فراز و نشیب های کشتی در سال 96

گروه ورزشی الف،   3970105059

به جرات کشتی ایران یکی از پرفراز و نشیب ترین سال های خود را سپری کرد؛ از عنوان نهمی آزادکاران در رقابت های قهرمانی جهان تا خطر تعلیق که با استعفای «رسول خادم » از ریاست فدراسیون، این رشته ورزشی پرطرفدار دستخوش حوادثی شد که موجب نگرانی در بین علاقه مندان آن شده است.

فراز و نشیب های کشتی در سال 96

به گزارش ایرنا، مسائل حاشیه ای که در جریان کشتی علیرضا کریمی آزادکار وزن 86 کیلوگرم ایران در رقابت های قهرمانی زیر 23 ساله های جهان در آذر ماه سال گذشته در لهستان پیش آمد، سبب شد تا اتحادیه جهانی کشتی موضوع را به کمیته حقوقی و اخلاق این اتحادیه ارجاع دهد.

از سوی دیگر کمیته بین المللی المپیک به دلیل آنچه که دخالت سیاست در ورزش عنوان کرده، موضوع توسط اتحادیه جهانی پیگیری شد و احتمال تعلیق در آن برهه، کشتی ایران را تهدید می کرد.

با پیگیری های فدراسیون کشتی و «خادم» به عنوان یکی از اعضا هیات رییسه اتحادیه جهانی، کریمی و مربی او به ترتیب به مدت 6 ماه و 2سال محروم شدند. با این وجود پرونده تعلیق کشتی و ورزش ایران همچنان باز است که رسول خادم این نگرانی و هشدار را با انتشار چند بیانه مطرح کرد، به گونه ای که اتحادیه جهانی کشتی و به خصوص کمیته بین المللی المپیک، نسبت به موضوع حساس شده و تکرار چنین اتفاقی ممکن است به محرومیت و تعلیق کشتی و یا ورزش ایران منجر شود.

*روند نزولی کشتی
نتایج تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی بزرگسالان ایران در پیکارهای قهرمانی جهان و آسیا و همچنین برخی تورنمنت های بین المللی نظیر اوکراین و جام جهان پهلوان تختی نشان می دهد که کشتی روند نزولی را طی می کند. کسب عنوان نهمی تیم ملی کشتی آزاد در پیکارهای قهرمانی سال 2017 جهان در پاریس با تک مدال حسن یزدانی و عنوان سومی کشتی فرنگی با سه مدال برنز و کسب نایب قهرمانی و پنجمی کشتی آزاد و فرنگی در رقابت های قهرمانی سال 2018 آسیا، وضعیت نگران کننده ای را پیش روی ما قرار می دهد.

البته به این نتایج باید عنوان هشتمی و چهارمی تیم های کشتی آزاد و فرنگی را در رقابت های قهرمانی زیر 23 جهان را نیز اضافه کرد. در کنار این، تغییر مداوم قوانین کشتی و داوری سبب مشکلاتی برای کشتی گیران کشورمان شده است، اما کادر فنی در فرصت باقیمانده تا بازی های آسیایی 2018 جاکارتا و رقابت های قهرمانی جهان در بواپست مجارستان باید، کشتی گیران کشورمان را با قوانین جدید وفق دهند و ضمن آنکه مدیریت کشتی تا پایان 6 دقیقه مبارزه از نقاط ضعف مشهود ملی پوشان ایران در مسابقات اخیر بود که با وجود برتری مقابل حریف، نتیجه را در ثانیه های پایانی واگذار کردند که باید فکر و چاره اساسی برای این ضعف اندیشید.

البته در این هیاهو، تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی ایران در هر سه رده سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان در پیکارهای کشتی قهرمانی سال 2017 آسیا بر سکوی قهرمانی ایستادند و تیم کشتی آزاد جوانان ایران هم در پیکارهای قهرمانی سال 2017 جهان در تامپره فنلاند، موفق به کسب عنوان سوم و تیم کشتی فرنگی جوانان نیز برای نخستین مرتبه قهرمان جهان شد. تیم های کشتی آزاد و فرنگی جوانان نسبت به مسابقات جهانی سال گذشته روند صعودی مشهودی را داشتند به طوری که آزادکاران سال 2016 چهارم و فرنگی کاران سوم شده بودند.

همچنین تیم کشتی آزاد نوجوانان در رقابت های جهانی سال 2017 در یونان با چهار پله صعود از مقام هشتمی سال 2016 در جایگاه چهارم قرار گرفت و تیم کشتی فرنگی نوجوانان نیز علیرغم کسب عنوان قهرمانی در سال 2016 در رقابت های جهانی سال 2017 در یونان نایب قهرمان جهان شد.

روند مدال آوری تیم های ملی کشتی بزرگسالان به ویژه در کسب مدال طلا طی سال های 2014، 2015، 2016 و 2017 نشان می دهد که در این راه موفق نبوده ایم به طوری که بعد از مدال طلای «حمید سوریان» در رقابت های جهانی 2014 تاشکند ازبکستان، طلای «حسن یزدانی» در بازی های المپیک 2016 ریو و رقابت های جهانی سال 2017 و تک مدال «مجتبی گلیج» در رقابت های امیدهای جهان، کشتی گیران کشورمان موفق به کسب مدال طلا نشده اند.

از سوی دیگر بعد از ماندگاری کشتی در المپیک و با توجه به توزیع بیش از 70 مدال طلا، نقره و برنز در کشتی فرنگی، آزاد و زنان، کشورهای مختلف اروپایی، آمریکایی و آسیایی، سرمایه گذاری سنگینی را بر روی کشتی انجام داده اند به طوری که برخی کشورها چون چین که در گذشته جایگاهی در کشتی نداشتند اکنون امید به کسب مدال های جهانی و المپیک دارند و این موضوع منجر شد تا کسب مدال نه تنها برای نمایندگان کشورمان بلکه برای سایر قدرت های این رشته سخت تر از گذشته باشد.

*تیم ملی کشتی آزاد بدون سرمربی
پس از عنوان نهمی تیم ملی کشتی آزاد بزرگسالان ایران در پیکارهای قهرمانی جهان که با انتقادات بسیاری همراه بود، شورای فنی تیم های ملی پس از برگزاری مجمع انتخابات فدراسیون در جلسه بهمن ماه خود بار دیگر رسول خادم را به عنوان سرمربی تیم ملی جایگزین محمد طلایی معرفی کرد که این موضوع به دلیل حضور خادم به عنوان سرمربی و هیات رییسه اتحادیه جهانی بار دیگر با انتقادات زیادی همراه بود.

تیم ملی کشتی آزاد بزرگسالان ایران بعد از استعفاء خادم، بدون سرمربی است و اردوی این تیم بعد از رقابت های قهرمانی آسیا در بیشکک قرقیزستان، هنوز تشکیل نشده و مشخص نیست که کادر فنی تیم ملی چه برنامه ای برای این تیم با وجود استعفا رسول خادم دارد در حالی که تیم ملی مسابقات مهمی چون بازی های آسیایی 2018 جاکارتا و قهرمانی جهان را پیش رو دارد.

*فدراسیون بدون رییس
بیانیه ها و هشدارهای رسول خادم در خصوص مشکلات بین المللی کشتی ایران تا بدانجا پیش رفت که او در نهم اسفند سال جاری و به دلیل آنچه که در مجمع فوق العاده «حمایت نکردن وزارت ورزش» عنوان کرده بود از سمت ریاست فدراسیون در برهه ای حساس استعفا داد و متعاقب این تصمیم اعضای شورای فنی تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی ایران نیز استعفا دادند تا فدراسیون کشتی در بلاتکلیفی بسر ببرد.

با این وجود وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک با استعفاء رسول خادم مخالفت کردند و قریب به اتفاق جامعه کشتی نیز خواستار بازگشت خادم شدند. در مجمع فوق العاده فدراسیون کشتی که 21 اسفند 96 به ریاست محمدرضا داورزنی معاون وزیر ورزش و جوانان برگزار شد، اعضاء با اکثریت آراء با این استعفاء مخالفت و اعلام کردند با توجه به بند 12 اساسنامه فدراسیون کشتی، حمید بنی تمیم نایب رئیس فدراسیون تا بازگشت رسول خادم امور فدراسیون را پیگیری کند.

هفته گذشته که کشتی کشور در چالش بازگشت رییس فدراسیون خود بود، اتحادیه جهانی میزبانی جام جهانی کشتی فرنگی را از ایران گرفت و متعاقب آن تیم ملی کشتی آزاد نیز در جام جهانی سال 2018 آمریکا نیز حضور نخواهد یافت.

و اما سخن پایانی...
کشتی طی 67 سال گذشته از رقابت های جهانی 1951 هلسینکی فنلاند تاکنون در میادین جهانی 57 طلا، 51 نقره و 62 برنز و در بازی های المپیک 9 طلا، 14 نقره و 19 برنز کسب کرده و نقش انکارناپذیر و بی بدیلی را در کنار وزنه برداری برای سرافرازی ورزش ایران در المپیک داشته است.

این دو رشته مهم المپیکی ایران با وجود بزرگانی نظیر جهان پهلوان غلامرضا تختی، حمید سوریان، محمد بنا، رسول خادم، عباس جدیدی، حسین رضا زاده، محمد نصیری، سهراب مرادی، کیانوش رستمی، بهداد سلیمی و سایر بزرگان آن به نوعی تاریخ ورزش این کشور هستند. همین گوش شکسته و پولاد مردان بودند که در حدود هفت دهه گذشته همواره در زمان بازی های المپیک با بالا نگه داشتن پرچم مقدس ایران، حس غرور، میهن پرستی، سرافرازی و شادی را برای ملت ایران به ارمغان می آوردند.

اما متاسفانه در یک ماه گذشته بعد از حوادث اخیر کشتی و استعفاء رسول خادم، این رشته محل نزاع خانوادگی برخی اهالی کشتی بود که نتیجه آن جز از دست دادن زمان و ادامه سیر نزولی، چیز دیگری عاید کشتی نخواهد کرد و اهالی کشتی در این برهه حساس باید کمک کنند تا آرامش و ثبات به کشتی برگردد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین