱۵:۲۰:۵۲ ۱۳۹۷/۱/۱۲
اون مال زمان انتخابات بود. ایشون اون موقع هم می گفتند دلار ۳ تومنی فاجعه است چند سال بعد می گفتند از دلار ۴ تومنی خاطرشون مکدر شده اما الان دلار ۵۲۰۰ تومنه و خبری از ایشون نیست!
حاتمی۲۸۸۹۷۵۱۱:۵۹:۳۶ ۱۳۹۷/۱/۱۲
دشمن ( تلگرام ) به درون خانه ها آمده است
ناشناس۲۸۸۹۷۷۱۲:۰۱:۱۷ ۱۳۹۷/۱/۱۲
دولتی ها و رسانه های زنجیره ای شون ، خبر فیلتر تلگرام به دستور مقامات بالا !! را پوشش می دهند.... در حالی که تصمیم گیر اصلی ، خود شورای امنیت ملی است که دست دولت است...از الان می خواهند با هیاهوی رسانه ای ، اذهان را اماده کنند تا نزدیک انتخابات ۹۸ یک لیست « تکرار » را مجددا به عنوان حامی نسل جوان و شبکه های اجتماعی که جلوی فیلتر را گرفته ، به ملت قالب کنند‌‌... اصلاح طلبان چون کارنامه ای ندارند، مجبورند روی کنسرت و اینترنت مانور بدهند وملت را از یک هیولای فرضی بترسانند..اما ما دیگه گول نمی خوریم ..
دوستی۲۸۸۹۷۹۱۲:۰۳:۵۴ ۱۳۹۷/۱/۱۲
افسانه فیلتر کردن تلگرام به حقیقت نخواهد پیوست. مقابله با خواست چند ده میلیونی کاردرستی ای نیست و انجام نخواهند داد.
ناشناس۲۸۹۵۱۷۲۱:۳۲:۴۲ ۱۳۹۷/۱/۱۲
همین الان فیسبوک و توییتر فیل تره !!!!! ( مثلاً الکی ) تمام همان مسئولان رده بالا و دده بالا و هنرمندان و امنیتی ها و بقالها و راننده تاکسیها و ..... همشون تو فیسبوک و توییتر فعالند ! تمام سایتهای دولتی و غیر دولتی و امنیتی و تندرو و موافق فیل تر و مخالف فیلتر و اعضای محترم شورای امنیت ملی و کمیسیون امنیت مجلس و و ..... لینک توییتر و فیسبوک دارند ! حالا یه تلگرام هم روش ! چیزی میشه ؟!!!
ناشناس۲۸۹۰۳۰۱۲:۵۲:۳۳ ۱۳۹۷/۱/۱۲
مسئله مهمی که نباید فراموش کرد اینکه فیلتر تلگرام باعث استفاده وسیع از فیلتر شکن ها میشه.حتی کسایی که مشکلی با استفاده از پیام رسانای داخلی ندارن هم مجبور میشن برای ارتباطاتشون از فیلتر شکن استفاده کنند.مشکلات و مفسده ها و هزینه های استفاده از فیلتر شکن هم که چیز پنهانی نیست.درواقع ما نه تنها چیزی بدست نمیآوریم بلکه مسائل و مشکلات دیگه ای هم اضافه میشه.خواهشا کمی در باره جوانب کارتون فکر کنید.
ناشناس۲۹۰۰۶۶۱۷:۲۰:۱۲ ۱۳۹۷/۱/۱۳
برای ارتباطات سالم از پیام رسان داخلی استفاده کنید .
ناشناس۲۸۹۰۸۲۱۳:۱۸:۰۸ ۱۳۹۷/۱/۱۲
در کشوری مثل چین هم تلگرام فیلتره چون به منافع ملی و اخلاق و سبک زندگیشون لطمه مَی زنه اما مشکل اینجاست مه حتی در صورت فیلتر شدن جماعت زیادی از فیلتر شکن استفاده مَی کنند و از برنامه تلگرام استفاده مَی کنند.اما در کل فیلتر کردن در دراز مدت به نفع جامعه ایران است.
ناشناس۲۸۹۴۷۶۲۰:۳۷:۳۸ ۱۳۹۷/۱/۱۲
چین یک دیکتاتوری نظامی کمونیستی است که ارزشی برای حقوق انسانی قایل نیست
هادی۲۸۹۵۰۲۲۱:۰۴:۰۸ ۱۳۹۷/۱/۱۲
از کی تا حالا دولت کمونیست و ضد خدا چین شده الگوی ملت شیعه و خداپرست ایران؟!
ناشناس۲۸۹۱۸۹۱۴:۴۹:۰۰ ۱۳۹۷/۱/۱۲
باید پرسید چرا یه عده از فیلترینگ تلگرام ناراحتن؟
ناشناس۲۸۹۴۲۶۱۹:۲۹:۲۰ ۱۳۹۷/۱/۱۲
شما چرا خوشحالی ؟؟؟
ناشناس۲۸۹۷۸۹۱۰:۴۵:۵۰ ۱۳۹۷/۱/۱۳
چون نزدیک به 40میلیون کار بر داره در ایران نزدیک به 200هزار نفر دارن خرج زندگیشونو از این راه در میارن خسارت تلگرام بدتر از کارخونه خودرو سازی کشوره چرا صدها نفر از هموطن نان عزیزمون سر بی کیفیت خودرو جونشونو از دست میدن نمیگین تعطیل کنن فقط با بستن تلگرام همه مشکلات کشور حل میشه؟؟؟
ناشناس۲۸۹۸۶۰۱۲:۳۹:۲۸ ۱۳۹۷/۱/۱۳
از نظر این آقایون بهترین مردم برای حکومت ، مردم گرسنه و خرافاتی و نا آگاهه !!! تلگرام مهمترین رسالتش آگاهی بخشی به جامعه بوده
مهدی۲۸۹۱۹۰۱۴:۴۹:۱۶ ۱۳۹۷/۱/۱۲
لطفا بجای اینکه در پشت درها بنشینید و برای مردم تصمیم بگیرید و عقاید درست و یا غلط خود را به مردم تحمیل کنید، برای یک بار هم شده نظر مردم کوچه و خیابان را جویا شده و طبق آن عمل کنید. مطمئن باشید که راه درست همین است، به نظریات مردم احترام بگذارید و خواهید دید که مردم خودشان بهترین داور و قاضی خواهند بود و خودشان مشکل را به زیباترین نحو حل خواهند کرد. ایرانی نیست آنکه قلبش برای ایران نتپد، و بخواهد به کشورش ضرر برساند. مردم خیلی خوب فرق دوست و دشمن را میفهمند. کارها را بدست مردم بسپارید و ببینید که برای کشورشان چه خواهند کرد.
ناشناس۲۸۹۴۳۴۱۹:۳۷:۱۱ ۱۳۹۷/۱/۱۲
راه حلی که گفته اید عالی است ولی افسوس که نرود در سنگ میخ آهنین
ناشناس۲۸۹۴۳۵۱۹:۴۱:۲۷ ۱۳۹۷/۱/۱۲
دست شما درد نکنه با این راهکارِ عالی و مفید ولی عمرا اگر این کار بکنند موفق باشید
ناشناس۲۸۹۴۴۶۱۹:۵۲:۱۵ ۱۳۹۷/۱/۱۲
اگر میزان رای ملت است که باید به همین روش عمل شود
ناشناس۲۸۹۴۸۲۲۰:۴۱:۴۰ ۱۳۹۷/۱/۱۲
منتظر پاسخ مسولین مربوطه هستیم
بنده‌ی خدا (فیزیک‌دان)۲۸۹۴۹۲۲۰:۴۷:۳۵ ۱۳۹۷/۱/۱۲
مقاله‌ی سازنده‌ای است؛ اما یک مطلب در اغلب بحث‌های مربوط به تلگرام از قلم می‌‎افتد، آن هم انحصار تلگرام (یعنی پیام‌رسان خارجی) در فضای پیام‎رسان‌های ایران است! یعنی، ما نباید اجاره دهبم که هبچ پبام‌رسانی، چه داخلی و چه خارجی، بیش از (مثلا) 40 درصد از ترافیکِ پیام‎های منتقل شده را در اختبار داشته باشد. مسئله لزوما سیاسی هم نیست؛ امنیت خود کاربران در این است که هیچ شرکت/پیام‌رسانی امکانات انحصاری نداشته باشد. همان‌طور که درست نیست شرکت مخابرات بخش بزرگی از فضای خدمات اینترنتی در کشور را در اختیار داشته باشد، و راه را برای تنفس شرکت‌های کوچک ببندد. تلگرام هم نباید جلوی رشد پیام‌رسان های داخلی را بگیرد. و اتفاقا، راه‌حل استفاده از ابزارهای نرم است؛ نه ابزار سختِ قطع دسترسی: مثلا پیام‌رسان های داخل خد‎مات مبتنی بر انتقال مالی، دولت الکترونیک، اسنپ، گفتگوی تصویری و ... ارائه کنند؛ هم‌زمان امکان مکالمه‌ی تصویری را برای تگرام قطع کنیم - البته اگر می‌خواهد در ایران بماند! یا، هزینه‌ی مالی استفاده از تلگرام پنج برابر استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی باشد! مابه التفاوت هم صرف جذب برنامه نوسان نخبه ی ایرانی و استفاده از آنها در شرکت‌های داخلی رقیب تلگرام شود و .... و ... ! یعنی بستری سالم برای قد کشیدن شرکت‌های داخلی در مقابل تلگرام فراهم کنیم؛ لطفا!
ناشناس۲۸۹۶۱۷۲۳:۰۷:۲۴ ۱۳۹۷/۱/۱۲
مردم با تلگرام تولیدات ایرانی را می توانند به کشورهای خارجی هم بفروشند و قطع تلگرام مهمترین گام در جهت ضعیف کردن کسب و کار بین المللی است . و برخلاف حمایت از تولیدات ایرانی است چرا باید مردم بخاطر حمایت از یک پیام رسان بی کیفیت همه تولیدات را قربانی کنند؟
ناشناس۲۸۹۶۵۲۰۰:۲۲:۰۸ ۱۳۹۷/۱/۱۳
دلار از 1000رسید به 5000 اب از اب تکون نخورد مسولین دغدغه و نگران مردم نبودن نگران تلگرام هستن؟؟؟؟
ناشناس۲۸۹۶۹۱۰۱:۲۸:۰۴ ۱۳۹۷/۱/۱۳
اینقدر سر به سر این مردم نگذارید از ما گفتن بود
ناشناس۲۸۹۷۶۸۰۹:۳۱:۵۰ ۱۳۹۷/۱/۱۳
به شدت مشتاقیم جوابیه عکس العمل و براهین شورای عالی مجازی و همراهانش را در پاسخ به این پیشنهاد بسیار راهگشا باشیم
ناشناس۲۹۰۰۶۵۱۷:۱۸:۱۷ ۱۳۹۷/۱/۱۳
فیلتر شدن تلگرام را بیخودی بزرگ نکنید مگه مشکلات ما فقط اینه بروید زورتان را در حل باقی مشکلات بسیار مهم بگذارید و در مورد آنها مقاله بنویسید و نظر بدهید و مهمتر حلش کنید .تلگرام صهیونیستی باید فیلتر شود و جایش از پیام رسان داخلی که همه امکاناتش را دارد استفاده کرد.در آخر گفت آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است .آنهایی باید بترسند که کار خلاف میکنند نه افراد سالم و صادق.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین