بر روی وبسایت سازمان هواپیمایی کشوری؛ مقصر سقوط هواپیمای آسمان اعلام شد: بی‎توجهی شرکت آسمان به محدودیت پرواز خلبان/ خلبان در سال ۸۸ عمل جراحی قلب باز انجام داده بود؛ او مجاز به پرواز با یک کمک‌خلبان نبود

گروه اقتصادی الف،   3961221023 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

سازمان هواپیمایی کشوری گزارش مقدماتی سقوط هواپیمای ای تی ار در حوالی فرودگاه یاسوج را منتشر کرد.

مقصر سقوط هواپیمای آسمان اعلام شد: بی‎توجهی شرکت آسمان به محدودیت پرواز خلبان/ خلبان در سال ۸۸ عمل جراحی قلب باز انجام داده بود؛ او مجاز به پرواز با یک کمک‌خلبان نبود

به گزارش الف گزارش مقدماتی سانحه پرواز شماره ۳۷۰۴  هواپیمایی آسمان بر روی وبسایت سازمان هواپیمایی کشوری منتشر شد.

متن کامل گزارش را در اینجا می‌توانید مشاهده کنید.

در بخشی از گزارش سازمان هواپیمایی با اشاره به انجام عمل قلب باز خلبان در سال 88  تاکید کرده است؛

خلبان مرحوم برابر مقررات پزشکی مندرج در فصل های یک و شش از انکس یک و سند 8984 ایکائو و همچنین part MED مقررات پزشکی هوایی فعلی سازمان (AirCrew) با درج محدودیت سن بالای 60 سال و محدودیت OML معتبر پزشکی کلاس یک مواجه بوده است.

نامبرده در سال 88 تحت عمل جراحی قلب باز قرار گرفته و پس از 9ماه منع پروازی داشته و بعد از از این مدت برابر مقررات پزشکی هوایی وقت ارزیابی های تخصصی توسط پزشک معتمد قلب سازمان به عمل  آمده و با نظریه کمیسیون پزشکی هوایی وقت سازمان مورخ 24 خرداد 89 با محدودیت های زیر مجازبه پرواز شده است؛

1- اعتبار گواهینامه پزشکی شش ماه باشد

2- همراه یک خلبان یا کمک خلبان بدون محدودیت پزشکی و عملیاتی پرواز کند

3-در هر چک پزشکی هوایی ارزیابی تخصصی قلب و عروق نیز به عمل آید

این در حالی است که طبق گزارش سازمان هواپیمایی کشوری هواپیمایی آسمان به این محدودیت های توجه نکرده است، در بخش پایانی گزارش مذکور آمده؛ «کلیه خلبانان موظف به رعایت محدودیت های عنوان شده در گواهینامه خود و اعلام به واحدهای عملیات شرکت بوده و محدودیت های خلبان می بایست در برنامه ریزی عملیات شرکت مورد پایش قرار گیرد. »

در بخش دیگری از گزارش مقدماتی سازمان هواپیمایی کشوری درباره سقوط هواپیمای آسمان با اشاره به ساخت هواپیمای ATR آمده است؛ هواپیما از نوع توربو پراپ تولید سال 1993 میلادی  و کارکرد آن 28857 ساعت پروازی و 28497 سیکل پروازی بوده است.

بخش هایی از گزارش مقدماتی سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه می آید؛

در بخش آرایش فنی 0170-2009; No A این هواپیما به دلیل تحریم شرکت آمریکایی انجام نپذیرفته بوده با این حال شرکت آسمان بر اساس دستورالعمل کارخانه اقدام به انجام یک راه حل مقطعی یا AMOC کرده است. این راه حل باید به اطلاع سازمان هواپیمایی کشوری می رسیده که نرسیده است.

خلبان پرواز با اذعان به سقف پوشش ابر 15000 پایی در منطقه، در تماس با برج یاسوج قصد خود را ادامه مسیر تا روی فرودگاه براساس طرح تقرب و پرواز به حالت VMC از سمت چپ باند برای فرود بیان کرده است.

پرواز برای کاهش ارتفاع به 17000 پایی مجاز شده بوده است اما کرو ابتدا با تنظیم ارتفاع 15000 پا روی خلبان خودکار اقدام به آغاز کاهش ارتفاع کرده و سپس ارتفاع 14000 پا را روی اتوپایلوت ست کرده اند و از ارتفاع مجاز شده و ارتفاع ایمن منطقه پایین تر آمده اند. 

سیستم های هواپیما از جمله موتورها و سیستم یخ زدایی طبق خواست خلبان ها کار می کرده و مشکل فنی تا این لحظه دیده نشده است. 

کرو در ساعت 9:31:14 هشدار استال دریافت کرده اند. سرعت هواپیما در این لحظه 117 نات و گشتاور موتورها روی 67 درصد بوده است. هواپیما سپس هشدار GPWS دریافت کرده است.

خلبانان تا ثانیه ای قبل از برخورد به دلیل پوشش ابر متوجه وجود کوه در روبرو نشده اند و در لحظه آخر با مشاهده کوه سعی در انجام مانور شدید گردش به چپ جهت پرهیز از برخورد داشته اند که بی نتیجه بوده است.

ترکیب خدمه پروازی (خلبان و کمک خلبان) برای این پرواز در مغایرت با محدودیت های تعیین شده توسط سازمان بوده ، خلبان مجاز به پرواز با یک کمک خلبان نبوده و موضوع می بایست مورد دقت واحد عملیات شرکت هواپیمایی آسمان قرار می گرفت.

همچنین در بخش از این گزارش شایعات مربوط به آتش سوزی اطفای حریق هواپیما توسط مسافران تکذیب شده است.

دیدگاه کاربران

افشین۲۷۳۱۷۰۰۹:۴۲:۲۵ ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
بله طبق معمول خلبان نگون بخت مقصر شناخته شد.
ناشناس۲۷۳۵۰۸۱۴:۱۷:۰۸ ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
در این گزارش شرکت هواپیمایی مقصر اعلام شده نه خلبان
ناشناس۲۷۳۱۷۳۰۹:۴۸:۲۵ ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
بهای جان و زندگی انسانها در این مملکت چقدر ارزون شده !!!!
ناشناس۲۷۳۱۷۴۰۹:۴۹:۵۶ ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
خلبان مقصر است یا مشکل خانوادگی داشته یا عمل قلب داشته ....دایم المدیرهای رسوب کرده بر صندلی وزارت بلاتقصیرند ،راستی هر چند روز سانحه اتوبوسهای جاده ای ،روزی ۴۳ کشته در جاده ها اینها هم لابد رانندگان عمل قلب باز انجام داده اند ...این مملکت قحط الرجال مدیر و باسواد است لابد،...انحصار در مدیریت فاقد مبنای شایسته سالاری....خدا به کشور رحم کند
ناشناس۲۷۳۱۸۷۱۰:۰۱:۲۲ ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
پس این چند روز بر روی این متن به تفاوت رسیدند.
ناشناس۲۷۳۲۰۱۱۰:۰۷:۴۶ ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
از همون اول هم معلوم بود که خلبان در نهایت مقصر شناخته میشه
ناشناس۲۷۳۲۳۰۱۰:۲۸:۵۵ ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
عامل سقوط چندعامل وسوء مدیریت شرکت اسمان بوده است
ناشناس۲۷۳۲۳۳۱۰:۳۰:۰۸ ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
باز هم افتاد گردن خلبان مقصر خلبان شد باز
ناشناس۲۷۳۲۵۴۱۰:۴۹:۳۹ ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
شما مردم را چی فرض کردیده اید بعد میگویند شایعه ای میسازند ؟ مردم دنبال علت سقوط هستند شما از عمل قلب خلبان که امروزه امری بسیار عادیست جهت سرپوش گذاشتن بر واقعیت با برچسب خطای انسانی هستید
مجید۲۷۳۲۸۲۱۱:۰۸:۴۵ ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
برای چی الکی دنبال جعبه سیاه می گردید خلبان بدبخت که فوت شده ، طبق معمول همه تقصیر ها رو گردنش بندازید که البته در گزارش فوق این کاملا مشهود است
م ص۲۷۳۳۰۰۱۱:۲۱:۳۰ ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
بالاخره تقصیر رو انداختید گردن خلبان و کمک خلبان ، چون که زنده نمانده اند که بتوانند از خودشان دفاع کنند. این خلبان همان کسی است که مدتی قبل از این، هواپیمای معیوب را با یک موتور، سالم به زمین نشانده و با مهارت خویش ، جلوی یک سانحه وحشتناک را گرفته بود..
ناشناس۲۷۳۳۱۵۱۱:۳۳:۴۲ ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
متابعت یا تخلف هواپیمائی آسمان از محدودیت های وضع شده توسط سازمان هواپیمائی کشوری را چه ارگانی باید کنترل میکرد. اینکه نمیشود اداره امور.!!!! حال کدام سازمان مسئول است ؟ اینکه سرنوشت انسانهائی که برای مدت زمان پرواز در اختیار شرکت هواپیمایی است و به این صورت بچگانه مورد بی توجهی افراد مجموعه علی الخصوص مدیر عاملی که گویا فقط بلد است سرماه حقوق و مزایای خود را بی کم و کاست دریافت کند،قرار گیرد؛ بسیار غم انگیز است. یقینا نظارت بر افراد یک مجموعه که متعهد به اصول حرفه ای باشند و وظایف خود را به درستی انجام دهند با مسافر نیست.
ناشناس۲۷۳۳۲۸۱۱:۳۹:۲۹ ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
بله خلبان دیگه یعنی اگه اینو نمیگفتید چی میگفتید؟
نا شناس۲۷۳۳۵۰۱۱:۵۷:۰۰ ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
باز هم مثل همه سوانح گذشته مقصر کسی است که قدرت دفاع از خود را ندارد. مقصر شرکت آسمان که اجازه پرواز در این جو نامساعد به هواپیما داده است نیست؟ مقصر نداشتن رادار در فرودگاه یاسوج نیست؟ مقصر خلبانی است که با گذاشتن چک با مبلغ زیاد نزد شرکت آسمان مجبور به پرواز در آن شرایط بد جوی بوده و حالا که جانش هم در این راه از دست داده. فقط خدا میداند که واقعیت چیست.
ناشناس۲۷۳۳۹۷۱۲:۴۶:۱۳ ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
مدیر عامل اسمان استعفا کند
ناشناس۲۷۳۴۳۳۱۳:۱۷:۰۳ ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
سوئ مدیریت ونقص فنی در گزارش نتونستن پنهان کنند
ناشناس۲۷۳۵۵۱۱۴:۳۷:۰۴ ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
علت سقوط یخ زدن یک قسمت هواپیما بوده یا پروانه ها یا بال
ناشناس۲۷۳۶۸۲۱۵:۵۸:۱۹ ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
پس تا اینجا شرکت آسمان مقصر صد در صد است ، منتظر محاکمه مسببان آن می مانیم وگرنه این حادثه هم گردن خلبان می افتد
ناشناس۲۷۳۹۶۸۲۰:۳۲:۱۵ ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
عجیبه !!!!هواپیما مشکلی نداشته ..........این هم به نفع سازنده هست و هم به نفع شرکت ایرانی !!!باورش سخته که خلبان ارتفاع را در یک مسیر همیشگی کم کرده .
ناشناس۲۷۴۰۶۱۲۳:۳۳:۲۰ ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
نظرات بالا نظرات مردم امثال من ولی گزارش نوشته شده بر مبنای جعبه سیاه و مدارک موجود منتشر شد چرا مردم حرف کارشناسان قبول ندارن و قبول ندارن مقصر خلبان است نمی دانم چرا مردم ایران کارشناسی و احساسات خودشون بیشتر از حقیقت و واقعیت قبول دارن
ميثم۲۷۴۰۶۶۰۰:۰۲:۳۸ ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
واقعا مسخره بود، مطمینم کل مردم با خوندن این توجیهات یک لبخند عمیق زدند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین