علوی در گفتگو با الف تشریح کرد؛ آخرین مکالمات خلبان و کمک خلبان هواپیمای A.T.R با یکدیگر/ اظهارت کمک خلبان برای برگشت و 2 اخطار سیستم حسگر

گروه سیاسی الف،   3961223075 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
آخرین مکالمات خلبان و کمک خلبان هواپیمای A.T.R با یکدیگر/ اظهارت کمک خلبان برای برگشت و 2 اخطار سیستم حسگر

عضو کمیته ویژه کمیسیون عمران برای بررسی علل سقوط هواپیمای A.T.R گفت: بر اساس مکالمات ضبط شده در جعبه سیاه این هواپیما، دقایقی قبل از سقوط کمک خلبان از خلبان می خواهد که به دلیل نبود دید کافی باید برگردند اما بازگشت صورت نمی گیرد.

سید احسن علوی نماینده سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار الف با اشاره به جلسه روز دوشنبه سازمان هواپیمایی کشور که برای بررسی علت سقوط سقوط هواپیمای A.T.R تشکیل شد، گفت: در این جلسه صدای دانلود شده آخرین مکالمات خلبان و کمک خلبان را برای ما پخش کردند که ما به دقت این صدا را گوش کردیم.

وی با بیان اینکه بر اساس صداهای ضبط شده، هر 2 خلبان دستگاه اتوپایلت را از 17 هزار پا به 15 پا و 14 پا تنظیم می کنند، افزود: 2 خلبان فکر می کردند که قله دنا را رد کردند چون به دلیل جو نامناسب و مه گرفتگی، دید نسبت به جلو وجود نداشت.

رئیس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: 2 خلبان سپس برای فرود آمدن هواپیما را خاموش می کنند و وقتی به کوه نزدیک می شوند، سیستم حسگر هواپیما 2 بار اعلام می کند که هواپیما به مانع نزدیک می شود و باید اوج بگیرید که متاسفانه به دلیل خاموش بودن هواپیما اوج گرفتن انجام نمی شود و هواپیما به کوه برخورد می کند.

علوی افزود: شاید در زمان اخطار سیستم حسگر، خلبان و کمک خلبان فراموش کردند که هواپیما خاموش است و نتوانستن سریع اقدام کنند.

وی اضافه کرد: دقایقی قبل از سقوط به خاطر مه گرفتگی شدید، تراکم ابرها، جو نامناسب و نداشتن دید به جلو، کمک خلبان به خلبان اخطار می کند که باید برگردیم اما این برگشت صورت نمی گیرد.

علوی در عین حال گفت: مسئول هواشناسی در همان روزهای اول سقوط هواپیما، در جلسه ستاد بحران اعلام کرد که ما وضعیت بد هوا و مخاطرات احتمالی را هشدار داده بودیم.

2 خلبان سپس برای فرود آمدن هواپیما را خاموش می کنند و وقتی به کوه نزدیک می شوند، سیستم حسگر هواپیما 2 بار اعلام می کند که هواپیما به مانع نزدیک می شود و باید اوج بگیرید که متاسفانه به دلیل خاموش بودن هواپیما اوج گرفتن انجام نمی شود و هواپیما به کوه برخورد می کند.

وی با بیان اینکه هواپیما قبل از برخورد با کوه از رادار خارج شد، افزود: دلایل سقوط هواپیما همچنان در دست بررسی است و در روزهای آینده نتایج بررسی ها اعلام خواهد شد.

هواپیمای ای تی آر ۷۲ - ۶۰۰متعلق به هواپیمایی آسمان در ساعت 8:05 صبح روز یکشنبه 29 بهمن فرودگاه مهرآباد را به مقصد یاسوج ترک کرد اما در نزدیکی یاسوج به قله های دنا برخورد کرد. این هواپیما 66 مسافر و کادر پروازی داشت که همگی جان باختند.

بعد از سه روز جستجو لاشه های هواپیما و برخی اجساد پیدا شده و جستجوی برای پیدا کردن همه اجساد ادامه دارد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۷۵۵۳۲۱۲:۳۸:۳۸ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
با این تفاسیر خلبان هواپیما در محاسبات خودش دچار اشتباه شده و عیب و ایرادی برای هواپیما پیدا نشده.
سید۲۷۵۵۶۱۱۲:۵۲:۰۷ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
با مقایسه کردن زمان مکالم روی CVR و عملکرد هواپیما روی FDRدقیقا معلوم میشود که خلبان در مواجهه با هشدارها چه فرمانی را اجرا کرده است.
ناشناس۲۷۵۷۷۷۱۵:۱۵:۲۲ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
علوی در عین حال گفت: مسئول هواشناسی در همان روزهای اول سقوط هواپیما، در جلسه ستاد بحران اعلام کرد که ما وضعیت بد هوا و مخاطرات احتمالی را هشدار داده بودیم.!!!!!!!!
ناشناس۲۷۵۷۸۵۱۵:۲۷:۵۰ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
چرا خلبان نتوانست موقعیت خود را نسبت به فرودگاه و کوه دنا مشخص کند. مگر هواپیما از دستگاه مکان یاب استفاده نمیکند. خلبانی که چندسال قبل هواپیمای ایران140 شرکت ساها را در تزدیکی مهرآباد به زمین کوبید هم استاد خلبان بود. استادان بهتر است در همان کلاس درس بمانند و دست بعمل نزنند.
ناشناس۲۷۵۷۸۹۱۵:۳۰:۱۷ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
فایل صوتی را منتشر کنید..تا واقعیت معلوم شود..
ناشناس۲۷۵۷۹۱۱۵:۳۲:۱۶ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
سیستم خلبان خودکار خاموش بوده و با واسطه چشمی خلبان می خواستن فرود بیان. البته با حدس و گمان!!!!!!
ناشناس۲۷۶۱۳۹۲۳:۰۹:۰۲ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
با این تفاسیر یکی از علت های اصلی این حادثه خودشیفتگی خلبان بوده است که فکر می کرده خداست!
yektanetتریبون

آخرین عناوین