ترامپ زنگ خطر را برای توافق هسته ای به صدا در آورد/ هدیه بزرگ کاخ سفید به نتانیاهو و محمد بن سلمان/ سناریوهای ایران در قبال خروج آمریکا از برجام چه خواهد بود؟

گروه جهان الف،   3961224084 ۴۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

پس از چندین ماه کشمکش و اختلاف بین رئیس جمهور و وزیر خارجه آمریکا، ترامپ بالاخره در اقدامی عجیب از طریق توییتر تیلرسون را از سمت خود برکنار کرد.

ترامپ زنگ خطر را برای توافق هسته ای به صدا در آورد/ هدیه بزرگ کاخ سفید به نتانیاهو و محمد بن سلمان/ سناریوهای ایران در قبال خروج آمریکا از برجام چه خواهد بود؟

 به عقیده بسیاری از تحلیل گران برکناری تیلرسون و سپردن سکان وزارت خارجه به مایک پمپئو که از سازمان سیا آمده موجبات تغییرات رادیکال در سیاست خارجی آمریکا خواهد شد. این تاثیرات می تواند در رابطه واشنگتن با اروپا، کره شمالی، ایران، ترکیه و کشورهای خلیج فارس نمود داشته باشد.

به گزارش الف، رئیس جمهور آمریکا بعد از برکناری تیلرسون، به وجود اختلاف نظر سیاسی میان خود و تیلرسون در ارتباط با ایران و توافق هسته ای اشاره کرد. تیلرسون به همراه جیمز متیس، وزیر دفاع همیشه خواهان حفظ برجام البته با اصلاحات آن و یا انجام توافق های جدید درباره  مسائل موشکی و منطقه ای بود. در واقع سیاست تیلرسون و متیس در قبال ایران با اروپایی ها هماهنگی داشت.

اما دونالد ترامپ از روزی اولی که وارد کارزار رقابت های انتخاباتی شده بود دائماً از لغو توافق هسته ای سخن گفته بود. در این راستا مایک پمپئو ، جانشین تیلرسون نیز از مخالفان سرسخت برجام می باشد و در طول یک سالی که از ریاست وی بر سازمان سیا می گذرد بارها دستوراتی برای مقابله با سیاست ایران در منطقه خاورمیانه صادر کرده بود. پمپئو به طور کلی به سیاست تغییر نظام سیاسی ایران اعتقاد دارد.

به همین دلایل است که برکناری تیلرسون و جایگزینی پمپئو موجبات خوشحالی عربستان و امارات متحده عربی شده است. البته نارضایتی امارات و ریاض محدود به توافق هسته ای نمی شود بلکه در مناقشه کشورهای عربی با قطر، اگر چه ترامپ فوراً جانب عربستان را گرفت اما تیلرسون تحریم سعودی ها را مورد انتقاد قرار داد و تلاش کرد به میانجی گری بین طرفین بپردازد.

به همین دلیل بود که در روزهای گذشته روزنامه نیویورک تایمز مدعی شده بود که امارات متحده عربی در برکناری تیلرسون نقش داشته است.

نکته مهم دیگر این است که پمپئو برخلاف تیلرسون کشورهای عربی مانند عربستان، امارات و ر‍ژیم صهیونیستی را متحدان و شرکای نزدیک واشنگتن می داند و موضعی خصمانه نیز در قبال اردوغان دارد.  

به طور کلی برکناری تیلرسون را باید به مثابه هدیه بزرگ ترامپ به محمد بن سلمان ولی عهد عربستان دانست.  نکته جالب آن است که اخراج توییتری تیلرسون یک هفته پیش از سفر محمد بن سلمان به آمریکا می باشد.

سرانجام توافق هسته ای چه خواهد شد؟

تامل در سخنان رئیس جمهور آمریکا نشان دهنده این است که مهم ترین دلیل اخراج تیلرسون(یا حداقل یکی از دلایل مهم)، ایران بوده است. دونالد ترامپ گفته بود: تیلرسون برای من دوست داشتنی بود لیکن در خصوص برخی مسائل با هم اتفاق نظر نداشتیم. من تصور می کنم که توافق هسته ای با ایران وحشتناک باشد، ولی از نظر او خوب بود. من قصد دارم آن را لغو کنم یا دوباره بنویسم ولی او نظرات متفاوتی داشت.

ترامپ همچنین اعتراف کرد میان او و وزیر امور خارجه جدید یعنی پمپئو اشتراک نظر گسترده ای وجود دارد و در بیشتر مسائل البته نه در همه مسائل دیدگاه نزدیکی دارند. از این رو باید گفت با توجه به نزدیکی اعراب و اسرائیل به تیم جدید کابینه ترامپ، احتمال به خطر افتادن توافق هسته ای دو چندان شده است. به این افراد البته باید نیکی هیلی را نیز اضافه کرد که سیاست سخت گیرانه ای در قبال ایران و توافق هسته ای دارد. با این شرایط احتمالاً نظرات جیمز متیس چندان مورد توجه قرار نگیرد.

عبدالباری عطوان، تحلیل گر مشهور عرب در رای الیوم درباره تغییرات جدید کابینه ترامپ می نویسد: ترامپ اکنون در کنار خود وزیر خارجه ای دارد که به دیپلماسی جنگ ایمان داشته و تجربه بی سابقه ای در توطئه چینی در اتاق های سیاه در اختیار دارد که این تجربه را طی فعالیت خود به عنوان رئیس سیا به دست آورده است و تندروترین فرد در قبال ایران و کره شمالی به شمار می رود و از این رو هواداران زیادی در عربستان سعودی، امارات متحده عربی ، بحرین و مصر پیدا خواهد کرد.

صحبت های مهم عراقچی  در جلسه کمیسیون امنیت

واکنش مقامات وزارت خارجه بعد از تغییرات جدید در کابینه ترامپ نشان دهنده این است که ایران احتمال کنار گذاشتن توافق هسته ای از سوی آمریکا را زیاد می داند. چنان چه محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز سه شنبه، در صفحه توئیتر خود نوشت: آمریکا در جایگاهی نیست که برای برجام شرط تعیین کند. ترامپ عادت کرده است که غیر قابل پیش بینی باشد و بنابراین کسی نتواند با او وارد مذاکره شود. هیچ کس مایل نیست که با کاخ سفید توافقی امضا کند که این امضا تنها چهار تا هشت سال معتبر باشد.

اما واکنش اصلی را معاون وزارت خارجه داشت. عباس عراقچی دیروز در کمیسیون امنیت ملی، خروج آمریکایی‌ها از برجام را جدی خواند و تغییر وزیر خارجه این کشور را در این راستا ارزیابی کرد و گفت: اگر آمریکا از برجام خارج شود ما هم خارج می‌شویم. این موضوع به اروپایی‌ها گفته شده است که اگر نتوانند آمریکا را در برجام حفظ کنند ایران هم خارج خواهد شد.

معاون سیاسی وزارت خارجه در ادامه با بیان اینکه ما چند سناریو در این رابطه داریم، توضیح داد: یکی از سناریوها این است که آمریکا از برجام خارج می‌شود که در این رابطه احتمال زیاد است. در چنین شرایطی ما دو راه داریم؛ اولین راه ادامه برجام بدون آمریکا و راه دیگر خروج ایران از برجام و پایان بخشیدن به آن است. موضوع ما این است که اگر آمریکا خارج شود ما هم خارج می‌شویم، این را به اروپایی‌ها هم گفتیم که اگر نتوانند آمریکا را در برجام حفظ کنند ایران هم از برجام خارج خواهد شد لذا کشورها باید همیشه آمادگی اقتصاد منهای برجام را داشته باشند.

 عراقچی ادامه داد: اگر برجام هم حفظ شود باز هم آمریکایی‌ها به دنبال محدودسازی ایران و مقابله با ما هستند و در این رابطه تلاش می‌کنند لذا اگر با اروپایی‌ها هم بدون آمریکا برجام را ادامه دهیم کار سخت خواهد بود چون فشار آمریکایی‌ها بیشتر می‌شود به همین دلیل اروپایی‌ها در حال تلاش هستند که آمریکا را با این پیشنهاد حفظ کنند که در آینده یعنی پس از هشت سال با ایران توافق جدیدی داشته باشند. حال اینکه ایران این نوع اقدام را خلاف برجام می‌داند.

وی در جمع‌بندی تاکید کرد: آمریکایی‌ها در خروج از برجام جدی هستند، تغییر وزارت خارجه این کشور هم در همین راستا صورت گرفته یا اینکه حداقل یکی از دلایلش این بوده است.

جالب این جاست که داریل کیمبال، مدیر انجمن کنترل تسلیحات آمریکا نیز با انتشار توییتی سخنان سیدعباس عراقچی را زنگ خطر توافق هسته‌ای خواند. او با بازنشر این بخش از سخنان عراقچی که «اگر آمریکا از برجام خارج شود ما هم خارج می‌شویم. این موضوع به اروپایی‌ها گفته شده است که اگر نتوانند آمریکا را در برجام حفظ کنند ایران هم خارج خواهد شد» از نواخته شدن این زنگ خطر خبر داد.

مارک دوبوویتز مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی نیز می گوید: برای هر کسی که فکر می کند ترامپ در مورد ضرب الاجل 12 می (22 اردیبهشت1397) برای ترمیم یا خروج از برجام بلوف می زند، انتصاب مایک پمپئو به عنوان وزیر امور خارجه یک هشدار بیدارباش است.

به گزارش الف، دونالد ترامپ چند هفته قبل گفته بود دوازدهم مه آخرین مهلت برای فرانسه ، آلمان و انگلیس است تا نواقص برجام را برطرف کنند؛ در غیر این صورت آمریکا از توافق هسته ای خارج خواهد شد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۷۶۶۵۱۱۵:۴۴:۴۱ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
برجام ، بزرگترین کلاهبرداری تاریخ معاصر
ناشناس۲۷۶۷۱۲۱۷:۰۴:۲۳ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
... این آقای پامبئو تایید نخواهد شد! دو تا سناتور جمهوری خواه مخالفند! در آخر بدون برجام تو الان داشتی ... وضع کره یا ونوزئلا را ببین! ..
ناشناس۲۷۶۷۲۵۱۷:۲۵:۰۶ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
جناب آقای روحانی بدون توجه به توصیه‌های دلسوزان، خود را در تله برجام گرفتار کردند و بعد از شکست گفتند مذاکره با آمریکا دیوانگی است!
ناشناس۲۷۶۷۲۶۱۷:۲۵:۱۱ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
مقامات بانک مرکزی و دولتی : واقعا با این اقتصاد و بازاری که درست کردید لایق نشان افتخار و جایزه نوبل هستید. به سالها پیش کاری نداریم ولی همین 6 ماه پیش بود که می خواستیم پولی را از خارج از کشور به ایران انتقال دهیم. یکی از دوستانی که اینجا بود و به ارز نیاز داشت به من گفت این پول را در اینجا به من بده و من معادل ان پول را به ریال به حساب خانواده تو در ایران واریز می کنم. از این بهتر نمی شد چون به نفع هر دو و بدون دخالت صراف بود!ما هم موافقت کردیم و قرار شد نرخ تبدیل بر اساس قیمت سایت یکی از صرافیها معتبر باشد. به همین سادگی. ولی حالا در استانه عید می خواستم هزار دلاری کمک خرجی برای خانواده بفرستم که دست نگه داشتم. چون یک امار و نرخ به قول برجامیها قابل راستی ازمایی در کشور وجود ندارد! همین نرخ امروز را ببینید. می گوید دلار 25 تومان گرانتر شده ولی درهم تغییر نکرده! در همه دنیا می دانند که نرخ درهم و دلار قفل به هم شده و دلار که تغییر کند درهم قطعا تغییر می کند و نسبت ان3.67 همیشه پایدار است ولی در بازار ایران نیست! بر اساس همین نستب و همین قیمت دلار امریکا در بازار ایران باید 5000 تومان باشد ولی معلوم نیست من برای چه باید به قیمت 4800 تومان ان را به صراف بفروشم! دلیلش از نظر بانک مرکزی حتما برای کمک به صنف نیازمند به پشتیبانی صرافان ایران است؟! ما که ایرانی هستنیم دیگر حاضر به معامله و انتقال ارز خود که با زحمت زیاد به دست اوردیم به ایران نیستیم . ادعاهای مقامات اقتصادی و سیاسی مبنی بر جذب میلیاردها دلار سرمایه گزاری خارجی در چنین بازاری از همه بیشتر خنده دار( از نوع تلخ ان) است!
ناشناس۲۷۶۷۲۹۱۷:۲۸:۰۳ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
دولتی‌ها ابتدا تکلیف خسارت‌های سنگین توافق برجام را روشن کنند سپس صحبت از مذاکره بر سر FATF و موشک و منطقه داشته باشند.
ناشناس۲۷۶۷۳۱۱۷:۲۹:۱۳ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
به دنبال افاضات آقایان با تدبیر و ادب، لازم است سوال شود انتقاد از کسانی که امضای کری را تضمین می‌دانستند و آب‌خوردن مردم را به برجام مشروط کرده بودند و نیز کسانی که یک قرارداد مهم بین‌المللی را در عرض کمتر از 20 دقیقه تصویب کردند کم‌عقلی بود یا پذیرش آن؟
ناشناس۲۷۶۷۳۸۱۷:۳۳:۳۰ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
وندی شرمن، گفته قبل از آغاز مذاکرات متن صد صفحه‌ای برجام را ما نوشتیم و هیچ تصور نمی‌کردیم که هیئت ایرانی آن را بپذیرند ولی در کمال ناباوری هیئت ایرانی تمامی آن را با رغبت و کمال پذیرفت! آیا این دیکته‌نویسی را باید به هیئت دیپلماتیک کشورمان تبریک عرض کنیم؟ و همچنین به رئیس‌جمهور که به این برندها می‌نازند و آنها را عقل کل تلقی می‌کنند و منتقدین و مخالفین را بی‌عقل قلمداد می‌کنند؟ تاریخ روزی به آن خنده‌های آقای ظریف اشک خواهد ریخت.
ناشناس۲۷۶۷۴۲۱۷:۳۶:۵۸ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
آقایان دولتمردان به جای حاشیه‌پردازی و پنجه به رخ دیگران کشیدن بگویند سرنوشت وعده‌هایی که به ملت دادید چه شد و چرا تعهدات برجام برای ایران اسلامی الزامی بوده است ولی تحریم‌ها هم همچنان پابرجاست و غرب همچنان در حال دیکته‌کردن خواسته‌های نوبه نو خود است.
ناشناس۲۷۶۷۴۵۱۷:۳۷:۴۹ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
دستاورد سفر وزیر خارجه فرانسه برای کشورمان چه بوده است؟ چرا چیزی از آن در رسانه‌ها عنوان نشد تا مشخص شود که این رفت و آمدها چه ثمراتی به همراه داشته است و چرا همیشه محرمانه و پشت درهای بسته می‌ماند؟
ناشناس۲۷۶۷۴۶۱۷:۳۸:۴۱ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
مگر برجام قرار نبود پول‌های نفت فروخته شده‌ را به کشور بازگرداند، چرا خبری از سرنوشت این پول‌ها نیست و اگر بیاید از طریق تحمیل کالاهای بنجل و خارج از نیاز جامعه و نیز نابودکننده تولید داخلی است؟
ناشناس۲۷۶۷۶۷۱۸:۰۰:۴۷ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
بله برای آمریکا و کاسبان تحریم
ناشناس۲۷۶۹۲۰۲۱:۵۳:۴۶ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
چه توافق بشود یا نشود ما دشمنی برای خود ساخته ایم که هر روز برایش رجز می خوانیم اوایل انقلاب انها ما را جدی نگرفتند ولی الان نشان دادند که جدی گرفتند حالا این گوی این میدان
ناشناس۲۷۶۶۵۳۱۵:۴۷:۲۱ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
انتخاب تیم اخیر وزارت خارجه امریکا ، عبور امریکا از غربگرایان وطنی بود.. بر خلاف « مامان هیلاری» ،مردان جدید کاخ سفید هیچ اعتقادی به اصلاح طلبان داخلی ندارند... دست چدنی امریکا از زیر دستکش مخملی بیرون زد..
تبریزی۲۷۶۷۴۰۱۷:۳۵:۵۸ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
دست چدنی امریکا در ارتباط با متهدانش و کشورهایی که با اونا روابط عادی داره مخملیه و نباید انتظار داشت در ارتباط با کشورهایی که اصرار بر دشمنی با اون دارن هم مخملی باشه.
ناشناس۲۷۷۲۷۳۱۲:۴۲:۴۳ ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
بنویسید متحد نه متهد. مجید جان دلبندم!
ناشناس۲۷۶۶۵۴۱۵:۴۹:۱۱ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
اگر تیم ذوق زده ایرانی ، عجله نمی کرد ، الان میشد با چماغ راکتور اراک ، این وحشی را سر جایش نشاند...امان از منافع زودگذر جناحی ....
ناشناس۲۷۶۷۹۷۱۸:۴۵:۴۶ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
کیم جونگ با آزمایش هسته ای و موشک قاره پیماش نتونست ترامپ رو سر جاش بشونه اونوقت با یه رآکتور عهد بوق دقیقا چطوری میشد پوزش رو زد؟
على۲۷۶۸۳۷۱۹:۴۱:۲۹ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
دوست عزیز موضوع اینه که ما تو داخل اصلا متحد نیستیم مثلا شما فک میکنی همه مردم ایران بایت از دست رفتن هسته ای ناراحتن؟! من اینطور فک نمیکنم چرا؟ چون یه عده داخل هرچی میشه میگن هرکی با فلان چی مشکل داره از ایران بره! و عده مقابل هم میگن اینا که دائما به زور اتکا میکنن بهتر که زورشون کمتر باشه یجورایی شاید درصدی از مردم ضرر بزرگ تو برجام رو ترجیح میدن به ایران هسته ای! یعنی از خودمون بیشتر از دشمن میترسن! کاشکی الف از جامعه شناسا بیشتر مطلب و تحلیل بزاره
ناشناس۲۷۷۰۳۶۰۱:۲۰:۰۱ ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
چماق درسته
ناشناس۲۷۶۶۵۷۱۵:۵۲:۰۹ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
حرف ترامپ این است که این توافق به این هلویی ، چرا فقط در باره هسته ای است و موشکی را در بر نمیگیرد...برجامی های ما ، این مخالفت ترامپ را نشانه برد ما در برجام تفسیر می کنند!!!
ناشناس۲۷۶۸۲۱۱۹:۱۴:۳۴ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
نه عزیزم حرف ترامپ اینه که چرا آمریکا سودی نمی بره. متاسفانه درد پول هستش و دوستان داخلی هم خوارک مناسب را برای امثال ترامپ خوب فراهم می کنند.
ناشناس۲۷۶۶۵۹۱۵:۵۳:۱۵ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
الان که وضعمون خرابه برجام نبود میتونستیم بندازیم گردن تحریمها حداقل
ناشناس۲۷۶۶۶۰۱۵:۵۳:۴۳ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
ان اقایی که در بالکن هتل کوبورگ ... شهامت عذر خواهی از ملت ایران را دارد؟
ناشناس۲۷۶۶۶۲۱۵:۵۵:۳۶ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
۳۲ میلیارد دلار خسارت به کشور زدند ، در برابر تقریبا هیچ.
ناشناس۲۷۶۷۶۵۱۷:۵۸:۴۵ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
شما در 8 سال تحریم چقدر خسارت به کشور زدید ؟؟؟
ناشناس۲۷۶۶۶۵۱۵:۵۸:۲۳ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
ما که نفهمیدیم عراقچی چی میگه..سخنان ترامپ را راحت می توانیم بفهمیم که می گوید خارج میشود یا بازنگری میشود .ولی عراقچی مدام با کلمات بازی می کند و یک راه حل را در چند مسیر عنوان می کند...خدایی راستگو باشید...
ناشناس۲۷۶۸۰۷۱۸:۵۶:۳۳ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
من فکر می کنم با توجه به تجربه برجام الان وقت مناسبی هست که مذاکرات بهتری جهت گرفتن امتیازهای بیشتر انجام دهیم.
ناشناس۲۷۶۶۷۴۱۶:۱۴:۲۵ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
اصلاح طلبان ۲ بار مدیریت پرونده هسته ای را بر عهده گرفتند و هر ۲ بار هم ضمن تحمیل خسارت های فراوان افتضاح افریدند....هزینه این خوش خیالی به غرب هم از. جیب ملت ایران رفت..
منوچهر راستی۲۷۶۶۷۷۱۶:۱۶:۵۵ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
وقتی که آمریکا از برجام خارج شود هر برنامه ای که داشته باشد در باره ایران پیاده خواهد کرد (هر نوع تحریم یا هر علطی دیگر که بخواهد بکند ) اروپا هم یا با اعمال آمریکا همراهی می کن یا نمی کند .که می کند پس ما چرا ماتم گرفته ایم .در ریشه ما از برجام سودی که نبرده ایم و ضرر های زیادی هم کردهایم که دولتی ها از ترس آبرویشان و گنده کاریشان شهامت بیان واقعیات را ندارند و گر نه امریکا که همه دنیا نیست و ما هم ملت دست پا چلفتی که نیستیم .می ایستیم و با شجاعت پایداری می کنیم و تکیه گاه خدا و ملت خودمان را قرار می دهیم .و پیروز هم خواهیم شد اگر غیرتی و ایمانی و صداقتی باشد با ملت .آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند که ما پیروزیم با اراده و استواری
mr۲۷۶۶۸۱۱۶:۱۹:۱۷ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
برجام بزرگترین حماقت آمریکا بود. آقای ترامپ متاسفم پرونده ایران از شورای امنیت خارج شده است. عربستان هم زیادتر از اندازه نفت تولید می کند باید میزان تولیدش را در صورت خروج آمریکا از برجام کمتر کنیم البته نه دیپلماتیک.
ناشناس۲۷۶۶۸۶۱۶:۲۶:۱۱ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
امریکا جهان و جهان امریکا..بیدار شوید عزبزان
رضا۲۷۶۸۷۲۲۰:۲۸:۵۱ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
شما از خواب بیدار شو که مثل بقیه جهان به نظر یوغ بندگی امریکا رو پذیرفتید
ناشناس۲۷۶۸۸۲۲۰:۳۹:۴۹ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
چه دید بسته ای دارید
زارعی مرودشت۲۷۶۷۰۲۱۶:۴۹:۰۲ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
ایران برجام را بدون امریکا ادامه می دهد البته این برجام برای مردم هیچ سودی ندارد ولی برای سران کشور تا دلت بخواد پرسوداست
ناشناس۲۷۶۷۵۵۱۷:۴۵:۱۴ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
همه این اتفاقات باز هم خوب بودن برجام را ثابت می کند ، زیرا اینبار حتی ظریف هم با آن لبخند همیشگی اش می تواند خروج ایران از برجام را اعلام کند بدون اینکه دنیا ما را مقصر ماجرا بداند ، اما آنچه مهم است مسئولان باید به مردم شفاف بگویند که در شرایط فعلی ، بود و بنود برجام مسئله ای فرعی است و تنش میان ایران و امریکا به مرحله بالاتری رسیده است ، ما باید برای شروع جنگ فراگیر در منطقه آماده باشیم ، اما متاسفانه می بینیم که کشور درگیر بازی های بچه گانه سیاسی است
ناشناس۲۷۷۳۱۷۱۴:۲۱:۳۳ ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
به اینراحتی نیست
محسن۲۷۶۷۹۶۱۸:۴۵:۲۷ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
بنده به سیاست مداران کشور خودمان ایمان دارم ، اطمینان دارم که راه حلی پیدا میکنند که باعث میشود هوش از سر ترامپ بپرد برجام یک نمونه عالی از رفتار افراد مومن و دانا بود .. نگرانی بی مورد است ، توکل کنیم بر پروردگار
ناشناس۲۷۶۸۳۰۱۹:۲۷:۱۶ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
حقیقت آشکار آن چه که در سایت الف بنام هدیه بزرک ترامپ به بن سلمان و نتانیاهو ذکر گردیده نزدیک کردن مرگ بن سلمان و نابودی رژیم نامشروع اسراییل و سر نگونی قریب الوقوع تاج و تخت ستم پیشگی آل سعود و نوکران منطقه ای این خاندان ضد بشر است.
ناشناس۲۷۶۸۳۸۱۹:۴۲:۲۸ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
خوشم میاد که همه فکر و ذکر ترامپ و نتانیاهو و سعودی و دنباله های بی مصرفشان شده ایران و برجام! یا واقعا هیچ کاره دیگه ای ندارن یا دارن سعی می کنن ما را هم مشغول کنن! که از کار اصلی باز بمونیم. به هر حال آمریکا با این همه وسعت و مسایل داخلی و خارجی که داره با این کار از بقیه امور عقب می افته که این باعث فروپاشی زودتر میشه! یادمان هم باشه که شیطان هر چند بزرگتر باشه در برابر عظمت و مشیت خداوند هیچ هست ذلیل! و این مسآله آزمونی برای ماست که امیدوارم سربلند بیرون بیاییم.
موافق۲۷۶۸۵۱۲۰:۰۱:۱۰ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
خوب دست مریزاد. فقط نمی‌دونم اینهایی که میاند اینجا منفی میدهند الان یعنی خیلی برجام براشون سود داشته؟ حالا چه سودی نمی‌دونم؟ یعنی چی؟ از اینکه تو کشورمون چنین آدمهایی اینقدر عاشق آمریکا وجود دارند از خودم خجالت می‌کشم.
یک شهر وند۲۷۷۲۴۹۱۱:۵۱:۵۶ ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
جمهوری اسلامی دست برتر را دارد با شجاعت ادمه بدهید
یک شهروند۲۷۷۲۷۶۱۲:۵۰:۱۲ ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
ایران پیروز است
ناشناس۲۷۷۲۷۸۱۲:۵۲:۳۸ ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
از سایت الف در انعکاس نظرات تشکر میکنم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین