افروغ: به اموال مسئولان رسیدگی شود اعتماد به نظام دوبرابر می‌شود

گروه اقتصادی الف،   3961213160

عماد افروغ کارشناس و تحلیل گر مسائل سیاسی گفت:‌ بنده به عنوان یک شهروند می‌گویم اگر طرح «اعاده اموال نامشروع» به نتیجه نهایی برسد و حقیقتاً مقابله با فساد صورت گیرد، اعتماد به نظام و انقلاب دوبرابر می‌شود.

افروغ: به اموال مسئولان رسیدگی شود اعتماد به نظام دوبرابر می‌شود

به گزارش تسنیم، ، وی افزود: اتفاقاتی که در جمهوری اسلامی رقم خورده، یعنی مجموعه سیاست‌ها و رفتارهای رخ داده را الزاما منطبق با گفتمان انقلاب اسلامی نمی‌دانم و به هرحال دقت هم داشته باشید که تا کِی می‌شود یک نگاه ذهنی به انقلاب اسلامی داشته باشیم و با عطف به آن نگاه ذهنی دلخوش باشیم.

افروغ در ادامه با اشاره به روایتی از شیوه حکومت‌داری امام علی (ع) اظهار داشت:‌ حضرت علی وقتی حکومت را به دست می‌گرفت طی خطبه‌هایی که در زمینه عدالت اجتماعی ایراد کردند، فرمودند: اگر اموال نامشروع به کابین دختران هم رفته باشد آن را پس می‌گیرم. همانطور که در شکوه‌های امام علی از اهل کوفه هم هست که آنها پای کار نیستند، اهل عمل نیستند و یا نقدی که ایشان به اصحاب جمل داشتند، همه این موارد در نهج‌البلاغه است که این افراد فقط حرف زدند و نباریدند، مثل رعد خروشیدند و مثل برق فقط درخشیدند اما بارانی نداشتند، اما امام علی می‌فرماید من قبل از اینکه رعد و برقی داشته باشم عمل دارم. ما هم باید همینگونه باشیم.

وی ادامه داد: اینها یعنی اینکه فقط نباید حرف تحویل مردم داد، من دلم نسبت به این حرف‌ها قرص نیست، چرا که تاکنون دیدم که در این مملکت حرف به مردم تحویل داده شده و حرف در این مملکت کارکرد دارد چراکه برای عده‌ای منفعت دارد و این باید ریشه یابی شود. مثل اینکه حرف در این ممللکت برای عده‌ای کارکرد مثبت دارد.

افروغ با بیان اینکه ما با عدالت اجتماعی انقلاب کردیم و یکی از بزرگترین منشاها و تظاهرات مردمی بی‌عدالتی اجتماعی و نابرابری‌های درآمدی و طبقاتی است، گفت: من امیدوارم این طرح به نتیجه برسد، هرچند زیاد هم خوش‌بین نیستم. اصل این طرح متناسب با انقلاب اسلامی و جز اهداف انقلاب اسلامی است؛‌ یادمان نرود که در این زمینه رهبر معظم انقلاب عذرخواهی کردند آن هم از خدا و ملت، آنهم به دلیل کم‌توجهی در کشور به عدالت.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ان‌شاالله این طرح جزئیات خوبی داشته باشد و پس از تصویب ابلاغ هم شود وپس از ابلاغ هم امیدواریم درست اجرایی شود، همه اینها را باید مورد دقت قرار داد؛ نباید حرف‌های خوبی در جلسه‌ بزنیم اما بعد تصویب نشود یا اگر هم تصویب شد منجر به تقسیم کار نشود و یا اگر هم منجر به تقسیم کار شد نظارتی بر حسن اجرای آن به عمل نیاید. حرف ما این است که نباید «حرف» کارکرد داشته باشد که این سیره اسلامی و نبوی نیست، سیره اسلامی سبقت عمل بر حرف است.

وی افزود:‌ در ضرورت این طرح شکی نیست اما امیدواریم به سرانجام نهایی برسد. متاسفانه عده‌ای نام اسلام و انقلاب را خراب کردند، مردم عاشق اسلام و انقلاب هستند و نباید اجازه دهیم مردم زده شوند و نباید مردم را طوری بار بیارویم که فاعلیت و آگاهی نداشته باشند و ما القاء کنیم که همه چیز خوب است! مردم با پوست و استخوان خود لمس می‌کنند که در بعضی جاها وضعیت خوب نیست و باید حرف مردم را بشنویم و سیاست‌های عاقلانه اتخاذ کنیم و آن را عملیاتی کنیم. باید به سراغ عمل برویم در حرف عمل داشته باشیم، اما ناچاراً باید بگویم که عمل جایگاه تئوریک خود را از دست داده، آنجایی که عمل کردیم موفق بوده‌ایم، بینید ما در استقلال سیاسی عمل کردیم و موفق بودیم در حضورمان در برابر داعش حرف نزدیم و عمل کردیم، علی‌‌وار عمل کردیم و موفق بودیم اما جاهایی که عمل نکردیم موفق نبوده‌ایم. امیدوارم این اتفاق ( «اعاده اموال نامشروع»)به شکل صحیح و واقعی رخ دهد و تنها در حد طرح نماند و تا مرحله اجرایی آن پیش برویم.

تحلیل‌گر مسائل سیاسی و جامعه شناسی با اظهار امیدواری برای اجرای این طرح گفت: در این مسیر ممکن است مخالفت‌هایی هم باشد، باید موانع را دسته‌بندی کنیم؛ مخالفت‌ها را دسته‌بندی کنیم، ممکن است خیلی از مخالفت‌ها از سر دلسوزی باشد و از بی‌توجهی و از عدم باور به عدالت نباشد، ممکن است به حاشیه‌ها و حواشی این طرح نقد وارد کنند اما برخی ممکن است از درک غلطش و از منفعت طلبی‌اش مخالفت و ممانعت ایجاد کنند؛ چه خوب هم که مخالفان هم به مردم معرفی شوند.

افروغ در پایان گفت:‌ بنده به عنوان نمانیده مجلس در دوره هفتم حاضرم نخستین کسی باشم که کارنامه‌ام را مورد بررسی قرار دهند و اگر موردی از رانت و یا مسائلی از این دست مشاهده شد آن را افشا کنند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین