مسئولان وزارت صنعت نمی‌دانند یا خودشان را به آن راه زده‌اند؟

امیر حسین ایزدی، گروه اقتصادی الف،   3961108208 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
مسئولان وزارت صنعت نمی‌دانند یا خودشان را به آن راه زده‌اند؟

جند وقتی هست که افزایش غیرمنتظره تعرفه واردات خودروهای هیبریدی، افکار عمومی و رسانه‌ها را دچار شُوک کرده است.

در این میان به رغم پرسشگری مداوم رسانه‌ها، مدیران وزارت صنعت هر بار درباره دلایل افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی توضیح می‌دهند کار را بدتر می‌کنند و ابهامات تازه‌ای خلق می‌کنند. اخیراً آقای امیرحسین قناتی از مدیران وزارتخانه اطلاعیه‌ای به رسانه‌ها داده و با ارائه توضیحاتی درباره انواع خودروهای هیبریدی، ادعا کرده که در فهرست جدید تعرفه‌ها تعرفه‌ خودروهای هیبریدی 30 تا 40 درصد، کمتر از بنزینی‌ها در نظر گرفته شده تا مردم به خرید این خودروها تشویق شوند.

بیایید یک حساب دو دوتا چهارتا کنیم تا ببینیم که آیا واقعا مردم با تعرفه‌های جدید به خرید خودروی هیبریدی تشویق می‌شوند یا خیر.

اقای قناتی در همان ابتدای اطلاعیه خود گفته: «خودروهای برقی هیبریدی با خودروهای مشابه بنزینی معمولا بین 25 تا 40 درصد اختلاف قیمت دارند». این جمله یعنی در بازار خودروی دنیا، اگر مثلا قیمت یک خودروی بنزینی 10000 دلار است، نوع هیبریدی همان خودرو 12500 تا 14000 دلار است. با همین فرض بیایید قیمت تمام شده همین خودروی فرضی را برای خریداران ایرانی حساب کنیم:


بیشترین تعداد خودروهای هیبریدی وارداتی کشور، حجم موتور بین 1500 تا 2000 سی سی دارند. برای خودروهای این کلاس، تعرفه‌ جدید واردات، برای بنزینی‌ها 65 درصد و برای هیبریدی‌ها 45 درصد تعیین شده است. این یعنی اگر یک خودروی بنزینی را با قیمت فرضی 10 هزار دلار بخواهیم وارد کشور کنیم، قیمت تمام شده خودرو برای خریدار ایرانی با احتساب 65 درصد تعرفه‌ وزارت صنعت ( و بدون در نظر گرفتن مالیات و سایر مخارج)، 16500دلار خواهد بود.

با توجه به اینکه قیمت نوع هیبریدی همین خودرو بر اساس گفته آقای قناتی پیش از واردات، 12500 تا 14000 دلار است، قیمت تمام شده مدل هیبریدی، با احتساب تعرفه 45 درصدی، 18 تا 20 هزار دلار خواهد بود. این یعنی بر خلاف آنچه آقای قناتی گفته‌اند، قیمت تمام شده خودروهای هیبریدی با تعرفه‌های جدید بیشتر از نمونه‌های بنزینی می‌شود و طبعا کسی سراغ خرید این خودروها نمی‌رود.

این در حالی است که تا پیش از ابلاغ تعرفه‌های جدید خودروهای هیبریدی از نمونه‌های بنزینی کمی ارزان‌تر بودند و طبعا مردم به خریدن آنها متمایل می‌شدند. مسئولان وزارت صنعت یا واقعا نمی‌دانند چه کار کرده‌اند یا می‌دانند و خودشان را به آن راه زده‌اند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۵۲۶۹۱۶:۳۶:۰۷ ۱۳۹۶/۱۱/۸
تعرفه واردات خودروهای هیبریدی باید حدود 10 تا 15 درصد و برای خودروهای کاملا برقی، حدود 4 درصد باشد نه بیشتر. خسته نباشید به عزیزان وزارت صنعت!
كوروش۲۲۵۳۳۶۱۷:۱۳:۳۶ ۱۳۹۶/۱۱/۸
بنده اصلاً مخالف وضع تعرفه های سنگین برای واردات خودرو به دلایل واهی از جمله حمایت از تولید داخل هستم. نمیدونم چرا وقتی میشه با وارات خودروهای استاندارد و مصرف کم، روزانه بیش از ۴۵ میلیون دلار در مصرف بنزین صرفه جویی و از آلودگی هوا جلوگیری کرد، ما هی گیر دادیم به حمایت از خودرو بنداز های داخلی! نمیدونم پشت گوشمون مخملیه؟ رو پیشونیمون چیزی نوشته؟ آخه این مسئولین ملت رو چی فرض کردن؟
ناشناس۲۲۵۳۵۴۱۷:۲۹:۲۴ ۱۳۹۶/۱۱/۸
حقیقت این است که اگر دارنده خودروی هیبریدی از قسمت برقی آن استفاده نکند فرقی با خودروی بنزینی ندارد .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  2. آیا این دو زن در آمریکا زلزله به پا می کنند؟

  3. دستور بسیج همه امکانات برای یافتن دختر ۲۴ ساله در میامی

  4. کنایه زاکانی درباره واگذاری ودیعه مسکن دوره‌های پیشین/ واکنش وحیدی به احتمال صدور گواهینامه موتور برای بانوان

  5. دستورالعمل دادستانی کل کشور درباره طرح نور به زودی ابلاغ می‌شود

  6. ساخت و ساز در پارک لاله با ورود شورای شهر متوقف شد

  7. وزارت بهداشت: محموله روغن آلوده به سموم مجوز مصرف ندارد

  8. رئیس‌جمهور: منزوی کردن زنان را قبول نداریم

  9. مصرف انرژی کشور دو برابر استاندارد مصرف جهانی است

  10. سفیدشویان غرب  مشغول کارند

  11. بازگشت شاخص‌های پولی به پیش از تحریم

  12. دستور ویژه رئیسی برای حل مشکل اشتغال استان‌های دارای نرخ بالای بیکاری

  13. دختربچه ۱۰ ساله همبازی‌اش را سلاخی کرد

  14. بهادری: دولت در حوزه تسهیلات تکلیفی با کسی شوخی ندارد

  15. غربی‌ها قبل‌از عملیات وعدهٔ صادق به ما گفتند اگر می‌زنید، محکم نزنید!

  16. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی : حج به صحنه برائت از طواغیت تبدیل می‌شود

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

  4. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  5. چرا این همه بد اخلاقی؟

  6. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  7. درباره توبه تتلو

  8. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  9. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  10. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  11. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  12. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  13. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  14. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  15. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  16. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  17. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  18. تنوری که هنوز سرد است...

  19. ایثارگران را بدنام نکنید !

  20. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  21. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  22. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

  23. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

  24. دو چالش بزرگ در حکمرانی ها

  25. آیا این دو زن در آمریکا زلزله به پا می کنند؟

آخرین عناوین