استاد اقتصاد دانشگاه تهران: شناسایی ثروتمندان برای قطع یارانه جز ساده‌ترین کارها است/ آمریکا برای جلوگیری از فرار مالیاتی و فساد چه کرد؛ ما هم آن را انجام دهیم

گروه اقتصادی الف،   3961111174 ۳۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

استاد اقتصاد دانشگاه تهران با بیان اینکه باید یارانه 40 درصد جامعه حذف شود، گفت: البته این افراد باید شناسایی شوند؛ البته او می‌گوید: سازمان اطلاعات مالیاتی امریکا به‌اندازه اف‌بی‌آی و سازمان سیا قدرت دارد و آن‌ها چه کردند و همان روش در ایران اجرا کنیم.

 استاد اقتصاد دانشگاه تهران: شناسایی ثروتمندان برای قطع یارانه جز ساده‌ترین کارها است/ آمریکا برای جلوگیری از فرار مالیاتی و فساد چه کرد؛ ما هم آن را انجام دهیم

به گزارش الف؛ امروز بیش از 76 میلیون نفر یعنی بیش از 95 درصد جامعه یارانه نقدی دریافت می‌کنند و حذف یارانه افراد ثروتمند و اغنیا همیشه موردبحث بوده، اینکه به دلیل مسائل سیاسی تا نبود اطلاعات برای شناسایی این افراد و عدم قطع یارانه آن‌ها عنوان‌شده بود؛ این موضع چند سالی است بین دولت مجلس به یک چالش تبدیل‌شده، نمایندگان می‌گفتند دولت ملزم به حذف یارانه ثروتمندان و افراد غیر نیازمند است و دولت هم این موضوع را به گردن مجلس می‌انداخت که باید تکلیف قانونی باشد.

مجلس در قانون بودجه امسال این موضوع را به دولت تکلیف کرد تا یارانه افرای که در سال 35 میلیون تومان حقوق می‌گیرند را قطع کند، اما به دلیل ملاحظات سیاسی دولت از انجام آن سرباز زد با ارائه اصلاحیه این تکلیف قانونی را برداشت؛ حال دولت که بعد از انتخابات در لایحه بودجه 97 حذف یارانه بیش از 30 میلیون نفر را پیش‌بینی کرد.

پس از اینکه لایحه بودجه در جلسه روز یکشنبه مجلس رشد شد؛ یکی از دلایل آن موضوع حذف یارانه بگیران بود، اما دولت مجلس سر حذف یارانه 20 میلیون نفر به توافق رسیدن؛ هرچند که این موضوع باید در صحن علنی مجلس تصویب شود اما در صورت اقدام برای آن باید افراد غیر نیازمند و ثروتمند شناسایی شوند، موضوعی که دولت بارها بر ناتوانی انجامش تاکید کرد؛ اما معیار و نحوه شناسایی باید چگونه باشد؛ آیا واقعاً شناسایی این افراد سخت است یا... .

ابراهیم رزاقی، استاد بازنشسته دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی الف؛ در مورد حذف یارانه بگیران و شناسایی افراد ثروتمند، گفت: دولت اقتصاد لیبرالی را پیاده و اجرا می‌کند؛ البته آن‌هم بدترین نوع آن و اصلاً برایش مستضعفان به قول امام خمینی (ره) معنا ندارد که هرکسی ندارد و بمیرد.

وی با بیان اینکه در سخنان آقای روحانی و جهانگیری سیاست حمایت از اغنیا مشهود است، افزود: امروز 66 میلیون نفر در سن کار قرار دارند، اما فقط 22 میلیون نفر داری شغل هستند؛ آقای فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی می‌گوید 40 میلیون نفر فقیر هستند و آقایان گوششان بدهکار این موضوعات نیست و فقط تظاهر می‌کند.

رزاقی با طرح این سوال که آیا واقع افرادی که یارانه نقدی شاملشان نمی‌شود را نمی‌توان شناسایی کرد؛ بیان کرد: در دنیای امروز و با ابزاری که وجود دارد، این‌که به‌راحتی امکان‌پذیر است، امروز می‌توان تشخیص داد چه افرادی چند تا خانه دارد و در کجا واقع‌شده و قیمت آن چند است؛ می‌توان بررسی کرد که فرد چه میزان بدهی و چه امکاناتی در خارج از کشور دارد؛ در کجا سرمایه‌گذاری کرده، بچه‌های او کجا هستند؛ آیا فرد دو تابعیتی است یا نه؟ از کدام بانک‌ها و چه میزان وام گرفته است و انواع اطلاعات دیگر می‌توان شناسایی کرد، اما چرا این کار را انجام نمی‌دهند که حتی فقرا را هم شناسایی کنند.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه احمدی‌نژاد در زمان اجرای هدفمندی یارانه‌ها اطلاعات خانوارها را جمع‌آوری کرد، اما به همه به‌صورت یکسان یارانه داد، گفت: در کشور ما بعد از رحلت امام خمینی (ره) (از 28 سال پیش تاکنون) برخی طبقه‌ای در جامعه به وجود آوردند که حالا اسم آن را اشرافی یا هر چیز دیگر که بگویم؛ اما این قشر از بانک‌ها وام می‌گیرند و پس نمی‌دهند؛ فساد می‌کنند؛ مالیات نمی‌دهند؛ و از واردات منفعت می‌بردند و ثروت‌هایی بی‌نهایت اندوختند.

وی در مورد اینکه آیا با حذف یارانه 30 میلیون نفر موافق هستید، پاسخ داد: بله؛ البته به شرطی که این تعداد شناسایی شود و معیار حذف هم اطلاعاتی هم عنوان کردم.باید یارانه ثروتمندان حذف شود؛ البته شناسایی افراد که یارانه به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد، آسان است؛ نمایندگان کارگری می‌گویند مبلغ 3 میلیون و 200 هزار تومان حداقل هزینه‌های زندگی است؛ می‌تواند افرادی که بالای 3 میلیون تومان حقوق و مزایا می‌گیرند را شناسایی کنند و یارانه افراد را بر اساس امکان، درآمد، املاک، اموال، سپرده بانکی و... حذف کنند؛ اما عمدی در کار است و نمی‌خواهند آن انجام دهند.

به اعتقاد او، برای شناسایی افراد پردرآمد برای حذف یارانه، می‌تواند بر اساس درآمد و ثروت، این‌که فرد چه املاکی با چه مساحتی دارد؛ و چند بار مسافرت می‌رود؛ در داخل کشور چه فعالیت تولید یا غیر تولید انجام می‌دهد یا اینکه در خارج از کشور چه می‌کند و چه میزان وام گرفته و چه میزان به بانک‌ها بدهکار است؛ اصلاً چقدر سپرده بانکی و پس‌انداز دارد و... که این اطلاعات را به‌راحتی و آسانی می‌توان کسب کرد.

رزاقی ادامه داد: دولت حتی می‌تواند برای شناسایی ثروت افراد و افراد ثروتمند با ارائه سند جایزه دهد یعنی فرد شناسایی کننده مامور دستگاه مالیاتی شود و نیازمند سازمان مالیاتی قدرتمندی هستیم؛ اکنون در آمریکا وزارت دارایی (سازمان اطلاعات مالیاتی) به‌اندازه اف‌بی‌آی و سازمان سیا قدرت و اختیار دارد تا اطلاعات را جمع‌آوری کند؛ حتی می‌تواند افراد را مورد بازجویی قرار دهند.

وی تصریح کرد: امروز 60 درصد مزدبگیران و حقوق‌بگیران و 80 درصد بازنشسته‌ها زیرخط فقر هستند؛ البته افراد بازنشسته‌ جدید وضعیت بهتر دارند؛ اکنون دولت به خارجی‌ها یارانه می‌دهد، زیرا دلار 12 هزارتومانی را 4 هزار تومان در بازار می‌فروشند؛ درحالی‌که یارانه را باید به معنای واقعی داد و بی‌انصافی و ظلم است که به افراد بیکار و فقیر صدقه دهیم، هرچند ازنظر کسی که صدق می‌دهد یک عمل خیر انجام داده، ولی فردی که صدقه می‌گیرد، بر اساس قانون اساسی بایدشان او رعایت شود ولی امروز تحقیرشده و به‌جای تامین کار و مسکن، به او یارانه می‌دهند.

استاد دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه شناسایی ثروتمندان برای قطع یارانه جز ساده‌ترین کارها است، گفت: یارانه باید به 6 دهک جامعه پرداخت شود و یارانه 4 دهک دیگر که 40 درصد جمعیت کشور را تشکل می‌دهند، باید قطع شود، البته در پرداخت یارانه به آن 6 دهک نباید یکسان باشد باید حداقل و حداکثری تعیین با توجه به شرایط شخص داده شود.

رزاقی با بیان اینکه یارانه 4550 تومانی اکنون ارزشی برابر با 10 الی 15 هزار تومان دارد، گفت: نباید به 4 دهک یارانه داد و هیچ لزومی هم ندارد؛ البته دولتمردان نسبت به مردم و حل مشکلات آن‌ها طوری سخن می‌گویند و خود را از شاه هم شاهانه‌تر می‌دانند درحالی‌که باید خدمت گذار باشند و نه سرور.

وی در مورد اینکه دولت عنوان می‌کند به حساب‌های بانکی سرکشی نمی‌کند، گفت: آمریکایی‌ها که ایدئولوژی لیبرالی را در دنیا به‌زور و... اجرا می‌کنند، حساب‌های بانکی یکی از راه‌های دریافت مالیاتشان است؛ اینکه عدم انجام آن یعنی ظلم به فقرا محسوب می‌شود؛ اساساً یکی ظلم می‌کند و یک مظلوم است که از طرق اقتصادی به مردم ظلم می‌شود و باید ظالم را شناخت تا مالیات پرداخت کند.

رزاقی اضافه کرد: اگر نمی‌خواهند مالیات‌بگیرند، را چگونه می‌توان کشور اداره کنند و فقط نفت می‌ماند که بفروشم درحالی‌که نفت برای فقرا است و عملاً به پول‌دارها کمک می‌کنند و 1500 میلیارد دلار کالا و خدمات وارد کشور شده؛ کسی از آن نفع برده است؛ جز یک طبقه خاص بودند.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران تصریح کرد: افرادی که جامعه فساد که انجام می‌دهند و بانک و موسسات مالی تاسیس کرده و از همه سپرده‌های مردم سوءاستفاده کرده و پس نمی‌دهند که چند سال است مردم در خیابان‌ها اعتراض می‌کنند. این افراد اقتصاد کشور، نمایندگان مجلس، قضات و صداوسیما را اداره می‌کنند و کسانی که از این‌ها پشتیبانی می‌کنند، در راس مسائل هستند.

به گفته وی، افراد بانفوذ؛ از زمان دولت سازندگی تا امروز؛ هر چه زمان گذشته نفوذشان بیشتر، تعدادشان افزایش و قدرتشان بیشتر شده؛ اما چرا برای این موضوعات اقدامی نمی‌شود، البته نمی‌خواهند شناخته شوند؛ برای اینکه در جمهور اسلامی بر مبنای وصیت‌نامه امام خمینی (ره) کوخ‌نشینان باید مسئول شوند و اگر فردی خوی کاخ‌نشینی پیدا کرد به او اطمینانی نیست.

کارشناس اقتصادی با اشاره به مشکل بیکاری و معیشت مردم، اظهار کرد: امروز جوان این کشور با حقوق ماهانه 200 هزار تومان الی 500 هزار تومان کار می‌کند، البته حداقل دستمزد حدود 900 هزار تومان است، اما چه کسی می‌تواند با این مبالغ زندگی کند؛ یا اینکه عده‌ای زیادی از بازنشسته‌ها نمی‌تواند اجاره خانه و هزینه‌های خود را پرداخت کند یا وضعیت بیکاری را نگاه کنید؛ به نظرم این موارد یا آگاهانه یا غیرآگاهانه برنامه است.

رزاقی در ادامه گفت: در دولت آقای روحانی (از سال 92 تاکنون) 250 میلیارد دلار واردات کالا و خدمات به کشور داشتیم که این رقم شاید به 300. دلار هم رسیده باشد؛ که با این میزان پول می‌توان 30 میلیون شغل ایجاد کرد، اما چرا این کار را انجام نمی‌دهند، زیرا اعتقاد به آن ندارند و به نفت وابسته هستند و تا زمانی که نفت داریم و می‌فروشیم به این مسائل توجهی ندارند.

وی با اشاره به سیاست خام فروشی تاکید کرد: نفت خام استخراج و صادر می‌کنیم یا فولاد و محصولات پتروشیمی که مواد اولیه است، خام فروشی می‌شود درحالی‌که باید آن را به کالای نهایی تبدیل کنیم تا از آن اشتغال و ارزش‌افزوده ایجاد شود؛ اما مواد خام و نیمه‌خام صادر و کالای نهایی را وارد کشور کرده و فقط هزینه‌های آن برای ما است و بدون اراده بسیار قوی و توجه به قانون اساسی، اندیشه امام خمینی (ره)، اقتصاد مقاومتی و اقتصاد امن؛ می‌خواهند کشور را طوری اداره کنند که صدای کسی درنیاید و همه امید ببندند به این‌ها که همه‌چیز را درست خواهند کرد، فرقی هم نمی‌کند چه کسی سرکار باشد.

استاد دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه بر اساس قانون اساسی یک نفر هم نباید در جامعه بیکار و فقیر باشد، گفت: مگر نمایندگان مجلس مشکلات را نمی‌دانند، آیا دولت می‌تواند بدون پول نفت اقدامات را انجام دهد؛ آمریکایی چگونه تمام هزینه‌های خود را از مالیات تامین و فساد مالی را کنترل می‌کنند، خب همان روش در ایران اجرا کنند و کاملاً امکان‌پذیر است.

رزاقی در پاسخ به این سوال آیا سیاست‌های دولت به سمت اغنیا است؟ گفت: بله؛ سخنان وزرا را بررسی کنید که چه می‌گویند و مثلاً آقای روحانی در با تلویزیون حرف زد، آیا از مشکلات مردم، بیکار و فقرا سخن گفت، هرگز درحالی‌که اکثر مشکلات مردم این است نظام سیاسی همه در خدمت طبقه اشرافی و یک اقلیتی در حدود 5 الی 10 درصدی بوده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۰۳۲۳۱۳:۰۰:۲۹ ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
چه عجب یکی از آمریکا خوب تعریف کرد اگر می خواستن کمتر از یه ماه مفسدان را می گرفتن
تبریزی۲۳۰۶۴۱۱۸:۰۵:۳۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
در حال حاضر هیچ دزدی نمی تونه خودش خودش رو دستگیر کنه چون وجود جهان های موازی در علم فیزیک هنوز اثبات نشده و در حد فرضیه است.
ناشناس۲۳۰۳۴۹۱۳:۱۴:۵۹ ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
برخی طبقه‌ای رانتی در جامعه به وجود آوردند که حالا اسم آن را اشرافی یا هر چیز دیگر که بگویم؛ اما این قشر از بانک‌ها وام می‌گیرند و پس نمی‌دهند؛ فساد می‌کنند؛ مالیات نمی‌دهند؛ و از واردات منفعت می‌بردند و ثروت‌هایی بی‌نهایت اندوختند.
ناشناس۲۳۰۳۵۳۱۳:۱۶:۴۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
شناسایی ثروتمندان برای قطع یارانه شان ؟؟!! ... عجب !! خداخیرت بده برادر !! ... اولین کسی که با قطع یارانه متمولین مخالفه ، فکر می کنید کی باشه ؟ ... تعجب نکن برادر ! شیخ اجل سعدی !! ایشان قرن ها پیش اعلام کرده اند که : " آنان که غنی ترند محتاج ترند " !! پس بنابراین باید یارانه محتاج تر ها را قطع نکرد !! ... -البته حالا درسته که هر چیزی ممکنه استثنا داشته باشه و عده ای از ثروتمندان هم از این قاعده شیخ اجل مستثنی باشند و جزء جرگه محتاجتر ها نباشند ، ولی خب ... البته ما ثروتمندان غیر محتاج هم زیاد داریم !! اما عرض مهم تر بنده این نبود ، عرض اصلی ام این بود که این از عجایب روزگاره که ما ماه هاست و بلکه سالهاست که در بند و معضل این " یارانه " درمانده ایم !! نمی دانیم که با این یارانه چه باید بکنیم !! هر روز تزی و هر روز راهکاری و هر روز پیشنهادی و هر روز برنامه ای ، و در نهایت با زهم سر جای اول !! ... حالا زبانم لال اگر ما دولتیان و مجلسیان بخواهیم تمام مسائل و مشکلات مملکت را این جوری حل کنیم ، ... مگر ما عمر نوح می کنیم ، قربونتم !! می ترسم من بازنشسته دولت ریق رحمت سر بکشم و عمرم به شما بدهم ، ولی هنوز مشکل تورم و گرانی و بیکاری و یارانه !!!و ... همچنان لاینحل ... زبونم لال !!!
ناشناس۲۳۰۳۸۳۱۳:۴۱:۵۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
استاد عزیز اینها خیلی راحت میتوانند ثروتمندان را تشخیص دهند. اما باز چشمشون به همین ۴۵۰۰۰ تومن هست. کسی که استخوانش سیر نباشد, هیچ وقت سیر نخواهد شد. وقتی برخی با استفاده از مدارک دانشگاههایی مثل آزاد و پیام نور و علمی کاربردی و ... و با استفاده از پارتی و آشنا بازی در ادارات و سازمانهای دولتی مشغول بکار شدند, هیچ وقت سیر نخواهند شد.
ناشناس۲۳۰۸۲۶۲۱:۳۲:۳۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
احسنت
دانشجوی دکترای اقتصاد۲۳۰۳۹۶۱۳:۴۹:۱۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
از این استاد بزرگوار این اظهارنظرها بعید به نظر میرسد،مگر مشکل اقتصاد ایران یارانه های پرداختی است؟ ،مشکل معیشت مردم و رکود و تورم در بازار است ،دولت به اندازه کافی درآمد دارد ولی خروجی های فراوان و عدم مدیریت صحیح باعث ورشکستگی دولت خواهد شد ، یارانه ها نسبت به پولهای کلانی که حیف و میل می‌شوند و یا در اثر بی تدبیری از بین میروند هیچ هم حساب نمیشود
انقلابی۲۳۰۵۷۸۱۶:۴۱:۱۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
اخوی حذف یارانه ثروتمندان توی قانون هستش.دوما منابع حاصل از هدفمندی هم چندین سال هست تخصیص پیدا نمی کنه.
الف ر۲۳۰۷۰۲۱۹:۲۹:۴۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
آقای دکتری اقتصاد اگر مدیر با خرد داشتیم با پول این همه یارانه بیش از 6میلیون اشتغال بدون احتساب ضریب فزاینده سرمایه گذاری ما داشتیم یعنی باید پول میدادی تا یک بیکار پیدا کنی
محمد قاسمی۲۳۰۷۷۷۲۰:۴۴:۰۹ ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
با سالی 20 هزار میلیارد قطع یارانه افزایش مالیات ثروتمندان مدیریت واردات لوازم مصرفی نمیشه به این کشور سامان داد؟ شما خوندی؟ مصافا ایشون عضو هییت علمی هستنا!!!
ناشناس۲۳۰۴۰۶۱۳:۵۳:۵۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
کار از بیخ و بن اشکال دارد یارانه فقط باید به نهادهای حمایتی بهزیستی و کمیته امداد داده شود
تبریزی۲۳۰۴۲۸۱۴:۰۴:۴۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
هر وقت یارانه روحانی و وزراش، نمایندگان مجلس، پزشکان، قاضی ها، وکلا، مدیران و اعضای هیات علمی قطع شد اون موقع می فهمیم عزم جدی برای قطع یارانه ثروتمندا وجود داره.
ناشناس۲۳۰۶۶۹۱۸:۴۵:۲۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
یارانه اساتید دوسال هست که قطع شده. خیالتون راحت باشه.
ناشناس۲۳۰۴۳۷۱۴:۰۷:۳۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
تمامی درامد های کشور باید به خزانه (بیت المال) وارد و از انجا ان قسمتی از ان بر اساس فاکتورهای اداری میزان تحصیلات و سابقه و محل خدمت و سختی یا عادی بودن نوع کار و ده ها فاکتور دیگر افرادی هم که قادر بکار نیستند و خود را نیازمند واقعی می دانند از طریق سازمان های حمایتی و جوانان جویای کار تا ایجاد کار از بیمه بیکاری
ناشناس۲۳۰۴۸۲۱۴:۳۶:۰۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
چرا کسی که ده میلیارد سپرده بانکی دارد و ماهی 150 میلیون تومان سود میگیرد نباید مالیات بدهد؟ چرا کسی که 50 تا خانه در شهر ما دارد و اجاره میدهد نباید مالیات بدهد؟ چرا کسی که یک زمین 10 هکتاری را انداخته کنار تا گران شود نباید مالیات زمین بایر را بدهد؟
ناشناس۲۳۰۸۲۲۲۱:۲۴:۱۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
مخصوصا زمین ۱۰ هکتاری که توشم شترمرغ باشه
ناشناس۲۳۴۲۸۷۱۴:۵۳:۵۹ ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
با دریافت مالیات موافقم ولی بایستی بنحوی از این اشخاص مالیات گرفت که نتوانندسرمایه های خودشان را از کشور خارج کنند
ناشناس۲۳۰۴۸۷۱۴:۴۱:۳۴ ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
دارید مقدمات سرک کشیدن به دخل و خرج مردم را قانونی میکنید من یکنفر اگر باب اینکار باز شود تمام دارایی ام را درخانه نگه خواهم داشت
ناشناس۲۳۰۷۴۹۲۰:۰۷:۱۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
همین طرز تفکر مارا در قرن 19 نگه میدارد.
هوشیار۲۳۰۵۲۲۱۵:۱۶:۵۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
خیالتون راحت باشه یارانه رو قطع میکنن چون دیگه به رای نیاز ندارن
farhad۲۳۰۵۴۹۱۵:۵۷:۲۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
اینهمه فرمایش فرمودند و نظام وآزادی های سیاسی واقتصادی ما رو با آمریکا مقایسه نمودند وسپس نتیجه گیری کلّی که اگه به طبقه ثروتمند یارانه ندیم وتا جاداره مالیات بگیریم،اوضاع درست میشه! امّا در آخرصحبت خودشان اعتراف کردند که کل اغنیا واشراف ما فقط ۵تا۱۰درصد ملّت هستند واگر همه اموالشان را هم بگیریم ،بازهم درد ۹۰درصد باقیمانده حل نمیشود!آدرس اشتباهی دادن یعنی نرسیدن به مقصد!.
علی۲۳۰۶۱۹۱۷:۲۱:۰۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
از طریق صاحبان منازل نوع ماشینها سفرهای خارج حسابهای بانکی اجاره نشین های بالاتر از ۵ ملیون میتوان یارانه های این افراد را قطع نمایند و به توسعه صنعت کمک کرد. هیچ دلیل ندارد افراد پول دار یارانه بگیرند.
ناشناس۲۳۰۷۵۳۲۰:۱۱:۳۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
آخه مشگل اینه که یارانه اینها را هم قطع کنند به مردم و صنعت و کشور دوباره چیزی نمی رسه. خودت می دونی دلیلش را...
بهرام۲۳۰۶۲۹۱۷:۳۹:۰۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
اقای استاد عزیز اقتصاد دانشگاه تهران همانطوریکه فرمودید شناسایی افراد ثروتمند بسیار اسان میباشد و همه قوا انها را ( در حقیقت همدیگر را ) می شناسند ولی موضوع اصلی سختی حذف یارانه خودشان و مالیات از خودشان است
ناشناس۲۳۰۶۳۳۱۷:۴۳:۵۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
استاد از دلار ۱۲۰۰۰ تومانی حرف می زند. چه می گوید؟ یعنی پول جمهوری اسلامی اینقدر بی ارزش است؟
ناشناس۲۳۱۷۵۱۱۹:۳۷:۳۶ ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
و حتی بیشتر، اگه دولت بخواد برای جبران کسری بودجه، پول چاپ کنه با دلار گرون کنه و بفروشه و جنگولک بازیای همیشگی رو ادامه بده.
ناشناس۲۳۴۹۳۰۲۳:۲۰:۱۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
نخیر یعنی ایشان دلال ارز هستند یا که نه ارزش دلار به قیمت واقعی چیزی حدود 1200 تا 1300 تومان هست نه 12000 تومان
ناشناس۲۳۰۶۵۰۱۸:۱۱:۳۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
من استاد اقتصاد نیستم ولی اینقدرمیدونم که سرمایه دار جایی سرمایه شو میبره که اولا امنیت باشه بعدشم سود آورباشه سرمایه دار خارجی چون ارز وارد می کنه دارایی ما را افزایش میده پس هم می تونیم ایجادکارکنیم هم قدرت اقتصادی را بالا ببریم پس برای جلب سرمایه دار خارجی با حفظ استقلال میشه با کل جهان رابطه داشته باشیم وفقط به منافع ملی خود فکر کنیم وبه حساب دیگران هم سرک نکشیم که ضررش بیشتر از فایده اش هست همین ...والسلام
ناشناس۲۳۰۶۵۷۱۸:۲۴:۴۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
قیاس مع الفارق میفرمایید سیستم مالی حاکم زیر ذره بین نهادهای ازاد مردمی است
ناشناس۲۳۰۶۶۴۱۸:۳۳:۵۴ ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
کاشکی همه چی رو از آمریکا یاد میگرفتیم و نه فقط مالیات گرفتن رو.
ناشناس۲۳۰۶۶۷۱۸:۴۱:۱۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
بنده چند هزار نفر رو میشناسم و شناسی کردم و نیازی هم به جستجو در حسابشون نیست. وزار. وکلا. مدیران کلها و استاندارن و فرمانداران و سرداران نظامی و نیز مدیر عامل بانکها اینها رو فعلا مرحمت فرمایید یارانشون رو قطع بفرمایید تا بنده به تحقیقات خود ادامه بدم برای شناسایی چند هزار نفر دیگر
ناشناس۲۳۰۹۳۶۲۳:۳۴:۰۹ ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
جناب فرهاد، مشکل همین 5 تا 10 درصد هستن که بیش از 90 درصد ثروت در اختیارشونه.
ناشناس۲۳۰۹۸۰۰۰:۲۴:۵۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
دیگه چه از غرب یاد بگیریم فقط احترام به اقتصاد؟
ناشناس۲۳۱۵۲۲۱۵:۳۷:۴۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
استاد !! اصلا چرا به ثروتمندان یارانه دادید که الان بخواهید پس بگیرید ؟
محمد۲۳۱۶۹۵۱۸:۲۹:۵۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
من بارها گفته ام قوانین خوب را باید کپی برداری کنیم از کشورهای موفق ولوی اینکه آن کشور دشمن ما باشد.
محمد۲۳۱۹۳۷۲۳:۰۷:۲۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
تا زمانی که نفت هست و به راحتی تا پول کم میاد بیشتر می فروشیم ، مالیات اصلاح نخواهد شد.
ناشناس۲۳۲۰۶۸۰۷:۵۱:۳۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
بخدا بدون بررسی یارانه من را قطع کردند که حقوق 2/5 میلیون کارمندی دارم و یک خانه آپارتمانی 150 میلیون تومانی فرسوده !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! من نمیدانم از کجا منو شناسائی کردند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۲۳۳۹۸۶۱۲:۲۳:۲۴ ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
ای استاد صحبت اینست که ما امریکا و کشورهای مترقی را قبول نداریم تا برسد الگو برداری کنیم. خودمان سیستم و مسئولین پیشرفته و نخبه داریم. خودمان برنامه داریم.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین