ترامپ و پوتین وارد نزاع می شوند

رابین رایت،   3970106037

سیزده تن از اشخاص روس که تحریم شده بودند ماه گذشته در تحقیقات توسط رابرت مولر بازپرس ویژه مورد پیگرد قانونی قرار گرفتند.

ترامپ و پوتین وارد نزاع می شوند

دیپلماسی ایرانی: پس از 14 ماه اقدامات گیج کننده (و سیاست اشتباه) در قبال روسیه، دولت ترامپ روز پنج شنبه دو اقدام برای رسیدگی به اقدامات تهاجمی دولت ولادیمیر پوتین انجام داد. روز سه شنبه، واشنگتن تحریم هایی را علیه نوزده نفر از افراد برجسته و پنج نهاد روسیه اعمال کرد. از جمله سرویس اطلاعاتی روسیه برای دخالت در انتخابات ریاست جمهوری 2016 و برای "حملات سایبری مخرب" که به چندین زیرساخت آمریکا از جمله شبکه برق، نیروگاه های هسته ای و سیستم های هوایی، سیستم های آبرسانی و تولید حمله کرده بود.

از طرف دیگر، سیزده تن از اشخاص روس که تحریم شده بودند ماه گذشته در تحقیقات توسط رابرت مولر بازپرس ویژه مورد پیگرد قانونی قرار گرفتند.

این تحریم ها بعد از آن اعمال شد که "تایمز" گزارش داد ، بازپرس مولر اسنادی از ارتباط دولت ترامپ با روسیه در دست دارد. پرزیدنت ترامپ بارها و بارها اتهامات مبنی برتلاش روسیه در تاثیر گذاری بر انتخابات آمریکا را به عنوان "حقه" یا اخبار جعلی رد کرده است. ترامپ در دیدارش با پوتین در ماه نوامبر در ویتنام ، از رد ادعای دخالت روسیه در انتخابات آمریکا توسط پوتین استقبال کرد.  

علاوه بر تحریمها، کاخ سفید یک بیانیه مشترک با سه قدرت بزرگ اروپایی- بریتانیا، فرانسه و آلمان- صادر کرد و روسیه را به استفاده از سلاح شیمیایی برای ترور "سرگی اسکریپال" ، جاسوس سابق روس، و دخترش در بریتانیا متهم کرد. اسکریپال، یک افسر نظامی سابق روس است که در سال 2004  به اتهام جاسوسی برای بریتانیا در روسیه دستگیر شد و در سال 2010 در یک مبادله جاسوسی آزاد شد. بریتانیا گزارش داده که این جاسوس در معرض سمی قرار گرفته است که توسط روسیه ساخته شده است.

 این حمله به عنوان یک هشدار از طرف مسکو به مخالفان و جاسوسان روسیه در نظر گرفته شد. در سطح گسترده تر ، این حمله در بریتانیا و دخالت در انتخابات آمریکا نشانه هایی از جسارت پوتین در گسترش نفوذش در سطح جهانی است . فراتر از اوکراین و یا سوریه -که در سال 2015، مشاوران نظامی هواپیماهای جنگی و سایر تجهیزات نظامی عمده را  به آن ارسال کرد. پوتین -مانند شوروی در دوران جنگ سرد- حتی در حرکت به سمت غرب نیز هست.

 در بیانیه مشترک، ترور اسکریپال، نقض حاکمیت بریتانیا و همچنین نقض قوانین بین المللی و تعهد روسیه به کنوانسیون سلاح های شیمیایی دانسته شد. چهار کشور گفتند  "ما از روسیه خواستاریم که به عنوان یکی از اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد برای حفظ صلح و امنیت بین المللی به مسئولیت هایش پایبند باشد." این بیانیه منجر به حملات شدید به روسیه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در روز چهارشنبه شد، اما به یک قطعنامه رسمی تبدیل نشد زیرا روسیه  یکی از پنج کشوری است که دارای حق وتو است.

نظر ترامپ در مورد مسئله ی مسمومیت جاسوس مانند کاخ سفید سخت گیرانه نبود. او به خبرنگاران گفت: "من با نخست وزیر انگلیس صحبت کردم  و ما بحث های جدی داریم. قطعا به نظر می رسد که روس ها در پشت آن قرار دارند. ما آن را بسیار جدی می گیریم. "

دولت ترامپ اعلام کرد که در این هفته واکنش کامل خود را نشان نمی دهد. یکی از مقامات ارشد امنیت ملی در جریان یک کنفرانس اعلام کرد: " آقای پوتین باید رفتار خود را تغییر دهد." استیون منچین، وزیر خزانه داری، به طور خاص به مقامات روسی و الیگارش ها درباره ی " اقدامات بی ثبات کننده" هشدار داد. وزارت امور خارجه و  اف . بی. آی در مورد شواهد مبنی بر حمله ی سایبری روسیه گزارش دادند و حمله ی سال 2016 را این چنین توصیف کردند :" یک برنامه نفوذ چند مرحله ای که توسط مجریان سایبری دولتی روسیه انجام شد و شبکه های کوچک تجاری را هدف قرار داد. آنها نرم افزارهای مخرب را  سازمان دهی کردند ، اطلاعات را سرقت کرده و از راه دور به شبکه های انرژی دسترسی پیدا کردند."

شرکت های روسی تحریم شده شامل سرویس امنیتی فدرال ، اطلاعات نظامی روسیه و همچنین آژانس تحقیقات اینترنت روسیه و دوازده نفر از اعضایی که در آن کار می کنند نیز می شود . روسیه روز پنج شنبه اعلام کرد که در حال آماده سازی "واکنش" است و این حرکت ایالات متحده را ناشی از اختلال سیاسی واشنگتن دانست.

منبع : نیویورکر

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  15. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  16. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  17. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  18. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  19. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  20. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  21. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  22. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  23. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  24. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  25. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

آخرین عناوین