شمارش معکوس برای جایزه اندرسن/ نوبل کوچک به ایران می‌رسد؟

گروه فرهنگی الف،   3961229072

در حالی کمتر از ۱۰ روز دیگر جایزه ادبی کریستین اندرسن ۲۰۱۸ برگزیده خود را معرفی می‌کند که فرهاد حسن‌زاده نویسنده ایرانی، امیدوار به کسب این جایزه است.

به گزارش مهر، بر اساس اعلام «دفتر بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان (IBBY)» برگزیدگان جایزه ادبی هانس کریستین اندرسن ۲۰۱۸ در مراسمی در ۲۶ مارچ سال جاری میلادی (ششم فروردین سال ۱۳۹۷) و در نخستین روز برگزاری پنجاه و پنجمین نمایشگاه کتاب بولونیا، معرفی می‌شود.

مراسم اعضای این جایزه نیز ۳۱ آگوست ۲۰۱۸ (نهم شهریور ۱۳۹۷) در کنگره IBBY در آتن برگزار خواهد شد.

جایزه‌ هانس کریستین اندرسن که به نوبل ادبیات کودک معروف است، به‌پاس قدردانی از یک‌ عمر تلاش و تاثیرگذاری در ادبیات،  هر دو سال یک‌بار به یک نویسنده و یک تصویرگر اهدا می‌شود. این جایزه که از معتبرترین جوایز ادبی و هنری در حوزه ادبیات کودکان است، با هدف بالا بردن مهارت‌های ادبی کودکان و نوجوانان از سوی دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان اهدا می‌شود.

بر اساس این گزارش و به نقل از روابط عمومی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، امسال نیز از ایران، فرهاد حسن‌زاده نویسنده ایرانی، از طرف شورای کتاب کودک برای آنچه «یک‌عمر فعالیت موفق در حوزه نویسندگی ادبیات کودکان و نوجوانان» عنوان‌شده، نامزد دریافت جایزه‌ هانس کریستین اندرسن ۲۰۱۸ شده است. وی موفق به راه‌یابی به فهرست پنج نفر نهایی جایزه‌ هانس کریستین اندرسن شده و با ایکو کادونو از ژاپن، یولف استارک از سوئد، جوی کاولی از نیوزیلند و ماریه اوده موریل از فرانسه رقابت می‌کند.

حسن‌زاده، از اعضای هیئت موسس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان است و فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۶۸ آغاز و در کنار همکاری با مطبوعات کودک و نوجوان (سروش نوجوان، سروش کودک، آفتابگردان، کیهان بچه‌ها و...) به شکلی جدی وارد عرصه ادبیات کودک و نوجوان شده است.

آیا فرهاد حسن‌زاده می‌تواند طلسم جایزه کریستین اندرسن را برای نویسندگان ایرانی بشکند؟

وی تاکنون بیش از ۵۰ عنوان کتاب درزمینه‌های گوناگونی چون رمان، افسانه، داستان کوتاه، داستان بلند، فانتزی، طنز وزندگی نامه به بازار نشر ارائه داده که بیشتر این آثار در حوزه کودک و نوجوان بوده است.

همچنین مسئولیت بخش ادبی تحریریه نشریه «دوچرخه» (ضمیمه روزنامه همشهری ویژه نوجوانان) را برعهده دارد. ازجمله آثار وی می‌توان به ماشو در مه (رمان نوجوان)، روزنامه سقفی همشاگردی (مجموعه طنز برای نوجوانان)، عشق و آینه (مجموعه داستان)، همان لنگه‌کفش بنفش (داستان کودک)، بندرختی که برای خودش دل داشت (داستانک)، لبخندهای کشمشی یک خانواده‌ی خوشبخت (مجموعه داستان)، خنده به‌شرط قلقلک (شعر طنز برای نوجوانان) اشاره کرد.

یادآوری می‌شود تنها برنده ایرانی این جایزه جهانی تاکنون، فرشید مثقالی، تصویرگر، بوده که در سال ۱۹۷۴ این موفقیت را کسب کرد.

هوشنگ مرادی کرمانی نیز در سال ۱۹۹۲ از سوی هیئت‌داوران این جایزه مورد تشویق قرار گرفت و در سال ۲۰۱۴ بار دیگر از سوی ایران نامزد دریافت این جایزه شد. همچنین محمدرضا یوسفی در سال ۲۰۰۰ و محمدهادی محمدی در سال ۲۰۰۶ و احمدرضا احمدی در سال ۲۰۱۰ در بخش نویسندگان و نسرین خسروی در سال ۲۰۰۲، محمدعلی بنی اسدی در سال ۲۰۱۲ در بخش تصویرگران کاندیدای اخذ این جایزه شدند.

مارگریت دوم ملکه دانمارک اصلی‌ترین حامی این جایزه است. تا سال ۲۰۰۸ نیسان موتور ژاپن و از سال ۲۰۰۹ جزیره نامی در کره جنوبی پشتیبانی مالی این جایزه را بر عهده دارند. جایزه هانس کریستین اندرسن که شامل یک مدال طلا و یک دیپلم افتخار است، از سال ۱۹۵۶ به مجموعه آثار یک نویسنده و از سال ۱۹۶۶ به مجموعه آثار یک تصویرگر در طی مراسمی در کنگره دوسالانه IBBY، به برندگان اهدا می‌شود.

پنجاه و پنجمین دوره نمایشگاه کتاب بلونیا با حضور نماینده جمهوری اسلامی ایران از ۶ تا ۹ فروردین سال ۹۷ در ۶ سالن و در محل نمایشگاه‌ بلونیا آغاز به کار می‌کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

    5. این صدای اقتدار ایران است ...

    6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    8. وحدت ملی با وعده صادق

    9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

    10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

    11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    15. کمی دیر نیست؟

    16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    آخرین عناوین