روزنامه لبنانی البناء مطرح کرد؛ تصمیم ترامپ در مورد برجام نقشه راه مذاکره با کره شمالی خواهد بود/ راه حل احتمالی پمپئو برای پرونده هسته ای ایران

ناصر قندیل/ مترجم: مریم نصرالهی،   3970110093 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

روزنامه البناء در تحلیلی نوشت: تصمیم ترامپ در مورد توافق هسته ای با ایران در ماه مه، نقشه راه مذاکره با کره شمالی در پایان این ماه را نیز مشخص می کند. به همین دلیل، پمپئو قطعا به ترامپ توصیه می کند بدعت سومی را در پیش بگیرد که عنوان آن، واگذاری پرونده هسته ای ایران و درگیریها با این کشور به عهده روسیه و چین است.

تصمیم ترامپ در مورد برجام نقشه راه مذاکره با کره شمالی خواهد بود/ راه حل احتمالی پمپئو برای پرونده هسته ای ایران

به گزارش الف، روزنامه البناء در تحلیلی پیرامون توافق هسته ای ایران و احتمال آغاز مذاکرات آمریکا و کره شمالی نوشت: در ماه مه مهلت چهار ماهه ترامپ به هم پیمانان اروپایی اش برای ایجاد راه حلی در راستای نجات توافق هسته ای با ایران به پایان می رسد. رئیس جمهور امریکا به زعم خود با این کار قصد دارد برنامه های موشکی ایران و نفوذ آن در منطقه را کنترل کند. پس از تعیین سرنوشت برجام، در پایان ماه مه، ترامپ مذاکره با رهبر کره شمالی، کیم جونگ اون را اغاز خواهد کرد؛ مذاکراتی تحت عنوان راه حل صلح آمیز پرونده اتمی کره که طی آن مشاور امنیت ملی جدید آمریکا، جان بولتون ماموریت خود را آغاز کرده و تلاش می کند با خوش بینی به هر دو مساله خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران و حل صلح آمیز پرونده اتمی کره شمالی نگاه کند. در این میان، حاکمان کشورهای عربی خلیج از خوش بینی بولتون شادی و هلهله می کنند! اما آیا این دو موضوع در تفکر یک انسان عاقل می توانند در کنار هم قرار بگیرند؟!

سوال واضحی که مطرح می شود آن است که اگر گزینه خروج از توافق هسته ای با ایران تنها نیاز به جوهر قلم ترامپ و امضای او دارد، پس چرا دولت آمریکا بدعتی اختراع کرده و مساله توافق هسته ای را به کنگره واگذار کرد تا جایگزینی برای آن بیابد و در ادامه بدعت دومی آشکار شد و پرونده توافق به اروپا واگذار شد تا راه حلی برای آن ایجاد کنند؟

 اگر نگوییم ترامپ و دولتش می دانند که هیچ مصلحتی در سوق دادن ایران برای تبدیل شدن به کره شمالی جدیدی نیست، تنها تفسیر برای اینگونه اقداماتِ رئیس جمهور ایالات متحده، احساس او در مورد پیچیدگی هایی است که در صورت کناره گیری از توافق با ایران، بر اوضاع ایالات متحده بویژه در سطح روابط خارجی، مترتب می شود. از این رو تلاش برای وارد آوردن فشارهایی برای مذاکره با ایران در مورد توافق، به این امید انجام می شود که راه حل هایی برای مشکلات پیچیده آمریکا در این باره ظاهر شود. این اقدام از نظر مسئولان دولت آمریکا بهتر از خیزش به سمتی نامعلوم است که هیچ کس عواقب ان را نمی داند، بویژه آنکه تمام رفتارهای آمریکا از زمان مخالفتش با جدایی کردستان از عراق، نشان می دهد ایالات متحده برای جلوگیری از وقوع مقابله ای مستقیم با ایران تلاش می کند.

از سوی دیگر، دست یابی به راه حلی صلح آمیز با کره شمالی، مستلزم آن است که دولت ترامپ از طریق انجام مذاکراتی دشوار و طولانی، سه سقفی را بپذیرد که مجالی برای مخالفت با آنها ندارد:1-چشم پوشی از سلاح اتمی و موشکهای تاد در کره جنوبی، تحت عنوان «شبه جزیره کره، خالی از سلاح اتمی و استراتژیک». 2-انتقال سلاح اتمی کره شمالی به روسیه و چین، و انبار شدن آنها در این دو کشور در مقابل پذیرش ضمانتهایی توسط پکن و مسکو و متعهد شدن آنها در مورد مقابله با هر خطری که امنیت کره شمالی را هدف قرار دهد.3-گشودن جهان دیپلماسی، سیاسی و اقتصادی در برابر کره شمالی، بعنوان شریک رسمی آمریکا در حیات بین المللی، و تحت عنوان برنامه های سرمایه گذاری عظیم برای رشد اقتصاد.

دولت ترامپ می داند که راه حل صلح آمیز با کره شمالی همکاری استواری با روسیه و چین را می طلبد و همچنین از اندازه اهمیت نقش روسی و چینی برای دست یابی به این هدف آگاه است.

این دولت می داند که هر بازی با توافق هسته ای با ایران و نادیده گرفتن آن، در وهله اول به معنای انتخاب افزایش تنشها در رابطه با ایران است، علاوه بر اینکه می تواند این کشور را به سمت در آغاز برنامه هسته ای دوباره سوق دهد، هر چند که فعالیتهایش در این زمینه محرمانه باشد. همانطور که خروج از توافق به معنای افزایش تنش های ایالات متحده با روسیه و چین است و کره شمالی را بر آن می دارد برای حفظ سلاح اتمی اش سر سخت تر شود.

دولت ترامپ می داند که تفسیرهای بولتون در مورد تفاوتهای موجود بین دو پرونده ایران و کره شمالی، بچگانه است؛ برای مثال بولتون بر این عقیده است که کره شمالی برخلاف ایران از نفوذ منطقه ای برخوردار نیست.

در واقع، تصمیم ترامپ در مورد توافق هسته ای با ایران در ماه مه، نقشه راه مذاکره با کره شمالی در پایان این ماه را نیز مشخص می کند. به همین دلیل، پمپئو قطعا به ترامپ توصیه می کند بدعت سومی را در پیش بگیرد که عنوان آن، واگذاری پرونده هسته ای ایران و درگیریها با این کشور، به عهده روسیه و چین است تا بدین ترتیب ارتباط پرونده ها و رهایی آمریکا از فشار و تعیین مهلت، تضمین شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۸۷۹۸۱۰۸:۵۷:۴۴ ۱۳۹۷/۱/۱۱
نویسنده بی راه نگفته، ولی به نظر من ایران می تونه یه ابتکار دیپلماتیک به خرج بده و درباره مذاکره با آمریکا به کره شمالی مشورت و هشدار های لازم رو بده. البته کره شمالی هم نا آگاه نیست و تحولات برجام ایران رو زیر نظر داشته، ولی این کار باعث ایجاد محدودیت در آزادی عمل ترامپ در بازی با برجام میشه.
تبریزی۲۸۸۰۰۱۱۰:۰۲:۴۰ ۱۳۹۷/۱/۱۱
الزاما نیازی نیست اینطور باشه. چرا؟ چون کره شمالی به سلاح های هسته ای دست پیدا کرده که می تونه امریکا رو هدف قرار بده پس ترامپ مجبوره با کیم جونگ مذاکره کنه مخصوصا چون خود کیم جونگ که حالا خیالش از داشتن سلاح هسته ای راحته به مذاکره تمایل نشون داده ولی الان ایران چیزی نداره که بخواد سرش چونه بزنه و در عمل نمی تونه هیچ تهدید خاصی رو متوجه امریکا یا متحداش کنه و اگه بخواد همچین کاری کنه خودش ضرر می کنه. اگر امریکا از برجام خارج بشه و ایران هم به تلافی خارج بشه اتفاقی برای امریکا نمی افته چون بقیه کشورها مجبورن با امریکا مبادلات اقتصادی داشته باشن ولی ایران خودش خودش رو محکوم می کنه و تحریم های اروپایی و بین المللی هم دوباره بر می گردن. مثل تله آفساید تو فوتبال، ایران هم تو دام امریکا گرفتار شده
ناشناس۲۸۸۲۳۶۱۳:۵۹:۱۲ ۱۳۹۷/۱/۱۱
امریکا نه با جنگ بلکه با اقتصاد خود حکومت دیکتاتور کره را وادار به پذیرش رعایت حقوق جهانی میکند
ناشناس۲۸۸۴۰۸۱۶:۱۹:۰۹ ۱۳۹۷/۱/۱۱
امتیاز کره شمالی این است، در کره شمالی یک قانون و یک دولت و یک حکومت است و وقتی رهبر آن کشور یک تصمیم می گیرد، یک عده تندرو و کندور و میانه رو کارشکنی و شل و کن وسفت نمی کنند! ....
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین