نخستین زن در ریاست سیا؛ "حلقه محوری برنامه شکنجه"

گروه جهان الف،   3961223053

جینا هاسپل، یکی از افسران برجسته اطلاعاتی سیا که دونالد ترامپ او را به عنوان جانشین مایک پامپئو نامزد ریاست جدید این سازمان جاسوسی کرده، در صورت تصویب کنگره، نخستین زن در تاریخ آمریکا خواهد بود که به این مقام می‌رسد.

نخستین زن در ریاست سیا؛ "حلقه محوری برنامه شکنجه"

به گزارش ایسنا،  جینا هاسپل یکی از باسابقه‌ترین افسران سیا است که ۳۰ سال سابقه کار اطلاعاتی دارد. با وجود این، رسانه‌های آمریکا از او به عنوان چهره مناقشه‌برانگیزی یاد می‌کنند چراکه گفته شده او از حامیان شکنجه در بازجویی‌های سیا است و همچنین این سازمان تحت نظر او یک زندان مخفی در تایلند دایر کرده بود.

این گزارش‌ها مربوط به سال ۲۰۰۲ (یک سال پس از حملات ۱۱ سپتامبر) است که طی آن ادعا شده بود سیا با دایر کردن یک زندان مخفی در تایلند، بازداشت شدگان و مظنونان عضویت در گروه القاعده را شکنجه می‌کرد.

بنابر این گزارش‌ها، ماموران سیا در این زندان‌های مخفی که به "مراکز سیاه" شهرت یافته بودند از "روش‌های پیشرفته بازجویی" استفاده می‌کردند؛ روش‌هایی چون ایجاد غرق مصنوعی با ریختن آب به روی صورت زندانی.

این "مراکز سیاه" با به قدرت رسیدن باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا و مخالفت او با شکنجه تعطیل شد هر چند دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کنونی پس از راه یافتن به کاخ‌ سفید نسبت به استفاده از روش‌های سخت‌گیرانه با هدف پیشگیری از حملات تروریستی در خاک آمریکا ابراز تمایل کرده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، به همین علت نامزدی جینا هاسپل به عنوان گزینه جدید ریاست سازمان سیا با واکنش وکلای حقوق بشری چون کریستوفر اندرز، معاون دفتر واشنگتن اتحادیه دفاع از حقوق مدنی آمریکا (که یک نهاد غیردولتی است) روبه‌رو شده که به نیویورک تایمز گفته این انتخاب "بسیار نگران‌کننده" است.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های آمریکایی، جینا هاسپل به عنوان یک افسر مخفی در سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در سال ۲۰۰۲، روی پرونده شکنجه دو مظنون تروریستی کار کرد. او بعدا در عملیات امحای نوارهای ویدیویی که از این جلسات بازجویی خشن و وحشیانه آنها در یک زندان مخفی در تایلند ثبت و ضبط شده بود، شرکت کرده بود.

بنابر گزارش روزنامه نیویورک تایمز، خانم جینا هاسپل افسری بوده که در آن هنگام دستور امحای نوارهای ضبط شده این بازجویی‌ها در بازداشتگاه مخفی سیا در تایلند را صادر کرده بوده است.

از همین رو، روز سه‌شنبه پس از آنکه دونالد ترامپ، وزیر خارجه خود رکس تیلرسون را از کار برکنار کرد و مایک پامپئو، رئیس سازمان سیا را به عنوان جایگزین او معرفی کرد، بسیاری از نمایندگان کنگره آمریکا با شنیدن نام جینا هاسپل، شگفت‌زده شدند.

خود او اما با صدور اطلاعیه‌ای گفت: "من از رئیس‌جمهوری ترامپ به علت چنین فرصتی سپاسگزارم و از اینکه او به من اعتماد کرده و مرا به عنوان رئیس آتی سازمان اطلاعات مرکزی معرفی کرده قدردانم. اگر صلاحیتم تایید شود، تمام تلاش خودم را به کار خواهم گرفت تا انتظارات اطلاعاتی رئیس جمهوری را تامین کنم."

همزمان، تارا مک‌کلوی، گزارشگر  می‌گوید خانم هاسپل به عنوان یک افسر اطلاعاتی به دیدگاه‌های سختگیرانه شهرت دارد؛ او مسوول اداره "مرکز سیاه سیا" در تایلند بود، جایی که زندانیان با روش خفگی مصنوعی شکنجه می‌شدند و حالا دوباره برای رئیس جمهوری کار خواهد کرد که نسبت به آن گزارش‌ها دیدگاهی متفاوت دارد.

ترامپ در گذشته از تمایلش برای به کارگیری دوباره از شکنجه‎هایی چون ایجاد غرق مصنوعی سخن گفته بود که با مخالفت جیمز ماتیس، وزیر دفاع روبه‌رو شده بود.

بازداشتگاه مخفی سیا در تایلند مسوول بازجویی از دو مظنون القاعده به نام‌های ابوزبیده و عبدالرحیم النشیری بود.

اسناد طبقه‌بندی سیا نشان می‌دهند که در جریان بازجویی از آقای الزبیده، بارها سر او به دیوار کوبانده شده بود و در طول یک ماه ۸۳ بار در شرایط غرق مصنوعی قرار داده شده بود.

بازجویان همچنین او را به اجبار بیدار نگه داشته و از روش‌های سختگیرانه دیگری علیه او استفاده کرده اما در نهایت به این نتیجه رسیده بودند که الزبیده "اطلاعات خاصی" برای فاش کردن ندارد.

در همین حال، سوابق اداری او در سازمان سیا بیانگر آن است که خانم هاسپل از تجربه گسترده‌ای در زمینه جاسوسی بین‌المللی برخوردار است و بارها مدیریت پروژه‌های مختلف برون‌مرزی را برعهده داشته است.

او همچنین در دفتر مرکزی سازمان سیا در واشنگتن به عنوان معاون رئیس، بر اداره امور مخفی ملی مدیریت داشته است.

جینا هاسپل همچنین از جورج اچ‌دبلیو بوش، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا مدال افتخار به علت فعالیت‌هایش در امور ضدتروریسم دریافت کرده است. این مدال بالاترین جایزه است که کاخ‌سفید به کارمندان دولت به علت خدمات‌شان اهدا می‌کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین