مسکن در سال 96 و چشم‌انداز 97

گروه اقتصادی الف،   3970105058

بخش مسکن در سال 96 بار دیگر ارتباط و وابستگی شدید خود با اقتصاد کشور را به نمایش گذاشت. شاید بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر اساس روند سنتی بازار مسکن و نمودار رکود و رونق این بخش، از ابتدای سال 96، انتظار پایان 3.5 ساله رکود متداول که از بیش از 4 دهه روند شناخته شده را پیدا کرده بود، داشتند.

مسکن در سال 96 و چشم‌انداز 97

روزنامه ایران در ویژه نامه نوروزی خود در یادداشتی به قلم محمود جهانی کارشناس بازار مسکن نوشت: اما این اتفاق به وقوع نپیوست و برای نخستین بار دوره رکود، تا پایان سال 96 بلندترین و عمیق‌ترین رکود یعنی 4.5 سال را سپری کرد که این موضوع البته برای کسانی که شناخت درستی از فضای اقتصاد کلان کشور داشتند کاملاً قابل پیش‌بینی و قابل درک بود.

چرا که تداوم رکود اقتصادی کشور، مخالف شکل‌گیری هرگونه زمینه‌‌ای برای ایجاد رونق در بخش مسکن بود و نمی‌توانست موید انتظارات رونق در بازار باشد. به بیان دیگر مسکن در کشور ما تبدیل به دماسنج اقتصاد شده است وقتی که شرایط اقتصادی مناسب نباشد و فضای کسب و کار نویدبخش رونق و سرمایه‌گذاری نیست، مسکن نیز نمی‌تواند از بستر مناسب برای رشد و فعالیت برخوردار شود. اما از طرف دیگر رشد نقدینگی در این سال، در ادامه سال‌های اخیر متاثر از استقراض دولت (نه ناشی از افزایش درآمدهای نفت) به سیر صعودی خود ادامه داده است، لکن فعلاً این نقدینگی با تصمیم و عزم دولت در چاله سیستم بانکی محبوس گشته و اثر تورمی آن در بخش‌های مختلف اقتصاد از جمله بخش مسکن تحت کنترل درآمده است.

اعلام کاهش نرخ سود در ماه‌های پایانی سال، شرایط را به طور نسبی برای رشد قیمت مسکن بعد از رشد شاخص بورس و تحول در بازار ارز و سکه فراهم کرد و در مجموع و بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران تا 18 درصد محقق شد که این موضوع نیز با واکنش سریع دولت و عقب نشینی از سیاست کاهش نرخ سود و اعلام سودهای ویژه بانکی مواجه شد و به نظر می‌رسد این رشد قیمت در همین اندازه کنترل شود.

معهذا در ماه پایانی سال پیش‌بینی نمی‌شود اتفاق خاصی در بخش مسکن رخ دهد و بدون آنکه تغییر محسوسی در روند سرمایه‌گذاری و تولید ایجاد شود رشد معاملات و قیمت در همین حدی که در 10 ماهه سال اتفاق افتاده یعنی 15درصد رشد معاملات و 18 درصد رشد قیمت کنترل شود. اما در سال 97، از آنجا که استراتژی دولت، تداوم سیاست انقباضی حداقل در لایحه بودجه است اما از طرف دیگر فشار هزینه‌های جاری از جمله پرداخت یارانه‌ها و حقوق و دستمزد دستگاه ‌های اجرایی فشار قابل توجهی بر بودجه تحمیل می‌‌کند و دولت سعی دارد این کمبود را از طریق استقراض یا روش‌های جایگزین مشابه تامین کند و از طرف دیگر با هراس و ترسی که از تورم و فوران نقدینگی موجود در جامعه دارد و سعی می‌کند این نقدینگی را از طریق سیاست‌های دستوری نرخ سود، مدیریت نماید باید اذعان داشت تا زمانی که اوضاع از دست دولت خارج نشده است همین شرایط ادامه خواهد یافت.

که البته این هم حدی دارد و مطمئناً اقتصاد قانونمندی‌های خاص خودش را دارد و کنترل‌ها تا حدی می‌تواند اثرگذار باشد. بالاخره سیستم بانکی تا حدی می‌تواند ضرر و زیان سیاست‌های نادرست نرخ‌های دستوری را تحمل کند، قیمت ارز و سکه و طلا تا حدی می‌تواند با اعمال سیاست دولت کنترل شود و مسکن نیز همین گونه است. از نظر اینجانب، مکانیزم تعدیل قیمت‌ها و قیمت‌های نسبی، در نهایت بر بازارها اعمال خواهد شد و اصلاح قیمت در بازار مسکن نیز اتفاق خواهد افتاد، اما به دو دلیل این افزایش قیمت و رونق تولید و سرمایه‌گذاری در بخش مسکن در سال 97، جهش گونه، همچون شرایطی که در دوره‌های قبل داشتیم نخواهد بود.

اول کاهش نسبی نرخ تورم در سال‌های اخیر و دوم چشم‌انداز نرخ رشد اقتصادی متاثر از کاهش درآمدهای نفتی یا پایان دوره نقش آفرینی درآمدهای نفتی بر اقتصاد ایران و الگوهای سنتی چرخه‌های رکود اقتصاد کشور. تحت شرایط فوق، به نظر می‌رسد گزینه تعدیل تدریجی قیمت و رشد سرمایه‌گذاری در بخش مسکن متناسب با نرخ تورم و رشد سایر بخش‌های اقتصادی محتمل‌تر خواهد بود. البته نرخ تورم در سال آینده یک رقمی نخواهد شد و احتمالاً تا 15 درصد تحقق خواهد یافت و رشد قیمت مسکن نیز تا حدود 20 درصد دور از انتظار نخواهد بود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  3. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  4. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. کمی دیر نیست؟

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  16. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  17. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  18. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  22. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  23. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  24. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  25. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

آخرین عناوین