اهداف و پیامدهای برکناری فرماندهان ارشد نظامی عربستان توسط پادشاه و ولیعهد

گروه جهان الف،   3961210160

چند روز قبل پادشاه عربستان تغییرات گسترده ای در فرماندهی و فرماندهان نظامی این کشور ایجاد کرد.

اهداف و پیامدهای برکناری فرماندهان ارشد نظامی عربستان توسط پادشاه و ولیعهد

 

به گزارش رسانه ها، در مجموعه احکامی که در شب دوشنبه بیست و ششم فوریه تا سه شنبه  بیست و هفتم فوریه منتشر شد، ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، «به توصیه» پسرش، محمد بن سلمان، وزیر دفاع که ولیعهدی وی در ژوئن ۲۰۱۷ در سن سی و یک سالگی تثبیت شد، فرماندهان نظامی را تغییر داد.

بر این اساس ژنرال فیاض بن حامد الویلی، فرمانده نیروی هوایی سابق سعودی، جانشین ژنرال عبدالرحمن بن صالح البنیان رئیس ستاد مشترک ارتش شد. ژنرال البنیان که به تازگی در ریاض نمایشگاهی از صنایع نظامی سعودی ترتیب داده بود، «مشاور» دربار سلطنتی شد. دو افسر ارشد، فرمانده نیروی زمینی ارتش و فرمانده دفاع هوایی نیز عزل شدند. از اوایل نوامبر، رئیس گارد ملی و فرمانده نیروی دریایی نیز برکنار شده اند.

این تغییرات در زمانی رخ می دهند که ارتش سعودی از حدود سه سال پیش تا کنون در جنگ با انصارالله گرفتار شده است. مداخله سعودی که توسط محمد بن سلمان اتخاذ شده بود، بدون نتیجه موثر،باعث فاجعه انسانی با بیش از ۹ هزار و دویست کشته و ۵۳ هزار مجروح و حدود ۲ هزار و دویست قربانی بیماری وبا شده است. این شکست نظامی با شکست دیپلماتیک و سیاسی با روند مذاکراتی که با بن بست مواجه شده، همراه شده است.

از این رو برخی تحلیل‌گران متعقدند، تغییرات نظامی در نتیجه ناامیدی سرمداران سعودی از جنگ سه ساله در یمن علیه انصارالله است.

سیمون هندرسون،‌ مدیر برنامه کشورهای حوزه خلیج فارس و سیاست انرژی در آکادمی واشنگتن به شبکه مذکور گفت: جواب، جنگ در یمن است اما آیا این به معنای تغییری در سیاست عربستان در قبال یمن است یا اینکه آنها قصد دارند همان شیوه را ادامه دهند. نمی‌دانم.

عده ای از کارشناسان معتقدند بازنگری در دکترین نظامی و تغییرات بنیادین آن در سایه ناکامی در مواجهه با جبهه مقاومت نه امر احتمالی بلکه کاملاً یقینی است، هرچند شاهد اعلام در سطح رسانه‌ها نباشیم اما این موضوع در دستور کار تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران سعودی قرار خواهد گرفت زیرا بر اساس برآورد کلی ریاض از اوضاع منطقه، تحولات در راستای تحقق منافع عربستان رقم نمی‌خورد

ملک سلمان همچنین ضمن موافقت با پست های کلیدی مانند معاون وزیر، معاون استاندار و مشاوران دربار سلطنتی برای رهبران جوان به مجموعه ای از انتصابات غیرنظامیان پرداخت. تماضر بن یوسف الرماح، زنی که معاون وزیر کار و توسعه اجتماعی شد، یکی از نادر زنانی است که پس از نورالفیض که در سال ۲۰۰۹ معاون وزیر آموزش و پرورش شده بود، به چنین منصبی رسید.

برخی کارشناسان می‌گویند، انتصابات جدید به مثابه تلاش برای تشویق مسوولان جوان طرفدار محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و تقویت چشم انداز ۲۰۳۰ است که یک برنامه گسترده با هدف تغییراتی در عربستان به لحاظ اقتصادی و اجتماعی و کم کردن تکیه این کشور بر نفت است.

هلما کرافت،‌ رئیس استراتژی کالاهی جهانی در بانک رویال کانادا گفت: این انقلاب نسل در عربستان است. ولیعهد اقدام به ایجاد یک پایگاه قوی جدید کرده که از حمایت روزافزون سعودی‌ها برخوردار است.

اما دنیس بوشار، مشاور مسایل خاورمیانه در موسسه فرانسوی روابط بین الملل در تحلیلی گفت: «محمد بن سلمان قدرتش را تقویت می کند، اما شیوه حکومتش تنش های زیادی را در درون خانواده سلطنتی که در آن برکنار شدگان احساس بدی دارند، ایجاد کرده است. مفتی های محافظه کار با اقدامات اجتماعی وی مخالفند و محافل تجاری با بی ثباتی روبرو هستند .»

در این باره باید گفت بسیاری از کارشناسان با بوشار هم عقیده اند و سرانجام مثبتی را برای اصلاحاتی که در عربستان توسط ملک سلمان و پسرش در حال انجام است نمی بینند. آنها بر این باورند که تمام این تغییرات برای همراهی دولت های غربی برای حمایت از عربستان در دو سطح داخلی و خارجی برای کنار گذاشتن رقبای داخلی و ایجاد محدودیت برای کشورهای مخالف ریاض در منطقه می باشد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین