صف طویل هواداران «رضا امیرخانی» در خیابان انقلاب/ «رهش» شهر را شلوغ کرد!

گروه فرهنگی الف،   3961120009 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

عصر پنجشنبه ۱۹ بهمن خیابان انقلاب اسلامی تهران شاهد یکی از تجمعات جالب توجه بود، تجمعی که همه یک‌صدا و یک‌دل به خاطر یک چیز آمده بودند؛ کتاب.

صف طویل هواداران «رضا امیرخانی» در خیابان انقلاب/ «رهش» شهر را شلوغ کرد!

فارس نوشت: داشتم فکرمی‌کردم چطور شروع کنم که دیدم دیگر صغری و کبری چیدن ندارد بهتر است همان اول آخر حرف را بزنم و خواننده را دنبال خودم نکشم، که مثلا بگویم ساعت 16:07 جلوی کتابفروشی «کتاب افق» بودم و با اینکه تنها 7 دقیقه از ساعت 4 بعد از ظهر یک عصر پنجشنبه در تهران آلوده گذشته بود اما صف تا جلوی سینما سپیده رسیده بود که وقتی به ابتدای صف رسیدم با خودم گفتم حتما هنوز برنامه شروع نشده که از قضا دیدم جماعتی هم داخل کتابفروشی به انتظار ایستاده‌اند تا «رضا امیرخانی» آخرین و تازه‌ترین اثرش [رهش] را برای هوادارانش امضا کند.

رهگذران از این حجم از جمعیت متعجب بودند و وقتی متوجه می‌شدند که برای امضای یک رمان جماعت صف ایستاده‌اند بر تعجب‌شان افزوده می‌شد. حتی برخی فکر می‌کردند صف برای بلیط سینما است (با توجه به اینکه در روزهای برگزاری جشنواره فیلم فجر هستیم). این صف آنقدر جدی بود که «افشین شحنه‌تبار» از ناشران فعال در حوزه بین‌الملل و ترجمه کتاب‌ها در آنسوی مرزها، هم در صف ایستاده بود.

بازار پخش زنده اینستاگرام و به روز کردن شبکه‌های مجازی هم داغ بود و آنهایی که در صف انتظار می‌کشیدند تا نوبت‌شان شود از این فرصت برای این کار استفاده می‌کردند. البته برخی نیز که شاید انگشت‌شمار بودند از این فرصت برای خواندن چند صفحه بیشتر به نحو احسن بهره می‌بردند. برخی سیگار می‌کشیدند و عده‌ای نیز از خودروی سیاری که قهوه و چای عرضه می‌کرد نوشیدنی داغی گرفته بودند و نرم‌نرم می‌نوشیدند تا هم زمان بگذرد هم در هوای کمی خنک زمستان 1396 تهران آلوده گرم شوند.

در این فاصله که هنوز 15 دقیقه از 4 عصر نگذشته بود دوستان مختلفی را دیدم. از دوستی که دوران دبیرستان با هم در یک صندلی می‌نشستیم و به عبارت بهتر همکلاسی بودیم تا دوستانی که در فضای مجازی و محیط‌های کاری با هم ارتباط داریم. در همین 15 دقیقه صف از سینما هم رد شده بود و بر حجم جمعیت اضافه می‌شد. این جمعیت آنقدر زیاد بود که یک‌مرتبه گشنت نیروی انتظامی در محل حاضر شد و یک مرتبه هم گشت رفع سد معبر شهرداری!

 

رضا امیرخانی نیز داخل فروشگاه ایستاده بود و یک‌به‌یک «رهش» را برای مخاطبانش امضا می‌کرد. رمانی که قرار است در آن خواننده با موضوع شهر و تبعات زندگی شهری روبه‌رو شود. رمانی که باز هم امیرخانی با رسم‌الخط خاص خودش تعجب جماعت ویراستار را برمی‌انگیزد این در حالی است که شاید ویراستارها حواس‌شان به خواننده و مخاطب نباشد که یکی از دلایل دلبستگی به امیرخانی و آثارش را همین مدل نگارشش است و بسیاری که با آنها حرف می‌زدم می‌گفتند این رفتارهای نوشتاری امیرخانی در نوشتن را دوست دارند. رمانی که «لیا» شخصیت اصلی است و امیرخانی این بار از زبان یک زن داستانش را روایت خواهد کرد. در این رمان امیرخانی موضوع توسعه شهر را دستمایه قرار داده و تاثیرات آن را بر عرصه‌های زندگی انسان معاصر در قالب داستان زوجی معمار در تهران امروز به تصویر می‌کشد.

تا قبل از اینکه وارد فروشگاه شوم فکر می‌کردم خب این جماعت هرکدام یک نسخه کتاب خریداری می‌کنند اما وقتی تلفن همراهم زنگ خورد و یکی از دوستانم گفت سه نسخه برای من بگیر، همسرم پیغام داد یک نسخه هم برای دوستش بگیرم، یکی دیگر از رفقا چند روز قبل در تلگرام پیام داده بود مشهد دعاگویت هستم ولی یک نسخه از «رهش» برایم بگیر فهمیدم اینطور نیست که رهکسی یک نسخه بگیرد و برخی تا ده نسخه هم می‌خریدند و این یعنی چیزی چندبرابر آن صفی که در خیابان انقلاب اسلامی در دهه فجر سی‌ونهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برای رمان رضا امیرخانی به صف ایستاده بودند. 

اگر بخواهم به ترکیب جمعیت اشاره کنم باید بگویم اکثریت مطلق جمعیت، مذهبی (براساس نوع پوشش خانم‌ها چنین قضاوتی صورت گرفته نه چیز دیگری) بودند. و این نشان‌دهنده طیفی است که مخاطب آثار امیرخانی است. این یعنی امیرخانی و آثارش بدنه اجتماعی خاصی را شکل داده و او توانسته توجه آنها را برانگیزد. البته نباید منکر شد همه مدل مخاطبی در صف بودند و برای کتاب آمده بودند. این یعنی یک رویداد خوب که کتاب باعث جمع شدن کتاب‌دوستان شده بود. هر سلیقه و جناح و حزبی داشتند کنار گذاشته بودند و تنها برای کتاب پشت هم ایستاده بودند. این اتفاق این پیام را دارد که فرهنگ است که می‌تواند تمام سلایق و نظرات را کنار هم جمع کند.

حدود دو ساعتی که در محل کتابفروشی «کتاب افق» بودم جمعیت کم نشد مگر زمانی که دیگر به ساعت 18 نزدیک شده بودیم و دیگر هوا کم‌کم تاریک می‌شد. از یکی از متصدیان کتابفروشی پرسیدم که چقدر فروخته‌اند ابراز بی‌اطلاعی کرد اما گفت ما چاپ چهارم کتاب را هم آماده کرده‌ایم.

تا یادم نرفته اصل مطلب را بگویم که پنجشنبه 19 بهمن 1396 همه برای تازه‌ترین رمان رضا امیرخانی آمده بودند. سرباز راهنمایی و رانندگی، دانشجو، کارمند، زن خانه‌دار، اردشیر کاظمی (بازیگر نقش پدر جناب سروان در مجموعه تلویزیونی «لیسانسه‌ها» با بیش از 90 سال سن) و ... آمده بودند تا به این نویسنده امید بدهند که هنوز هم آثارش را می‌خوانند و با آنها رابطه دارند. پنجشنبه خاکستری نیمه بهمن تهران با این جشن امضا آبی شد مثل پشت جلد «رهش».

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۴۰۵۵۷۰۹:۰۱:۴۷ ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
خوشحال شدم. دلمون تنگ شده بود برای همچین اتفاقاتی. با اینکه اصلا این نویسنده ایرانی را تا حالا نمیشناسم و داستانهای ایرانی را تعقیب نمیکنم، اما مطالعه بهترین سرگرمی دنیاست و هرکی بفهمه دیگه ولش نمیکنه. این اتفاق خوبیه. امیدوارم بازهم تکرار بشه. شاید یه روز ماهم یوسا و مارکز در ایران داشته باشیم. حتی باعث میشه امثال من هم با ادبیات معاصر آشتی کنند.
کتابدار۲۴۰۵۸۱۰۹:۵۲:۴۱ ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
جالبه کتابهای امیرخانی مثل ارمیا، از به ،قیدارو...درکتابخانه ها هم خیلی طرفداردارد مانندآثارنادرابراهیمی وجلال آل احمد
ناشناس۲۴۰۵۹۵۱۰:۱۴:۲۹ ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
رضا امیرخانی کی هست؟
ناشناس۲۴۰۶۰۸۱۰:۳۴:۱۹ ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
مجانی هم بدند نمیخونم!
ناشناس۲۴۰۶۹۹۱۲:۱۷:۲۹ ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
فقط میتونم بگم آفرین به این فرهنگ صف طولانی برای کتاب
ناشناس۲۴۰۷۱۲۱۲:۲۹:۰۲ ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
اکثرا از یک قشر خاص فکری هستند
سلام۲۴۰۷۲۲۱۲:۳۹:۰۴ ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
خبر فوق العاده امید بخشی هست انشاالله برای خود رضا هم امیدبخش باشه و با حال خوب رمان های بیشتری برامون بنویسه چندوقتی بود که دل و دماغ نداشت!
ناشناس۲۴۰۷۳۷۱۳:۰۰:۲۹ ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
آیا کتاب را بدون امضای مولف نمیتوان خواند و از آن مطلب آموخت؟ آیا ناشر نمی تواند در مقدمه کتاب یک امضای چاپ شده از مولف را قرار دهد؟ اصلا امضا چه ارزشی دارد جز چند خط خطی کردن .. نمی دانم که چرا کار این افراد از نظر من بسیار ناصواب می آید. شاید من اشتباه میکنم.
علیرضا۲۴۰۷۹۲۱۴:۱۴:۳۸ ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
خیلی جالب هست که با کمترین تبلیغات و بدون هرجور شناختی از کتاب جدید برای خریدش صف بسته میشه..
ناشناس۲۴۰۸۳۰۱۵:۰۴:۴۸ ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
خیلی شلوغه !!!!
یک ایرانی نجیب و مظلوم۲۴۰۸۶۷۱۶:۱۸:۳۷ ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
خوشا به حالشان، یکی از بهترین های روزگار ما، نابغه ای است این نویسنده ی گرامی. من همیشه با خودم فکر و تصور می کنم که اگر همچین نوابغی رییس جمهور ما می شدند و اجازه ی کار هم بهشان داده می شد، ایران چه گلستانی می شد! به طور حتم، به مراتب بهتر از مالزی! به هر حال، آقای امیرخانی عزیز، ما هم شما را دوست داریم و در مشهد منتظر شما هستیم.
مهدی غلامعلی مجدابادی۲۵۰۰۸۹۱۳:۰۴:۲۳ ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
من از این که مردم ما هم چنین صفی تشکیل دادند خیلی خوشحال شدم و در پوست خود نمی گنجم . خبر راب ه همکارانم نشان دادم و گفتم در روزگاری مرتب خبرهای نا امید کننده به ما می رسد این خبر مثل آبی در بیابان است و امید آفرین من به سهم خود از این نویسنده توانا که باقلمش توانسته در دوران فترت کتابخوانی جهشی ایجاد کند و نیز از کتابخوانان فرهیخته که چنین صحنه را بدون تبلیغات شدید و . . . خلق کردن تشکر میکنم. همیشه به حال جوامعی که چنین رویکردی داشتند غبطه میخوردم مثلا وقتی صف خرید هری پاتر را دیدم بسیار تعجب کردم و اینک امیدوارانه منتظر اقبال جامعه کتاب گریز به سمت کتاب هستم و راه نجات و توسعه فرهنگی و اجتماعی و همه جانبه ما از مسیر کتابخوانی میگذرد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

  12.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  13.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  15. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین