سفر لودریان به ایران و شروع بازی جدید ترامپ و تروئیکای اروپایی

گروه جهان الف،   3961213186 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

آمریکا و اروپا از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ بر روی این موضوع به اجماع رسیده اند که با تحت فشار قرار دادن باید سیاست های منطقه ای و برنامه های دفاعی ایران را تغییر داد و در این بین حساب ویژه ای بر اهرم برجام برای امتیازگیری های جدید باز کرده اند.

سفر لودریان به ایران و شروع بازی جدید ترامپ و تروئیکای اروپایی

به گزارش الف، امروز وزیر خارجه فرانسه وارد ایران شد و در مدت اقامت دو روزه‌اش در تهران قرار است با مقامات و مسئولان جمهوری اسلای در خصوص مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کند.

از حدود دو ماه قبل که دونالد ترامپ تهدید به کنار گذاشتن برجام و عدم تمدید تعلیق تحریم های هسته ای کرد، اروپایی ها نیز همراه با آمریکا فاز جدیدی از فشار مداوم را برای تغییر رفتار ایران شروع کرده اند. اگر چه مدتی قبل روزنامه واشنگتن پست خبر داده بود که ترامپ ماندن در برجام را منوط به تغییر سیاست ایران در 6 حوزه کرده و خواستار همکاری اروپایی در این زمینه ها شده است. بر اساس نوشته این روزنامه 6 حوزه عبارتند از اصلاح بندهای مدت دار توافق هسته ای، بازرسی از تمامی سایت های نظامی و محدود کردن برنامه موشکی است اما واشنگتن پست به 3 حوزه جدید نقض حقوق بشر، تهدیدات سایبری و فعالیت اقتصادی سپاه نیز اشاره کرده است. اما به نظر می رسد اروپایی ها حداقل در دو زمینه تغییر سیاست منطقه ای(سوریه، یمن و لبنان) و محدود کردن برنامه موشکی ایران نه تنها ورود کرده اند و بنا به منافع خود حتی بعضا از آمریکایی ها نیز فراتر رفته اند و به فکر وضع محدودیت های تحمیلی بیشتری می باشند.  

 خواسته های فرانسه از ایران

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه پیش از سفر به تهران مدعی شد اگر ایران خواستار بازگشت به جامعه بین المللی باشد باید نگرانی‌های ناشی از برنامه موشکی و سیاست های منطقه ای اش را برطرف کند. او گفت: « ایران برنامه‌های موشکی بالستیک در دستور کار دارد که برد آنها چند هزار کیلومتر است و این برخلاف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و فراتر از نیاز ایران به دفاع از مرزهایش است».  وی تهدید کرد که «اگر این مسئله حل‌وفصل نشود، ایران با خطر تحریم‌های جدید روبرو خواهد شد».

وزارت امور خارجه فرانسه چند ساعت قبل از سفر لودریان در بیانیه ای اعلام کرد: پاریس قصد دارد بر روی موضوع برنامه موشکی تهران در گفتگوهای دوجانبه خود تمرکز کند؛ چرا که این مسئله برای فرانسه و شرکای آن نگران کننده است.

همچنین عصر یکشنبه امانوئل مکرون در تماس تلفنی با حسن روحانی با بیان اینکه ایران و فرانسه با توجه به وضعیت موجود در منطقه مسوولیت سنگینی برعهده دارند، همکاری دو کشور را در حوزه مسایل منطقه ای بویژه در ارتباط با سوریه و لبنان ضروری خواند.

 وی افزود: همیشه تاکید کرده ام که ما خواهان مذاکره جدید درباره برجام نیستیم اما مایلیم راجع به موضوعات دیگر گفت و گو کنیم. رئیس جمهور فرانسه همچنین از علاقه مندی کشورش برای پیشبرد طرحی در سوریه با هدف برقراری ثبات و آرامش در این کشور خبر داد و خواهان همکاری ایران در پیشبرد این طرح شد.

در تحولی دیگر دیروز مقامات صهیونیست عنوان کردند بنیامین نتانیاهو در دیدار امروز با دونالد ترامپ خواسته‌های اسرائیل برای «اصلاح» برجام را به اطلاع طرف آمریکایی خواهد رساند. آنطور که این مقامات گفته‌اند، صهیونیست‌ها از اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها خواسته‌اند که هر توافق تکمیلی که قرار است به برجام ملحق شود، محدودیت برد300 کیلومتری برای موشک و محدویت وزنی 1100 پوندی (500 کیلویی) برای کلاهک آن را نیز با خود به همراه داشته باشد.

 ادعای رویترز درباره آغاز مذاکرات منطقه ای

اخیرا خبرگزاری رویترز مدعی شد کشور‌های اروپایی برای رفع نگرانی‌های ترامپ درباره برجام، مذاکرات خود با ایران را بر سر نقش منطقه‌ای این کشور آغاز کرده‌اند. بر اساس ادعای رویترز این مذاکرات در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ و در خصوص یمن و برخی مسائل منطقه آغاز شده و قرار است در آینده نیز ادامه یابد. رویترز در این خصوص عنوان کرده است : کشورهای اروپایی برای اینکه به دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، نشان دهند به دنبال رفع دغدغه‌های او درباره توافق هسته‌ای ایران هستند، مذاکرات خود با ایران را بر سر نقش این کشور در خاورمیانه آغاز کرده‌اند و ماه جاری نیز بار دیگر در ایتالیا در این خصوص دیدار خواهند کرد.

 این در حالی است که چند روز قبل ایالات متحده و سه کشور اروپایی، در بیانیه‌ای مشترک، با اشاره به گزارش سازمان ملل، عدم پایبندی ایران به تحریم های تسلیحاتی یمن را محکوم کرده‌ بودند. آلمان، بریتانیا، فرانسه و آمریکا، در بیانیه خود با اشاره به گزارش کارشناسان سازمان ملل، گفته‌اند، اقدامات ایران تهدیدی جدی را متوجه صلح و ثبات در منطقه کرده‌ است. آمریکا و متحدان اروپایی آن در بیانیه از ایران خواسته‌اند «فورا هر اقدامی که ناسازگار با قطعنامه شورای امنیت و یا در نقض آن است را متوقف کند.

در نهایت باید گفت کشورهای اروپایی ،آمریکا و رژیم صهیونیستی در هماهنگی کامل برای از بین بردن قدرت راهبردی ایران در حوزه موشکی و زائل کردن دستاوردهای منطقه ای هستند. همان طور که گفته شد اهرم امتیازگیری نیز حفظ برجام و از قبال آن احتمالاً برخی گشایش های محدود می باشد. امروز ظریف هم در مصاحبه با یکی از روزنامه ها به صراحت از همراهی اروپایی ها و آمریکایی ها برای فشار به ایران سخن گفت. وزیر خارجه در این باره گفت: اروپایی‌ها قبلا هم دست به انتخاب‌های اشتباه زده و پشیمان شده‌اند. امروز نیز در حال تکرار همان اشتباه هستند و قطعا از این اشتباه نیز پشیمان خواهند شد.

در واقع به نظر می رسد دوباره شاهد آغاز بازی پلیس خوب و پلیس بد هستیم. پلیس بد دونالد ترامپ است که هر لحظه صحبت از تحریم های جدید و لغو برجام صحبت می کند و پلیس خوب کشورهای اروپایی و علی الخصوص فرانسه می باشد که با ژست خیرخواهانه و رفع اختلافات به فکر تحمیل محدودیت های جدید بر ایران می باشد اما چنین تاکتیکی عملاً می تواند حتی برجام را نیز به خطر بیندازد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۶۵۶۵۹۱۱:۳۱:۱۹ ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
دولت آقای روحانی را باید دولت سراسر تناقض نامگذاری کرد. آقایان از یک طرف می‌گویند آمریکا و انگلیس در شورای امنیت علیه ایران توطئه می‌کنند ولی از طرف دیگر وقتی وزیر خارجه انگلیس به ایران می‌آید در صف ملاقات با او می‌ایستند و عکس یادگاری می‌گیرند. آیا همین رفتار را قصد دارند با وزیر خارجه گستاخ فرانسه داشته باشند؟
ناشناس۲۶۵۸۶۳۱۴:۱۲:۰۹ ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
تناقض ؟ صبر کن تا ببینی چند دهه دیگه از اتفاقات این چند سال چجوری یاد میشه . چیزی شبیه ترکمنچای
ناشناس۲۶۵۶۶۰۱۱:۳۱:۳۰ ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
روزنامه های زنجیره ای اصلاح طلب که فعلا از امدن « دایی لودریان» ان قدر ذوق مرگ شده اند که تیتر رو هم اشتباه زدن ( روزنامه ارمان ).
لیلا۲۶۵۸۲۶۱۳:۳۷:۰۹ ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
پشت کامیونها : مرد باش نیم کیلو باش کاش این حضرات به اندازه راننده کامیون شرف داشتند
ناشناس۲۶۵۶۶۸۱۱:۳۶:۲۹ ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
برجامی که قرار بود تحریم ها رو لغو کنه ، تبدیل شده به اهرم فشار بر ایران....با تهدید به مرگ برجام ، امتیاز میگیرن...دولتی ها هم که دستاوردی جز برجام ندارند ، برای پاره نشدن کاغذ ان ، هر کاری می کنند..حکایت کسی که زمین خورده ، اما برای این که کم نیاره ، سینه خیز ادامه می دهد..
ناشناس۲۶۵۶۷۷۱۱:۴۱:۵۱ ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
از این دولت بعید نیست دوباره وا بده... دست اینا بود تو همون مذاکرات قبلی موشک و هر چی داشتیم می دادند ... بجای اینکه ما طلبکار باشیم که برجام اجرا نمیشه... بدهکار شدیم. از لطف دیپلماسی عزت...
ناشناس۲۶۵۶۹۶۱۱:۵۶:۰۶ ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
برجام با تایید قدرت پنهان جهانی به امضاء رسید وربطی بارئیس جمهور ان اروپا وامریکا ندارد انها میخواهنداز طریق استمرار بخشیدن به فشارهای قبلی واعمال فشارهای جدید امتیازات بیشتری ی از ما بگیرند ودولت هم شرایط اقتصادی را به گونه ای سازمان دهی کرد
ناشناس۲۶۵۷۶۵۱۲:۴۰:۱۴ ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
راهکار شما؟ یه زمانی نق میزدید که برجام بده. ترامپ که گفت میام بیرون کسی نبود شما رو بگیره. چرا راهکار نمیدید؟
ناشناس۲۶۵۸۱۰۱۳:۲۳:۱۹ ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
تاسف بسیار....
ناشناس۲۶۵۸۱۹۱۳:۳۲:۱۱ ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
راه ندید اینها رو به کشور،هنوز یادمون نرفته این فرانسوی ها طی این صد سال چقدر به ما خیانت کردن.
ناشناس۲۶۵۸۲۱۱۳:۳۳:۴۸ ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
یک بار توی برجام سرمون کلاه رفت دیگه امکان نداره بتونید سرما رو کلاه بزارید.
ناشناس۲۶۵۸۴۱۱۴:۰۰:۳۸ ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
خب آمریکا برای قیمت فولاد ملاحظاتی دارد و بلافاصله اروپا بر علیه آن موضع گیری نمود. آیا اروپا برای رفع نگرانی آمریکا با موضوع تعیین تعرفه ورودی 25 درصد کنار می آیند. متفکران گفته اند آنچه برای خود نمی پسندی برای دیگران نپسند.
ناشناس۲۶۵۹۸۴۱۶:۲۳:۴۶ ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
اتم را که دادین رفت. حالا موشک ها را بدین !
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین