کدام کالا تولید داخل است؟ چرا؟

گروه اقتصادی الف،   3970101063 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

این یادداشت در صدد است تا بخشی از سئوالات مطرح در زمینه تعریف ایرانی بودن و ضرورتهای توجه به کالای ایرانی را تبیین نماید.

کدام کالا تولید داخل است؟ چرا؟

با طرح بحث ضرورت خرید کالای ایرانی سئوالات متعددی در جامعه مطرح می‌شود. یک دسته از سئوالات مطرح ناظر به تعریف ایرانی بودن است. بدین معنا که اگر گفته می‌شود که فلان کالا داخلی است به چه معنا است؟ به عنوان مثال پرسیده می‌شود که:‌

کارخانه فلان برند خارجی در داخل کشور است و از کارگر ایرانی استفاده می‌کند،‌آیا این را هم باید کالای داخلی محسوب کنیم؟

 بخش زیادی از قطعات فلان کالا از خارج تهیه می‌شود و صرفا در داخل مونتاژ می شود. آیا می توان گفت که این کالا ایرانی است؟

  در طراحی فلان کالا، شرکت های خارجی ها مشارکت داشته اند و ما صرفا پس از طراحی آن را تولید می کنیم. چرا گفته می‌شود این کالا ایرانی است؟

1- تولید یک کالا سطوحی دارد سطح اول سطح طراحی (اعم از طراحی مفهومی و یا کلان) است. در این سطح ممکن است بخشی و یا همه طراحی ها داخلی و یا خارجی باشد‌، سطح قطعات سطح دیگری از تولید است؛ بدین معنا که قطعات کالا داخلی هستند و یا خارجی و در نهایت سطح تولید و یا همان سطح مونتاژ است. این سطح به طور ساده بدین معناست که کارخانه تولید کالای نهایی متعلق به کی است،‌در کجا مستقر است و با چه کارگری کار می‌کند. البته برند و مالکیت فکری محصول هم مهم است که عموما متعلق به کسی است که محصول را طراحی کرده است. همچنین مسئله بازاریابی و فروش هم در دهه های اخیر یک مسئله مهم و در خور توجه شده و می توان آن را در سطوح تولید در نظر گرفت.

 2- روشن است که امروزه بزرگترین کمپانی های دنیا هم تمامی مراحل فوق را خودشان انجام نمی دهند. برخی از این مراحل را در کشور اصلی و برخی را در کشورهای دیگر تولید می نمایند. به همین دلیل است که بهترین برندهای ژاپنی در چین و تایوان و مالزی هم تولید می شوند. بنابراین نه منطقی است و نه امکان پذیر است که تعریف از کالای داخلی را منحصر به کالایی کنیم همه مراحل طراحی و ساخت قطعات و مونتاژ را در داخل و توسط ایرانی صورت می پذیرد.

 -3 آنچه برای قضاوت درباره وضع مطلوب تولید کالای داخلی و پاسخ به سئوالاتی نظیر سئوالات ابتدای متن حائز اهمیت است ، هدف یا اهداف مد نظر از ترویج مصرف کالای ایرانی است. به عبارت بهتر ابتدا باید مشخص کنیم که چرا دنبال توسعه مصرف کالای داخلی هستیم و سپس درباره مطلوبیت سطح داخلی بودن کالا و تعیین تکلیف درباره خرید و یا عدم خرید آن قضاوت کنیم. حداقل چهار هدف برای حمایت از تولید داخلی قابل ترسیم است. اشتغال، رشد اقتصادی، خودکفایی و عزت ملی.  پس از آن می توانیم درباره اهداف حمایت از تولید و دغدغه ایرانی بودن کالا و میزان حساسیت پیرامون آن صحبت کنیم.

 

 

تعریف کالای داخلی به هدف از حمایت از آن مرتبط است . در این پست سعی می شود اهداف حمایت از کالای داخلی طرح و متناسب با آن داخلی بودن کالا تعریف شود:

 1 - اشتغال : اگر هدف حمایت از تولید کالای داخلی اشتغال باشد، معیار اصلی این است که چه میزان از این کالا در ایران تولید می شود. اگر این کالا متعلق به برند دیگری باشند قطعا سهم اشتغال ناشی از برند را از دست داده ایم لیکن بواسطه تولید کالای نهایی و تولید برخی قطعات در داخل به اشتغال کشور کمک خواهد شد. بر اساس این هدف شاخص اصلی قضاوت درباره ایرانی بودن یک کالا میزان تولید کالا در داخل کشور است. هر چه کالا و قطعاتش بیشتر در ایران تولید شوند به اشتغال کمک بیشتری می کنند. بویژه هر چه میزان بخش های اشتغال زای زنجیره تولید در داخل کشور باشد مطلوبیت بیشتری خواهد داشت.

 2-  رشد اقتصادی کشور : اگر دغدغه حمایت از تولید کالای داخلی کمک به رشد اقتصاد ملی باشد، آن وقت ارزش افزوده آن عامل تعیین کننده اولویت حمایت است. باید دید چه میزان از ارزش افزوده این کالا در رشد اقتصادی کشور محاسبه می شود. طبیعی است که در این حالت اشکالی ندارد که فعالیتهای با ارزش افزوده پایین در خارج از کشور انجام شود. نتیجه توجه به این شاخص این است که کالاهای دانش بنیان ولو با اشتغال‌زایی کمتر، اهمیت بیشتری پیدا کند.

 3-خود کفایی: اگر هدف از توجه به تولید داخلی خودکفایی باشد، شاخص اصلی این خواهد بود که کالا را بتوان بدون نیاز به شرکتهای خارجی تولید کرد. یعنی باید قابلیت فنی پیچیده ترین بخش کالا در داخل کشور موجود باشد تا با اطمینان بتوان گفت که کالا داخلی شده است. یعنی از اجزای تولید، سطح طراحی و فناوری و به تبع آن قطعات پیشرفته مورد استفاده در آن برای  تحقق این هدف بسیار حیاتی است. مهم این نیست که چه میزان از کالا هم‌اکنون در داخل تولید می‌شود، بلکه مهم آن است که اگر دروازه واردات بسته شد، توان تولید کالا در داخل به میزان مورد نیاز از بین نرود.

 4- عزت ملی : برای افزایش عزت ملی اصل، برند ایرانی است. برند یک تولید اگر ایرانی باشد موجب عزت ملی در داخل و خارج خواهد شد؛ حتی اگر هیچ بخشی از کالا در ایران تولید نشود. همانطور که امروز کمپانی های بزرگ لوازم صوتی و تصویری در کره و ژاپن تولید نمی شوند، اما افتخارش برای کره و ژاپن است. برای این حالت باید علاوه بر مسئله حضور در بازار داخل به فکر حضور در بازار خارج بود. شاید مهمترین بخش فناوری در چنین فعالیتی،‌ فناوری مدیریت زنجیره تولید باشد.

بنابراین افضل آن است که مردم کالایی را بخریم که همه اهداف فوق را تامین کند. یعنی برندش ایرانی باشد، به اشتغال کشور کمک کند، تمام فناوری هایش را در داخل داشته باشیم و امثال آن. منتها اگر هم همه اینها نشد به هر حال هر میزان که اهداف فوق را تامین کند ارزشمند است. هر سطح از کالایی که ایرانی باشد به اندازه خودش مهم است. اگر برندش ایرانی باشد بسیار مهم و حائز اهمیت است؛ حتی اگر قطعات و طراحی اش خارجی باشد،  برندش ایرانی نبود اما در داخل تولید می شد هم به نسبت آن چیزی که همه اش از خارج می آید فضیلت دارد و به همین ترتیب...

نکته تکمیلی اینکه آنچه به عنوان پیش فرض باید در نظر گرفت این است که سهم مالکیت فکری محصول در همه این موارد بسیار مهم و کلیدی است. امروز در تولید، مالکیت فکری محصول و برند سهم قابل اعتنایی از اشتغال و درآمد  را ایجاد می‌کنند. علاوه بر آن درصورتی که برند یک کالا ایرانی نباشد و به اصطلاح تحت لیسانس کشورهای دیگر تولید شود، پایداری تولید خدشه دار می‌شود. کمپانی های بزرگ همراه با در اختیار قرار دادن برند، محدوده رشد و توسعه یک تولید را هم مشخص می‌کنند. بنابراین در حمایت از تولید ملی با هر هدفی سهم برند و مالکیت فکری سهم قابل توجهی است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۸۱۲۲۳۱۲:۳۶:۳۱ ۱۳۹۷/۱/۱
کالای ایرانی مثلا پراید . تابوت متحرک . ساخته مافیای اتوموبیل سازی .
ایلیا۲۸۱۲۲۶۱۲:۴۰:۲۲ ۱۳۹۷/۱/۱
مشکل مردم ما خرید کالا از داخل کشور نیست که هر عقل سلیمی اونو قبول داره ولی................ تجربه نشون داده اولا کالاهای داخل کشور کیفیت کالاهای خارجی رو ندارن و مردم حاضرن فداکاری کنن و این کالاها رو بخرن اما تولیدکنندگان محترم فقط به فکر سوءاستفاده از این فداکاری مردمند و به جای بالا بردن کیفیت و پایین آوردن قیمت به روشهای علمی و تکنولوژی جدید فقط به فکر سودآوری خودشان هستند و انحصاری کردن محصولاتشان. نمونه اش همین خودروسازهای داخلی که سالهاست دارن برندهایی رو تولید می کنند که هیچ جای دنیا دیگه وجود ندارن و الان طوری شده که شدن مافیا و هیشکی جرات نداره بهشون بگه بالای چشمتون ابروئه.... ما باید به سمت فرهنگ تولید برویم
ناشناس۲۸۱۲۵۶۱۳:۱۷:۲۵ ۱۳۹۷/۱/۱
از قضا خیلی از کالاهای ایرانی از کیفیت بالایی برخوردارند اما تنها اشکال کالاهای ایرانی اینست که خدمات پس از فروش بدی دارند و خیلی از تکنیسین هایی که برای سرویس مراجعه میکنند از نظر پوشش و لباس گوئی شاگرد مکانیک بوده و گفتار و برخورد زننده ای نیز دارند گذشته از اینکه دائم توقع انعام هم دارند. بدترین اشکال نیز عدم پیگیری نتیجه مراجعه تکنیسین از سوی شرکت سرویس دهنده ایرانی بوده و اپراتورشان نیز احساس وظیفه نمیکند .
ناشناس۲۸۱۲۹۹۱۴:۲۰:۲۶ ۱۳۹۷/۱/۱
خواهش میکنم مغالطه نکنید!! در مورد خودرو حرفتون رو قبول دارم، ولی فقط در مورد خودرو! چرا؟ چون تنها چند خودروسازی ما هستند که پشتوانه دولتی دارند و مطمئن هستند که با هر کیفیت و قیمتی تولید کنند نهایتا با حمایت دولت میتونند سودشو ببرند. در حالی اکثر تولیدات دیگه مون این وضع رو ندارن و با حمایت خریداران می تونن روز به روز پیشرفت کنند و اجناس با کیفیت تری تولید کنند. چرا که میدونن اگه این کار رو نکنن خیلی سریع جنسای مشابه خارجی جاشونو میگیرن
ناشناس۲۸۱۳۰۲۱۴:۲۴:۳۸ ۱۳۹۷/۱/۱
مردم نباید این خودروها را بخرند.
ناشناس۲۸۱۲۶۹۱۳:۴۳:۱۳ ۱۳۹۷/۱/۱
مهمترین کار برای حمایت از تولید داخلی جلوگیری از قاچاق هستش... در ضمن به یک نکته دیگه توجه نکردین برای مثال کسی که قدرت خریدش کمه وقتی میره لباس یا کفش بخره اون جنسی که ارزانتره و تا حدودی کیفیتش خوبه را میخره... متاسفانه برندهای لباس ایرانی آنقدر گرانند که خیلی از مردم وسعشون نمیرسه... برای همین میرن سراغ جنس چینی
حمید۲۸۱۲۹۳۱۴:۰۹:۱۹ ۱۳۹۷/۱/۱
ببینید دوست عزیز اقتصاد قانون عرضه و تقاضاست. چرا کالای قاچاق وجود داره چون برایش تقاضا وجود داره حالا چرا تقاضا وجود داره چون کالای ایرانی دارای کیفیت پایین، خدمات پس ا زفروش صفر و قیمت نسبتا بالاست لذا مردم ترجیح می دهند پول خود را که بازحمت به دست آروده اند خرج چیزی کنند که برایشان مفید باشد و با کمال تاسف اکثر کالاها ی ایرانی اینگونه نیست لذا اگر ما میخواهیم کالای ایرانی بخریم باید فشار از مردم برای جلوگیری خرید کالای خارجی بداتشخ بشه و در عوض به تولید کننده فشار بیاریم که روز به روز کیفیت رو بالا ببره اینجوری خود مردم خودکار به سمت کالای ایرانی میروند وگرنه حاصل چهل سال حمایت ا زکالای ایرانی مثل خودرو چه نتیجه ای داشته واقعا
ناشناس۲۸۱۳۳۱۱۵:۰۹:۲۶ ۱۳۹۷/۱/۱
.. وقتی که کانتینر کانتینر قاچاق از ده تا استان میگذره....حمایت از کالای ایرانی یعنی کشک ایجاد نهاد های اقتصادی فراگیر = رشد و شکوفایی اقتصاد
پاکابارا چیست؟۲۸۱۳۴۳۱۵:۲۲:۴۹ ۱۳۹۷/۱/۱
هر کالایی دست کم ده درصد ارزش افزوده ایجاد کرده، یا به اندزاه هر هزار دلار مونتاژ ، یک شغل ایجاد کند ، کالای داخلی است. این کالا می توالند نرم افازر یا مواد با دوام ساخته شده یا خدمات دانشی و فنی باشد.
Mmهو۲۸۱۳۵۳۱۵:۳۶:۲۲ ۱۳۹۷/۱/۱
با تشکر از مقایسه سطوح مختلف تولیدکالا سوال همه ما ایرانی ها اینه که خالا که شما خوب لزوم خرید کالای ایرانی را توضیح دادین بهتره که گروههای مختلف کالاهای مصرفی و بادوام خاتواده ایرانی مقایسه ای بین کالای ایرانی و خارجی از جنبه های مختلف انجام بشود تا مصرف کننده بهتر بتونه انتخاب کند، این رسالت شما هست
ناشناس۲۸۱۴۸۳۲۱:۰۳:۰۶ ۱۳۹۷/۱/۱
به نظر من کالایی تولید یک کشور خاص می باشد که بیشترین ارزش اقتصادی را نصیب آن کشور کند مثلا ما در پتروشیمی برای یک تن پلی اتیلن صد دلار سود داریم که چهل دلار آن سود خالص می باشد و شصت دلار آن هزینه راه اندازی و نگهداری پالایشگاه و بازاریابی و ... می باشد اگر این شصت دلار توسط مثلا شرکت های آلمانی جذب شود محصول پلی اتیلن در عمل آلمانی می باشد گرچه که کارخانه اش کاملا در ایران باشد محصولات اپل هم گرچه مونتاژ و قطعات ساخت چین و کره است ولی سود اصلی به جیب اپل می رود که طراحی و بازار را در اختیار دارد گرچه حمالی اش توسط چینی ها انجام می شود
خرسندی۲۸۱۶۴۵۱۰:۲۳:۵۸ ۱۳۹۷/۱/۲
یک یخچال ایرانی با نام..........خریدم بعد از مدت کوتاهی جای تخم مرغی ان شکست به قسمت خدمات بعد از فروش ان زنگ زدم گفتند ان قطعه را ندارند عاقبت مجبور شدم با تلاش بسیار از بازار ازاد انهم به قیمت بسیار بالا تهیه کنم .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

  12.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  13.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  15. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین