حاشیه دیگری از واگذاری شرکت های دولتی در قالب اصل 44/ تلاش برای معاوضه زمین رشت الکترونیک با 60 آپارتمان لوکس/ نماینده رشت: برای زمین کارخانه نقشه بدی کشیده اند/ورود سازمان بازرسی

گروه اقتصادی الف،   3961209178 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

سرانجام زمین کارخانه رشت الکتریک هر چند مهم است اما موضوع مهمتر واگذاری های اشتباه در قالب اصل 44 قانون اساسی، تعطیلی کارخانه ها و بیکار شدن هزاران کارگر می باشد. اقداماتی که ضربات جبران ناپذیری به اقتصاد وارد کرد و مشخص نیست تا چه زمانی تبعات و پیامدهای آن ادامه خواهد داشت.

حاشیه دیگری از واگذاری شرکت های دولتی در قالب اصل 44/ تلاش برای معاوضه زمین رشت الکترونیک با 60 آپارتمان لوکس/ نماینده رشت: برای زمین کارخانه نقشه بدی کشیده اند/ورود سازمان بازرسی

 امروز بعد از چند روز حرف و حدیث درباره سرانجام شرکت تعطیل شده رشت الکتریک، ناصر سراج از بررسی این موضوع در سازمان بازرسی خبر داد.

به گزارش الف، با این که نزدیک به 4 دهه از زمان تصویب اصل 44 قانون اساسی می گذرد اما به اذعان همگان نبود شفافیت و نظارت در واگذاری ها سب شد تا خصوصی سازی نه تنها به نتایج مطلوب و مفید منجر نشود بلکه عملاً مشکلات جدیدی را ایجاد نماید و چرخ اقتصاد کشور را از کاربیندازد.

در روزهای اخیر بازهم پرونده یکی دیگر از واگذاری ها بر اساس اصل 44 قانون اساسی باز شده است. کارخانه‌ای که روزی علاوه بر اینکه نیازهای کشور را تامین می‌کرد و نامی‌آشنا برای خود دست‌وپا کرده بود، به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم اسباب تامین رزق و روزی هزاران نفر از مردم استان‌های شمالی کشور نیز شده بود.

به گزارش رسانه ها، در سال 82 حدود 72 درصد شرکت رشت الکترونیک که یک شرکت بزرگ تولیدی دولتی و با 50 سال سابقه کار در رشت بود ، برای اجرای اصل 144 قانون اساسی( همان قانون خصوصی سازی)فروخته شده است.

در این معامله اسم همسران چهار فعال سیاسی اصلاح طلب به میان آمده است. مشخص نیست فرایند واگذاری به چه نحوی بوده که شرکت به همسران فعالان سیاسی فروخته شده و آیا این افراد تخصصی برای تصدی این شرکت داشته اند یا خیر.

طبق اسناد موجود از قرارداد، این کارخانه با 12 هکتار زمین و تجهیزات و نیروی انسانی به قیمت 1 میلیارد و 860 میلیون تومانی در اختیار خریداران قرار گرفت. بعد از واگذاری سهام این کارخانه تولیدی، کم کم به مانند دیگر شرکت های واگذار شده به بخش خصوصی،چراغ های این کارخانه هم خاموش شد و نزدیک به 540 نفر از کارگران آن بیکار شدند. این در حالی است که بر اساس ماده 8 قرارداد صاحبان شرکت اجازه تعطیل شدن کارخانه را ندارند.

«جبار کوچکی‌نژاد» در این باره به ایلنا در تاریخ 26 /06/ 1393 گفته بود: کارخانه ایران الکتریک رشت تولیدکننده کلید و پریز برق بود که چهار کارخانه در رشت، شهرک صنعتی، جاده سنگر و کنف‌باف داشت اما در سال 82 پس از واگذاری به بخش خصوصی تعطیل شد و از آن تاریخ تا به امروز 540 کارگر این کارخانه مطالباتی در زمینه حقوق و دستمزد دارند و به دلیل مشکلات بیمه‌ای بازنشستگی‌شان نیز به مشکل برخورده است.

اما پس از تعطیلی شرکت رشت الکترونیک 12هکتار از زمین های این کارخانه برای فروش قطعه بندی شد اما به دلیل غیر کاربری اراضی، صاحبان آن موفق به فروش زمین های کارخانه نشدند.

حال با گذشت 14سال از تعطیلی شرکت رشت الکترونیک باز هم چند وقتی است که حرف این شرکت تعطیل شده بر سر زبان ها افتاده است؛ چرا که صاحبان رشت الکترونیک با مذاکراتی که انجام داده اند در نظر دارند مجدد این شرکت تعطیل شده را به بخش دولتی بازگردانند و در مقابل آن 60 آپارتمان لوکس در تهران دریافت کنند.

وابستگان درجه یک مسئولان کشوری رشت الکتریک را خریدند

جعفرزاده‌ ایمن‌آبادی نماینده مردم رشت در واکنش به خبر مبادله زمین کارخانه رشت الکتریک با 60 واحد آپارتمان لوکس با پادرمیانی یکی از وزارتخانه‌ها، گفت: بنده از صحت و سقم این خبر اطلاعی ندارم اما اینکه چه کسی خریده، فروخته یا از کدام حزب، جناح و یا همسر چه کسی بوده، تفاوتی ندارد و باید برخورد شود.

وی ادامه داد: ما از همان زمان اعلام کردیم که مراجع قضایی و حقوقی باید به این موضوع ورود کرده و با بررسی‌ها خیانت‌های پشت پرده این واگذاری و تعطیلی چنین کارخانه‌ای که به جرات در خاورمیانه بدون رقیب بود را شفاف‌سازی کنند.

 جعفرزاده با اشاره به اینکه اسناد مثبته نشان می دهد وابستگان درجه یک مسئولان کشوری به خرید این کارخانه اقدام کردند، ادامه داد: تمام کارخانه را خوردند و تنها زمین آن باقی ماند و اگر این زمین قابل خوردن و بردن بود نیز این کار را انجام می دادند، البته در حال حاضر اخبار واصله حکایت از این دارد که برای زمین این مجموعه نقشه های شومی کشیده اند اما مردم ، نمایندگان آنها و مسئولان اجازه نمی دهند که زمین رشت الکتریک به تاراج برود.

وی با بیان اینکه کارگران رشت الکتریک پس از دو دهه مطالباتی از مسئولا کشوری دارند که مطالبات آنها پرداخت نشده است، یادآور شد: فارغ از همه اینها این برند که متعلق به مردم رشت بود به یغما رفت، لذا امیدوارم که این اخبار شنیده شده دروغ و خلاف واقع باشد و اگر واقعیت دارد انتظار می رود دادستان به عنوان مدعی العموم ورود کند و اجازه چنین کاری را ندهد.

نماینده مردم رشت در مجلس با بیان اینکه ماشین‌آلات و کارخانه از میان رفته و اکنون با توسعه شهری زمین آن در بهترین نقطه شهر قرار گرفته است، افزود: مردم اجازه نمی‌دهند که کسی بخواهد در محل این کارخانه مجتمع تجاری یا مسکونی بسازد و به سمت برج سازی بروند لذا کسی برای این موضوع دندان تیز نکند.

وی تاکید کرد: امیدوار بودیم روزی یک نفر واقعیت را به مردم بگوید که چرا این کارخانه با آن برند و تولیدات عالی به وضعیت کنونی و یک زمینه سوخته رسیده است.

وی گفت: تصور می‌کنم برای زمین کارخانه رشت الکتریک نقشه بدی می‌کشند و براین اساس بنده با کارگروه حفظ بیت‌المال در استان همکاری کرده و این موضوع را به صورت جدی پیگیری خواهم کرد.

ورود سازمان بازرسی به موضوع

رئیس سازمان بازرسی کل کشور از ورود این سازمان به موضوع خرید و فروش شرکت رشت الکترونیک خبر داد.

در این خصوص ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور اظهار کرد: این کارخانه 14سال پیش به فروش رفته و در حال حاضر متروکه است. وی افزود: طی چند روز گذشته گزارش هایی از فروش مجدد این شرکت به سازمان بازرسی رسیده است که دستور دادم سازمان بازرسی هرچه سریع تر به این موضوع ورود پیدا کند.

سراج گفت: بنده گزارش معاوضه شرکت رشت الکترونیک با 60 آپارتمان را دیده ام و دستور دادم هرچه سریع تر به موضوع رسیدگی شود.

سرانجام زمین کارخانه رشت الکتریک هر چند مهم است اما موضوع مهمتر واگذاری های اشتباه در قالب اصل 44 قانون اساسی، تعطیلی کارخانه ها و بیکار شدن هزاران کارگر می باشد. اقداماتی که ضربات جبران ناپذیری به اقتصاد وارد کرد و مشخص نیست تا چه زمانی تبعات و پیامدهای آن ادامه خواهد داشت.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۶۱۶۸۶۱۹:۱۶:۰۴ ۱۳۹۶/۱۲/۹
فلسفه وجودی دستگاههای نظارتی در مملکت توسعه یافته ! ما چیست ؟ لااقل همه اینها را تعطیل کنید تا در بودجه بیت المال صرفه جویی کلان شود
ناشناس۲۶۱۶۹۵۱۹:۲۲:۳۵ ۱۳۹۶/۱۲/۹
از ریاست محترم سازمان بازرسی تقاضا داریم به مسله وام های بالای 400 میلیون تومان با سود 2 درصد که در بانک ت مدیرانش تنها در یک قلم وام گرفته اند و در همان بانک 23 درصد در سپرده کارکنان خود سپرده کرده در حالی که زیان ده هستند سهامداران با زیان های سنگین روبرو هستند
ناشناس۲۶۱۶۹۶۱۹:۲۲:۴۸ ۱۳۹۶/۱۲/۹
توی ایران چه خبره ؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۲۶۱۷۰۳۱۹:۲۷:۰۵ ۱۳۹۶/۱۲/۹
هجمه وتهمت و تخریب احمدی نژاد ، به دلیل دست گذاشتن روی همین نقاط حساس بود...هر روز یک شایعه و فساد به احمدی نژاد نسبت می دهند تا همین افتضاحات برجسته نشود..
ناشناس۲۶۱۷۰۴۱۹:۲۷:۴۶ ۱۳۹۶/۱۲/۹
در ایران نیاز به 809 هزار تا سازمان بازرسی داریم چی جوری یه سازمان بازرسی میتونه پاسخگوی اینهمه نیاز باشه ؟!
ناشناس۲۶۱۷۹۴۲۱:۱۷:۴۵ ۱۳۹۶/۱۲/۹
جسارت نباشه اصلاح طلب و اصول گرا خوب و بد ندارند.
ناشناس۲۶۱۷۹۵۲۱:۱۸:۳۱ ۱۳۹۶/۱۲/۹
سال 82 اتفاق افتاده. تقصیر احمدی نژاده چون ایشون اون موقع هم مسئولیت داشته هر چند شهردار بوده.
مصطفي۲۶۱۸۶۶۲۲:۵۲:۰۹ ۱۳۹۶/۱۲/۹
شهرام جزایری ، ب ز ، کرباسچی ، اصلاح طلب ، اصولگرا ، .... موقع استفاده از رانت فرقی ندارند بیچاره مردم
امیر۲۶۱۸۸۹۲۳:۱۸:۰۵ ۱۳۹۶/۱۲/۹
روش مشخصیه.نساجی بهشهر، نساجی قائمشهر و نساجی ری، روغن قو و ... در همه اینها سازمان بازرسی باید ورود کنه.کارخونه رو سر حال خریدند بعد دستگاه ها و زمین هاش رو فروختند. و تعداد زیادی رو بیکار کردند.
ناشناس۲۶۱۹۳۰۰۰:۱۸:۵۱ ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
چون طرف از اصلاح طلبان بازرس وارد شد ولی صدها برابر این کارخانه توسط آقایان و آقا زاده ها خورده شد آب از آب تکان نخور و نخواهد خورد
سید۲۶۲۰۰۶۰۴:۲۴:۵۷ ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
پول به اندازه کافی روی میز دارنده امضا بگذارید رستم دستان میخواهد که رد کند. ترس از خدا که نباشد قانون باید با بی رحمی برخورد کند وگرنه چاره دیگری نیست.
ناشناس۲۶۲۵۳۵۱۸:۲۸:۴۷ ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
رسیدگی به فساد مسئولان در ایران ، بیشتر شبیه به افسانه است
ناشناس۲۶۵۶۴۲۱۱:۱۵:۴۳ ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
مملکت پول وسرمایه داره ولی بخور هم زیاد داره
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  21. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  22. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  23. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

آخرین عناوین