پس از کی روش چه کسی سرمربی تیم ملی می شود؟

گروه ورزشی الف،   3961218100

مسئولان فدراسیون فوتبال درصورت جدایی کارلوس کی روش کار سختی برای انتخاب جانشین او در تیم ملی دارند.

 پس از کی روش چه کسی سرمربی تیم ملی می شود؟

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان اردوی آماده سازی نوروزی تیم ملی فوتبال ایران برای برگزاری ۲ دیدار دوستانه با تونس و الجزایر هفته آینده در تهران آغاز می شود و ملی پوشان لیگ برتری ۲۶ اسفند از سیرالئون بدون سرمربی میزبانی می کنند.

کارلوس کی روش این روزها تمام‌ تمرکز خود را روی آماده سازی مطلوب شاگردانش برای حضور آبرومندانه تیم ملی ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ معطوف کرده و امیدوار است برنامه های مدنظرش به شکلی اجرا شود که یوزپلنگ های آسیا در گروه دوم جام جهانی نمایشی درخور شان تیم اول آسیا مقابل مراکش، اسپانیا و پرتغال ارائه دهند.

با این وجود خبری که در هفته های اخیر فضای اطراف تیم ملی را تحت تاثیر قرارداده است به بحث توافق کی روش با تیم ملی ازبکستان در دبی بازمی گردد. رسانه های ازبکستانی بارها از اینکه مسئولان فدراسیون فوتبال این کشور در امارات با سرمربی یکی از تیم های آسیایی حاضر در جام جهانی به توافق رسیده اند، خبر داده اند و کدهایی که آن ها می دهند تنها به یک نفر یعنی کارلوس کی روش پرتغالی ختم می شود.

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران همانگونه که عزمش را برای آماده سازی ملی پوشان کشورمان جزم کرده است به جدایی از تیم ملی ایران پس از جام جهانی هم فکر می کند و قصد دارد پس از هفت سال پر تنش به جایی برود که با یک اشاره تمام امکانات لازم برای او و دستیارانش فراهم شود. هرچند پیرمرد ۶۴ ساله موزامبیکی الاصل در طول دوران فعالیتش در کشورمان هر وقت اراده کرده با هر وسیله ای حتی زور و تهدید به بسیاری از امکانات و منابعی که نیاز دارد دست یافته است و در صورت خداحافظی با نیمکت تیم ملی ایران نمی تواند گلایه خاصی را مطرح کند اما به هر حال او علاقه مند است در سال های پایانی دوران مربی گری اش فضای آرام و بدون استرسی تجربه کند.

به هر حال حتی اگر حضور کی روش در ازبکستان هم قطعی نشود، بسیار بعید است او پس از پایان جام جهانی ۲۰۱۸ قراردادش با تیم ملی ایران را تمدید کند. به همین دلیل روز آخرین بازی ایران در بیست و یکمین دوره جام جهانی را باید به معنی پایان همکاری این سرمربی مجرب با یوزپلنگ های آسیا تعبیر کرد.

طبیعی است همزمان با خداحافظی کی روش ستارگانی مانند سید جلال حسینی، اشکان دژاگه، رضا قوچان نژاد و مسعود شجاعی هم به دوران بازی خود با لباس سفید تیم ملی ایران پایان می دهند.

در این وضعیت کار مهدی تاج و همکارانش برای انتخاب جانشین کی روش آن هم‌در فاصله حدود شش ماه تا آغاز جام ملتهای ۲۰۱۹ آسیا بسیار سخت است. کی روش در هفت سالی که در کشورمان فعالیت می کند، مربی ای که بتواند پس از خداحافظی او هدایت تیم ملی ایران را برعهده بگیرد، تربیت نکرده است و این امر یکی از مهم ترین ایرادهایی است که بیشتر کارشناسان فوتبال کشورمان از کی روش و البته فدراسیون فوتبال می گیرند.

مارکار آقاجانیان، تنها مربی ایرانی است که به جز دوره ای تقریبا هشت ماهه از ابتدای فعالیت کی روش در کادرفنی تیم ملی حضور داشته است. حتی با درنظر گرفتن اینکه آقاجانیان در کلاس مربیگری کی روش نکات بسیاری آموخته است، فکر کردن روی این گزینه به عنوان جانشین مربی پرتغالی یک ریسک بسیار خطرناک است چراکه آقاجانیان به هیچ وجه تجربه هدایت بهترین تیم کنونی قاره کهن را ندارد و در صورت تشخیص مسئولان فدراسیون همچنان باید به عنوان یک دستیار خوب به سرمربی تیم ملی کشورمان کمک کند.

از طرفی مردم و رسانه های ایرانی قبول نمی کنند پس از جدایی کی روش، بار دیگر نیمکت سرمربیگری تیم ملی به یک ایرانی تحویل داده شود چراکه احتمال تداوم موفقیت های تیم ملی با بزرگ ترین مربیان وطنی بسیار کم است. بنابراین فدراسیون برای انتخاب جانشین او باید روی گزینه ایرانی خط قرمز بکشد.

در این میان از برانکو ایوانکوویچ و وینفرد شفر به عنوان جدی ترین گزینه های سرمربیگری تیم ملی کشورمان در دوران پّسا کی روش یاد می شود که البته به نظر می رسد در شرایط فعلی سرمربی پرسپولیس و استقلال هم تمایلی به برعهده گرفتن این وظیفه سنگین ندارند.

سرمربی کروات سرخ پوشان پایتخت به تازگی قراردادش با این تیم را تمدید کرده است و پیرمرد آلمانی هم با وجود برخی گلایه ها از مسئولان باشگاه استقلال نسبت به کمبود امکانات این تیم برای تمدید قرارداد چراغ سبز نشان داده است.

در این وضعیت شاید با جدایی کی روش گزینه هایی مانند فلیکس ماگات و یورگن کلینزمن آلمانی، سافت سوشیچ بوسنیایی، فاتح تریم ترک، والتر زنگا و روبرتو مانچینی ایتالیایی، خوزه نستور پکرمن آرژانتینی که در سال های اخیر به عنوان یکی از گزینه های دم دستی تیم های ایرانی مطرح بوده اند، برای هدایت تیم ملی مدنظر مسئولان فدراسیون قرار بگیرند اما به دلیل فرصت محدودی که یوزپلنگ ها پس از جام جهانی تا شروع جام ملتهای امارات در اختیار دارند، باید در سریع ترین زمان ممکن بحث انتخاب جانشین سرمربی فعلی تیم ملی نهایی شود.

نکته جالب و حائز اهمیت اینجاست که در روزهای اخیر اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال و حتی مسئولان وزارت ورزش و جوانان بدون اینکه طرح و برنامه خاصی برای انتخاب جانشین کی روش داشته باشند، با اعلام اینکه در شرایط فعلی بحث آماده سازی تیم ملی نسبت به تمدید قرارداد کی روش در اولویت قراردارد به شکلی اذهان عمومی را برای جدایی او از فوتبال کشورمان آماده می کنند.

به هر حال با وجود حواشی فراوان کی روش شاید تمدید قرارداد با این مربی، بهترین راه حل برای پایان ناکامی ۴۳ ساله تیم ملی در فتح جام ملت های آسیا باشد و اگر مسئولان ورزش و فوتبال ایران می خواهند این طلسم شکسته شود باید در فرصت باقی مانده تا جام جهانی بحث ادامه همکاری با او را به شکل ویژه ای پیگیری کنند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین