هنرنمایی بی سابقه در قالب استیضاح سه وزیر

عباس سلیمی نمین،   3961226156 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

منافع حداکثری حزبی را بر منافع عمومی ترجیح دادن و مسئولیت تبعات زد و بندهای سیاسی را نپذیرفتن چیزی نیست که بتوان برای همیشه آن را پنهان کرد.

هنرنمایی بی سابقه در قالب استیضاح سه وزیر

با فاصله اندکی از طرح مباحث بودجه در مجلس، که هنرمندانه برخی بخش‎های آن به ‏صورت غیر متعارف در معرض دید عموم قرار گرفت و بخش‎های عمده و اساسی آن حتی در معرض قضاوت خاص هم واقع نشد، هنرنمایی دیگری در قالب استیضاح در صحن مجلس به اجرا در آمد که در تاریخ مجلس شورای اسلامی سابقه نداشت. فراکسیون به اصطلاح "امید" طرح استیضاح سه وزیر را کلید زد، سپس در روز در دستور کار قرار گرفتن، مخالفان و موافقانی به ایراد سخن پرداختند و در نهایت اعلام شد چون شورای عالی اصلاحات با استیضاح مخالفت کرده است حضرات در راستای تبعیت از یک تصمیم تشکیلاتی به طرح خود رای نداده‏‌اند!

این که شورای عالی مورد اشاره با وجود دست‌‏کم اطلاع از اعلام وصول طرح توسط هیئت رئیسه هیچ گونه موضعی اتخاذ ننمود جای بحث فراوان دارد. از این مهم‎تر این‏که این شورا در روز در دستور کار قرار گرفتن استیضاح می‏‌توانست آن را متوقف کند که نکرد؛ بنابراین باید دید چه حکمتی در این نمایش که به قیمت استیضاح خود مجلس تمام شد وجود داشته است.

فراموش نشده که رئیس جمهور محترم، پیش‏تر از جوانان خواسته بودند تا نور افکن‏ها را روی بودجه ببرند؛ پیرو این رهنمود برخی بودجه‎های اختصاص یافته به حوزه‎های آموزشی و فرهنگی انتشار یافت تا نورافکن‏ ها چندان هم سرگردان نشوند. صرف‏‌نظر از این که فرهنگ کمتر از یک درصد از بودجه را به خود اختصاص داده بود(6%/0)، اصولاً دو سوم بودجه نه تنها برای جامعه که برای نمایندگان مجلس نیز شفاف نبود . برای نمونه، آقای بادامچی- نماینده تهران در مجلس- اعلام کرد : "بررسی لایحه بودجه سال 97 ،سوم اسفند ماه تمام شد. افکار عمومی باید بداند تنها یک سوم از بودجه کل کشور در مجلس بررسی می‏شود که صرفاً به منابع و مصارف عمومی دولت خلاصه می‎شود."

این یک سوم  بودجه، هزینه وزارتخانه‌‏های مختلف، نیروهای مسلح، فرهنگ و... را در بر می‏‌گیرد. آیا دعوت ریاست محترم جمهور بابت دو سوم دیگر بودجه کل کشور است، یعنی نور افکن‏ها به سوی آن هدایت می‌‏شود یا خیر؟ از بودجه یک میلیون و صد و پنجاه هزار میلیارد تومانی، رقم سیصد و شصت و هشت هزار میلیارد تومان به فعالیت‏‌های مستقیم که به آن‏ اشاره رفت، اما دوسوم بودجه کشور به شرکت‏های دولتی و بانک‏ها اختصاص می‌‏یابد. به گفته صریح این نماینده مجلس و واقعیتی که پیش روی ماست مجلس نظارتی بر روی این شرکت‎ها ندارد و بودجه‎هایی که به آن‏ها واگذار می‌‏شود توسط هیئت مدیره یا هیئت امنا مدیریت می‏‎شود.

اکنون باید دید نمایش برخی نمایندگان بعد از تصویب بودجه، آیا نگاهی به آن‏ چه می‏‌تواند در بخش غیر شفاف بودجه صورت گیرد دارد یا خیر؟ عمده پاداش‏های چند صد میلیونی از قِبَل این شرکت‏های دولتی پرداخت می‏‌شود. آیا نمی‌‏توان ردپای سهم‏‌خواهی را در آن‏ چه به‌‏حق آن را می‌‏توان استیضاح مجلس خواند، دید؟

متاسفانه امروز مسئولیت افراد بی‏‌هویت و سبک‎وزنی که به مجلس راه یافته‌‏اند را هیچ جریان سیاسی به‏‌عهده نمی‏‌گیرد. برخی چهره‏‌های مطرح اصلاح‏‌طلب، گناه پذیرش راه‏یابی افرادی تاسف برانگیز به جایگاه نمایندگی ملت ‎ را متوجه شورای نگهبان می‌‏کنند. استدلال آنان این است که وقتی ما نمی‌‏توانیم نیروهای شاخص خود را به مجلس گسیل داریم ناگزیر به افراد غیر مطرح روی می‌‏آوریم، اما آیا آن‏ چه برای رفع مسئولیت از خود عنوان می‌‏شود قابل پذیرش است؟

آیا اگر تنظیم کنندگان لیست‎های انتخاباتی نگاهی اصولی‏‌تر به منافع عمومی داشتند نمی‌‏توانستند شخصیت‌‏هایی چون دکتر راغفر را، که هم کارشناس است و هم فرهیخته، به مجلس گسیل دارند، اما متاسفانه مشکل را باید در جای دیگری جست. مگر در ارتباط با اعضای شورای شهر، شورای نگهبان دخیل بود که چنین ترکیب تاسف‏‌باری رقم خورده است؟ منافع حداکثری حزبی را بر منافع عمومی ترجیح دادن و مسئولیت تبعات زد و بندهای سیاسی را نپذیرفتن چیزی نیست که بتوان برای همیشه آن را پنهان کرد.

دیدگاه کاربران

امیر۲۷۸۴۴۰۱۹:۰۶:۰۵ ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
در این خیمه شب بازی !!!!!!!! این خود مجلس بود که استیضاح شد.
dayani۲۷۸۴۵۹۱۹:۳۳:۵۲ ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
برعکس خیلی هم مهم است که گروهی خاص بر مجلس و شورای شهر تسلط داشته باشند، به شرطی که رسانه ها بتوانند با تاکید بر مسئولیتهای آنها، خدمات و ضدخدمات آنها را بنمایانند. همانگونه که بدیهای و خوبیها فعلی دولت آمریکا به حساب جمهوریخواهان نوشته می شود و خوبیها و بدیهای دولت ترکیه به حزب حاکم نسبت داده می شود
ناشناس۲۷۸۵۰۳۲۰:۳۸:۳۲ ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
اگه نمایشی بود چرا وزرا با رای میلیمتری ابقا شدن؟ اگه هر سه وزیر رای می آوردن بازم این متن رو مینوشتین؟یا یک توهم دیگه میزدین؟ اگه نمایشی بود فراکسیون امید و اصلاحات بالای 200نماینده دارن رایها بیش از این میبود!!!!
ناشناس۲۷۸۵۴۹۲۱:۴۲:۳۲ ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
من دیگر به اصلاح طلب های فرصت طلب رای نخواهم داد
ناشناس۲۷۸۷۴۰۰۷:۲۶:۵۴ ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
نمایندگان مجلس خصوصا (فراکسیون اکثریت اصلاح طلبان) در قضیه استیضاح وزیران افتضاح به بار آوردند و به جای نمایندگی مردم در مقابل وعده وعیدها استیضاح خود را پس گرفتند و شان مجلس را زیر سئوال بردند. با شام و پیامک و....................................................مگر میشود استیضاح خود را پس گرفت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ پس وجدان و عدالت خواهی چه می شود. پس وظیفه نمایندگی چه میشود ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
رسول۲۷۸۸۰۹۰۹:۰۴:۵۷ ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
زنده باد امید ...
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین