البدیل مطرح کرد؛ پشت پرده حمله به سفارتخانه های ایران در انگلیس و اتریش

نویسنده: هدیر محمود/ مترجم: مریم نصرالهی،   3961224018 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

روزنامه البدیل در تحلیلی پیرامون حمله به سفارت خانه های ایران در اروپا نوشت: طی روزهای اخیر سفارتخانه های ایران در برخی دولتهای اروپایی مورد حمله قرار گرفت و این دولتها به فاصله کمتر از دو روز شاهد بحرانی سیاسی و دیپلماتیک در روابط خود با تهران بوده اند.

پشت پرده حمله به سفارتخانه های ایران در انگلیس و اتریش

به گزارش الف، روزنامه البدیل می نویسد: به نظر می رسد این اقدامات تلاشی است برای بر هم زدن روابط بین ایران و اروپا، بویژه در سایه رشد روابط بین تهران و قاره پیر و حمایت این دولتها اروپایی از توافق هسته ای ایران.

روز یکشنبه پلیس اتریش اعلام کرد فردی قصد حمله به مقر اقامت سفیر ایران در وین را داشته است. پیش از این حادثه نیز در لندن تعدادی از افراد فرقه شیرازی به سفارت ایران در این شهر هجوم برده بودند.

حادثه سفارت ایران در انگلیس و در پی آن تهدید سفیر ایران به قتل، دروازه هایی را در برابر بحران سیاسی و دیپلماتیک گشود که در حال پدیدار شدن در افق است، چرا که عده ای مسئولان ایرانی مسئولیت این ماجرا را متوجه دولت انگلیس کرده و گفتند آنچه اتفاق افتاد، هماهنگ شده با پلیس بوده است؛ تا آنجا که سخنگوی وزارت خارجه ایران قاسم بهرامی دولت انگلیس را متهم به قصور در انجام وظیفه اش در مورد تعرض به سفارت ایران کرده و خواستار شفاف سازی این موضوع شد.

همزمان، وزیر خارجه ایران، ظریف هم سفیر انگلیس در تهران را احضار کرده و خواستار تشدید محافظت ها از کادر کامل دیپلماسی ایران در این کشور اروپایی شد.

حملات پی در پی به سفارتهای ایران در انگلیس و اتریش راه را بر طرح سوالهایی در این باره باز کرد، مبنی بر اینکه اقدامات مذکور به نوعی برنامه ریزی شده صورت گرفته است، به نحوی که برخی بین حوادث اخیر و بهبود چشم گیر روابط ایران و اروپا از حیث سیاسی و اقتصادی ارتباط برقرار می کنند؛ بیشتر دولتهای اروپا حمایت خود از ایران را بویژه پس از امضای توافق هسته ای پنهان نمی کنند، آنچه که موجب رسیدن روابط تجاری و اقتصادی بین این دولتها، به عالی ترین سطح خود، شده است.

در کنار این مساله، اغلب این دولتها از توافق هسته ای دفاع می کنند و در برابر تهدیدهای ترامپ برای کناره گیری از توافق، دولتهای اروپایی و در طلیعه آنها، فرانسه، انگلیس، اتریش و آلمان، ایستاده اند. این موضعی است که خشم و نگرانی سنگر صهیونیستی آمریکایی را به دنبال داشته و با تمام توان برای تغییر آن تلاش می کنند.

طبق آنچه گذشت، بسیاری از تحلیلگران بر این عقیده اند که حوادث مربوط به سفارت های ایران، که در خاک کشورهای اروپایی اتفاق افتاده است، تصادفی نبوده و هدف از آنها ضربه زدن به دولتهای اروپایی حامی ایران و توافق هسته ای است، تا بدین طریق بحرانی دیپلماتیک ایجاد شود که در نهایت منجر به خروج سفرای هر دو طرف درگیر در حادثه شده و بر روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری بین ایران و اروپا اثر منفی داشته باشد. بدون شک این امر می تواند مجالی را برای سنگر توطئه گران آمریکایی، اسرائیلی و برخی دولتهای خلیج{فارس} فراهم کند تا دولتهای اروپایی را مجبور به کناره گیری از توافق هسته ای کرده یا حداقل انتقادهایی را متوجه آن کنند، تا بدین ترتیب واشنگتن هم پیمانی برای مقابله با ایران بیابد.

در سویی دیگر، عده ای کارشناسان و سیاستمداران، بین حادثه سفارت ایران در لندن و سفر ولی عهد سعودی به انگلیس ارتباط بر قرار کرده و بر این عقیده اند که حادثه حمله به سفارت های ایران با هدف منحرف کردن تشنج ها، اعتراضات و انتقادهای حقوقی در مورد سفر بن سلمان به لندن صورت گرفته  است، اعتراض هایی که پس از امضای قراردادهای تسلیحاتی بین انگلیس و عربستان، به اوج خود رسیده و با انتقادات بین المللی و حقوقی فراوانی مواجه شد که حمایت انگلیس از سعودیها در جنگ علیه مردم یمن را محکوم کردند.

به عقیده کارشناسان، این مساله موجب شد ریاض بال های افراط گرای خود در قاره پیر را به حرکت درآورده و عملیاتی نمایشی را انجام دهد تا بدین وسیله افکار عمومی را پراکنده کرده و توجه ها را از نزدیکی بین عربستان و انگلیس دور سازد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۷۶۲۹۴۰۸:۰۹:۳۴ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
ما نباید زیاد ناراحت شویم وقتی درداخل کشورمان خودمان از این کارها انجام می دهیم.
ناشناس۲۷۶۴۵۰۱۰:۵۸:۲۴ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
سینه چاک اجنبی شدن تن ها از ایرانی ها بر می آید.
ناشناس۲۷۶۴۴۸۱۰:۵۷:۱۵ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
کجا در تهران چهار نفر به تنهایی توانسته اند به یک سفارت حمله کنند؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین