عباس آخوندی: استیضاح من جز متشنج کردن فضا سود دیگری ندارد

گروه اقتصادی الف،   3961219045 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

عباس آخوندی وزیر مسکن و شهرسازی نوشت: مسیر پرسش و پاسخ بین مجلس و دولت جاده یکطرفه است. قطعا حرکت در خلاف جهت جریمه سنگینی دارد. لیکن، این‌بار می‌خواهم برخلاف رویه معمول، پرسشی را با نمایندگانِ عزیزِ استیضاح‌کننده در میان بگذارم و به‌قول معروف طلب توضیح کنم.

عباس آخوندی: استیضاح من جز متشنج کردن فضا سود دیگری ندارد

آیا این استیضاح پایه استواری دارد؟ و آیا مراحلِ عرفِ حقوقی شکل‌گیری خود را طی کرده است؟ و سرانجام، آیا بر اثرِ آن نکته تاریکی روشن خواهد شد؟ بسیار خرسندم که برای سومین بار در صحن مجلس شورای اسلامی برای پاسخ به استیضاح نمایندگان طالب توضیح حضور پیدا خواهم کرد.

البته افزون بر استیضاح، تاکنون چهار بار دیگر نیز برای پاسخ به سوال نمایندگان محترم نیز حضور یافته‌ام و در تمام موارد اکثریت نمایندگان عزیز توضیح‌های اینجانب را قانع‌کننده‌ تشخیص داده‌اند. مبنای من در ادای توضیح‌ها همواره بر صداقت و درستی، منظور داشتن منافع ملی و رعایت وجدان جمعی ملت عزیز ایران بوده‌ و هست و بر این باور نیز هستم که روح مردم‌سالاری چیزی جز اعمال حق پرسشگری برای ملت و ملزم‌ساختن مسوولان به پاسخگویی در چارچوب قانون چیز دیگری نیست و باید با جان و دل آن را پاس بداریم. با این وجود، چند نکته باریکتر ز مو اینجاست.

بنا به‌گفته منطقیان:

یکم، پرسش باید بر پایه‌های درست و پایداری استوار باشد. این بدین معنی است که پرسش از آنچه می‌دانیم بی‌مورد است و پرسش از آنچه پاسخش در نتیجه آزمون باید به دست آید، قبل از آن، بی‌نتیجه است.

دوم، آنکه پرسشگری باید بر مبنای حقوقِ قانونی پرسش‌کننده و پاسخگو بوده و فرآیندهای حقوقی و قانونی در شکل‌گیری آن طی شده‌ باشد. این نیز مورد اجماع جامعه‌های مبتنی بر حاکمیت قانون است.

سوم، در نتیجه پرسش، حقیقتی روشن شود و گرهی از امور کشور طی آن باز شود.

بی‌گمان استفاده شکلی و ظاهری از این حقوق، نه تنها به نهادینه شدن مردم‌سالاری و آزادی منجر نخواهد شد که می‌تواند نتیجه معکوس هم داشته باشد. نمونه افراطی این وضعیت را در دولت‌های نهم و دهم همگان دیدیم و اکنون نیز می‌بینیم که بر اثرِ آن چگونه جامعه در لب پرتگاه شکاف اجتماعی؛ و به تعبیر قرآن بر لبِ گودالِ آتشی که کنده‌شد و هرگز پر نشد‌ قرار گرفت و اینک نیز همچنان نهاد جامعه تا این حد بی‌قرار و ناآرام است.

اجازه دهید فراگرد شکل‌گیری این استیضاح را بررسی کنیم. من در پی نیت‌خوانی نیستم و از مقاصد پنهان سخن نمی‌گویم. من می‌خواهم یک روایت رسمی داشته ‌باشم.

استیضاح در پی سانحه سقوط هواپیمای آسمان کلید خورد و یکی از طراحان آن عنوان کرد «باید توجه داشت در حوادث نفتکش سانچی و سقوط هواپیمای تهران به یاسوج وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و راه و شهرسازی مقصر هستند.»

ایشان چگونه و با چه مدرکی به این نتیجه رسیدند؟ در کجای فرآیندی که منجر به سانحه سانچی شد، وزارت راه قرار می‌گیرد که ایشان حکم به تقصیر صادر فرموده‌اند؟ همگان آگاهند و نمایندگان محترم به‌قاعده بیش از دیگران آگاهند که سانحه توسط گروهی متشکل از کارشناسان ارشد رسیدگی به سوانح دریایی کشورهای ذی‌ربط؛ ایران، چین، پاناما و هنگ‌کنگ در دست رسیدگی است. رسیدگی بر اساس دستورالعمل رسیدگی به سوانح دریایی که ضمیمه کنوانسیون بین‌المللی ایمنی جان اشخاص در دریا (SOLAS) است، صورت می‌گیرد. جمهوری اسلامی ایران نیز جزو کشورهای متعاهد آن است. حال چگونه ایشان به این نتیجه رسیده‌اند که وزارت راه‌وشهرسازی مقصر است؟ در موضوعی که با جان انسان‌ها سروکار دارد، آیا گفتن چنین سخنان بی‌بنیانی موجب آزردگی عواطف و احساسات خانواده‌های عزیز داغدار و عموم مردم نمی‌شود؟

عمل به قانون از هر کسی پسندیده ‌است و البته از نمایندگان محترم پسندیده‌تر است. و اما درباره سقوط هواپیمای آسمان در مسیر تهران-یاسوج، بر اساس ماده ۲۲ قانون هواپیمایی کشوری و آیین‌نامه اجرایی آن پس از وقوع سانحه، ستاد رسیدگی به سانحه باید شکل گیرد تا به آن رسیدگی نماید. دقیقا همان روز ۲۹/۱۱/۱۳۹۶ اولین اقدامی که از سوی اینجانب طی ابلاغ به سازمان هواپیمایی کشوری صورت گرفت، تشکیل ستاد رسیدگی به سانحه بود که اولین گزارش را نیز انتشار داد. به‌موجب قانون، استیضاح‌کنندگان می‌بایست تامل می‌کردند تا گزارش این ستاد انتشار می‌یافت و براساس آن قاصران یا مقصران احتمالی شناسایی و آن‌گاه اقدام به استیضاح یا استفاده از سایر ابزارهای نظارتی می‌کردند.

دوستان در حالی که من در محل وقوع سانحه در حال تنظیم امور امداد، تجسس، شناسایی و سرکشی به خانواده‌های داغدار بودم، درخواست استیضاح را به هیات رییسه تقدیم کردند. آیا واقعا درست است که مسوول درگیر عملیات میدانی را در چنین موقعیتی از کار بازداشت؟ آن هم پیش از آنکه کوچک‌ترین اطلاعی از کیفیت وقوع سانحه به دست آید؟ ممکن است، گفته شود که ما نگران تطویل زمان یافتن لاشه هواپیما و جعبه سیاه بودیم.

آیا نمی‌شد دو هفته انتظار کشید؟ هرچند، حتی این موضوع هم موجب نمی‌شود تا با چشم بسته دستگاهی با این سطح از حساسیت را متهم نمود. در این مورد، ظرف دو روز پس از سانحه در ۱/۱۲/۱۳۹۶ لاشه هواپیما و ظرف چهارده روز پس از آن در ۱۲/۱۲/۱۳۹۶ جعبه سیاه یافته شدند و امید است که با توجه به اطلاعات گردآوری‌شده، ظرف چند روز آتی ستاد سانحه نظر نهایی خود را درباره علت سقوط سانحه اعلام کند؟ باز، آیا نمی‌شد پس از یافته‌شدن جعبه سیاه دوستان اعلام می‌کردند که ما تا روشن شدن ابعاد گوناگون سانحه صبر می‌کنیم و پس از آن براساس یافته‌های ستاد رسیدگی در جهت استیفای حقوق مردم عمل خواهیم کرد.

اکنون سوال من از دوستان این است که آیا این استیضاح برپایه درستی استوار است؟ و آیا استیضاح مراحل مورد پذیرش عرف حقوقی را طی کرده است؟ و سرانجام، آیا بر اثر آن نکته تاریکی روشن خواهد شد؟ یا آنکه پاسخ در گرو اعلام نتیجه از سوی ستاد رسیدگی بسانحه است؟ و استیضاح جز متشنج کردن فضا و ایجاد بی‌ثباتی در دستگاه اجرایی و محیط گسترده کسب‌وکار حمل‌ونقل سود دیگری ندارد.

منبع:روزنامه اعتماد

دیدگاه کاربران

علی۲۷۰۷۸۸۰۸:۳۶:۰۶ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
خب طفلکی راست میگه، اگه ایشون از این مقام استیضاح شوند از کجا یک وزیر به این ماهی پیدا کنیم، نذارید راهها با نداشتن ایشون به تشنج کشیده بشن.
سید۲۷۰۸۰۸۰۸:۵۶:۴۱ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
خودت را جای بیخانمانان بگذار که هم مسکن ندارند و هم در راه. جاده ای و هم هوایی اگر هم خانه داشتند با کشته شدن سرپرستانشان. الان هم بی خانه هستند و هم بی خانواده شدند
ناشناس۲۷۰۸۲۱۰۹:۱۴:۲۵ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
با برخورد قطار و سقوط هواپیما هم کل جامعه رو به تشنج کشوندین
ناشناس۲۷۰۸۲۴۰۹:۱۸:۰۱ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
جنابعالی اخرتشنج و....وزیر هزارمیلیاردی
ناشناس۲۷۰۸۳۲۰۹:۲۲:۵۳ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
تهدید و توهین و تحقیر و ناتوانی در کار و فرافکنی ...چطور
ناشناس۲۷۰۸۳۸۰۹:۲۷:۲۴ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
آقای آخوندی مطمئنا توضیحات شما در استیضاح های قبلی نمایندگان را قانع نکرد بلکه ..
ريزبين۲۷۰۸۴۵۰۹:۳۷:۱۴ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
جناب وزیر خود با بخشنامه های و ابلاغیه های خام و نپخته خودشون جامعه مهندسی رو که عظیم ترین قشر جامعه مرتبط با وزارت راه و شهرسازی هستند به تشنج کشیده اند
ناشناس۲۷۰۸۴۶۰۹:۳۷:۵۹ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
مقامات مسئول دیگر کشورها که پس از وقوع حادثه استعفا میکنند هم میتوانند توجیحات شما را بیاورند و از خود رفع تقصیر کنند اما این کار را نمیکنند چون احساس میکنند در سیستم تحت رهبری شان حتما نقوصی وجود داشته که منجر به حادثه گردیده اما متاسفانه تو ایران مسئولین دولتی ... به پستشان چسبیدند و متاسفانه تنها چیزی هم که ارزش ندارد جان مردم است و جذابیت پست و مقام و دریافت حقوق نجومی ...مگر جایی برای استعفا هم میگذارد؟؟؟؟!!!
ناشناس۲۷۰۸۴۷۰۹:۳۹:۲۸ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
تو یکی حتماً باید بری
ناشناس۲۷۰۸۵۵۰۹:۴۵:۴۷ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
آخوندی باید استیضاح شود. بی برو برگردد
ناشناس۲۷۰۸۶۴۰۹:۵۵:۵۸ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
خسته نباشید همین الانم در مرحله تشج است و به کما رفته
ناشناس۲۷۰۹۶۱۱۱:۰۸:۵۱ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
کارشما به تهدید هم رسیده
ناشناس۲۷۰۹۶۵۱۱:۱۲:۴۷ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
مجلس واقعا ...باید همان استیضاح اول شما برکنار میشدید
ناشناس۲۷۰۹۷۷۱۱:۲۶:۳۵ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
بابا استعفا بده برو دیگه. چقدر ..
رضا۲۷۰۹۹۴۱۱:۳۸:۱۲ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
سلام. یافتن پاسخ درخواستی وزیر محترم در حوادث نامبرده ممکن است مدتها به طول بینجامد . ممکن است در هر حادثه ای وزیر مربوطه هیچ نقش مستقیمی نداشته باشد. اما ایا نمایندگان محترم باید اینقدر صبر کنند و در جهت احقاق حقوق اشخاص محق هیچ فعالیتی ننمایند این گونه باشد مجلس فعلی باید وزیر قبلی را در قضایای حوادث چند سال قبل استیضاح کند . ایا وزیر هیچ اقدامی برای شناسایی مقصران حادثه انجام داده است که به مجلس ارائه نمایند.
احد۲۷۱۰۴۵۱۲:۲۳:۱۹ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
نگران جامعه حمل و نقل نباشید اب هم از اب تکان نمیخورد !
ناشناس۲۷۱۰۷۰۱۲:۳۶:۲۴ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
جامعه نفس راحتی خواهد کشید
ناشناس۲۷۱۱۰۴۱۳:۰۰:۴۷ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
نمایندگان مجلس با این موارد عنوان شده در استیضاح آخوندی در حقیقت ابرو داری از ایشان کردند موارد اصلی اتهامی ایشان جهت برکناری مواردی است که حتی بیان ان هم در عموم به صلاح نیست
ناشناس۲۷۱۱۳۵۱۳:۲۰:۰۳ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
با این عملکرد و این ادعا قطعا استیضاح بهرین راه حل است.
ناشناس۲۷۱۱۴۸۱۳:۳۰:۳۶ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
وزیری که قانون نمی دونن رو ازشون چه انتظاری دارین؟ کسی که به این موضوع که چرا فقط مجلس سوال می پرسه معترضه و نمی دونه این به خاطر ویژگی نظارتی مجلسه و دولت که ناظر مجلس نیست که ازش سوال کنه.همه حرفای ایشون مغلطه هستش. در ماجرای برف سنگین و زمین گیر شدن هواپیماها و تعطیلی فرودگاه ها و ... در شبکه های اجتماعی عکسی منتشر شد که در فرودگاه امام خمینی، بر درب خروج اضطراری قفل نصب شده است که وزیر محترم در توجیهی عجیب در کانال تلگرامیشان ضمن گلایه از انتشار دهندگان این تصاویر و جعلی خواندن اخبار، اعلام می کند که به دلیل توسعه فرودگاه، مسیرهای خروج تغییر کرده اما هنوز برچسب ها کنده نشده است!! به عبارتی اگر بحرانی رخ می داد خود مسافران باید تشخیص می دادند از دو مسیر خروجی که روی دیوراها زده شده، کدامیک به درب قفل شده و کدامیک به درب باز می رسد!!!! خدایی توجیه کانال تلگرامی وزیر رو ببینید. بقیه مسایل هم همینطوره به نظرم ایشون زیادی وزیر موندن. وقتشه برن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  24. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

آخرین عناوین