تفسیرهای غلط از نظرسنجی ها درباره حجاب

محسن ماندگاری، گروه فرهنگی الف،   3961124229 ۴۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
تفسیرهای غلط از نظرسنجی ها درباره حجاب

انتشار گزارشی مخدوش از نتایج موج سوم پیمایش ارزشها و نگرشهای ایرانیان درباره حجاب در هفته گذشته با تحلیلها و تفسیرهای فراوانی مواجه شده است.

این‌گزارش مخدوش که نتیجه تفسیرهای شخصی، جهتدار و دلبخواهانه آقای محمد مالجو است بی آنکه با اصل نتایج پیمایش تطبیق داده شود بسرعت در شبکه های اجتماعی بازنشر شده و متاسفانه برخی رسانه ها نیز آن را به عنوان نتایج این پیمایش منتشر کرده اند‌.

بزرگترین اشتباه رسانه ها مخصوصا رسانه‌های اجتماعی، اشتباه گرفتن نمودارهای استخراج شده آقای مالجو بر اساس تفاسیر و برداشتهای اشتباه وی با نمودارهای خروجی پیمایش است. به عبارتی نامبرده که خود اذعان دارد با حرکت اعتراضی دختران خیابان انقلاب به حجاب اجباری به تمامی همدلی دارد در یک اشتباه فاحش، یافته های پژوهش را تفسیر شخصی و دلبخواهی کرده و آن را به نمودارهایی تبدیل کرده که بسیاری از مخاطبان در نگاه اول، آن نمودارها را به عنوان یافته های قطعی پیمایش تصور کرده اند.

در ادامه برخی رسانه های اجتماعی عمدا یا سهوا با حذف توضیحات نویسنده که استدلالهای خود را برای این تفسیر شخصی نگاشته، نمودارهای مخدوش را به عنوان یافته های پیمایش ارزشها و نگرشهای ایرانیان به مخاطبان عرضه کرده اند.

اگرچه دکتر محمد رضا جوادی یگانه مدیر طرح پیمایش نگرشها و ارزشهای ایرانیان چند روز بعد با انتشار مقاله ای توضیحات کاملی درباره یافته های پیمایش در بخش حجاب ارائه کرد اما به دلیل پرهیز وی از تفسیر نتایج، برخی رسانه های کم دقت و خوانندگان کم‌حوصله آنها متوجه اشتباه فاحش آقای مالجو در ارائه تفسیرهای شخصی خود به عنوان یافته های پیمایش نشدند.

 

تفسیر اشتباه

در موج سوم پیمایش ارزش ها و نگرش های ایرانیان دو سوال در مورد موضوع حجاب وجود دارد. در بخش 8-5 زیرفصلِ «برخورد با ناهمنوایی اجتماعی» در پاسخ به این پرسش که شما در برخورد با بدحجابی خانم ها چه کار می ‏کنید؟

10.5 درصد از پاسخگویان گزینه «اشکالی ندارد» را انتخاب کرده اند. 67.2 گفته اند «مخالفم ولی کاری ندارم»، 17.5 درصد گزینه «تذکر می دهم»، 1.2 درصد گزینه «به مراجع ذی‌صلاح اطلاع می‌دهم» و 2.9 درصد گزینه «برخورد می‌کنم» را انتخاب کرده اند.

بسیار واضح است که در این سوال، اساسا درباره الزامی بودن حجاب و یا اختیاری بودن آن سوال نشده است. اما نویسنده با توسل به سوالی دیگر درباره واکنش افراد به «برگزاری مهمانی و جشن‌های مختلط»، «با قطعیت» نتیجه گرفته که افرادی که گزینه «مخالفم ولی کاری ندارم» را انتخاب کرده اند، طرفدار حجاب اختیاری بوده اند!

 

این در حالی است که نویسنده سوال مهمتری که در بخش 8-4 ذیل «دین و جامعه» درباره اعتقاد مردم به ضرورت حجاب پرسیده شده را رها کرده و اصلا به آن اشاره ای نکرده است. در این بخش از مردم سوال شده «تا چه اندازه با این نظر که همه خانم ها باید حجاب داشته باشند، حتی اگر به آن اعتقاد نداشته باشند موافق یا مخالفید؟» 18.5 درصد از پاسخگویان گزینه «کاملا موافق»، 34.4 درصد گزینه «موافق»، 24.8 درصد «تا حدودی»، 15.6 درصد «مخالف» و 6.4 درصد گزینه «خیلی مخالف» را انتخاب کرده اند.

 

این داده ها نشان می دهد 52.9 درصد از پاسخگویان موافق یا کاملا موافق بوده اند که همه خانم ها باید حجاب داشته باشند، حتی اگر به آن اعتقاد نداشته باشند.

آیا می توان از این داده ها نتیجه گرفت 52.9 درصد از مردم موافق حجاب اجباری هستند؟ لزوما خیر. آنچه می توان از این داده ها فهمید آن که بیش از نیمی از مردم معتقدند زنان باید حجاب را رعایت کنند اما ممکن است لزوما موافق برخورد قهری حکومت با بی حجابی نباشند. شبیه اینکه من معتقدم همه افراد باید از مصرف سیگار خودداری کنند، حتی اگر به مضر بودن آن اعتقاد نداشته باشند، در عین حال موافق برخورد قهری با مصرف کنندگان سیگار هم نیستم.

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۴۵۵۴۸۱۸:۳۸:۴۶ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
اصلاح طلبان از موضوع حجاب بهره برداری سیاسی میکنند.. تا هم حمایت غربی ها را داشته باشند و هم در ایام انتخابات ، هنجارشکنان برایشان رای جمع کنند... « گفتمان بزن و برقص».
ناشناس۲۴۵۹۵۹۰۱:۰۵:۴۴ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
خداوکیلی همینطور است که گفتید .
ناشناس۲۴۵۵۵۲۱۸:۳۹:۴۵ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
حجاب اجباری مثل بی حجابی اجباری ..
حسین۲۴۵۹۱۱۰۰:۰۴:۵۶ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
آنانی که طرفدار حجاب اختیاری هستند بایستی پاسخ دهند : 1-بی حجابی در جامعه ، نشان از اختیار هست ؟!؟ 2-آیا ضمانتی وجود دارد که هنر های نمایشی در کشور - که نفوذ بی اعتقادان به مسایل دینی کم هم نیستند - و همچنین نفوذ بالایی هم در ذهن مخاطب دارند تصویری درست از بی حجابی و با حجاب بودن به جامعه دهند؟؟!؟ واین درحالی است که اکثر معتقدین به حجاب اصلا رسانه ای نیستند 3-حد بی حجابی بعد از برداشته شدن حجاب اجباری چیست؟ آستین کوتاه ، تاب و..... چیست؟؟! 4- چه ضمانتی دارد که اگر قانونی شود بازهم اتفاق جدید نیفتد؟! 5- چه ضمانتی وجود دارد با توجه به این همه دشمن علیه ایران اسلامی ، منفذی برای تخدیر جوانان ما به مسایل جنسی نشود ؟!؟!یعنی همان کاری که بر مردم اندلس اتفاق افتاد
ناشناس۲۴۸۰۳۵۱۳:۴۱:۴۴ ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
قطعا حجاب اجباری نشانه اختیار نیست
تفاوت!۲۵۰۵۶۹۲۰:۳۳:۳۰ ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
سلام دوست عزیز! آیا قانون داشتن سلاح اجباری، با قانون منع سلاح اجباری یکسان است؟ عزیز شما نگاهی به آمار تجاوز جنسی در کشور سوئد بیانداز، ببین در آنجا که به بهشت فمنیستها به دلیل دادن آزادی های ظاهری به زنان مشهور است، چرا آمار تجاوز به زنان به نسبت جمعیت (سرانه) دو برابر انگلستان است؟؟ آیا این دو قانون واقعا یکسان است و اینگونه تفاوت در آماری بر علیه زنان ایجاد می کنند؟ آیا واقعا به دنبال رساندن زنان به حق و حقوقشان هستند یا به دنبال افزایش صدمه به زنان؟؟ کمی تامل بد نیست.
ناشناس۲۴۵۵۵۴۱۸:۴۰:۴۸ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
شکست کمپین دختر انقلاب نشان داد که غربگراها فقط اقلیتی اند با. بلندگوهای بزرگ...
ناشناس۲۴۵۶۱۳۱۹:۴۶:۴۶ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
بنده کاری به صدق و کذب نظر نویسنده ندارم اما محمد مالجو دکتر است و اتفاقا از نظر جایگاه علمی فرد معبری است. نویسنده نباید برای فرد مورد علاقه خود عنوان دکتر و برای دیگران فقط از نام به تنهایی استفاده کند.
ناشناس۲۴۵۶۱۷۱۹:۴۹:۳۴ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
بهتره روزنامه الف یه نظر سنجی بزاره. و این سوال رو بپرسه که ایا حجاب اجباری دوست دارید یا اختیاری؟
ناشناس۲۴۶۰۵۴۰۷:۱۳:۳۶ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
همین ا متیازات کامنتها مگه خودش بنوعی نظرسنجی نیست؟؟؟؟
ناشناس۲۴۵۶۶۶۲۰:۴۵:۱۱ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
بی حجابی در دین اسلام حرام است . اما هرکس در انتخاب پوشش مخیّر است . حتی مخالفین حجاب نیز باید به ارزش ها احترام بگذارند . نقض قانون اساسی هر کشوری جرم است . ضمناً هرکسی باید مسئولیت تبعات کارهایش را بپذیرد .
ناشناس۲۴۵۸۱۴۲۲:۴۱:۰۲ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
حجاب در قانون اساسی آمده؟ کدام اصل آن؟
نگار هاشمی۲۴۶۰۸۲۰۸:۰۵:۰۷ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
مگر قرار است همه چیز در قانون بیاید؟!؟! مثلا درمورد اقدام علیه امنیت ملی مشروب خوردن دروغ گفتن و.... در کدام اصل قانون آمداست؟؟! اول اینکه قانون بر اساس شریعت اسلام است دوم اینکه در قانون مجازات های اسلامی نسبت به زیر پا گذاشتن حجاب که آمده است
محمد۲۴۷۲۴۲۲۰:۲۵:۳۰ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
همون جایی که مذهب رسمی کشور را اسلام عنوان نموده.
ناشناس۲۴۶۰۲۱۰۴:۲۱:۱۲ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
حجاب دوبار در قران آمده نماز دهها بار چرا ترک یکی جرم است؟ ترک دیگری نیست! ..
ناشناس۲۴۷۵۹۹۰۳:۲۰:۲۹ ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
۱۸ آیه از آیات قرآن مجید در مورد حجاب است . لطفاً با تدبّر قرآن بخوانید و بدون مطالعه و منطق و استدلال نظر ندهید . چشم بسته و دهان باز ، عاقلانه نیست .
ناشناس۲۵۳۷۱۴۰۶:۵۱:۳۳ ۱۳۹۶/۱۲/۲
یک دلیلش میتونه این باشه: چون یکی آشکاره و اثرات اجتماعی آشکار داره و دیگری راه اثباتش سخته و غالبا با زیر پا گذاشتن یک حرمت دیگر یعنی رعایت حریم خصوصی اثبات میشه. یعنی مثلا طرف را باید چندین ساعت زیر نظر داشت و در عین حال دائما افکارش را پرسید تا به عمدش برای ترک نماز پی برد.
مهدی۲۵۹۵۳۷۰۱:۰۶:۴۳ ۱۳۹۶/۱۲/۸
چون نماز شخصی هست و اگر بخونی یا نخونی ضرری برای جامعه ندارد ولی حجاب داشتن در مکان عمومی امری شخصی نیست و باید حدود آن رعایت شود و در ضمن حجاب هم در خونه مثل نماز هست و کسی نمیگه باید تو خونه هم باید حجاب داشته باشی
ناشناس۲۴۵۶۷۲۲۰:۴۹:۲۰ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
حجاب اجباری و بی حجابی اجباری هر دو محکوم به نابودی است
ناشناس۲۴۶۹۵۱۱۶:۱۹:۴۱ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
الان مشکلات کشور با بی حجابی حل می شود؟
علی۲۴۷۹۵۱۱۲:۵۲:۵۳ ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
نه عزیزم حل نمی شود ولی می توان با آن افکار را از دلار 5000 تومانی منحرف کرد و به کارهایشان بقول خودشان سر و سامان داد، بله واقعا متشکریم.
ناشناس۲۴۸۰۳۴۱۳:۴۰:۲۹ ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
با حجاب اجباری که حل نشده است ظاهرا
ناشناس۲۴۹۵۵۰۲۳:۳۹:۰۶ ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
با حجاب اجباری مشکلات حل شد؟
ناشناس۲۴۵۶۸۷۲۱:۱۰:۱۸ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
به نظرم علت این کم دقتی ها و بی حوصلگی ها و اشتباهات اینه که ملت واقعا حوصله شون سر رفته!والا! صداقت فکری داشته باشید،بگید حکم شرعیه؛مثل علامه مصباح.نه این که بیاین نظر سنجی تحلیل کنید و به علوم جامعه شناسی و آمار و . . . متوسل بشید. برادر به خدا غیر قابل انتشار نیس!
ناشناس۲۴۵۷۱۶۲۱:۲۲:۵۸ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
موضوع حجاب هیچ نقشی در پیشرفت جوامع امروزی دنیا نداشته است.
مبینا۲۴۶۰۸۷۰۸:۱۲:۲۱ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
اتفاقا من به عنوان یک خانم الان ها که با پوشش کامل به کارهای بیرون از خانه می رسم خیلی بی دردسر تر کارامو انجام می دم (به تناسب مزاحم ها هم کم میشن وهم مشکلات دیگر پیش نمی آید) اما قبلا با آرایش مختصر هم که می رفتم ..... اصلا نگاه ها برای ما خانم ها مشخص .... چند سوال غربی ها هم تا قب از 20سال پیش در پوشش چطور بودند؟!؟ الان چطوری هستند؟؟! سرعت پیشرفت غربی ها قبلا بیشتر بود یا الان ؟!؟؟!(البته اگر پیشرفتی هم باشد!!)
نوید۲۵۰۰۶۲۱۲:۴۵:۰۳ ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
خانم شما اگه تو وجود پیشرفت اونها شک داری ازتون انتظار نمیره تحلیلی بکنید... از ۲۰ سال پیش اونها هم به وفور فیلم و عکس موجوده و میتونید برید ببینید
ناشناس۲۴۵۷۴۱۲۱:۴۴:۴۱ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
حجاب چشمان و ذهن و نگاه مردان هم فراموش نشود .
علی۲۴۵۷۹۴۲۲:۲۹:۰۱ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
هزاران کناه است که در جامعه رواج دارد که خیلی بدتر از بی حجابی است . ایا دروغ بدتر است یا بی حجابی. ایا دزدی از بیت المال بدتر است یا بی حجابی ...
حامد۲۴۶۰۷۷۰۸:۰۰:۰۲ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
این استدلال درنهایت اشتباه است هرچیزی جای خودش را دارد مثلا کسی مشکل هپاتیت bدارد و به بیمارستان مراجعه کند بگویند این که مشکلی نیست چرا که کلی آدم داریم که سکته قلبی کرده اند
ناشناس۲۵۱۲۳۴۱۳:۵۶:۵۰ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
اتفاقا پاسخ شما بسیار غلط است. در مثال شما فرد هپاتیتی و فردی که سکته قلبی کرده جداست. ولی ما در مورد یک جامعه صحبت می کنیم. مثال شما را تصحیح می کنم خودتان بخوانید و نتیجه بگیرید: اگر یک نفر همزمان سکته قلبی کرده باشد، سرش شکسته باشد، شکمش پاره شده باشد و انگشتش هم در رفته باشد، به بیمارستان برسانندش، عاقلانه ترین کار چیست؟؟؟ آیا جا انداختن انگشت در رفته مهمترین کار است؟؟ بنابراین یک جامعه که گرفتار هزار درد و مرض است، از مهمترین آنها برای درمان باید شروع کرد.
ناشناس۲۴۶۱۲۹۰۸:۴۳:۰۸ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
حرام حرام هست و هیچ تفاوتی باهم ندارند.
سلام۲۴۷۳۳۱۲۱:۴۹:۰۸ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
همه این گناهان زشت است، اما زشتی یکی دلیل انجام دیگری نیست. موتور سوارانی که در پیاده رو حرکت میکنند، هم همین توجیهات را می آورند، اما اگر اتفاقی بیافتد، جوابگو خواهند بود؟ اگر کسی به یک خانم بی حجاب تعرض کرد، آنوقت مشکل را چه کسی حل خواهد کرد؟
ناشناس۲۴۷۶۱۷۰۶:۵۳:۲۲ ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
در بقیه کشورها مشکل را چه کسی حل میکند؟
ناشناس۲۴۶۰۰۵۰۲:۳۷:۴۶ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
استدلالات شما دقیقا مانند تفاسیر شعرهای دوران مدرسه است که در تمام ابیات باید اینگونه تفسیر میشود منظور شاعر از عشق ، عشق به خدا بوده و منظور شاعر از شراب در واقع چیزی غیر از مشروبات الکلی بوده و ما باید باور میکردیم
ناشناس۲۴۶۰۶۵۰۷:۳۹:۰۸ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
کاشکی یه نفر از طرفداران آزادی حجاب یه آیه که نه فقط یه دلیل علمی مستدل در رابطه با مزایا و فواید و آثار مثبت بی حجابی می آورد تا ما هم قانع شویم .
ناشناس۲۴۷۸۸۵۱۱:۴۸:۰۳ ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
کلا آزادی آرامش می یاره در هر چیزی که باشه و اجبار احساس خفقان می ده. مثلا به شما که احتمالا آقا هستید اجبار کنند تو گرمای 40 درجه تابستون با لباس اسکی اینور و انور برید.چه حسی پیدا می کنید؟
صمصام۲۴۶۰۷۶۰۷:۵۹:۲۱ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
من با جناب ماندگاری در خصوص تفاسیر اشتباه از این نظر سنجی موافقم اما باید توضیحی بدهم همه میدانیم که بخش زیادی از مردم کشور ما موافق حجابند و و ان را عایت میکنند حتی در تصاویر مبارزان قبل از انقلاب می بینیم که زنان بی حجاب و محجبه با هم در حال مبارزه اند و مهمتر اینکه زنان محجبه مبارز به زنان بی حجاب مبارز گیر نمیدادند که شما چرا حجاب ندارید؟ یعنی ان موقع به لحاظ اهمیت مسئله مبارزه و انقلاب بی حجابی اهمیتی نداشت و در واقع به درک مشترکی از حجاب رسیده بودند !! .یک هدف داشتند و ان تحقق انقلاب بود بعد از انقلاب اما ...عوض شد ان تفاهم میان زنان بی حجاب و با حجاب بر هم خورد و میانشان دودستگی ایجاد شد . و زنان بی حجاب متوجه شدند...انها درپیروزی انقلاب سهیم بودند اما به حکم همان انقلاب نمیتوانستند دیگر همچنان بی حجاب باشند.تا قبل از انقلاب تصور میکردند ...اما اینگونه نبود اینطور شد که از سال 57 تا امروز همواره بد حجابی را شاهد هستیم اما شکی نیست که بخش زیادی از ملت معتقد به حجاب هستند و ان را رعایت میکنند و این حق را برای خود قائلند که چون اکثریت به حجاب معتقدند پس همه باید محجبه باشند !و این مهمترین عامل لج و لجبازی با قانون حجاب است چون در موضوع حجاب موافقان در اکثریت هستند پس اقلیت مخالف حق زندگی ندارند !
ناشناس۲۴۶۱۷۰۰۹:۲۲:۴۴ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
متاسفانه مسئله ی حجاب به یک مسئله ی سیاسی .. تبدیل شده که در نهایت به غیر از هدر دادن منابع هیچ منفعتی ندارد اگر یک دهم حساسیتی که به حجاب نشان داده می شود به منکرات دیگر مثل دروغ و ریا و تظاهر و ... نشان داده می شد مسئله ی حجاب به خودی خود بدون درگیری های اجتماعی و ... حل می شد . اسلام فقط حجاب زنان نیست این همه احکام شرعی در خصوص صداقت و درستکاری و همیاری و ... در این دین شریف وجود دارد که به طور کل نادیده گرفته شده اند و فقط به حجاب چسبیده اید
ناشناس۲۴۶۳۲۴۱۰:۴۵:۲۵ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
یک زمانی موقع اذون که میشده همه میرفتن مسجد بدون اینکه در مغازشونو ببندن ، کسی بهشون نمیگفته مغازتو نبستی پس حقته دزدا بیان غارت کنن ! زمانی که اخلاق و منش درست در جامعه باشد نیازی به پنهان کردن افراد از هم و محدود سازی هم نیست .
بی نام۲۴۷۲۶۶۲۰:۵۳:۵۱ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
باسلام موضوع حجاب در تمام ادیان الهی بیان شده است،حجاب هم یک امر فردی و هم اجتماعی است، در کل حجاب هم مانند نماز، روزه،زکات و....نشانگر کمالیت بندگی انسان است. سوال؟ آیا می شود برای خواندن نماز یا دادن زکات و غیره در یک جامعه که مقید به اصل ادیان الهی و وجود خدا و انبیا الهی هستند نظرسنجی کرد؟(نماز و زکات و غیره.... هم یک امر فردی و هم اجتماعی است). حجاب یک امر الهی برای فرد و اجتماع چه با وجود حکومت اسلامی چه بدون حکومت اسلامی!
سلام۲۴۷۳۲۷۲۱:۴۶:۱۵ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
با تعجب به این نظرسنجی نگاه کردم. عجیب بودن آن هم این است که پایه های فکری را به نظرسنجی گذاشته اند. این یعنی اینکه کسی بگوید آیا موافق فروش کشورت هستی؟ بعد هم بگویند موافق، تا حدودی موافق، نظری ندارم، و غیره! بعد بگوییم مردمی موافق فروش کشورشان هستند، پس بیایید ببینیم کجای کشور بفروشیم. این کار در اصطلاح شناخت اجتماعی به حرکت از پله دوم معروف است. نمیتوان یک واقعیتی را برای اظهار نظر، انتخاب کرد. اگر کشور اکثریت به یک تفکر اعتقاد دارند، نباید گوشه ای از آن را به نظرسنجی گذاشت. این نوع حرکت به ضرر همه اهالی این کشور تمام خواهد شد، هرچند ظاهرش روشنفکری باشد.
ناشناس۲۵۵۶۷۵۱۰:۰۰:۳۸ ۱۳۹۶/۱۲/۴
گوشه ای از کدام واقعیت!؟ اگر منظور شما اسلام است و حجاب را بخشی از اسلام میدانی این را هم به دانسته هایت اضافه کن در هیچ جای قرآن و هیچ حدیثی در باب حجاب اجباری مسلمان و غیر مسلمان وجود ندارد در کجای تاریخ اسلام امام علی زن بی حجابی را حد زده یا به زندان انداخته یا جریمه کرده و خراج گرفته؟ ..
احمد۲۴۷۵۶۳۰۱:۴۱:۱۷ ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
لطفا اونایی که با حجاب اجباری مخالفند، بخونند: از «حاج آقا عالی» شنیدم که می گفت: «کاهش فساد اخلاقی (جنسی) دارای دو جنبه اجتماعی و فردی هست: جنبه اجتماعی: جامعه باید تا حد ممکن از تحریک جنسی خالی بشه، جنبه فرد: فرد باید تا حد ممکن از نگاه شهوانی دوری کنه.» واضحه که جنبه اجتماعی رو باید حکومت محقق کنه (البته یه دوست داشتم که میگفت: موی زن که تحریک بر انگیز نیست!) اگه جنبه اجتماعی حجاب رعایت نشه، رعایت جنبه فردی (جهاد اکبر) نیز سخت میشه که متاسفانه کشور ما داره کم کم بهش مبتلا میشه!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین