عضو شورای شهر تهران مطرح کرد: تنها ۱۴ روز هوای پاک در سال ۹۶

گروه اجتماعی الف،   3961213124

میلانی با اشاره به وضعیت آلودگی هوای تهران بیان کرد: در شهری زندگی می کنیم که در سال ۹۶ تنها ۱۴ روز هوای پاک داشته و آلودگی هوا در ۹۷ روز سال نفس شهروندان تهرانی را به تنگ آورده و موجب تعطیلی هشت روزه مدارس شده است.

تنها ۱۴ روز هوای پاک در سال ۹۶

به گزارش فارس، سید آرش حسینی میلانی صبح امروز در نطق پیش از دستور در پنجاهمین نشست شورای شهر تهران، با اشاره به فرارسیدن زادروز آیت‌الله سیدمحمود طالقانی و سالگرد درگذشت  محمد مصدق گفت: مرحوم طالقانی نماد وحدت و مدارا در جامعه ماست و قطعا این منش او برای شرایط امروز ما درس‌های بسیار دارد.

وی با بیان اینکه در پایان سالی هستیم که تحولات فراوان و درس‌های بسیار برای ما به همراه داشت، اظهار داشت: امسال هم رنگ امید داشت و هم زمزمه بیم. در ابتدای امسال شاهد حرکتی مهم از سوی مردم بودیم. مردم با رای قاطع و یکپارچه خود به لیست اصلاح‌طلبان تکرار کردند که به اصلاحات اعتقاد دارند و اصلاح‌طلبی را بهترین رویکرد در عرصه مدیریت شهری می‌دانند.

عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با اشاره به اعتراضات دی ماه تصریح کرد: سال ۹۶ روی دیگری هم داشت که خود را در اعتراضات دی ماه نشان داد. اعتراضات مردم نه محصول نارضایتی آنها از روند تحولات در چند ماه اخیر بلکه محصول انباشت طولانی‌مدت مطالبات بحقی است که متاسفانه در سال‌های گذشته از سوی برخی مسئولان وقت پاسخ داده نشد و نشنیدن صدایی است که روزبه‌روز قوی‌تر می‌شود و خیل بیشتری از مردم آن را بازگو می‌کنند.

حسینی میلانی با بیان اینکه بخش مهمی از مردم از وضعیت و نحوه اداره کشور ناراضی هستند و بر این باورند که کشور خوب و کارآمد اداره نمی‌شود، خاطرنشان کرد: این مسئله ضروری می‌سازد ما به صورت مضاعف پاسخی درخور به صدای بیم‌ها و انباشت مطالبات‌شان داشته باشیم. ما باید قدردان مردمی باشیم که هم به پای صندوق‌های رای می‌آیند و هم خواسته‌ها و مطالبات‌شان را بیان می‌کنند. مردمی که دغدغه شهر و کشور خود را دارند و شایسته بهترین امکانات و خدمات هستند.

وی با بیان اینکه همه جریان‌های سیاسی علیرغم اختلاف‌نظرهایشان باید در اداره امور کشور به توافقی پایدار و مبنایی برسند و بر این اساس، آشتی و وحدت ملی را زمینه‌ساز شوند، ابراز داشت: در این مسیر، اصول قانون اساسی به‌عنوان میثاق ملی مبنای وفاق عمومی شود و راه اصلاح و پیشرفت کشور با مشارکت همگانی هموارتر شود. باید توجه داشت که کشور دیگر هیچ منبع و ظرفیتی برای هزینه‌کرد در اختلاف و تفرقه و تنش‌های سیاسی و اجتماعی ندارد.

این عضو شورای شهر تهران افزود: در عین‌حال ما اصلاح‌طلبان باید بکوشیم و هوشیار باشیم که به ورطه جمود و تعصب و خودشیفتگی درنیافتیم و به‌جای محافظه‌کاری و توجیه‌گری، به اصلاح مستمر گفتمان اصلاحات بیندیشیم و اندیشه و ‌برنامه‌های خود را پرنشاط و سرزنده در اختیار ملت قرار دهیم. این ملت از خشونت و آشوب و اخلال و هرج‌ومرج هیچ خیری ندیده ‌است. ازآن‌روست که دست رد بر خشونت‌طلبی می‌زند و هیچ روی خوشی به آشوب‌طلبی و اخلال و نفرت‌پراکنی و وحشت‌آفرینی شبکه‌های به‌هم‌پیوسته و هم‌افزای ترور و ارعاب و دروغ نخواهد داد.

میلانی با اشاره به وضعیت آلودگی هوای تهران بیان کرد: در شهری زندگی می کنیم که در سال ۹۶ تنها ۱۴ روز هوای پاک داشته و آلودگی هوا در ۹۷ روز سال نفس شهروندان تهرانی را به تنگ آورده و موجب تعطیلی هشت روزه مدارس شده است. آمارها حاکی از این مسئله است که تشدید آلودگی هوای تهران بر وضعیت سلامتی شهروندان تهران بسیار موثر است.

وی ادامه داد: اگرچه ما در شورای شهر و همراه با شهردار تلاش خود را کرده‌ایم تا از بودجه توسعه حمل و نقل عمومی بالاخص مترو در دولت و مجلس شورای اسلامی کاسته نشود و خوشبختانه اقدام یکپارچه‌مان تا حدی ثمربخش بود اما این اقدامات کافی نیست.

وی اضافه کرد: آلودگی هوای تهران و سایر مسائل پیچیده شهر تهران محصول سال‌ها نابسامانی فرایندها، آشفتگی رویکردهای مدیریتی، درهم‌آمیختگی وظایف و مسئولیت‌ها است. بر روی هر مسئله که تمرکز می‌کنیم با انبوهی از هم‌پوشانی و تداخل وظایف مواجه می‌شویم که کلاف تصمیم‌گیری را پیچیده‌تر می‌کند.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه وضعیت بغرنج آلودگی هوا ماحصل اقدامات تنها یک نهاد نیست اما گزارش شفافی از عملکرد دستگاهها به افکار عمومی ارائه نمی‌شود و برای تحلیل این که هر اقدام تا چه اندازه توانسته از میزان آلودگی هوای شهر بکاهد، اطلاعاتی در دسترس نیست، یادآور شد: اگر امروز ما اقداماتی اساسی و بزرگ مبتنی بر همکاری و خرد جمعی برای حل و فصل این چالش نداشته باشیم، آنگاه حل این بحران، دشوارتر، پرهزینه‌تر و زمانبرتر خواهند بود.

حسینی میلانی ادامه داد: تقویت همکاری‌های بین بخشی اقدام خوبی است که استاندار تهران آغاز کرده‌اند. دولت نیز وعده بازسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل جاده‌ای را داده و شورای پنجم نیز مبلغ ۱۸۰ میلیارد تومان برای تسهیلات نوسازی اختصاص داده است. در حوزه برنامه‌ریزی با وجود رونمایی از طرح پیشنهادی شهرداری برای کاهش آلودگی هوا ما همچنان نیازمند یک برنامه جامع، روزآمد، فراگیر و متعهد به اهداف سنجش‌پذیر هستیم و در این مسیر استفاده از تجربیات بین‌المللی راهگشا است.

وی با بیان اینکه توان خود پالایی هوای شهر تهران مدت‌هاست که به دلیل ساختار توپوگرافی و شرایط اقلیمی از آستانه تحمل اکولوژیک خود عبور کرده و ما چاره‌ای جز افزایش تقویت حمل و نقل عمومی و پاک نداریم، عنوان کرد: علاوه بر مترو و برقی‌سازی موتورسیکلت‌ها، پیشبرد پیاده‌سازی برنامه جامع توسعه دوچرخه‌سواری و اجرای شبکه مسیرهای دوچرخه‌سواری کاملا مجزا، نیازمند حمایت اعضای شورا و سایر مسئولان است.

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر مسئله کم‌آبی را دیگر محدود و مختص به فصول کم بارش سال دانست و گفت: کاهش بارش‌های تهران به میزان ۳۱ درصد در مقایسه با میانگین درازمدت، به تنهایی نشاندهنده یک وضعیت هشداردهنده برای شهر تهران است. بحران کم‌آبی بحرانی است که برای حل آن نه فقط همراهی شهروندان که مهمتر از آن مسئولیت‌پذیری تمامی مسئولان را طلب می‌کند.
حسینی میلانی تاکید کرد: ضروری است شهرداری تهران و به صورت خاص، سازمان پارک‌ها و فضای سبز تدابیر عملیاتی برای کسب آمادگی لازم را برای شرایط کم‌آبی سال آینده در دستورکار قرار دهد. در این مسیر باید ابتکار عمل به خرج داد و با بهره‌گیری از دانش بومی گیاه‌شناسان و سایر متخصصین، الگوی کشت مناسب را برای شرایط دشوار پیش‌رو تدارک دید.

وی با اشاره به قدمت دیرینه چنارهای تهران اظهار داشت: باغ‌های تهران، یادگار پدران و مادرانی است که با عشق و دلسوزی آنها را به ما سپردند و وظیفه امروز ما، انتقال این میراث مشترک به نسل‌های آینده است. اما افسوس که با گسترش بی‌حد و حصر شهر تهران بسیاری از فضاهای سبز و آزاد از بین رفته‌اند و این در حالی است که فضاهای سبز و باغ‌ها فقط مختص به صاحبان آنها نیستند بلکه جزو میراث سبز شهر تهران هستند.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه مافیای باغخواری و سوداگران زمین به جان سرسبزی شهر افتاده‌اند، تصریح کرد: درختان تهران که مایه تازگی هوای شهر بودند، به بهای گزاف «طرح برج باغ‌ها» از ریشه برکنده شدند. آنچه باقی مانده، نمایی از شهری است که دوستدار درخت و سبزی و طبیعت نیست. در این راستا امید است شورای شهر تهران میراثی ماندگاری با لغو طرح برج باغ‌ها از خود بجای بگذارد و مانع از تخریب معدود باغ‌های باقی مانده شود.

حسینی میلانی با بیان اینکه براساس مصوبه شورای شهر، سازمان پارک‌ها موظف است گزارش طرح شناسنامه باغات را تهیه کند، خاطرنشان کرد: خوشبختانه مقارن با هفته منابع طبیعی گزارش مذکور برای ۲۳۴۷ پلاک به شورای شهر ارسال شده است. من منکر مشکلات و پیچیدگی‌های اجرای این طرح نیستم اما تا زمانی که طرح شناسنامه باغات به طور کامل توسط شهرداری به شورای شهر برای بررسی و تصویب ارسال نشود ما دچار ابهام‌های آماری در رابطه با فضاهای سبز مجتمع‌ها و باغات خواهیم بود. لازم است سازمان پارک‌ها تکمیل طرح شناسنامه باغات را تسریع کند.
وی با بیان اینکه ما برای برون‌رفت از بحران‌ها و چالش‌های کنونی مانند آلودگی‌ هوا، کمبود آب، ترافیک، نابودی باغ‌ها و نمونه‌های بی‌شمار دیگر تنها به انجام کارهای پژوهشی و فنی نیاز نداریم، ابراز داشت: نیاز داریم تا برای حفظ و مانایی میراث مشترک شهری‌مان در کنار هم باشیم، گفت‌وگو کرده و درهای شورا را به روی دانشگاهیان، صاحب‌نظران، خبرگان محلی و فعالان مدنی بگشاییم.
نایب رئیس ستاد شورایاری‌ها افزود: ما باید تلاش کنیم ظرفیت بی‌نظیر نهاد شورایاری در تهران را به منزله یک فرصت ببینیم و دایره مشارکت شورایاران و معتمدان محلی را در فرایندهای نظارتی و تصمیم‌سازی افزایش داده و جسم و جان شهر را اعتلا بخشیم.

حسینی میلانی در با اشاره به نزدیک شدن به پایان سال ابراز داشت: این روزها، شهر حال و هوای نو شدن و عید دارد. سیاهی و سردی زمستان می‌رود تا روشنی و گرمای بهار بیاید. در این ایام که شاهد جنب و جوش، تحرک و نوخواهی و تلاش برای تحول‌آفرینی بر چهره خانه‌ها و شهر هستیم، چه خوب است نخست از خانه‌تکانی دل‌هایمان آغاز کنیم و کینه‌ از سینه‌ها بزدائیم. بیاییم بذر امید را بار دیگر در دلهایمان بکاریم و از آن مراقبت کنیم و به آینده‌ای بهتر، شهری نوتر و شهروندانی شادتر امیدوار باشیم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین