تصرف عفرین، تداوم توسعه طلبی اردوغان و سیاست اشتباه کردهای سوریه

گروه جهان الف،   3961228152 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

نیروهای ترکیه با کمک مزدوران ارتش آزاد دو روز قبل توانستند شهر عفرین را تصرف و اموال مردم را غارت نمایند. بعد از این اتفاق اردوغان ضمن ادامه عملیات در خاک سوریه اعلام کرد ممکن است به شمال عراق نیز برای پاکسازی طرفداران پ.ک.ک حمله کند. در این بین کردهای سوریه نیز همان اشتباه استراتژیک کردهای عراق را انجام دادند و به حمایت های آمریکا چشم دوخته بودند.

تصرف عفرین، تداوم توسعه طلبی اردوغان و سیاست اشتباه کردهای سوریه

به گزارش الف، نیروهای نظامی ترکیه و ارتش آزاد روز یکشنبه بعد از ورود به شهر عفرین در شمال سوریه مجسمه کاوه را از وسط میدان شهر پایین کشیدند و پرچم ترکیه را بالا بردند. بر اساس تصاویر و فیلم های منتشر شده این نیروها بعد از تصرف عفرین، به غارت شهر پرداختند و بسیاری از مجسمه های و نمادهای شهر را تخریب و از بین بردند. عفرین در شمال سوریه در استان حلب واقع شده و از شش سال قبل تحت کنترل یگان‌های مدافع خلق بوده است اما از پنج روز قبل تصرف، در محاصره نیروهای نظامی ترکیه و ارتش آزاد سوریه بود. گزارش شده که عفرین از 350 هزار ساکن خود تخلیه شده است.

ترکیه از حدود دو ماه قبل عملیات معروف به شاخه زیتون را برای تصرف مناطق کردنشین شمال سوریه آغاز کرد. در این راستا بن‌علی ییلدریم، نخست وزیر ترکیه قبلاً گفته بود که هدف از عملیات شاخه زیتون ایجاد یک «منطقه امن» تا ۳۰ کیلومتری و در عمق خاک سوریه است. در واقع آنکارا هدف عملیات شاخه زیتون را اخراج نیروهای یگان های مدافع خلق کرد از عفرین عنوان کرده بود. همچنین ترکیه سعی دارد تا با ایجاد منطقه ای حائل و در خاک سوریه زمینه بازگشت و اسکان سه و نیم میلیون آواره سوری را فراهم نماید. برخی بر این اساس بیان می کنند ترکیه پیگیر بهم زدن بافت جمعیتی این مناطق به ضرر کردها و به نفع اقوام دیگر می باشد.

 اگر چه یگان های مدافع خلق به عنوان متحد اصلی آمریکا، نقش مهمی در آزادسازی رقه پایتخت داعش ایفا کردند اما ترکیه این گروه را تروریستی و بخشی از پ.ک.ک می داند.  بعد از تصرف رقه، ترکیه بدلیل واهمه از قدرت گرفتن کردها و جلوگیری از تصرف مناطق بیشتر برای تشکیل منطقه ای خودمختار وهمچنین ایفای نقش پررنگ تر در معادلات پیچیده سوریه و حتی به گمان برخی تحلیل گران کنترل کامل استان حلب مبادرت به حمله به سوریه نمود.

دولت سوریه و شخص بشار اسد بارها و علی رغم گفته های ترکیه مبنی بر موافقت دمشق با تعرض، حملات ترکیه به خاک سوریه و البته عفرین را محکوم کرده و خواستار پایان دادن به« تجاوز وحشیانه» شده بود.

 بر اساس گفته های مقامات ترکیه، باید گفت این کشور در پی تصرف مناطق کردنشین شمال سوریه است و به عفرین اکتفا نخواهد کرد. در این باره از حمله به منبج، قامیشلی و کوبانی نیز سخن گفته شده است.

البته اردوغان دیروز در سخنرانی خود بار دیگر ادعاهای توسعه طلبانه خود را نشان داد و ضمن اعلام جبهه جدید جنگ ارتش این کشور در سوریه هشدار داد که اگر بغداد در پاکسازی مناطق شمالی این کشور از شبه نظامیان کرد تعلل کند، ترکیه به این مناطق نیز حمله خواهد کرد.

 در این بین کردهای سوریه گفته اند قصد دارند دوباره کنترل شهر عفرین را بدست بگیرند و به کابوس ترکیه و ارتش آزاد بدل خواهند شد.

البته کردهای سوریه همانند کردهای عراق به دلیل کنار نیامدن با دولت مرکزی، دل در گرو حمایت های آمریکا و کشورهای غربی داشتند و عملا شمال سوریه را به محلی برای جولان و زیاده خواهی های واشنگتن و دولت های اروپایی تبدیل کردند که عملا آمریکایی ها در لحظات آخر حمایت های خود را قطع کردند و آنها را با ارتش ترکیه تنها گذاشتند.

بدون شک اقدامات ترکیه در مبارزه با کردها می تواند به گونه ای دیگر زمینه ساز گسترش جنگ و تجزیه سوریه را فراهم آورد.از سوی دیگر عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه در حالی گسترش می یابد که در سومین اجلاس آستانه و در بیانیه مشترک وزرای امور خارجه ایران، روسیه و ترکیه بر استقلال و تمامیت ارضی این کشور پافشاری و در ماده 7 بر پایبندی قوی و مداوم طرفین به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه تاکید شده بود. آن‌ها همچنین تاکید کردند که هیچ اقدامی، صرف نظر از اینکه چه کسی آن را انجام دهد، نباید ناقض این اصولی باشد که طی قطعنامه‌های مربوط در سازمان ملل و بر اساس اراده نمایندگان همه بخش‌های جامعه سوریه، که در کنگره گفتگوی ملی سوریه در سوچی به صورت روشن و شفاف بیان گردیده، تایید شده است.

اما در این بین ترکیه و اردوغان خود اولین کشوری هستند که اقدام به نقض این بیانیه نموده اند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۸۰۷۴۵۰۹:۴۸:۱۷ ۱۳۹۶/۱۲/۲۹
ایران نباید در کنار دزد و تروریستی مثل اردوغان قرار گیرد. عاقبت اردوخان مانند صدام است.
ناشناس۲۸۰۷۷۸۱۱:۱۴:۵۹ ۱۳۹۶/۱۲/۲۹
این اتفاق نتیجه حماقت کردهاست
ali۲۸۰۹۶۲۱۹:۲۶:۱۴ ۱۳۹۶/۱۲/۲۹
اتفاقا تصرف عفرین برای مقابله با سلطه طلبی اراضی نیروهای ترور کردی است. حتما نقشه اراضی مورد نظر این نیروها را دیدید که آذربایجان غربی داخل آن هست. لطفا واقع بین باشیم.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین