چالش اخذ کارت ملی هوشمند؛ از اختلال در سامانه ثبت نام تا درآمد دولت از محل صدور کارت و ضرب الاجلی که منتفی شد

گروه اجتماعی الف،   3961210075 ۳۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

از چند سال قبل روند تغییر کارت های ملی کاغذی به هوشمند آغاز شده و مردم می باید با مراجعه به سامانه ای درخواست اولیه خود را برای اخذ کارت ملی ثبت نمایند.

چالش اخذ کارت ملی هوشمند؛ از اختلال در سامانه ثبت نام تا درآمد دولت از محل صدور کارت و ضرب الاجلی که منتفی شد

به گزارش الف، اما فرایند اخذ کارت ملی آسان نبوده و عملاً مشکلات عدیده ای را برای مردم بوجود آورده است. از هزینه ای که باید پرداخت شود تا قطعی سامانه و زمانی که باید صرف این کار شود و اینکه احتمالا چند سال بعد دوباره همین پروسه باید طی شود.

اختلال در سامانه ثبت نام کارت ملی هوشمند

دیروز با وجود تاکیدات همیشگی مسئولان ثبت احوال مبنی بر مهلت زمانی پایان سال  برای گرفتن کارت ملی، بالاخره صحبت از تمدید زمان صدور تا اوایل سال آینده شد.

حمید پارسایی معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال در پاسخ به این سئوال که با وجود تاکید سازمان ثبت احوال بر تمدید نشدن مهلت ثبت‌ نام کارت ملی هوشمند، چرا مهلت آن تمدید شده است؟، اظهار کرد: مهلت ثبت‌ نام کارت ملی هوشمند تا پایان خرداد ماه تمدید نشده است.

وی در ادامه افزود: به علت نزدیک بودن ایام عید و افزایش حجم کار شهروندان از وزیر کشور درخواست کردیم تا مهلت ثبت نام کارت ملی هوشمند برای چند ماه  اول سال 97 تمدید شود، وزیر کشور نیز با این تقاضا موافقت کرد و بر این اساس مقرر شد تا لایحه‌ای به این منظور تنظیم شود و آن را به دولت ارسال کنیم.

معاون فناوری از قطعی بودن پذیرش این لایحه در دولت خبر داده است.

البته در هفته ای که گذشت به دلیل مراجعه بالای مردم و نبود زیرساخت مناسب، سامانه ثبت نام مختل شده بود. به همین دلیل بود که سیف الله ابوترابی، سخنگوی سازمان ثبت احوال گفته بود: به دلیل حجم بالای مراجعه برای ثبت نام کارت ملی هوشمند در ماه پایانی باقی مانده از سال، سیستم ثبت نام مختل شد. وی افزود: با کمک وزارت فناوری اطلاعات، ظرفیت ثبت نام کارت ملی بیشتر شده است.

اما به نظر می رسد پیش بینی این راه حل نیز موثر نبوده و مسئولان سازمان ثبت احوال مجبور به تمدید مهلت شده اند.

به نظر می رسد بدلیل اولتیماتومی که ثبت احوال داده بود به یکباره مردم به سامانه ثبت نام  هجوم آوردند و سیستم از کار افتاده بود. البته همین اتفاق موجب شده بود برخی افراد به دلیل ثبت‌نام هزینه‌ای از حسابشان کسر ولی نوبتی نیز به آنها داده نشده بود که سازمان ثبت احوال اعلام کرده این هزینه‌ها به حسابشان برخواهد گشت.

 درآمد دولت از محل صدور کارت ملی هوشمند

یکی از موضوعاتی که در ماه های اخیر باعث حرف و حدیث های فراوانی شده بحث دریافت هزینه برای صدور کارت ملی هوشمند می باشد.

در این باره قبلاً سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به اینکه رقم دریافتی برای صدور کارت ملی هوشمند 32 هزار تومان است گفته بود: 9 هزار تومان از این مبلغ در زمان درخواست و تکمیل ثبت نام دریافت می‌شود که البته این رقم در جاهای مختلف از 7 تا 9 هزار تومان متغیر است. 2000 تومان نیز در زمان تحویل کارت دریافت می‌شود. همچنین بر اساس مصوبه مجلس 20 هزار تومان هم برای واریز به خزانه دولت تعیین شده است. بنابراین دریافت هر رقمی خارج از این رقم خلاف است و در صورت تخلف مراجعین می‌توانند آن را با کد و آدرس دفتر مورد نظر اعلام کنند تا رسیدگی شود.

اما یک حساب سرانگشتی که برخی سایت ها در این باره انجام داده اند به نتایج جالبی منجر شده است. بر اساس سرشماری سال 1395 مرکز آمار ایران کل جمعیت ایران ، 79 میلیون و 926 هزار و 270 نفر بوده که از این تعداد حدود 60 میلیون 733 هزار و 605 نفر دارای سن 15 سال و یا بیشتر بوده اند.

از این رو اگر قرار باشد 60 میلیون نفر 20 هزار تومان به حساب دولت واریز کنند در مجموع مبلغ 1200 ‏میلیارد تومان خواهد شد. همچنین درآمد دفاتر پیشخوان و پست نیز با توجه به اینکه 11 هزار تومان از هر نفر جهت انجام مراحل ثبت نام و صدور کارت ملی دریافت می کنند، در حدود 688 میلیارد و 69 میلیون و 655 هزار تومان خواهد بود.

عده زیادی از مردم  از همان زمان آغاز فرایند صدور کارت ملی هوشمند نسبت به هزینه دریافتی معترض بودند بخصوص اینکه هزینه فوق متناسب با تعداد افراد یک خانواده افزایش می یابد و در مجموع فشار بیشتری به خانواده های محروم وارد خواهد کرد.

البته همیشه اخبار متعددی در این باره منتشر شده که برخی از دفاتر پیشخوان اقدام به دریافت هزینه‌های 40 هزار تومانی از افراد برای صدور کارت ملی هوشمند کرده‌اند. همچنین در قبال انجام عملیات پستی و ارسال کارت به در منزل در حالی مبلغ 2هزار تومان می گیرند که شهروندان باید خود در اداره پست حاضر شوند و کارت هوشمند را دریافت کنند.

بار بعدی صدور کارت ملی هوشمند و یا دیگر اسناد هویتی چه زمانی خواهد بود؟

 یکی دیگر از مسائلی که درباره صدور فرایند کارت ملی هوشمند وجود دارد این است که چه زمانی قرار است کارت ملی دوباره تغییر یابد. در طول سال های اخیر بارها پیش آمده که با صدور هر کارتی اعم از کارت ملی، کارت خدمت نظام وظیفه، شناسنامه و ... بعد از مدتی خبر از صدور کارت های جدید و باطل شدن کارت های قبلی شده است. نکته مهم تر این است که دریافت اسناد هویتی جدید همیشه با تعیین مهلت زمانی و اولتیماتوم دادن همراه بوده و مردم بدلیل ترس و از روی ناچاری مجبور به پرداخت هزینه های متعدد می شوند.

بدون شک چنین اقداماتی به لحاظ اخلاقی و انسانی صحیح نمی باشد و باید دعا کرد حداقل به این زودی ها مسئولان به فکر تغییر دوباره یکی دیگر از اسناد هویتی نیفتند تا زحمت و دردسری برای مردم ایجاد نشود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۶۲۲۷۵۱۲:۰۶:۳۴ ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
در ضمن چند ماه نیست وحداقل یک سال ونیم وشاید بیشتر از اعلام اولیه می گذره !
ph۲۶۲۴۶۷۱۶:۳۱:۲۶ ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
چرا گذاشتند برای درست آخر سال که مردم هزار جور کار و گرفتاری بخاطر این تعطیلات بیهوده عید دارن میگذاشتن برای آخر اردیبهشت بعد حتما باید به روز رسانی نرم افزارشون وسط مهلت تعیین شده باشه مگه اندازه کافی متخصص کامپیوتر و و فن آوری اطلاعات ندارن که همزمان با ضرب الاجل 20 اسفند آخر سالی باید سیستمشون را ب روز کنن اینا همه یعنی نابلدی کار و نپختگی مسوولین این حوزه بیخودی دفاع نکنین
یک معلم۲۶۲۸۵۸۱۰:۵۹:۵۳ ۱۳۹۶/۱۲/۱۱
حرف مسئولین را قبول نکنید چرا که دروغ زیاد میگن . از اول سال دارند حق التدریس ما را میدن الان هم که پایان سال هستش هنوز هم ندادند!!!
علی۲۶۳۱۹۲۲۱:۳۱:۳۱ ۱۳۹۶/۱۲/۱۱
من ثبت نام نکردم و نمیکنم.من توان مالیم نمیرسه
کارت ملی شده۲۶۲۲۷۸۱۲:۱۴:۰۶ ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
دقیقا باید هر سال یک مبلغی برای یک طرح جدید خانواده بذار کنار الان دارن میگن حساب های بانکی تو یک عابر بانک متمرکز میشه و برای هر حساب باید مبلغی داد صد در صد دفعه بعد نوبت شناسنامه هست
ناشناس۲۶۲۲۸۰۱۲:۱۹:۰۶ ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
اینطور که دیروز اقای روحانی در بندرعباس صحبت کرد کارت های صادر شده امسال و سال کذشته شاید تا شش ماه دیگر اعتبار داشته باشد
آرش۲۶۲۲۹۴۱۲:۳۷:۳۸ ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
جمله آخر ، دقیقا یکی از مسائل و مشکلات مملکت ماست . تا زمانی که بجای اقدام صحیح( تغییر و تعیین قانون و حتی اعتراض جمعی و ... ) ، دعا کنیم که مساله درست بشه ، هیچی درست نمی شه .
بنده خدا۲۶۲۳۰۶۱۳:۰۰:۱۲ ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
سیستم پرداخت مشکل دارد 40 هزارتومان از حسابم کسر شده و نوبتی هم داده نشده است و هیچ شماره ای برای گزارش مشکل نیست
سالم۲۶۲۳۰۷۱۳:۰۱:۰۵ ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
تکلیف شخصی که به دلایلی نتواند در فرصت های ذکر شده ثبت نام کند چه خواهد شد ؟ آیا تا آخر عمرش بدون کارت ملی معتبر خواهد ماند ؟ یا زندانی خواهد شد ؟ یا باید جریمه شود ؟
ناشناس۲۶۲۴۶۲۱۶:۱۹:۴۹ ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
اساسا تعیین مهلت انقضا برای اوراق هویتی مانند شناسنامه و.کارت ملی از منظر حقوقی درست نیست چرا که فقط با فوت یک فرد است که دیگر نمی تواند از اوراق مذکور استفاده کند ولی بازهم قابل استناد است. اما اوراقی که مانند گذرنامه و گواهینامه رانندگی برای انجام یک.کار خاص مانند رانندگی و ... صادر شده باشد و به دلایلی نیاز به احراز مجدد صلاحیت فرد در مقاطعی باشد می توان. سررسید تعیین نمود اما در مورد شناسنامه و کارت ملی که نشان دهنده هویت فرد به صورت عام است نباید این.کار را کرد.چون هویت وی که عوض نشده است.
ناشناس۲۶۲۳۵۶۱۳:۵۶:۴۱ ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
این داستان عکس را هم اضافه می کردید . اکثرا" از عکسی که خود دفاتر می گرفتند راضی نبودند و با حداقل کیفیت بود اما بعدا" خیلی راحت با شکایت " صنف عکاسان و فیلمبرداران " این قانون دولت لفو شد !
حامد۲۶۲۳۶۶۱۴:۰۷:۳۱ ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
"بار بعدی صدور کارت ملی هوشمند و یا دیگر اسناد هویتی چه زمانی خواهد بود؟" هر وقت دولت احساس بکند که نیازمند به دزدی از جیب مردم است ، وگرنه هزینه تولید و ارسال کارت ملی نهایتش 10 هزارتومان می شود.
از تهران۲۶۲۳۸۷۱۴:۳۹:۵۱ ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
من دو ماه است درگیر سیستم و فرایند تعویض کارت هستم: - آدرس سایت تعویض کارت ملی مستقیما در گوگل سرچ نمی شود و باید به سایت های فرعی و مشکوک رفت تا لینک سایت را پیدا کرد. - روی سایت ثبت احوال اطلاعاتی در مورد تعویض کارت ملی وجود دارد ولی لینکی به سایت وجود ندارد!!!! - هشتاد درصد موارد به دلیل ترافیک بالا یا هر دلیل دیگر سایت قابل دسترسی نیست یا بسیار کند است و بعد از ثبت اطلاعات ارور سرور می دهد. - پرداخت هزینه خودش مشکلاتی دارد - دریافت نوبت اصلی ترین مشکلی است که دارم. ظاهرا فقط چند محل در شهرری قابلیت نوبت دهی دارند و از همه مردم تهران انتظار دارند بروند آنجا. واقعا بی برنامگی در خصوص نوبت دهی مراکز تعویض کارت خیلی مشهود است و من تا الان سه بار نوبت گرفته ام و به دلیل دوری از محل کار و سکونتم نتوانسته ام بروم.
ناشناس۲۶۲۳۹۸۱۴:۴۸:۳۶ ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
همه ی این ها به کنار... کپی کارت هوشمند ملی و کپی شناسنامه و دیگر هیچ !
ناشناس۲۶۲۴۶۳۱۶:۲۶:۱۶ ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
مردم بیچاره همیشه از این بی تدبیری نظام و مسئولین آواره و در صف هستند.
ناشناس۲۶۲۴۷۸۱۶:۵۱:۴۸ ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
فقط دنبال راه و روش ....به یغما بردن ته مانده های جیب و سفره مردم هستند #باید_خون_گریست
سید۲۶۲۴۹۷۱۷:۴۶:۳۲ ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
کارآفرینی که میگن همینه
حسین۲۶۲۵۰۶۱۷:۵۲:۱۵ ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
ارایه کارت شناسایی از طرف دولتها به اتباع خودوظیفه اش است وباید رایگان باشد
ناشناس۲۶۲۵۲۹۱۸:۱۹:۵۴ ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
در سایت فوق ثبت نام و نوبت نیز داده شد.ولی نتوانستیم سر موقع حضور یابیم.که طبق اطلاعیه سایت کسانیکه نتوانستند سر موقع در دفاتر پست حاضر شوند باید بعد از 4 روز دوباره نوبت گیری کنند. که متاسفانه مشاهده شد که سایت بسته شده و امکان نوبت گیری مجدد نیست.حال نمی دانیم هزینه ثبت نام آیا از بین میرود یا خیر؟ و آیا طبق اطلاعیه خود سایت با همین گواهی ثبت نامی می توان در سال بعد نوبت گرفت یا خیر؟بهرحال بهتراست وقتی اخطار می دهند که تا اخر ماه ثبت نام کنید زیر ساخت های هجوم مردم هم پیش بینی می کردند.نه اینکه طبق روال معمول اخطار می دهیم ولی پیش بینی لازم را نمی کنیم و اگر اتفاقی افتاد تازه می آییم راه حل می چینیم.
فرهاد۲۶۲۷۹۰۰۶:۳۶:۲۵ ۱۳۹۶/۱۲/۱۱
سلام .من با سایت قبلی پیش ثبتنام کردم و پول برای 14 نفر به حسابشان ریختم و حالا با سایت جدید نوبت ذخیره نمیکند؟
کافی نت۲۶۲۸۱۲۰۸:۴۲:۳۲ ۱۳۹۶/۱۲/۱۱
خواهشا; سایتهای کارت ملی را اول درست کنید بعد ا به مردم بگید ثبت نام کنند ما کافی نت دارها را بیچاره کردید چون سایت باز شده و لی به مرحله پول که می رسد پول را کسر می کند بعد از 72 ساعت هم بر نمی گردد و کدرهگیری پیش ثبت نام را نمی دهد و کسی هم جوابگو نیست این شماره را هم درگاه پرداختی داده چواب نمی دهد اصلا واقعا شرمنده این هم دروغ هستیم حتی اداره ثبت احوال هم جوابگو نیست و فقط این سایت را باز کردند که فقط پول کسر می کند وهیچ رسیدی هم نمی دهد و اجازه ثبت نام مجدد را نمی دهد واگر هم بدهد دوباره هم پول کسر می کند ثبت احوال ... متاسفانه این همه مسئول هم همه سکوکت کردند حتی حاضر نیستند که بگند کی سایت درست می شود
ناشناس۲۶۲۸۲۰۰۹:۱۳:۰۲ ۱۳۹۶/۱۲/۱۱
کارت ملی جدید رو از این بهتر بدتر نمی شد طراحی کرد خیلی بد طراحی کردن اساتید
ناشناس۲۶۲۹۱۸۱۲:۲۸:۳۷ ۱۳۹۶/۱۲/۱۱
تعیین ضرب الاجل مسخره است یعنی بعد از اتمام ضرب الاجل دیگه کارت هوشمند نمیدن؟.... نگران ضرب الاجل نباشید چون هیچ مصداقی نداره
ناشناس۲۶۲۹۸۱۱۴:۰۹:۳۰ ۱۳۹۶/۱۲/۱۱
من واسه دیگران ثبت نام کردم حدود 600 هزار تومن ضرر کردم چون از حسابم برداشت شد اما نوبت نداد الانم 4 روزه گذشته هنوز پول برنگشته
علی۲۶۳۱۹۴۲۱:۳۵:۴۵ ۱۳۹۶/۱۲/۱۱
من ثبت نام نکردم و نمیکنم توان مالیم نمیرسه ۳۶ سالمه ولی هنوز شغل درستی ندارم.خونه پدرم زندگی میکنم.فوق لیسانسم.کارگری میکنم..کارت ملی هم نمیخام.ن چک دارم ن حساب بانکی میخام .درامدم هیچ بانکی نمیزارم.فقط خرج خانوادم میکنم و میخام تا چهل سالگی یه زمین حومه یا مسکن مهر بخرم. پدربزرگم هم از دنیا که رفت نیازش به ن شناسنامه بود ن چک...
عماد۲۶۳۳۷۷۰۹:۰۶:۱۶ ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
فقط به فکر جیبشونن الان هم که نتونستن واسه تحریما کاری کنن باید از جیب مردم بدبخت جیباشونو پر کنن
حسن۲۶۳۴۳۳۱۰:۲۵:۱۱ ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
تا بوده همین بوده. همیشه دولت دستش توی جیب مردمه. من نمیدونم پس اینهمه پول نفت و گاز و آب و پتروشیمی و.... کجا میره؟
ناشناس۲۶۳۴۸۵۱۱:۰۶:۳۲ ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
اینه یکطرف قضیه هست کیفیت فنی کار هم فاجعه و افتضاحه بهترین عکس را هم بدهید به بدترین وجه و بدترین کیفیت روی کارت چاپ میشه و عموما شباهت چندانی با شخص و عکسش نداره حروف نوشتها. بسیار ریز ناخوانا کمرنگ و در محلی که باید باشند چاپ نشده اعداد و ارقام هم همینطورند که بعدها مطمئنا در ثبت ادارات و فوتوکپی هم دردسرهای مفصل غلط املایی پیش خواهد آورد این مصیبت در شناسنامه های جدید هم بشدت جریان داره مضاف بر اینکه شناسنامه ها صحافی ضعیفی دارند پول و وقت و امکانات ملت و دولت را را کار بی کیفیت دارند تباه میکنند
کافی نت عصر ایران۲۶۳۵۷۸۱۲:۰۷:۱۸ ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
تا حالا من خودم از حساب مبلغ دوتا 20 یعهنی 40 هزار تومان کم شده و هنوز هم برگشت داده نشده است هم با سرویس شاپرک زنگ زدم گفتم که گفت باید حضوری بری ثبت احوال تهران و ما کاری نمی توانیم بکنیم و سعی کنید کمتر پرداخت داشته باشید و الان سایت کارت ملی هوشمند از تاریخ 8 تا 11 خراب است من که در مشهد هستم فهمید پولم قابل برگشت نیست ..
ناشناس۲۶۳۶۱۱۱۲:۴۴:۰۲ ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
سازمان ثبت احوال ناکارامدترین سازمان اجرایی کشور است که در ان از تکریم ارباب رجوع و مشتری مداری خبری نیست
یک شهروند۲۶۳۷۴۷۱۴:۰۱:۵۲ ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
آقا با این کار خون مردم رو کردن تو شیشه ماهایی که درآمدمان سه چهار خط هم از زیر خط فقر پایینتر است ، چه کار باید بکنیم آقایان با در آمد هنگفتی که از جاهای مختلف دارن و حتی با تبصرههای جور واجور مبالغی را دریافت می کنند ، فقط فکر خودشان هستند و فقط و فقط می خواهند مبلغ 60 میلیون نفر × 31000 تومان را از مردم بگیرند چون این کارت ملی هوشمند در جامعه ایران کارآیی ندارد چرا که زیرساخت هایش در جامعه راه اندازی نشده است ، واقعا متاسفم ، بیچاره ما ملت
علی احمدی۲۶۳۹۰۷۱۵:۵۴:۵۶ ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
با سلام این سایت جدید پیش ثبت نام از من 5 بار کسر کرده ولی به حسابم برنگشته اگه این کارشون درسته از حساب کسر نکنه به حساب برگردونه حرامشون بشه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین