نقشه جدید عربستان برای شکست انصارالله در یمن/ بزرگترین بحران انسانی، قحطی و وبا با گذشت سه سال از زمان شروع جنگ

مترجم: مریم نصرالهی،   3961211083 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

البدیل نوشت: با نزدیک شدن سومین سال درگیریها در یمن، همچنان این کشور از بزرگترین بحران انسانی، قحطی و وبا رنج می برد و حملات ائتلاف سعودی موجب نابودی زیربناهای اصلی شهرهای یمن و کشته شدن حدود 10 هزار شهروند شده است.

نقشه جدید عربستان برای شکست انصارالله در یمن/ بزرگترین بحران انسانی، قحطی و وبا با گذشت سه سال از زمان شروع جنگ

روزنامه البدیل چاپ مصر در ادامه نوشت: با این حال، نقشه سعودی ها از هیچ تفصیل و توضیحی برخودار نیست و بسیاری از نقاط قرمزی را هدف قرار داده که موجب هراس جامعه بین المللی به طور کلی شده است.

در این ارتباط سازمان کمک رسانی غیر دولتی که با هدف ارائه کمکهای انسانی فعالیت می کند، بر این عقیده است که نقشه ائتلاف عربی به رهبری عربستان در مورد کمک رسانی به مردم یمن فراگیر نبوده و منعکس کننده اولویتهای انسانی مشخصی نیست.

این سازمان در گزارشی در سایت خود نوشت: این عملیات انسانی چیزی جز سیاسی کردن کمک ها نیست، که در راستای تلاشی برای تقویت سیطره بر راههای مهم منتهی به یمن است که بدون هماهنگی یا مشارکت گسترده طرفهای فعال در زمینه انسانی در این کشور عربی، صورت گرفته است.

به گفته مدیر سیاستهای این کمیته بین المللی، نام این کمک ها، خود نه فراگیر است و نه انسانی، علاوه بر اینکه ائتلافی که سعودیها از آن حمایت می کنند، از حل بحران یمن سخن می گوید در حالی که بحران شدید این کشور در حقیقت کمکهایی بسیار گسترده تر از عملیات لجستیکی سیاسی به همراه اشاره های نمادین در زمینه کمکهای انسانی را می طلبد.

 براساس گزارش این سازمان بین المللی، در صورتی که سعودیها در حل بحران انسانی در یمن جدی هستند بهترین اقدامی که می توانند انجام دهند رفع محاصره به صورت دائمی است؛ کاری که باید بدون هیچ تاخیری توسط آنها و نهاد های بین المللی انجام شود.

شروع یک عملیات کمک رسانی به موازات کمکهای انسانی جاری سازمان ملل در یمن می تواند تمام تلاشهای کنونی را مختل کند؛ از این رو، ائتلاف عربی که مورد حمایت آمریکا و انگلیس است، می بایست در ضمن کمکهای بین المللی و نه در حاشیه آن در این زمینه فعالیت کند؛ چرا که اینگونه عملیات به صورت جداگانه رسیدن کمکهای انسانی را با مشکل مواجه می کند.

اجرای چنین عملیاتی از سوی ائتلاف، موجب اختلال در نظم تفتیش بارهای کشتیهای تجاری وارد شده در بنادر یمن می شود. لازم به ذکر است پیش از این شورای امنیت یک کمیته بازرسی را مامور تفتیش کشتی های وارد شده به بنادر یمن کرده بود تا بدین وسیله تاخیر در روند ورود کمکهای انسانی را کاهش دهد.

عربستان سعودی قصد دارد با اجرایی کردن نقشه خود به بهانه کمک رسانی به اهالی یمن، بر فعالیتهای انصارالله و استفاده آنها از بندرها بعنوان پایگاهی برای واردات اسلحه سیطره داشته باشد. به عبارتی دیگر این نقشه بخشی از استراتژی ائتلاف است برای آنکه در جریان چند و چون بازرسی های بین المللی قرار بگیرد.

در نهایت، نقشه ائتلاف برای انجام عملیات انسانی کمکی به حل چالشهای اقتصادی، اقتصاد رو به فروپاشی یمن و حالت محرومیت شدیدی که در این کشور به دلیل محاصره ایجاد شده است، نمی کند. علاوه بر اینکه بند «استقرار اقتصادی» پیچیده ای که در ضمن برنامه کمکهای ائتلاف جای دارد، مساله خدمات عمومی اساسی و پرداخت حقوق کارکنان دولتی را حل نمی کند. در مقابل، ائتلاف در پی سرمایه گذاریهای مفرطی در زمینه های جنگی، به حساب کمک رسانی و ارائه خدمات است.

مسئولان سازمان بین المللی کمک رسانی در این مورد اتفاق نظر دارند که رسیدگی به بحران انسانی در یمن فرصتهای رسیدگی بیشتر کمک ها به مردم را می طلبد؛ اما در بهترین حالت، نقشه ائتلاف از این فرصتها کاسته و منجر به قصور در این مسیر و کند شدن روند کمک رسانی ها می شود. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۶۳۰۱۰۱۵:۰۸:۱۰ ۱۳۹۶/۱۲/۱۱
خدا به این مردم مظلوم کمک کنه
ناشناس۲۶۳۲۰۲۲۲:۱۸:۵۴ ۱۳۹۶/۱۲/۱۱
با توجه به تخریبی که در یمن اتفاق افتاده و جمعیتی که دارای کمترین منابع ملی است ،حتی اگر دولت دست‌نشانده عربستان هم قدرت را در دست گیرد ،بار مالی جهت ساخت و ساز و برپا داشتن اقتصاد یمن بر دوش عربستان وارد آمده و قطعا از هزینه جاری جنگ برای آن کشور بیشتر خواهد بود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین