اصلا نباید کالای ایرانی بخریم!

گروه اقتصادی الف،   3970105028 ۳۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

چرا وقتی بین کیفیت یک کالای ایرانی و خارجی می‌خواهیم مقایسه کنیم، در برابری قیمت انصاف به خرج نمی‌دهیم؟ مثلاً یخچال یک میلیون تومانی ایرانی را با یخچال شش میلیونی کره ای مقایسه می‌کنیم و با دقت بی‌بدیل این کارشناسی، به نتیجه می‌رسیم که کیفیت ایرانی خوب نیست!

اصلا نباید کالای ایرانی بخریم!
هر اقتصادی با مبادله کالا یا خدمات سرپا خواهد بود و بدون مبادله‌ی کالا اصلاً اقتصاد معنا پیدا نمی‌کند. پس یا باید خودمان تولید کنیم و یا باید آن را از کشورهای دیگر وارد نماییم. ساخت کالا وابسته به مصرف آن است.

شاید بعضی‌ها بگویند -کما این که پیش از انقلاب برخی می‌گفتند- خب چه کاری است!  ما مثل جنتلمن‌ها می‌نشینیم تا کشورهای دیگر مثل نوکر برایمان تولید کنند و از آن‌ها می‌خریم!  باید از این دوستان گرامی چند سوال پرسید:

1-  پول خرید این کالاها از کجا می‌آید؟ جز این که از پول نفتی می‌آید که باید برای نسل‌های آینده به عنوان سرمایه حفظ شود؟

2-  در چنین شرایطی، استقلال چه معنایی پیدا می‌کند؟ البته منظور استقلال سیاسی است؛  چون استقلال اقتصادی که با پیش فرض سوال به باد رفته است! در چنین شرایطی آیا دیگر می شود به کسی گفت بالای چشمت ابروست؟ این را که نمی‌توانیم بگوییم هیچ، بلکه باید حتی جلوی «مالدیو» هم سر خم کنیم تا یک وقت از اینکه در فوتبال بردیمشان ناراحت نشوند و ما را تحریم نکنند!

3- دیگر چرا باید پولمان ملی باشد؟ می‌توانیم با دلار و لیره و روبل و ین و روپیه با هم معامله کنیم! بهتر نیست؟ فقط یک اشکال کوچک دارد و آن‌هم این که باید به جای خواندن روزنامه دنیای اقتصاد، هر روز اخبار اقتصادی چندین کشور دیگر را بخوانیم تا بدانیم قیمت نان باگت (چون آن موقع دیگر خبری از سنگک و لواش که نیست!) ماه آینده چقدر می‌شود؟!

4- اگر همه کالاها را از خارج بخریم، شما دقیقاً کجا کار می‌کنید؟!

پ.ن: البته دلالی مواد آرایشی خارجی یا فروش دلار سر چهار راه استانبول اکیداً توصیه می‌شود!

5-  نظرتان چیست که یک‌باره دانشگاه های فنی را هم تعطیل کنیم؟ اصلاً چه معنی دارد پول مفت نفت کشور را برای یک سری جوان خرج کنند و برای کشور هیچ سودی نداشته باشند؟ خیلی از وزارتخانه‌ها و بخش اعظمی از دولت هم همین طور.

حرف شما درست، اما کالای داخلی گران است!

1-  کلاً که این‌طور نیست و اگر در بعضی اجناس این‌طور است باید مصداقی بررسی کرد.

2-  واقعاً کالای ایرانی گران‌تر است یا خارجی؟ واقعاً دلیل نخریدنمان این است؟!

3- سوما وقتی قیمت ارز در کشور ما کمتر از مقدار واقعی است، یعنی ما به عبارتی داریم به خرید کالای خارجی یارانه می‌دهیم! فرض کنید یخچال ایرانی دو میلیون تومان است و نمونه خارجی آن سه میلیون تومان. این در حالی است که قیمت واقعی تمام شده آن یخچال خارجی پنج میلیون تومان بوده و به مدد پایین بودن غیرواقعی نرخ ارز، توانسته در رقابت با کالای داخلی پیروز بشود!(یعنی آگه تعرفه صددرصدی ارز برای واردات گذاشته بشود تازه قیمت عادلانه می‌شود و آن وقت می‌توان گفت کدام کالا گران تر است)

 کیفیت خوبی ندارند کالاهای داخلی!

1- انصافاً وقتی به وجدان مان رجوع می‌کنیم، معیارهای واقعی کیفیت یک جنس را می دانیم چیست که بخواهیم بین چند کالا آن را مقایسه کنیم؟ مثلاً وقتی تبلیغات دو برند تلویزیون را می‌بینیم از کجا می‌فهمیم کدام بهتر است؟مثلاً می‌دانیم زاویه دید «فلان قدر»، یعنی چه؟ نسبت کنتراست مناسب چقدر باید باشد؟ قابلیت سه بعدی اصلاً به چه کاری می‌آید؟!

2- چرا وقتی بین کیفیت یک کالای ایرانی و خارجی می‌خواهیم مقایسه کنیم، در برابری قیمت انصاف به خرج نمی‌دهیم؟ مثلاً یخچال یک میلیون تومانی ایرانی را با یخچال شش میلیونی کره ای مقایسه می‌کنیم و با دقت بی‌بدیل این کارشناسی به نتیجه می‌رسیم که کیفیت ایرانی خوب نیست!

3- چطور است که خیلی از جنس های ایرانی را فقط با زدن یک برچسب تقلبی خارجی به چند برابر قیمت می‌خریم، افتخار می‌کنیم که مارک معروف خریدیم و از کیفیتشم هم شکایتی نمی‌کنیم؟! دلیل این که برندهای تقلبی «توی پاچه مان می‌رود» هم لابد همین مهارت ما در تشخیص کیفیت است؟!

4- آیا کالاهای خارجی (مثلاً!) باکیفیتی که می‌خریم، از روز اول همین کیفیت را داشتند؟ مثلاً می‌دانید که همین کره، 17 سال واردات لوازم خانگی را ممنوع کرد تا آل جی و سامسونگ به اینجا رسیدند؟ اگر کالاهای داخلی خریداری نشوند، سرمایه گذار با کدام بازگشت سرمایه تحقیق و توسعه کیفی انجام بدهد؟ یک نمونه برای این مسئله پیشرفت گوشی‌های ایرانی از اولین مدل آن در دو-سه سال قبل تا آخرین مدلش که تازه به بازار آمده است. عالی نشده اما پیشرفتش مشخص است.

5-تا به حال شده با روابط عمومی یک شرکت ایرانی تماس بگیریم و انتقادات و پیشنهاداتمان را در خصوص کیفیت آن برای بهبود ارائه بدهیم؟

مخلص کلام!

اصلاً فرض کنید (فرض محال که محال نیست!) جنس ایرانی را با قیمت بالا، کیفیت پایین و احتمال خرابی در نظر بگیریم.  فرض کنید به خاطر گل روی ما، امسال یک کالای ایرانی بیشتر از پارسال خریدید با قیمت سیصد هزارتومان و با پونزده درصد احتمال خرابی بیشتر. نمونه خارجی آن هم قیمتش دویست و پنجاه هزار تومان. به عبارتی هزینه‌ی احتمال خرابی و مقدار ریسک شما حدود پنجاه هزارتومان است، پنجاه هزار تومان هم که سر قیمت ضرر کردید.

نتیجه‌گیری سطحی: ای وای بیچاره شدیم! چه کلاه گشادی به سرمان رفت. امسال صدهزار تومان ضرر کردیم! می دانید با صدهزار تومان چه کارهایی که نمی‌توانستیم بکنیم؟!

نتیجه‌گیری عمیق تر:  با احتمال ضرر صدهزار تومان در سال (که با آن نهایتاً می‌توانستید یکی دوبار، نهار با خانواده بیرون تشریف ببرید) موفق شدید مشکل بیکاری کشور را حل کنید. بله تعجب نکنید! جایگزینی کالای ایرانی به جای خارجی، به ارزش فقط همین سیصد هزار تومن توسط هر فرد در یکسال باعث عدم واردات آن کالا می‌شود و مشکل بیکاری کشور حل می‌شود. اگر باور ندارید چاره‌ی کار فقط یک ماشین حساب ساده است!

شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی

دیدگاه کاربران

RM۲۸۳۳۵۰۱۰:۳۹:۳۶ ۱۳۹۷/۱/۵
آقای نویسنده محترم بنده یک پژو 206 صفر از ایران خودرو خریدم. کیلومتر ماشین حدودا" زیر هزار بود که چراغ های مه شکن سوخت . کیلومتر ماشین حدود هفت هزار بود که قفل درب عقب سمت شاگرد هنگ کرد و با هیچ التماسی هم باز نشد. خوبه که حدود سی و هشت ساله که در حال حمایت از خودروی داخلی هستیم. شما بفرمایید تا چند سال باید حمایت کنیم؟!
محمد۲۸۳۳۶۸۱۰:۵۶:۲۴ ۱۳۹۷/۱/۵
چرا خودرو را مثال نمی زنید؟ مثلا با 50 میلیون میشه نهایتا سمند یا پارس یا ساندرو خرید اما با همین پول میشه بهترین برند های خارجی رو خرید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۲۸۳۳۶۹۱۰:۵۷:۳۸ ۱۳۹۷/۱/۵
نویسنده این متن معنی استاندارد را نمیداند؟؟؟؟. صنایع ما نیاز به استاندارد دارند که از جزئی ترین تا کلی ترین مسائل را دربرگیرد. اول باید استاندارد ملی برای صنایع تعریف شود سپس بر اساس آن صنایع ملزم به رعایت استاندارد شوند. آن موقع میتوانید بگویید یک کالا ایرانی است.
علی طباطبایی۲۸۳۳۹۰۱۱:۳۱:۲۱ ۱۳۹۷/۱/۵
کدام کالای ایرانی ؟ کالای مونتاژ شده با وسایل چینی؟؟!!! مبلغ مورد نظر نویسنده مربوط به چه کالایی می باشد؟چرا خود را گول می زنیم و از مردم انتطار بیهوده داریم. تا زمانی که کیفیت اجناس دارای حداقل کیفیت ونه حداکثر، نباشد مردم آنچنان ثروتمند نبوده که پول خود را هزینه کالای بنجل نمایند. در همین سایت مقالات متعددی در مورد کیفیت خودروی ایرانی نوشته شده که خوب است به آن نیز نگاهی بفرمایید.
ناشناس۲۸۳۴۱۶۱۲:۰۴:۵۵ ۱۳۹۷/۱/۵
مخلص کلام این همه انحصار در صنعت خودرو سازی کردید، آیا کیفیت و کاهش تصادفات و کشته ها صورت گرفت یا خیر.؟!
ناشناس۲۸۳۴۳۶۱۲:۴۳:۵۹ ۱۳۹۷/۱/۵
میخوای تحلیل اقتصادی نکنی؟
فرشاد۲۸۳۴۳۹۱۲:۵۰:۱۱ ۱۳۹۷/۱/۵
استدلال نوشته بسیار ضعیف است. مصرف کننده ایرانی بر اساس چندین دهه تجربه برایش «ثابت» شده که جنس ایرانی ارزش خرید ندارد و بر اساس احتمال و قضا و قدر نیست بنده 6 سال پیش یخچال فریزر خارجی خریدم و طبق فرمایش شما خواهرم به ثلث قیمت ایرانیش را یخچال بنده تا امروز آخ نگفته یخچال همشیره 5 بار رفته تعمیرگاه که اگر حساب کتاب کنیم بسیار گرانتر از من براش اب خورده و الان هم مجبور است بگذاردش کنار
ناشناس۲۸۳۴۴۲۱۲:۵۴:۰۷ ۱۳۹۷/۱/۵
بیشتر کارخانه ها در ایران دولتی هستند. کارخانه های نام دار خصوصی ازمایش ارج پارس الکتریک آردل و کفش ملی را همین مدیریت دولتی نابود کرد. حمایت از کالای داخلی زمانی جواب می دهد که کارخانجات خصوصی باشند. 40 سال هست با تمام توان از ایران خودرو حمایت کردند به کجا رسیدیم. وقتی اقتصاد خصوصی شد نه دولتی بعد می توان در مورد بهبود کیفیت حرف زد. تا وقتی که کارخانه های دولتی بنجل تولید می کنند و رقیبی هم در بازار ندارند حمایت از این تولید تا 100 سال دیگر هم به جایی نمی رسد.
ناشناس۲۸۳۴۴۳۱۲:۵۵:۱۵ ۱۳۹۷/۱/۵
تا زمانی که اقتصاد ما نه آزاد است و نه دولتی و همه کارهای اقتصادی با رانت و اقدامات غیرکارشناسی دولتی ... اداره میشود، این قبیل نظرات احساسی و البته صحیح به جایی نخواهد رسید، مثالهای متنوعی از ایران خودرو و سایپا و ارج و کفش ملی و آزمایش و بیشمار مثال دیگر
ali۲۸۳۴۵۱۱۳:۰۲:۵۷ ۱۳۹۷/۱/۵
اینکه بگوییم کالای خارجی وارد نشود یا تعرفه را بالا ببریم درست نیست باید کیفیت کالای ایرانی بالا رود ان کارگری که چندر غاز می گیرد و پول به کالای بی کیفیت دهد آیا اسراف نیست یا پولش را هدر نداده است باید وجدان کاری بالا رود اگر می خواهیم کالای ایرانی توالید شود با کیفیت بالا باید زیرساخت ها فراهم گردد نباید از تولید کننده سود 25 درصد از تسهیلات گرفت و آن هم حق کارگر را ندهن و کارگر هم انگیزه برای کیفیت کالا نداشته باشد و همینطور پشت سرهم... در ضمن خودرو سازهای داخلی که این همه اشتغال هم فراهم کردند و تعرفه و واردات خودروی خارجی بالا رفته و ما مردم مجبور هستیم از خودروی داخلی بخریم ایا واقعا راضی هستیم ؟یا مجبوریم ایا ضرر این کار را محاسبه کردیم؟ این همه آمار کشته ها ناشی از نقص فنی و بی کیفیت بودن خودروها را چه کسی پاسخگوست؟این نسخه نباید برای دیگر کالاها پیچیده شود . را ه حل مساعدت با تولید کننده و ایجاد انگیزه برای بالا بردن کیفیت و رعایت اصل رقابت پذیری نه انحصاری کردن و بالا بردن روحیه وجدان کاری و ایجاد انگیزه و عرق ملی با توجه داشتن به معیشت کارگران
ناشناس۲۸۳۴۸۲۱۳:۳۳:۱۴ ۱۳۹۷/۱/۵
نویسنده گرامی یک بار یک دستگاه صنعتی را توسط یک شرکت ایرانی خرید کردیم و به او اعتماد کردیم اما اتفاقی که افتاد این بود که مبلغ 70 میلیون تومان ما به هدر رفت پس مشکل تولیدکنندگان ایرانی اعتماد ما نیست بلکه فقر تکنولوژی روز دنیاست پس هر موقع توانستیم با دنیای پیشرفته صنعتی ارتباط و تعامل داشته باشیم و تکنولوژی روز وارد کشور شود آنگاه میشود از کالای ایرانی استقبال کرد در غیر اینصورت به هیچ وجه از کالای ایرانی استقبال نخواهد شد و با شعار هم هیچی درست نمیشه والاسلام
علی از قم۲۸۳۴۸۴۱۳:۳۳:۲۹ ۱۳۹۷/۱/۵
سلام. ما هم موافق حمایت از کالای ایرانی هستیم به شرطی که ببینیم کیفیتش رو داره بهبود میده. به طور مثال حدود 30 ساله داره از صنعت خودرو حمایت میشه، اونم چه حمایتی. اینم کیفیتش!!!!!!!!! کیفیت مزخرف با هزینه بالا. این رو بخری (که متاسفانه کاری کردند که مجبوری بخری و انتخاب دیگه ای نداری) حمایت از تولید نیست و ریختن پول تو جیب ... متولی این کارخونه ها میگند چرا ما کیفیتمون رو بهتر کنیم. اینا که باید بخرند، اونم نقد اینها، خوش بحالشون میشه، پیش فروشی بهشون میندازیم. پولشون رو میگیرم و بعدا بهشون ماشین میدم. الان دیگه وقت حمایت از کالای بی کیفیت نیست. در ضمن دولت جلوی واردات بی رویه رو بگیره. حداقل مردم پوشاک و خوراک رو فقط از جنس داخل بخرند تا برسیم به بقیه.
ناشناس۲۸۳۴۸۵۱۳:۴۱:۰۶ ۱۳۹۷/۱/۵
بفرمایید چند سال از خودرو سازی حمایت شده و چه نتیجه ای گرفتیم؟
جلال۲۸۳۴۹۸۱۴:۰۲:۵۴ ۱۳۹۷/۱/۵
مرد مردونه اگه راستش رو میگین جلوی واردات بی رویه جنس های بنجل چینی (نخ تسبیح و جانماز و....) گرفته بشه . رانت خور ستمگر اگه بزاره
محسن۲۸۳۵۰۲۱۴:۰۹:۴۲ ۱۳۹۷/۱/۵
.... شما کیفیت پایین کالای ایرانی را نمیتونه ماس مالی کنه کره 17 سال از ال جی و سامسونگ حمایت کرد، اینجا 35 ساله از سایپا و ایران خودرو تمام قد حمایت میشه نتیجش رو دیگه نیاز نیست بگم همه میدونن!!
ناشناس۲۸۳۵۰۶۱۴:۱۳:۳۲ ۱۳۹۷/۱/۵
دوست عزیز -دفاع بیخود نکن-اگر دلار ده هزار تومان هم در نظر بیگیریم -باز خرید ماشین های خارجی بهتر از ... ها سایپا و ایران خودرو است
ناشناس۲۸۳۵۵۳۱۵:۵۸:۰۱ ۱۳۹۷/۱/۵
قبل از انقلاب همه تو خونه شون یخچال ازمایش یا ارج داشتند. همه به پیکان افتخار می کردند. ماشین لباسشویی ارج و گاز اردل در همه ی خونه ها پیدا می شد. شما با این کارخانه ها چه کردید؟
ناشناس۲۸۳۵۷۲۱۶:۲۲:۰۵ ۱۳۹۷/۱/۵
بس است دیگر اینقدر بر طبل بی ارزش کردن پول ملی نکوبید ، دالار اکنون چند برابر ارزش واقعی اش بالا رفته است. چقدر بشود شما راضی می شوید؟ ۹۰۰ تومان که بود همین استدلالها و اکنون که بالای ۴۰۰۰ است هم همان حرفها. اگر ده هزار تومان هم بشود شما باز همین حرفها را می زنید. ..
ناشناس۲۸۳۵۷۶۱۶:۲۵:۰۱ ۱۳۹۷/۱/۵
ما چهل سال هست واردات خودرو را ممنوع کرده ایم و الان ..........................................................................................................؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟//
ناشناس۲۸۳۶۰۰۱۷:۲۴:۲۴ ۱۳۹۷/۱/۵
باید از ارز ملی ریال حمایت کرد تا همه چیز درست شود وقتی از ارز ملی حمایت شود قدرت خرید مردم افزایش می یابد و مردم توان خرید کالای ایرانی می یابند متاسفانه با گران فروشی چند برابری دلار قشر فقیر جامعه هر روز بر تعدادشان افزوده می گردد قشری که توان خرید ندارند و جامعه به دودسته اکثریت فقیر و اقلیت ده درصد غنی وابسته به مسولان تبدیل گشته طبقه متوسط هر روز از تعداسان کاسته می شود و بر طبقه فقیر می پیوندد در نتیجه طبقه فقیر توان خرید ندارند و طبقه غنی کالای خارجی می خرند با این وضع مشخص هست اخر عاقبت به کجا می رسد
حسین۲۸۳۶۰۱۱۷:۲۴:۴۳ ۱۳۹۷/۱/۵
اعم مردم دردشان کیفیت در قسمت مساویست اگر کره ایی شش میلیون است خب به اندازه شش میلیون هم کار می کند (زیباست، قابل اطمینانست و برند است) اما تولید کننده داخلی بجای یک تومان ۶ تومان بگذرد همان جنس را تحول دهد... چرا نخریم؟
Al۲۸۳۶۲۸۱۸:۲۹:۲۴ ۱۳۹۷/۱/۵
واقعا ... نکته دیگری که اشاره نکرده اید مساله اعتماد است. چرا نمیخواهیم قبول کنیم که نمی توانیم.
ناشناس۲۸۳۶۳۱۱۸:۳۳:۵۰ ۱۳۹۷/۱/۵
من گاهی اوقات از مردم کشورمون ناامید میشم چون هر چه را که بر ضد کالای ایرانی میشنوند بدون یک ثانیه تفکر میپذیرند.مثلا بارها از اشخاص مختلف شنیده ام که قیمت واقعی پراید دو میلیون تومان و سمند پنج میلیون تومان است.اگه این قیمتهای ادعایی را به دلار تبدیل کنیم میشود ۴۰۰ دلار و ۱۰۰۰ دلار.واقعا در دنیا هیچ خودرویی هر چه قدر هم که کیفیت مزخرفی داشته باشد با این قیمتها پیدا میشود؟! با هزار دلار شاید بشود یک دوچرخه خوب خرید ولی ادعای خودرویی در حد و اندازه سمند به این قیمت به شدت خنده دار و مسخره است.
ناشناس۲۸۳۶۳۲۱۸:۳۵:۱۶ ۱۳۹۷/۱/۵
من از شما سوالی دارم. شما واقعا فکر میکنی چند درصد یخچال داخلی واقعا داخلیه؟ موتورش که مطمئن باش چینی یا کره ایه. ای بی اس داخلی یخچال قطعا وارداتیه ، چون انواع داخلی که ورق میشه و بعد با وکیوم فرمینگ فرمش می دهند برای وکیوم خوب نیست. پس دیواره پلاستیک داخلی ، موادش خارجیه. فلز بدنه داخلیه و لوله های مسی اتصالات. البته مواد بریزینگ و جوشکاری بازهم وارداتیه!!! رنگ پودری داخلیه ولی مواد اولیه اش باز هم وارداتیه!! ترموستات و ترموکوپل و چراغ و ...هم وارداتیه. در واقع حدود 25% اش وارداتیه. بقیه از تولیدکنندگان ارزان ساز چینه که ارزان تموم میشه. شما ترموستات یخچال ایرانی را با ترموستات اروپایی مقایسه کن. عمر مفید اولی حدود یک یا دو ساله و نوع اروپایی گاهی تا 20 سال هم میرسه!! در کفش هم همینطور...در خودرو که معرف حضور همه هست!! در کامپیوتر و غیره هم که حرفی نداریم. میمونه فرش که ماشین آلاتش کاملا خراجیه، موادش خارجیه. رنگ و سیستم رنگرزی اش خارجیه.... ببین اقا ...واقعیت اینه که صنایع ما وابسته است و مونتاژیه. شعار ندهید. عمل کنید. با نشان دادن ارم سال کالای ایرانی یا ایجاد هشتک و غیره کالای ایرانی تولید میشه؟ تکنولوژی بومی میشه؟ فکر اساسی باید کرد. فکری ورای شعار ....
ناشناس۲۸۳۶۳۶۱۸:۵۳:۴۰ ۱۳۹۷/۱/۵
لطفا با همین رویکرد در رابطه باخود رو ایرانی تحلیل نمایید.
ناشناس۲۸۳۶۴۲۱۹:۰۴:۰۲ ۱۳۹۷/۱/۵
پراید 21 میلونی را با هیوندای 200 میلیونی مقایسه میکنیم و هیوندا میخریم چرا؟؟؟!!!
فلانی۲۸۳۶۸۱۲۰:۵۸:۲۱ ۱۳۹۷/۱/۵
نمی دانم این نظر را می خوانید یا اصلا پشیزی ارزش دارد یا نه. به هر حال آزادی بیان است دیگر! میگویم. حرف های شما در عموم موارد صحیح است. اما یک طرفه به قاضی رفتن شما دقیقا تکرار اشتباه افرادیست که دارید نقد می کنید. باید قبول کنید که حمایت بی دریغ از یک کالای ایرانی الزاما به رشد کیفیت و تکنولوژی و یا ارزان شدن آن نمی انجامد. عموما این حمایت بی دریغ در کشور ما باعث می شود که تولید کننده، دیگر نیازی به توسعه ی کیفیت خدمات خودش نبیند. دقیقا همان بلایی که ما با دستان خودمان، سر خودمان آوردیم و کارتل های خودروسازی ملی را به وجود آوردیم. این حمایت های بی دریغ و مصلحت اندیشانه منجر شده به اینکه امروز خودروساز بی وجدان داخلی آنقدر فربه شده که حتی برای مسائل سیاسی هم به دولت فشار می آورد! شما نمی توانید ژاپن را با ایران مقایسه کنید. چون بدون تعارف فرهنگ ما به نحوی نیست که اگر به یک تولید کننده توجه زیاد کردیم و عیوب کارش را بخاطر مصالح ملی نادیده گرفتیم ازین مدارای ما در جهت پیشرفت استفاده کند و برعکس با خیال راحت جیب های خودش را بدون افزایش کیفیت پر میکند و الفرار. این مسئله در ژاپن بعد از جنگ جهانی به نحو کاملا متفاوتی بود. این سیاست در ایران محکوم به شکست است و منجر به عقب افتادگی بیشتر کشور در بلند مدت می شود. اشتباه مسئولین در این مسئله آن جایی است که در مورد کالایی که در کشور هم موجود است، عده ای میگویند واردات به کلی ممنوع، و عده ای هم میگویند درب ها باید کاملا باز باشد تا رقابت ایجاد شود. نه این نه آن.
ناشناس۲۸۳۶۸۲۲۰:۵۸:۴۸ ۱۳۹۷/۱/۵
چون از اول یک پول بهترِه بدیم. لازم نیست هر دم بریم تعمیرگاه که علاوه بر بار مالی بار روانی و اعصابی هم داره.
ناشناس۲۸۳۶۹۸۲۱:۳۷:۴۵ ۱۳۹۷/۱/۵
هروقت یک سازمان واقعی و درست حسابی و شفاف و صادق در مملکت پیداشد و یا بوجود امد که مدافع و جوابگوی مصرف کننده کالای داخلی باشد البته که کالای ایرانی البته مرغوب را استفاده خواهیم کرد ، اماًچنانچه مثل این ۴۰ سال گذشته... کسی پاسخگوی مسئولیتش و یا تولیدش نیست دلیلی برای مصرف کالای ایرانی نیست . زیر ساخت حمایت از مصرف کننده را درست کنید ، حرف ناصواب نزنید ببینید دنیا چه کرده و همه ابعادش را ببینید و بگویید . لطفا
حسن۲۸۳۷۲۱۲۲:۲۵:۰۷ ۱۳۹۷/۱/۵
خودرو ایرانی بخرین تا مشکل بیکاری حل بشه ولی مطمئن باشین کیفیتش هیچ فرقی نمیکنه
محسن یاوری۲۸۳۷۲۵۲۲:۴۴:۲۰ ۱۳۹۷/۱/۵
از ماست که بر ماست حکایت امروز ما در سرزمین ایران
ناشناس۲۸۳۷۲۸۲۲:۵۱:۴۷ ۱۳۹۷/۱/۵
....ماشین آشغال بیست سال پیش کره و چند سال پیش چین رو توی ایران مونتاژ میکنن ، همه چیزشم از روش برمیدارن ، به ده برابر قیمت هم به مردم میندازن ، به اسم ماشین ایرانی . بابا خجالت بکشیم دیگه
شریفی۲۸۳۷۳۸۲۳:۰۷:۱۰ ۱۳۹۷/۱/۵
ما در مورد واردات خودرو سی سال ممنوعیت ایجاد کردیم آیا شاهد موفقیت خاصی بوده ایم یا اینکه به اندازه شصت سال از صنعت خودرو عقب افتاده ایم پس باید با آزاد کردن واردات حس رقابت رو در صنایع ایجاد کنیم تا بتوانیم با دنیا به رقابت بپردازیم
ناشناس۲۸۳۷۴۰۲۳:۱۳:۳۴ ۱۳۹۷/۱/۵
شما نباید به مردم بگویید کالای ایرآنی بخر بلکه باید طوری عمل کنید و حمایت کنید از تولید کننده که مردم خودشان کالای ایرانی بخرند. کسی فرش خارجی می‌خرد؟ کسی پشته خارجی می‌خرد؟ لطفا ...
ناشناس۲۸۳۷۶۱۰۰:۱۱:۴۵ ۱۳۹۷/۱/۶
یعنی اگه ما هم مثل کره جنوبی واردات رو ممنوع کنیم میتونیم کمپانی بزرگی مثل سامسونگ داشته باشیم؟ راستی چرا ایران‌خودرو و سایپا الان به اروپا و چین و ماچین اتومبیل صادر نمی‌کنند؟ اینها که خیلی بیشتر از هفده سال لی‌لی به لالاشون گذاشتیم؟
حمید۲۸۳۸۸۴۰۸:۴۸:۴۹ ۱۳۹۷/۱/۶
پکیج .. خریدم، یک سال نشده هزینه تعمیراتش از قیمت خودش داره بیشتر میشه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

پربحث‌های هفته

  1. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  2. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  3. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  4. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  5. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

  6. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  7. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  8. افزایش ۳۵ درصدی دستمزد، حاصل ایستادگی گروه کارگری بود  

  9. رشد ۲ رقمی تولید خودرو در ایران/ جهش تولید خودروهای تجاری

  10. حقوق بگیران در سال ۱۴۰۳ چقدر باید مالیات بدهند؟

  11.  تورم سالانه اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد 

  12. وزیر جهاد کشاورزی: با ممنوعیت‌های صادراتی غیرمنتظره و افزایش لحظه‌ای تعرفه ها مقابله می کنیم

  13. چرا گوشت قرمز گران شد؟

  14. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  15. ۷۷همت دارایی‌ مازاد بانک‌ها در دولت سیزدهم فروخته شد

  16. لااقل به پژوهش‌های مرکز خود رجوع کنید!

  17. مبلغ ارز مسافراتی به ۵۰۰ یورو برگشت

  18. این چک‌های صیادی را قبول نکنید!  

  19. جدول کامل حقوق و مزایای کارگران در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  22. زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

آخرین عناوین