نمایندگان مجلس در گفتگو با الف مطرح کردند برخی از مسئولین دچار توهم شده اند و با هر سوءاستفاده و رانت اقدام به جمع آوری مال می کنند/ چقدر با حقوق های نجومی برخورد شد؟/ باید با ریشه و اصل فساد مبارزه کرده نه اشرافی گری یک مسئول

گفتگو از معصومه پورصادقی،   3961212103 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

طرح دوفوریتی «اعاده اموال نامشروع مسئولان» که این روزها در کانون توجه قرارگرفته، یکی از مطالبات مردم است، مردمی که به تبعیض و عدم عدالت انتقاد دارند.

برخی از مسئولین دچار توهم شده اند و با هر سوءاستفاده و رانت اقدام به جمع آوری مال می کنند/ چقدر با حقوق های نجومی برخورد شد؟/ باید با ریشه و اصل فساد مبارزه کرده نه اشرافی گری یک مسئول
به گزارش الف، طبق طرح 2 فوریتی «اعاده اموال نامشروع مسئولان» که توسط جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تدوین‌شده، در صورت تصویب، هیئتی متشکل از نهادهای نظارتی، امنیتی و قضایی وظیفه بررسی اموال مسئولان در دهه‌های گذشته را در دستور کار خود قرار دهند و پس از بررسی‌ها در صورت حصول اطمینان از نامشروع بودن این اموال، آن‌ها را به بیت‌المال بازگرداند.

هدف اصلی این طرح دوفوریتی که برپایِ اصل 49 و 142 قانون اساسی تدوین‌شده، طبق اذعان طراحانش، جراحی اموال مسئولان در سال‌های گذشته است. یکی از ریشه‌های کسب اموال نامشروع در ایران و سایر کشورها، خوی اشرافی گری است؛ زمانی که میل به اشرافی گری و اسراف در جامعه‌ای بالا رفت به دنبال آن مسیرها برای دستیابی به اموال نامشروع و حرام نیز هموار می‌شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب در تیرماه سال 95 در نماز عید فطر یکی از علل وقوع پدیده زشت حقوق‌های نامشروع را آسیب‌های ناشی از «مستی اشرافی گری» دانستند و تاکید کردند: هنگامی‌که در جامعه، «اشرافی گری، اسراف و تجمل»، ترویج می‌شود، نتیجه آن بروز پدیده‌های زشتی همچون دریافت‌های نامشروع است.

مثلاً ابتدای سال جاری تصویب‌شده بود که تمام حقوق دریافتی مدیران و مقامات کشور بر روی سایت قرار گیرد تا مردم بتوانند به مردم آن را مشاهده کنند، اما سال 96 در روزهای پایانی قرار دارد اما خبری از اجرای این مصوبه قانونی نیست.

احمد توکلی رئیس سازمان عدالت و شفافیت نیز این طرح در راستای مطالبه جدی مردم می‌داند و می‌گوید: شفاف‌سازی دارایی‌های مسئولین امری ضروری است، برخی، دارای آلودگی‌هایی هستند، اگر شفاف شود، آلودگی‌شان معلوم می‌شود.

وی با بیان اینکه عزم جدی باید از سوی دستگاه‌های اجرایی در جهت مبارزه با فساد صورت وجود داشته باشد، افزود: دوستانی که می‌گویند برای مبارزه با فساد باید به اصلاح ساختارها بپردازیم، پاسخ دهند که وقتی فساد سیستماتیک است و دستگاه‌های مبارزه با فساد، اعم از قوه قضائیه، مجلس، دیوان محاسبات، بازرسی کل کشور و سازمان حسابرسی، خودشان دچار فساد می‌شوند، درنتیجه فاسدها به مجموعه تصمیم‌گیری نفوذ کرده‌اند، اجازه نمی‌دهند که شما بسترها را درست کنید، کما اینکه اکنون نیز قوانینی برای شفاف‌سازی وجود دارد، اما اجرا نمی‌شود، چرا؟ این قوانین باید اجرا شود.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی الف، در مورد طرح اعاده اموال نامشروع گفت: برخی از افراد که بعد از انقلاب اسلامی مسئولیت گرفتند، جایگاه اجتماعی خود را فراموش و خودشان را گم کرده و احساس کردند که باید از جایگاه اولیه که داشتند یعنی بچه روستا یا پایین شهرها بودند و زندگی معمولی یا فقیرانه ای داشتند خود را هم تراز افرادی که جایگاه بالایی دارند، قرار دهند.

وی تصریح کرد: مسئولین باید جایگاه خود را نگه می داشتند، اما آنها برخلاف آرمان های انقلاب اسلامی زمانی که به جایگاهی رسیدند سعی کردند تا کمبودهای خود را جبران کنند و در واقع به نوعی دچار خود کم بینی بودند که با ارتقای مسئولیت به اشرافی گری روی آورده و سعی کردند تا خود را از وضعیت گذشته به نوی نجات دهند که همین موضوع اختلاف زیادی بین مردم و مسئولین ایجاد کرد.

نماینده مردم در خانه ملت ادامه داد: متاسفانه مسئولین اموال هایی را جمع آوری کرده اند که تا چندین نسل آنها سال می تواند از آن بهره ببرد و این موضوع با مطالبات مردمی منفعت دارد که باید به آنها رسیدگی شود. مسئولین باید در مورد دارایی های خود شفاف سازی کنند و نباید خود را بالاتر از مردم بدانند.

حاجی دلیگانی تاکید کرد: باید طرح اعاده اموال نامشروع در دستور کار مجلس قرار بگیرد و طی یکی-دو روز آینده قطعا در صحن علنی مجلس پیگیری شود، همه مسئولین باید در راستای شفافیت قدم بردارند. باید دارایی های مسئولین مشخص شود که درآمدهای آنها که از طریق کسب و کار به وجود آمده مشخص شود که آیا با رانت و درآمد نامشروعی بوده است یا از طریق ارثیه یا شخصی بوده است. همه این موارد باید برای مردم مشخص شود.

نماینده شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از مسئولین تصور میکنند چون کاری برای انقلاب و نظام انجام داده اند باید حق خود را از این انقلاب بگیرند در صورتی که این تفکر اشتباه است و همین موضوع موجب شده تا این همه فساد در کشور به وجود بیاید. مجلس و دستگاههای نظارتی باید با این افراد برخورد کنند تا حق مردم پایمال نشود. برخی از مسئولین دچار توهم شده و سعی می کنند تا با هر سوءاستفاده و رانت اقدام به جمع آوری مال کرده و بیت المال دست درازی کنند که باید رسیدگی جدی در این خصوص شود.

حاجی دلیگانی افزود:طرح اعاده اموال نامشروع مسئولین خواسته مردم است و در این وضعیت اقتصادی قطعا باید همه دستگاههای نظارتی دست به دست هم داده و با آن برخورد کنند.

*پرادو در خارج از کشور ماشین لوکس نیست

بهرام پارسایی عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی الف، در مورد اشرافی گری مسئولین اظهار داشت: بنده موافق اشرافی گری نیستم اما موضوع فقط اشرافی گری نیست، نمی توان گفت که به این دلیل که یک مسئول ماشین خوب سوار می شود یعنی اشرافی بوده و باید با آن برخورد شود بلکه باید این موضوع به صورت ریشه ای مورد بررسی قرار بگیرد و با فساد سیستماتیک مبارزه شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر اصل موضوع مبارزه با فسادهای کلان است که در نهادهای مختلف وجود دارد، به طور مثال اگر یک مسئولی ماشینی خوب سوار می شود به این معنا نیست که طرف به دنبال اشرافی گری است بلکه این ریشه سیستم اقتصادی است که ماشینی را با قیمت بالایی می فروشند، این یعنی صنعت خودرو مشکل هم در کشور مشکل دارد ولی نمی توان گفت که مثلا خودروی پرادو کالایی لوکس است چرا که این در ایران است که با قیمت بالا فروخته میشود و بارهم این نوعی فساد است که با این قیمت در کشور فروخته میشود اما نمیتوان گفت زمانیکه یه مسئولی ماشین خوبی دارد حتما اشرافی است شاید برای این را داشته است.

نماینده مردم شیراز به حقوق های نجومی اشاره کرد و گفت: مهم ترین موضوعی که طی این دوسال گذشته مطرح بود، بحث مبارزه با حقوق های نجومی بود اما موضوعی که مطرح است اینکه واقعا چقدر با حقوق های نجومی برخورد شد متاسفانه فساد اقتصادی در کشور ما سیستمی است و باید مبارزه اساسی با فساد اقتصادی شود والا اینکه مسئولی چه ماشینی سوار می شود تنها چند روز برای انحراف افکار مردم مطرح میشود و سپس از خاطر می رود اما باید با ریشه و اصل این موضوع برخورد شود.

وی افزود: ما همواره در کمیسیون اصل نود،‌در مورد بحث واگذاری شرکت های دولتی هشدار داده ایم که چرا باید عده ای بتوانند بسیار راحت به این دست پیدا کنند و شفاف سازی هم در این مورد صورت نمی گیرد. در واقع باید اصل مبارزه با رانت خواری و رانت های اقتصادی در دستور کار قرار بگیرد،. مجلس و قوه قضاییه باید نظارت جدی را در دستور کار خود قرار دهند و با عاملین آنها برخورد کنند.

عضو کمیسیون اصل نود، تاکید کرد: ما بارها در مورد تخلف آلومینیوم المهدی هشدار دادیم که بالغ بر هزار میلیارد تومان تخلف شده است و باید سازمان بازرسی اقدام جدی در این خصوص انجام دهد بلکه باید اصل مبارزه با فساد در دستور کار قرار بگیرد اینکه فلان مسئولی فلان ماشینی سوار می شود تنها مسکنی برای افراد زیر خط فقر جامعه است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۶۳۸۸۴۱۵:۲۶:۳۳ ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
در ایران ما ؛ هیچ اقدامی در جهت مبارزه با فساد انجام نخواهد شد مطمئن باشید . فساد در کشور ما نهادینه شده و ریشه دار است
ناشناس۲۶۴۰۷۲۱۷:۴۹:۳۰ ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
با اصل فساد و هم با اشرافیگری ان مسئول و همه مردم باید برخورد نمود با تابعیت مضاف وًمسئولینی که خود و با خانواده شان پاسپورت کشور دیگری را دارند باید و حتما برخورد نمود این ۸۰۰ میلیارد دلار دوران احمدی نژاد کجا رفت بیشترش رفت برای مفسدین اقتصادی که در کانادا به ریش ملت مظلوم ایران بخندند
ناشناس۲۶۴۳۱۴۲۲:۱۲:۳۱ ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
احسنت
ناشناس۲۶۴۲۵۱۲۰:۳۴:۰۸ ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
"در ایران ما"! ، "در ایران شما!" چطور؟ یعنی در سایر نقاط جهان کوچکترین فساد یا ناکارآمدی وجود ندارد؟
محبی۲۶۳۸۸۵۱۵:۲۸:۵۱ ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
نمیشود با فساد مبارزه کرد چراکه نهادینه شده است
ناشناس۲۶۴۰۵۳۱۷:۳۴:۵۹ ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
اصلا بخواهند مبارزه کنند....اینها... عموما...عمده اموالشان را به خارج از کشور انتقال داده اند... اونها را چطور بر میگردانند؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۲۶۳۸۹۷۱۵:۴۱:۲۴ ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
یعنی چی اشکال ندارد که مقامات ماشین های لوکس سوار شوند! این نماینده حتما خودش اینطوری است
جعفر۲۶۳۹۳۵۱۶:۲۱:۰۸ ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
ملاک اشرافی بودن عموم مردم هستند اگر عموم مردم بتوانند پرادو سوار شوند بله اشرافی نیست .و اگر مسوول در جایگاه دولتی نبود بله می توانست هر خودرویی سوار شود اما باید این موضوع جا بیافتد که مسوول در زمان بر عهده داشتن سمت دولتی باید مثل متوسط مردم زندگی کند اگر تمایل ندارد مسوول نشود.مشکل اصلی اینجاست که بعضی ها فکر می کنند ملت محتاج آنها هستند و با صراحت می گویند من اگر در دولت نبودم فلان و فلان . خوب بفرمایید در همان بخش خصوصی کسی هم با شما کاری ندارد.خیر و شرتان هم مال خودتان. ضرر همچین مسوولی از فایدش بیشتره
ناشناس۲۶۴۲۷۱۲۱:۰۱:۰۵ ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
داستان آن امام جمعه ایلام است که ماشین پرادو سوار می شود. اولا قیمت پرادو در ایران سه برابر قیمت اصلی آن است لذا لوکس محسوب می شود ثانیا در کانادا و آمریکا و اروپا لوکس نیست ولی در ایران که میزان در آمد متوسط جامعه یک دهم آنان است یعنی 30 برابر . خودتان را به کوچه علی چپ نزنید مردم می فهمند.
ناشناس۲۶۳۸۹۹۱۵:۴۲:۰۵ ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
پرادو ماشین لوکس نیست؟! خوش به حال مسئولین
الف جیم۲۶۳۹۰۸۱۵:۵۵:۰۹ ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
تا صحبت از رسیدگی به اموال میشه بعضی ها شروع به داد و هوار میکنند و میگن ( حسابهای مردم را چک نکنید) یا (ما اجازه نمیدهیم به حساب مردم سرک بکشید) و پشت مردم قایم میشن و به کارشون ادامه میدن اخه برادرجان حساب مردم مشخصه یه حقوق بخور نمیره و ترسی از حسابرسی ندارن
ناشناس۲۶۳۹۵۳۱۶:۳۸:۱۸ ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
فساد مثل اژدهای هفت‌سر افسانه‌هاست، یک سرش را که می‌زنی با شش سر دیگر حرکت می‌کند، از بین بردنش آسان نیست. برخورد با آن کسانی که منتفع از فساد هستند کار بسیار سختی است
منوچهر راستی۲۶۳۹۵۷۱۶:۴۰:۵۵ ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
این که همه می گویند باید بشود ، باید بکنند ، باید برخورد کرد فقط گم کردن راه است .همه ی همین آقایون شفاف بگویند تا به حال ظرف این چند سال چه کرده اند و به کجا رسیده و کی مانع بوده که نگذاشته قانون اجرا شود و گرنه ماهم بلدیم بگوییم باید چه کرد ولی عمل خیر .بگویند تا بحال چه کرده اند . تا ما بفهمیم حرکت شده و رو به اتمام است و گرنه حرف که زبان نرم است .
ناشناس۲۶۳۹۹۴۱۶:۵۹:۴۸ ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
نباید نسبت به این مفاسد مدیریتی بی تفاوت بود. باید مدیران فاسد را از نظام و انقلاب و گرده مردم پیاده کرده و حق مردم را از آنها گرفت و مجازات کرد. این کار قوه قضائیه است. اینها امروز مفسد مالی-مدیریتی هستند و فردا شک نکنید که خائن خواهند شد.
ناشناس۲۶۴۰۳۷۱۷:۲۱:۱۷ ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
داستان ما حکایت ان دزده در حال فرار بود که داد میزد ای دزد بگیرید حالا هم همه میگن مبارزه باید کرد با فساد
ناشناس۲۶۴۰۴۰۱۷:۲۴:۳۱ ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
وقتی مسولان می دانند عاقبت این کشور چیه به فکر مال جمع کردن می افتند..
محسن۲۶۴۰۷۹۱۷:۵۴:۳۴ ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
مبارزه با مفاسد اقتصادی لازمه حفظ نظام است ، بنظر من فساد اقتصادی برخی از مسئولین ، بزرگترین تبلیغ علیه جمهوری اسلامی و دین اسلام است باید با مسئول دارای فاسد مالی، به عنوان مفسد فی الارض و محارب برخورد شود ؛ زیرا این رفتارها باعث فاصله گرفتن مردم از نظام و جمهوری اسلامی و ناامیدی میگردد
ناشناس۲۶۴۰۹۶۱۸:۰۷:۱۲ ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
در چین مدیران فاسد را کنار جوی مینشانند و یک گلوله شلیک میکنند و همه اموالشان مصادره میشود .
ناشناس۲۶۴۳۱۶۲۲:۱۳:۵۸ ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
حرف حق جواب نداره. احسنت
ناشناس۲۶۴۳۸۸۰۰:۰۸:۰۲ ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
آخه آدم عاقل که برادر عزیزتر از جانش را نمی کشد! (برادر رییس جمهور و برادر معاون اول و بقیه افرادی که من نمیدانم) حالا هرچقدر هم که فساد اقتصادی کرده باشد.
ناشناس۲۶۴۴۶۸۰۶:۳۴:۱۱ ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
اگر توانستید یک ریال را برگردانید! نمی توانید، والله نمی توانید، والله نمی توانید. آیا چند سال پیش توانستید ندرک جعلی ها را معرفی و تصفیه کنید؟ مجلس و غیر مجلس پتانسیل این گونه کارها را ندارد.
ناشناس۲۶۴۴۷۹۰۷:۳۲:۱۴ ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
همین نمایندگان مجلس در موارد بسیاری خودشان منشا فساد و رانت هستند . ما همکارانی در سازمان داریم که با سفارش و فشار همین نمایندگان مجلس ره 25 ساله را یکشبه طی کردند و طبیعیست که این افراد در سمتهائی که تصاحب کردند تحت اوامر همین اقایان عمل میکنند خلاصه رطب خورده کی منع رطب کند!!!!!!!!!!!!
ناشناس۲۶۴۵۲۳۰۸:۲۹:۵۰ ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
آقایان نمایندگان که در پی مبارزه با فساد ورانت هستید!!!نماینده شهر ما در روز رای گیری برای ورود به مجلس میلیاردی هزینه نمود.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  22. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین