در گفتگو با الف مطرح شد؛ بررسی علل احساس بی‌عدالتی در جامعه/استاد دانشگاه تهران: آلوده شدن مسوولان و عدم شفافیت منشا احساس بی عدالتی است/ اقتصاد ما اسلامی نیست

گروه اقتصادی الف،   3961209054 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

استاد اقتصاد دانشگاه تهران و دارای دکترای اقتصاد در مورد اینکه چرا در جامعه عدالت احساس نمی شود، می‌گوید: برخی ریل‌گذاری اقتصادی دارای اشکال بوده که منشا آن قانون اساسی است و زمانی که نظام به سمت سرمایه سالاری حرکت کند، نتیجه آن جز فقیر شدن گروهی (اکثر) و ثروتمند شدن اقلیتی در جامعه نیست.

بررسی علل احساس بی‌عدالتی در جامعه/استاد دانشگاه تهران: آلوده شدن مسوولان و عدم شفافیت منشا احساس بی عدالتی است/ اقتصاد ما اسلامی نیست

به گزارش الف، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر حکیم انقلاب هفته گذشته در دیدار با مردم تبریز، مسئله «اقتصاد» را بسیار مهم دانستند و با اشاره به نام‌گذاری دهه چهارم انقلاب به نام «دهه پیشرفت و عدالت» عنوان کردند: پیشرفت در عرصه‌های مختلف به معنای واقعی کلمه رخ‌داده اما درزمینهٔ «عدالت» اقرار می‌کنیم که عقب‌مانده‌ایم و باید از خداوند و مردم به خاطر عقب افتادن درزمینهٔ عدالت عذرخواهی کنیم.

بنابراین گزارش، امروز در جامعه عدم وجود احساس عدالت وجود دارد و به این موضوع نقد جدی وارد است، البته قدم‌هایی در جهت تحقق عدالت برداشته‌شده، اما همان‌طور که عنوان شد، هنوز در جامعه احساس نمی‌شود. همچنین باید گفت که عدالت مانند توسعه باید در تمام ابعاد رخ دهد، ولی با توجه به اینکه معیشت مردم دچار چالش است و اقتصاد به موضوع نخست کشور تبدیل‌ شده است، یک بُعد عدالت در جهت تحقق عدالت اقتصادی است که در اصلاً 43 و 44 قانون اساسی به آن پرداخته‌شده است.

میثم موسایی رئیس انجمن علمی اقتصاد و استادتمام دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی الف؛ در مورد اینکه چرا احساس بی‌عدالتی در جامعه وجود دارد و اهداف انقلاب در بحث عدالت محقق نشده است، گفت: برخی ریل‌گذاری اقتصادی دارای اشکال بوده است و به نظرم منشا آن قانون اساسی است، زیرا در قانون اساسی عمده صنایع سنگین و مادر (اقتصادی دولتی) به دولت واگذار شده و جایی برای نفس کشیدن بخش خصوصی باقی نگذاشته است.

وی افزود: برخی با تفسیر اصل 44 دنبال این بودند تا مالکیت دولت در اقتصاد، سهم آن را به‌اندازه‌ای اصلاح کنند، ولی بازهم توجه به اینکه ریل‌گذاری درستی نشده بود، موضوع خصوصی‌سازی و واگذاری شرکت‌های دولتی با نگاه به بخش خصوصی صورت نگرفته و عمده این واگذاری‌ها (بالای 85 درصد) به شبه‌دولتی و نهادهای عمومی واگذار شد و فقط 13 درصد در اختیار بخش خصوصی واقعی قرار گرفت که این یعنی عملاً آن اقتصاد دولتی تبدیل به اقتصادی دولتی دیگری شده است.

رئیس انجمن علمی اقتصاد تصریح کرد: واگذاری‌ها شرکت‌های دولتی به شبه‌دولتی‌ها و نهادهای عمومی باعث تکاثر و انحصار در خصوص بسیاری از کالاهای اساسی شد و نظام به سمت سرمایه سالاری با شتاب تری بیشتری حرکت کرد و نتیجه نظام سرمایه دارای جز فقر برای گروهی و ثروت برای اقلیت جامعه نیست و این اتفاق در جامعه ما رخ‌داده است.

موسایی آلوده شدن مسوولان به مسائل مالی و عدم شفافیت و عدم اجرای قانون اساسی که در این حوزه موارد را مشخص کرده است از دیگر علل عدم تحقق عدالت دانست و گفت: باید اموال مسوولان در ابتدای و انتهای مسئولیت برآورد و مشخص شود که سواستفاده رخ ندهد؛ البته هنوز آیین‌نامه این موضوع آماده نشده و دولت زیر بار آن نرفته و قوه قضاییه به آن عمل‌نکرده است.

به گفته وی، راه‌حل این است که یک سایت طراحی شود و مسوولان تمام اموال خود را با اسناد در آن منتشر کند تا مردم مشاهده کنند و در انتهای دوره مسئولیت نیز اسناد و دارایی‌های خود را در سایت قرار دهد؛ اگر ثروت آن‌ها بیشتر از آنچه که داشتند، شد و افزایش یافت، باید بررسی شود که این افرایش معقول بوده یا نامعقول و اگر تخلفی رخ‌داده و اموالی که غیر معقول اضافه‌شده باشد، باید طبق قانون با آن مسئول برخورد شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه باید جدایی اقتصاد از سیاست رخ دهد، گفت: وقتی بحث از جدایی اقتصاد از سیاست را مطرح می‌کنیم، معنای آن این نیست که به یک میدان برویم و بگوییم شهرداری اینجا یک پرچم نصب کند، بلکه باید اقتصاد در عمل از سیاست جدا شود.

رئیس انجمن علمی اقتصاد در مورد اینکه چرا کشورهای دارای نظام سرمایه‌داری شفافیت را دارند ولی در اقتصاد ایران این موضوع وجود ندارد، گفت: آن‌ها تجربه این کار را دارند و فهمیدن که همان‌طور که دولت نمی‌توان یک تاجر خوبی باشد، یک تاجر هم نمی‌تواند دولتمرد خوبی باشد؛ که ما اولی را قبول داریم اما دومی را نپذیرفتیم.

وی اضافه کرد: افرادی که در دولت جمهور اسلامی کار می‌کنند، تاجر هستند و نمی‌تواند فهمید فردی که 700 هکتار زمین دارد یا کسی که 1000 میلیارد تومان سرمایه دارد، چرا باید مسئولیت بپذیرد و به او سمت بدهند و چرا باید بیاید وزیر شود؛ علت این کار چیست دارد؟ البته علت مشخص است و می‌خواهند از این موقعیت استفاده کنند و که تاکنون سوءاستفاده رخ داد.

موسایی تصریح کرد: تجربه کشورهای سرمایه‌داری این است که برای جلوگیری از سوءاستفاده‌ها در همه موارد باید شفافیت پذیرفت و مسوولان آنها همه داشته‌های و سرمایه خود را اعلام کنند که انجام می‌دهند و در پایان  مسئولیت‌شان سرمایه و دارایی آنها بررسی و آن را وزن می‌کنند که بی‌قاعده و غیرمعقول افزایش نیافته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اقتصاد اسلامی و پرداختن به عدالت، گفت: کلیدواژه‌های اقتصاد اسلامی عدل و عدالت است، منظور از عدالت رفع فقر مطلق، تعدیل ثروت با گرفتن مالیات که کاملاً امکان پذیر است و حاکمیت عدالت در مبادلات است مثلاً، قانون کار عادلانه مناسبات شاگرد و کارفرما را بر اساس موازین عادلانه تعیین کند و یا اینکه وضعیت دهک‌های جامعه براساس عدل باشد، مثلا فردی که مبتلا به بیماری است باید مورد توجه قرار گیرد و همه این موارد برای این است که عدالت ایجاد شود؛ پس ما اصل آن را داریم و ابزارها و مکانیسم آن نیز تعریف‌شده و جایگاهش مشخص شده است و به این اقتصاد اسلامی می‌گویند.

وی با تاکید بر اینکه اینکه اقتصاد ما اسلامی نیست، اظهار کرد: در مقابل بخش خصوصی، دولتی و تعاونی وجود دارد؛ البته بخش تعاونی هم دولتی بود و دولت می‌خواهد مردم را وارد به مشارکت کند که موفق نبود؛ زیرا مردم باید احساس کنند در این تعاونی‌ها سهم و نفع دارند و بدون آن مردم مشارکت نخواهند کرد.

موسایی در مورد فاصله طبقاتی ایجاد شده در جامعه و اینکه امکان دارد، ایران مانند هند شود که بخش اعظمی از جامعه فقیر مطلق باشد، گفت: نه، مگر این‌که طبقه نوکیسه‌ای که اوایل انقلاب بودند، تقویت شوند، البته منافع در جامعه ما به قشر خاصی اختصاص‌یافته است و دعوای اصلی ثروت جامعه است که جناح‌ها بر سر آن اختلاف دارند، زیرا هرکسی می‌خواهد سهم بیشتری داشته باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۶۱۳۱۰۱۴:۱۱:۵۳ ۱۳۹۶/۱۲/۹
بی عدالتی در دانشگاه تهران علیه کارکنان دانشگاه موج می زند و یک نوع نظام کاستی در این دانشگاه حاکم است و کسی هم پیگیر نیست؟
ناشناس۲۶۱۶۹۸۱۹:۲۳:۴۷ ۱۳۹۶/۱۲/۹
عدالت تنها چیزی که یافت می نشود
ناشناس۲۶۱۳۱۵۱۴:۱۴:۴۴ ۱۳۹۶/۱۲/۹
علتش ایه قرآنی است ( یامرون الناس بالبر و ینسون انفسهم ) مسوولین فقط به مردم امر و نهی میکند
ناشناس۲۶۱۳۷۷۱۴:۵۰:۰۵ ۱۳۹۶/۱۲/۹
یعنی ترامپ تاجر بر خلاف بوش یا اوباما برای کشورش اثرات اقتصادی خوبی نداشته؟
ناشناس۲۶۱۴۷۲۱۶:۰۰:۴۴ ۱۳۹۶/۱۲/۹
جسارتا "احساس" بی عدالتی نیست بلکه "درک با پوست و استخوان" بلکه فراتر از آن درک با "مغز استخوان" هست
ناشناس۲۶۱۵۴۵۱۶:۵۶:۰۵ ۱۳۹۶/۱۲/۹
عدالت واژه قریبی برای مسوولین است
ناشناس۲۶۲۵۳۱۱۸:۲۰:۱۷ ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
واژه غریب....
ناشناس۲۶۱۵۸۹۱۷:۴۳:۰۵ ۱۳۹۶/۱۲/۹
آلوده شدن مسوولان و عدم شفافیت منشا احساس بی عدالتی است/ اقتصاد ما اسلامی نیست
ایرانی احساساتی۲۶۱۶۳۸۱۸:۳۳:۳۲ ۱۳۹۶/۱۲/۹
خوشی زده زیر دل مردم "احساساتیه" ایران.
رضا۲۶۱۹۳۹۰۰:۲۸:۰۵ ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
بی عدالتی احساس نیست واقعا داره رخ میده.
ناشناس۲۶۵۷۹۳۱۳:۰۳:۰۴ ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
مدیران چندپستی، اعضای هیات علمی چندپسته نمونه های بارز بی عدالتی و فساد اداری است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. و ناگهان اخلاق!

  4. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  5. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  6. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  7. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  8. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  9. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  12. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  13. دبی؛ چند روز پس از سیل

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  16. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  17. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

  18. فریب نخوریم! 

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین