پاسخ محکم ایران به ادعاهای جدید بن‌سلمان

گروه جهان الف،   3961226025

اظهارات جدید محمد بن سلمان ولیعهد سعودی که در ادامه رویکرد ضد ایرانی او قرار دارد، واکنش‌ها در ایران را به دنبال داشته است.

پاسخ محکم ایران به ادعاهای جدید بن‌سلمان

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه او را خام اندیشی متوهم که جز به تلخی و دروغ سخن نمی‌گوید، خوانده است و حسام الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهوری ایران اظهارات او را شبیه‌سازی نازیستی دانسته که بوی دهان صهیونیست‌های کودک کش و جانی را می‌دهد. بن‌سلمان در اظهارات جدید خود از تلاش عربستان برای ساختن بمب در صورت دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای خبر داده و ایران را متهم به ایفای نقش مخرب در خاورمیانه کرده است.

در همین ارتباط، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به گفته‌های محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در مصاحبه با تلویزیون سی‌بی‌اس آمریکا گفت: «سخنان او ارزش پاسخگویی ندارد؛ چرا که او خام‌اندیشی متوهم است که جز به‌تلخی و دروغ سخن نمی‌گوید و سیاست و کیاست را جز در درشت‌گویی بی‌هنگام و از سر بی‌تدبیری نمی‌داند.»

قاسمی سخنان فاقد درایت و مملو از عصبیت ناروای ولیعهد عربستان را یادآور جاهلیت بدوی خواند که تنها رجزخوانی‌های تهی‌مایه دوران جاهلی را به اذهان متبادر می‌سازد. اگر این شاهزاده جوان این‌گونه می‌اندیشد پس چگونه است هردم نزد اربابان خود از خطر ایران عجز و لابه می‌کند و هر بار هم بعد از آن‌همه تمنای زبونانه دست خالی اما دوشیده‌شده بازمی‌گردد؟

قاسمی در پایان تاکید کرد: «بهتر است کشوری که بیش از ۳ سال در مقابل مردم تحت محاصره و بی‌سلاح و بی‌دفاع یمن به‌زانو درآمده و مقاومت آنان خواب از چشمانش ربوده است از اندازه ارتش و اقتصاد خود دم نزند و همچنان با تقدیم داشته‌های مالی مردم خود برای خرید «سلاح‌های زیبا» سرگرم باشد و واردکننده امنیت باقی بماند و در مقابل بزرگتر از خود؛ آن‌ هم کشور مقتدری چون ایران حد سخن و کلام نگه دارد که دانایان از دیرباز گفته‌اند: سکوت به ز پریشان‌گفتاری است.»

ولیعهد عربستان سعودی در گفت‌وگو با شبکه «سی بی اس» در پاسخ به این سوال که آیا عربستان برای مقابله با ایران به تسلیحات هسته‌ای نیاز دارد، افزود: «ما به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیستیم اما اگر ایران به این سمت حرکت کند، عربستان نیز بی‌درنگ سلاح هسته‌ای می‌سازد.» در چندماه گذشته عربستان سعودی تلاش برای توسعه برنامه هسته‌ای خود را کلید زده است و گفته می‌شود که رایزنی‌های فشرده ریاض با واشنگتن در این زمینه ادامه دارد. عربستان سعودی پس از حصول توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ و اجرایی شدن برجام روند تلاش برای دستیابی به انرژی هسته‌ای را آغاز کرده است و در این میان به نظر می‌رسد که حضور دونالد ترامپ در راس قدرت در کاخ سفید نیز دست‌های ریاض را  برای پیشبرد این پروژه را بازتر کرده است.

در واکنش به این اظهارات، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در گفت وگویی درباره تلاش عربستان برای دستیابی به سلاح هسته‌ای، گفت: «ما نیت عربستان سعودی را نمی‌دانیم، اما از نظر ما اگر کشوری به دنبال استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای با اهداف صلح‌آمیز از جمله غنی‌سازی باشد، براساس معاهده منع تکثیر تسلیحات اتمی (ان پی تی) این حق را دارد.»

محمد بن سلمان با تکرار ادعاهای بی اساس خود علیه ایران در عین حال مدعی شد: «ایران از رقبای عربستان محسوب نمی‌شود. ارتش ایران جزو پنج ارتش بزرگ کشورهای اسلامی نیز نیست. اقتصاد عربستان از ایران بزرگتر است.ایران تا برابر شدن با عربستان بسیار فاصله دارد.» این در شرایطی است که بنابر آمارهای رسمی بین‌المللی ارتش ایران در زمینه‌های مختلفی همچون تعداد افسران ثابت نیروهای نظامی، تعداد موشک‌ها و زیر دریایی‌ها از عربستان پیش است.

حمید ابوطالبی مشاور رئیس جمهوری نیز در پاسخ به ادعاهای مضحک ولیعهد سعودی درباره قدرت ارتش ایران در صفحه توییتر خود نوشت: «نگرانی جنابعالی که ارتش ایران در جهان و نه عالم اسلام رده چندم است، کابوسی است که تا ابد ماندگار بوده و خوب است با آن کنار بیایید. اما چیزی که همه متفق‌ هستند، این واقعیت است که یمن اصلا چیزی به نام ارتش ندارد و ارتش شما در لجنزار همین کشور بی‌ارتش غرق شده است. ادعا باید به اندازه توانایی باشد.»

مشاور رئیس‌جمهوری ایران نیز در واکنش به اظهارات ضدایرانی ولیعهد سعودی نوشت: «او باید بداند که نمی‌تواند هم اتمی بشود، هم یمن را بمباران کند و هم شبکه‌های تروریسم تکفیری را تامین مالی کند و هم ۷۰۰ میلیارد دلار سلاح بخرد ولی در عین حال «اقتصاد منهای نفت» هم داشته باشد.» حسام الدین آشنا پنج‌شنبه شب در کانال تلگرامی خود در واکنش به اظهارات سخیف ولیعهد عربستان سعودی درباره ایران نوشت: ولیعهد اشتباه می‌کند؛ مشکل او نه جوانی است نه ایران؛ مشکل او عدم اعتماد به نفس و عدم التزام به سند ۲۰۳۰ است.» آشنا اضافه کرد: «ایران خود را ملزم به «دفاع از کعبه در مقابل پیشروی خزنده صهیونیسم» می‌داند و این عربستان است که باید موضع خود در مقابل اسرائیل را روشن کند.» او  اضافه کرد:  شبیه‌سازی نازیستی سلمان بوی دهان کسانی را می‌دهد که برای نخستین بار این کلمات را تلفظ کردند، بوی دهان صهیونیست‌های کودک کش و جانی را می‌دهد. آشنا ادامه داد: «ایران می‌گوید بیایید به زبان دیگری با هم سخن بگوییم نه به زبان عاریت گرفته شده از اسرائیل.»

اظهارات جدید ولیعهد عربستان سعودی در شرایطی است که پیش‌تر نیز چنین اظهارات تندی از سوی او صورت گرفته بود. محمد بن سلمان، سال گذشته در مصاحبه با مجله آمریکایی فارن افرز مدعی شد: «هیچ جایی برای مذاکراه با کشوری که به صادر کردن ایدئولوژی خود می‌پردازد، از تروریسم حمایت می‌کند و به نقض حاکمیت دیگر کشورها می‌پردازد، وجود ندارد. اگر ایران روش خود را تغییر ندهد و ما با تهران همکاری کنیم ضرر خواهیم کرد.»

بن سلمان اواسط اردیبهشت سال گذشته در مصاحبه‌ای جنجالی با شبکه «ام.بی.سی» سعودی مدعی شد: «هدف اصلی نظام ایران رسیدن به قبله مسلمانان است. ما منتظر نمی‌مانیم که عربستان میدان جنگ شود، بلکه تلاش می‌کنیم نبرد را به درون ایران بکشانیم.» او همچنین مدعی شد: «فکر افراط‌گرای ایران مانع گفت‌وگو با تهران است.» این در شرایطی است که مقامات ایران در چند ماه اخیر با پالس‌های مثبت به عربستان همچون مجمع گفت وگوهای منطقه ای، پیمان عدم تجاوز و حمایت از عربستان در زمان حمله، تلاش کرده‌اند تا مقامات سعودی را به گفت وگو دعوت کنند، دعوتی که همچنان از سوی عربستان بدون پاسخ مانده است.

منبع: دنیای اقتصاد

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین