الدیار مطرح کرد؛ سفر بن سلمان به انگلیس و آغاز مسابقه تسلیحاتی جدید/ هدف ریاض از خرید گسترده سلاح چه می باشد؟

مترجم: مریم نصرالهی،   3961220039 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

روزنامه الدیار نوشت: در سایه نبرد کشورهای خلیج فارس با ایران و آغاز درگیری بین عربستان سعودی و ترکیه، روزنامه های انگلیسی و شرکتهای تولید سلاح از قراردادهای تسلیحاتی بین برخی دولتهای عربی و بویژه عربستان، با انگلیس، پرده برداشتند. در این میان، مهمترین مساله درگیری بین دولتهای خلیج (فارس) و ایران است...

سفر بن سلمان به انگلیس و آغاز مسابقه تسلیحاتی جدید/ هدف ریاض از خرید گسترده سلاح چه می باشد؟

الدیار در ادامه می نویسد: به گزارش خبرگزاری فرانسه، نشریه ایندیپندنت و گاردین، دولت انگلیس پروتکل قراردادی را با عربستان سعودی به امضا رسانده، که براساس آن 48جنگنده پیشرفته به سعودیها فروخته است؛ علاوه بر این قراردادهای تسلیحاتی دیگری نیز به مناسبت ورود ولی عهد سعودی به انگلیس امضا شد که هنوز ارزش آنها مشخص نشده است.

شرکت سازنده این جنگنده ها پروتکل قرارداد با عربستان را مرحله ای مثبت در عقد قرارداد با سعودی ها دانسته و بر حمایت خود از به روز رسانی تسلیحات هوایی در مملکت سعودی تاکید نموده است.

می توان گفت ولی عهد عربستان بزرگترین قرارداد خرید سلاح را با انگلیس و فرانسه امضا کرده است. اگر لیست کامل سلاح های خریداری شده توسط عربستان و برخی دیگر از کشورهای عربی که در روزنامه های انگلیسی آمده است را در نظر داشته باشیم، در می یابیم که عربستان در بین کشورهای خلیج فارس از سلاح هایی برخوردار خواهد شد که در تمام منطقه نظیر ندارد.

به نظر می رسد بن سلمان در سفر خود به ایالات متحده نیز قراردادهای خرید موشکهای زمین به زمینی را با آمریکا امضا کند که برد آنها به 1000کیلومتر می رسد؛ اما هنوز تعداد موشکهایی که ولی عهد سعودی قصد خرید آنها را دارد، مشخص نیست.

طبق معاملات تسلیحاتی اخیر بین عربستان و انگلیس، مصر و فرانسه و امارات در ارتباط با فرانسه و انگلیس، این سه کشور عربی جنگنده ها و سلاح های پیشرفته ای را خریداری کرده اند و در حالی که دولت های امارات و عربستان قویترین سلاح هوایی را در اختیار دارند، قطر 80جنگنده رافال خریداری کرده است که قادر به مقابله با حملات هوایی هستند.

به این ترتیب، قدرت هوایی عربستان و امارات، درست مانند توان هوایی کویت و مصر، در این مهم نهفته است که این دولتها بزرگترین زراد خانه های متعلق به جنگنده ها در جهان را دارا هستند، البته به استثنای سلاح اتمی در هند، پاکستان، اسرائیل و روسیه.

اما در سطح تاکتیکی، از حیث جنگنده ها، قدرت آنها و موشکهای زمین به زمین، عربستان و امارات قدرتمند تر از دیگر دولتهای عربی هستند، علاوه بر سلاح دریایی که ریاض و دوحه در اختیار دارند.

پس از معاملات تسلیحاتی گسترده ای که اخیرا بین کشورهای عربی و دولتهای اروپایی انجام شده است، عربستان و امارات در سال 2019 ،  با توجه به ذخایر سلاح خود، قدرتمندترین سلاح زمینی در منطقه را خواهند داشت.

در صورتی که هدف از این آماده سازی های نظامی وقوع یک درگیری جدید باشد، فاجعه اتفاق می افتد، البته در حالی که هدف این دولتهای عربی درگیری با ایران باشد نیز شرایط بدتر خواهد بود. با اینکه ایران جنگنده های مهم و پیشرفته ندارد، اما موشکهای بالستیک قدرتمند و سریعی دارد که در صورت آغاز جنگ، می تواند علیه دولتهای خلیج فارس از آنها استفاده کند.

اما با جرات می توان گفت این هزینه های سرسام آور دولتهای عربی در حالی صورت می گیرد که اگر نصف هزینه های خرید سلاح صرف آبادانی، پیشرفت راهها، بیمارستان ها و زیربناهای اساسی در آنها شود، جهان عرب مانند بسیاری از کشورهای دیگر قدرتمند و پیشرفته می شد.

البته در پایان باید یادآور شد که سلاح دولتهای عربی همگی با هدف مقابله با ایران آماده می شود؛ چرا که دولتهای خلیج فارس، در گذشته متکی به صدام حسین و ارتش 800هزار نفری وی بودند، اما امروز قصد دارند با اتکا به خود، بزرگترین قدرت در برابر ایران را تدارک ببینند. در صورتی که شراره جنگ بین دولتهای عربی و ایران مشتعل شود، بشکه باروتی منفجر خواهد شد که از مرزهای ایران با افغانستان، تا دورترین مرزهای مصر، عمان، آفریقا و مغرب عربی را در بر می گیرد.

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

      آخرین عناوین