ترامپ مک‌مستر را هم از طریق توئیتر برکنار کرد/جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا شد/ صف بندی نئوکان ها علیه ایران

گروه جهان الف،   3970103030 ۳۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس جمهوری آمریکا پس از اخراج وزیر خارجه خود از طریق توئیتر، این بار با اخراج مشاور امنیت ملی کاخ سفید از این طریق، جان بولتون سفیر سابق واشنگتن در سازمان ملل را به این سمت منصوب کرد. با تغییرات جدید باید گفت نئوکان‌ها نقش اصلی را در سیاست خارجی ترامپ در مقابل ایران بدست آورده اند که در کانون آن برجام و تغییر نظام سیاسی ایران قرار دارد.

ترامپ مک‌مستر را هم از طریق توئیتر برکنار کرد/جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا شد/ صف بندی نئوکان ها علیه ایران

به گزارش الف به نقل از رسانه ها، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در پیامی توئیتری «هربرت مک مستر» مشاور امنیت ملی خود را برکنار و «جان بولتون» سفیر سابق این کشور در سازمان ملل را به این سمت منصوب کرد.

ترامپ در توئیت خود نوشت: مفتخرم اعلام کنم که از 9 آوریل، جان بولتون مشاور امنیت ملی جدید من خواهد بود.

گفته می شود جان بولتون، سیاستمدار ۷۰ ساله که نامش از ماه گذشته به عنوان جایگزین احتمالی مک‌مستر مطرح شده بود، پیش از این یکبار به خاطر سبیلش نتوانسته بود وارد دولت ترامپ شود!

سال گذشته در ابتدای ورود ترامپ به کاخ سفید، وی یکی از جدی‌ترین گزینه‌ها برای تصدی وزارت خارجه آمریکا بود اما برخی رسانه ها به نقل از منابع آگاه عنوان کرده بودند که ترامپ او را تنها به این خاطر به عنوان وزیر خارجه خود انتخاب نکرد که از سبیل او خوشش نمی‌آمد!

اما از چند هفته پیش رسانه های آمریکایی از احتمال استعفای مک مستر خبر می دادند و کاخ سفید بارها با رد این موضوع تاکید کرده بود که در حال حاضر هیچ تغییری در مقام های کاخ سفید روی نخواهد داد.

مک مستر 20 فوریه سال 2017 و پس از اخراج «مایکل فلین» به دلیل امتناع از گفتن حقیقت درباره ملاقات خود با مقام های روس، به این سمت منصوب شده بود.

هفته قبل روزنامه واشنگتن پست به نقل از پنج منبع آگاه از تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای برکناری هربرت مک مستر مشاور امنیت ملی این کشور خبر داده بود. منابع نزدیک به کاخ سفید به واشنگتن پست اعلام کرده بودند که ترامپ از طرفداران پروپاقرص «جان بولتون» سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد است و از این رو، نام بولتن را به فهرست نهایی گزینه های موردنظر خود برای تصدی سمت مشاور امنیت ملی آمریکا افزوده است.

ترامپ دو هفته پیش اخراج رکس تیلرسون وزیر خارجه خود را از طریق پیامی توئیتری اعلام کرده و «مایک پمپئو» رئیس سازمان سیا را به جای وی منصوب کرد. ترامپ یکی از دلایل اخراج تیلرسون را اختلاف با او پیرامون توافق هسته ای ایران عنوان کرد. تیلرسون همواره مخالف خروج آمریکا از برجام بوده است.

مک مستر نیز یکی از مشاوران عالی ترامپ است که برای پیشگیری از خروج ترامپ از توافق هسته ای ایران تلاش کرده است.

جان بولتون کیست؟

جان بولتون، سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد که سابقه طولانی در موضع گیری ضد ایرانی دارد و از مخالفان سفت و سخت برجام است، همیشه مدعی این بوده که هدف آمریکا باید تغییر نظام ایران باشد.

این مقام جنگ‌طلب دولت جورج بوش که هرگز از حمایت ستیزه‌جویانه خود از تهاجم به عراق در سال ۲۰۰۳ عقب‌نشینی نکرده در گذشته مکرراً از دولت آمریکا خواسته بود تا از طرح‌های رژیم صهیونیستی برای حمله احتمالی به ایران حمایت یا خود این کشور به طور یکجانبه اقدام به چنین کاری کند.

حتی در مراحل نهایی مذاکرات برای توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۵ بولتون از گزینه نظامی حمایت می‌کرد.

ترامپ از طریق دامن زدن به ایران‌هراسی، سلاح‌های خود را به قیمت گزاف به کشورهای عرب نفتی منطقه می‌فروشد و زمینه‌ را برای حضور نظامی آمریکا در منطقه به‌دست می‌آورد. با شرایط جدید باید گفت تغییر نظام سیاسی ایران مجددا در دستور کار دولت ترامپ قرار گرفته است و تفکر نئوکان که به عنوان راست افراطی جنگ‌طلب در حزب جمهوریخواه معروف هستند قدرت گرفته اند.

نئوکان‌ها مساله اصلی خاورمیانه را ایران می‌دانند. آنها تلاش دارند ایران را همچون داعش معرفی کنند و آن را تهدید اصلی برای منافع آمریکا قلمداد می‌کنند. این گروه با لابی صهیونیسم و اعراب علیه ایران همگرایی دارند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۸۲۱۲۹۰۹:۵۱:۰۶ ۱۳۹۷/۱/۳
این شخص بدنام و افراطی جنگ طلب برای خوش رقصی عربستان و اسرائیل انتخاب شد متاسفانه امریکا در حال خود زنی است که اثارش را دیر یا زود خواهد دید این شخص که حاضر است برای هزار دلار برای منافقین سخنرانی کند نشان دارد که امریکا در حال سقوط بین المللی سیاسی و اجتماعی میباشد
ناشناس۲۸۲۲۲۳۱۳:۴۲:۰۳ ۱۳۹۷/۱/۳
کابینه جنگی ترامپ تکمیل شد. هدف فقط ایران است.خیلی ساده خواهید بود که تصور کنید انها که ترامپ را بالا اوردند به حد تحریم قانع می شوند. ایران هم از حالا باید شروع به تجیهز نیرو دفاعی برای برنامه بعدی ترامپ بعد از خروج از برجام کند. حتی همین امکان ونیاز به بودجه بیشتر دفاعی یعنی حرکت در زمین بازی انها چون هزینه بسیار زیاد دیگری را به اقتصاد ایران تحمیل می کند و اراک هم که دیگر قادر به برگشت نیست ولی اگر ایران بعد از خروج امریکا به سوی غنی سازی نرود برای سالها انتظار تشدید تحریمها راباید داشت ولی اگر ایران به دنبال غنی سازی در فردو بره باید اماده درگیری و تقابل مستقیم با تیم ترامپ باشیم و این دقیقا چیزی است که نتانیاهو و عربستان به دنبال ان است و برای ان برنامه ریزی و مهره چینی کرده. باید گفت برجام و سیمان کردن اراک بدترین و اشتباه ترین تصمیم سیاسی تاریخ معاصر ایران بود و در نتیجه سال 97 مانند سال 67 زمان تصمیمات بسیار حیاتی و تاریخی غیر قابل اجتناب است. هر سو که تصمیم بگیریم خطیر است ولی باید دید بین بد و بدتر کدام را می خواهیم انتخاب کنیم. هم ونزویلا و کره را داریم و هم سوریه و لیبی و عراق و...
ناشناس۲۸۲۲۲۶۱۳:۴۵:۴۵ ۱۳۹۷/۱/۳
همه این تغییرات یعنی بیرون رفتن تریلسون و مک مستر به خاطر سقوط هواپیمای اسراییلی شد. فاز بازی تغییر کرد. عملا امریکا و غرب مجبورند پشت اسراییل بیایند. کاهش شدید روابط انگلیس و اروپا با پوتین هم باید از همین زاویه دید.پوتین در دادن چراغ سبز برای سرنگونی هواپیمای اسراییلی مرتکب اشتباه محاسبه بزرگی شد که ایران و سوریه باید بهای ان را بپردازند.
ناشناس۲۸۲۲۳۴۱۴:۰۴:۴۹ ۱۳۹۷/۱/۳
اگه در حال خودزنی است دیگه متاسفانه اش چیه! قدر اوباما رو ندونستیم گرفتار این دیوانه شدیم
ناشناس۲۸۲۲۶۴۱۵:۰۴:۵۷ ۱۳۹۷/۱/۳
چرا خودزنی ؟ باید بگی ایران زنی ! همه اراذل افراطی که سابقه طولانی در دشمنی با ایران دارن یک جا جمع شدن . عربها و اسرائیل هم با تمام توانشون به میدون اومدن . هرگز در اردوگاه یانکی ها اینهمه ضد ایرانی وجود نداشته .
ناشناس۲۸۲۲۷۴۱۵:۴۳:۵۷ ۱۳۹۷/۱/۳
چرا متاسفانه؟! همانطور که رهبر معظم انقلاب بارها در سخنرانی های خود بیان کرده اند، رژیم لیبرال دموکراسی آمریکا در حال سقوط است. این تغییر و تحولات در ساختار رژیم آمریکا نشانگر تداوم و تسریع این سقوط است.
ناشناس۲۸۲۲۷۵۱۵:۴۶:۴۷ ۱۳۹۷/۱/۳
جنگ با آمریکای جنایتکار، رژیم پلید صهیونیستی و آل‌سعود عیاش آن هم در رکاب سید و رهبر عزیزمان امام خامنه‌ای برای ما از عسل شیرین‌تر است. بنابراین اشرار جهان در واشنگتن، تل‌آویو و ریاض برای ترساندن ایران به طبل جنگ نکوبند چراکه پاسخ‌های ملت قهرمانی که در دفاع مقدس امتحان خود را پس داده همیشه کوبنده و پشیمان‌کننده است.
ناشناس۲۸۲۱۳۰۰۹:۵۲:۴۷ ۱۳۹۷/۱/۳
امریکا با انتخاب های اخیر ، رسما از اصلاح طلبان و غربگراهای وطنی ، عبور کرد..
تبریزی۲۸۲۱۹۱۱۲:۱۴:۲۶ ۱۳۹۷/۱/۳
از اونا عبور کرد معنیش این نیست که طرف اونا نیست. معنیش اینه که دید کاری از دست اونا برنمیاد خودش آستین هاش رو زد بالا....
ناشناس۲۸۲۱۳۴۱۰:۰۷:۴۳ ۱۳۹۷/۱/۳
سیاست بازهای پوسیده آمریکایی رو کار اومدن
ناشناس۲۸۲۱۳۹۱۰:۱۲:۲۱ ۱۳۹۷/۱/۳
اینکه خیلی وقته تاریخ مصرفش گذشته
ناشناس۲۸۲۱۴۸۱۰:۳۹:۰۹ ۱۳۹۷/۱/۳
چه بازی بشه این بازی..
ناشناس۲۸۲۲۱۰۱۳:۰۷:۰۸ ۱۳۹۷/۱/۳
از زمان بوش پسر که بدتر نشده است. اون موقع کاری نکردند الان که دو دهه ایران قوی تر هم شده است.
ناشناس۲۸۲۱۵۰۱۰:۵۴:۲۶ ۱۳۹۷/۱/۳
نئوکان ها را بیشتربه مردم معرفی کنید
ایرج۲۸۲۶۹۲۱۳:۱۷:۰۸ ۱۳۹۷/۱/۴
نومحافظه‌کاری (که به طور مخفف به آن نئوکان (به انگلیسی: Neocon) گفته می‌شود) جنبشی سیاسیست که در آمریکا در دههٔ ۱۹۶۰ در میان دمکرات‌هایی متولد شد که از سیاست داخلی و خصوصاً خارجی این حزب سرخورده شده بودند. بسیاری از پیروان آن در جریان دولت‌های جمهوریخواه دهه‌های ۷۰، ۸۰، ۹۰ و ۲۰۰۰ مشهور شدند. اوج اثرگذاری نومحافظه‌کاری در دولت‌های جرج دبلیو بوش، جرج هربرت واکر بوش و تونی بلر بود، که آنها نقش عمده‌ای در پیشبرد و برنامه ریزی برای اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ ایفا کردند.[۱] نومحافظه کاران برجستهٔ دولت بوش عبارت بودند از پال ولفوویتز، جان بولتون، الیت ابرمز، ریچارد پرل، و پل برمر. مقامات ارشدی چون معاون رئیس جمهور دیک چینی و وزیر دفاع دونالد رامسفلد، با این که خود را نومحافظه کار نمی‌دانستند به دقت به مشاوران نومحافظه کار در زمینهٔ سیاست خارجی، مخصوصاً در زمینهٔ اسرائیل، ترویج دمکراسی در خاورمیانه، و استفاده از قوای نظامی آمریکا به منظور دستیابی به این اهداف، گوش فرا می‌دادند. نومحافظه کاران در کاخ سفید باراک اوباما دارای نفوذ هستند و نومحافظه کاری هنوز تیری در ترکش هر دو حزب باقی‌مانده است (ویکی پدیا)
ناشناس۲۸۲۱۵۲۱۱:۰۸:۴۴ ۱۳۹۷/۱/۳
این یک پِخ بکنی افتاده
ناشناس۲۸۲۱۵۳۱۱:۱۰:۲۰ ۱۳۹۷/۱/۳
فکر کنم زمان استفاده از شهرهای موشکیمون به ثانیه شمار افتاده .
ناشناس۲۸۲۱۵۸۱۱:۲۱:۲۵ ۱۳۹۷/۱/۳
باید اماده بود . شوخی بردار نیست شرایط. حاکمیت باید به سمت اشتی ملی و اعتمادسازی با مردم حرکت کنه. تنها چیزی که میتونه مانع تهاجم خارجی علیه کشور بشه اتحاد و همدلی مردم هست و اعتماد همه به حاکمیت لزوم تقویت تولید ملی الان بسیار زیاد هست. هر لحظه امکان خروج امریکا از برجام و بازگشت تحریمها و فشارهای شدیدتر از سال ۹۲ وجود دارره که میتونه در صورت نبود تولید در داخل منجر به فاجعه بشه
سپهر۲۸۲۱۶۱۱۱:۳۴:۰۴ ۱۳۹۷/۱/۳
بهترین انتخاب ها .. پیش به سوی توسعه صنایع نظامیِ بومی پیش به سوی اتحاد پیش به سوی ترویج گفتمان انقلاب اسلامی پیش به سوی مدیترانه، تنگه باب المندب، آسیای شرقی، اروپا ما در زمان دولت بوش تبدیل به قدرت برتر خاورمیانه شدیم.
سپهر۲۸۲۱۶۳۱۱:۳۵:۴۱ ۱۳۹۷/۱/۳
بیشترین نفع رو ایران خواهد برد. روی کار آمدن افراد بدنام و بدسابقه بهترین فرصت برای ترویج گفتمان انقلاب اسلامی در منطقه است
ناشناس۲۸۲۱۶۹۱۱:۴۸:۲۲ ۱۳۹۷/۱/۳
بهترین موقعیت برای ایران ایجاد شد. مدیریت اسرائیل بر آمریکا فاجعه آمیز خواهد بود. توکل به خدا و صبوری لازم است.
ناشناس۲۸۲۱۷۲۱۱:۵۰:۵۰ ۱۳۹۷/۱/۳
حلقه فشار برای ایران هر روز تنگتر می شود. خداوند در سال جدید بداد ملت ایران برسد
ناشناس۲۸۲۱۷۵۱۱:۵۲:۳۴ ۱۳۹۷/۱/۳
پازل جنگ و نابودی.. به سرعت در حال تکمیل شدن . خدا به داد مردم برسه
ناشناس۲۸۲۲۲۰۱۳:۳۳:۴۰ ۱۳۹۷/۱/۳
اوباما کجایی؟
ناشناس۲۸۲۲۳۸۱۴:۱۱:۰۵ ۱۳۹۷/۱/۳
همه اینها نمایش هست برای ترساندن ایران و کره شمالی و خالی کردن جیب عرب ها
ناشناس۲۸۲۲۷۷۱۵:۴۸:۵۳ ۱۳۹۷/۱/۳
متاسفانه ما در بازی شطرنج دنیا حتی تو جایگاه تماشاچی هم نیستیم چه برسد به بازیکن...چون اصلا بازی بلد نیستیم...
ناشناس۲۸۲۲۹۳۱۶:۰۸:۰۰ ۱۳۹۷/۱/۳
مهره های شطرنج جنگ از هر دو طرف داره چیده میشه خدا...
ناشناس۲۸۲۳۰۱۱۶:۱۵:۳۵ ۱۳۹۷/۱/۳
این تو بمیری از ان تو بمیری ها نیست اقایان بهتر است خود را اماده کنند
ناشناس۲۸۲۳۰۲۱۶:۱۷:۰۴ ۱۳۹۷/۱/۳
ترامپ در این یک سال در حال جمع کردن یک تیم یک دست و موافق سیاست های خود بود که همگی از تندروها و جنگ طلبان ضد ایرانی هستند و شکی نیست که آمریکا از برجام خارج خواهد شد و حتی احتمال اینکه از گزینه نظامی استفاده کنند خیلی زیاده، راه حل این است که ایران از مواضع خود عقب نشینی نکند و با استفاده از دیپلماسی و رایزنی با کشورها و سازمان ملل هزینه خروج از برجام را متوجه آمریکا کند و با نشان دادن اقتدار نظامی گزینه جنگ را خنثی کند
ناشناس۲۸۲۳۵۱۱۸:۱۴:۰۰ ۱۳۹۷/۱/۳
من نمیفهمم شما چرا ترسیدین؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین