سناتور ارشد آمریکایی: ترامپ احتمالا ۱۲ می از برجام خارج می‌شود

گروه جهان الف،   3961227118

رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در پاسخ به سوالی درباره احتمال خروج ترامپ از توافق هسته‌ای این امر را بعید ندانست.

سناتور ارشد آمریکایی: ترامپ احتمالا ۱۲ می از برجام خارج می‌شود

به گزارش تسنیم، سناتور باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در مصاحبه شبکه خبری سی بی اس نیوز گفت: ما واقعا در حال گفت‌وگو درباره مواردی هستیم که انجام داده‌ایم تا جامعه جهانی را به همگرایی برسانیم-تا ما را در جایی قرار دهد که گفت‌وگوها بتواند اتفاق بیافتد.

توافق ایران موضوع دیگری خواهد بود که در ماه می مورد بررسی قرار خواهد گرفت و اکنون اینگونه احساس نمی‌شود که قابل تمدید باشد. تصور می‌کنم ترامپ احتمالا آن را تمدید نخواهد کرد مگر اینکه ما با شرکای اروپایی بر سر یک چارچوب به اتفاق نظر برسیم. و حس می‌کنم آنها به این همگرایی نمی رسند. ممکن است این رویه دو هفته مانده به تاریخ ضرب الاجل 12 می (22 اردیبهشت) تغییر کند اما فعلا کاری انجام نداده اند.

کورکر در پاسخ به این سوال مجری سی بی اس نیوز مبنی بر اینکه "آیا تصور می کنید رئیس جمهور ترامپ از توافق با ایران در تاریخ 12 می خارج خواهد شد؟" گفت: بله. بله.

رئیس‌جمهور آمریکا قرار است روز 12 می (22 اردیبهشت‌ماه) درباره سرنوشت توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام) تصمیم خود را اعلام کند.

رئیس‌جمهور آمریکا در این موعد، بایستی نظر خود را درباره اینکه آیا عمل به برجام و رفع تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران در راستای منافع امنیت ملی آمریکا هست یا خیر تصمیم‌گیری کند. در صورتی که ترامپ رفع تحریم‌ها را در راستای منافع کشورش تشخیص دهد و تحریم‌ها را برای یک دوره 120روزه دیگر تمدید کند، آمریکا در برجام خواهد ماند و در غیر این صورت، از آن خارج خواهد شد.

از زمانی که ترامپ ایجاد ابهام درباره آینده توافق هسته‌ای را به‌عنوان سیاست اصلی‌اش در دستور کار قرار داده، کنگره آمریکا، کاخ سفید و کشورهای اروپایی سه بازیگری بوده‌اند که تصمیم‌گیری درباره آن را به یکدیگر پاس داده‌اند.

بلافاصله بعد از سخنرانی ترامپ در روز 13 اکتبر دو سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی از طرحی که به‌ادعای آنها اصلاحات مد نظر ترامپ را در برجام اعمال می‌کرد رونمایی کردند.

این طرح که «باب کورکر» و «تام کاتن»، سناتور جمهوری‌خواه ضدایرانی آن را ارائه کردند، دارای مفادی بود که به‌طور خلاصه، معیارهای بازگشت تحریم‌ها را گسترده‌تر می‌کرد، خواستار دائمی کردن محدودیت‌های ایران در توافق بود، ایران را به بازرسی‌های نظامی ملزم می‌کرد، ممنوعیت استفاده از سانتریفیوژها را دائمی می‌کرد، محدودیت‌های ذیل برجام برای غنی‌سازی ایران را دائمی می‌کرد و به‌دنبال ملزم کردن ایران به تعهدات غیرهسته‌ای بود.

کورکر مدتی بعد با اذعان به اینکه طرحش از 50 رای لازم برای تصویب در مجلس سنا برخوردار نیست و نتوانسته حمایت قانونگذاران دموکرات را برای پیشبرد آن جلب کند، اعلام کرد که آن را متوقف کرده است.

اما نشریه اسرائیلی جروزالم‌پست در گزارشی مدعی شد که انگلیس، فرانسه و آلمان درباره اینکه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در خصوص «اصلاح» مفاد مدنظرش در برجام از طریق دیپلماسی - به جای دور انداختن توافق - جدیت داشته باشد به طور روزافزونی دچار شک و تردید شده‌اند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین