عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با الف: اقتصاد ایران گرفتار خود تحریمی است/ تمام مشکلات را نباید بر گُرده دشمن خارجی بیندازیم/ دولت به برجام خوش‌بین بود

گروه اقتصادی الف،   3961028082

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید: قطعاً خروجی برجام و عملکرد اقتصادی دولت قابل قبولی نیست و برجام هم نتوانست گشایشی ایجاد کند.

اقتصاد ایران گرفتار خود تحریمی است/ تمام مشکلات را نباید بر گُرده دشمن خارجی بیندازیم/ دولت به برجام خوش‌بین بود

به گزارش الف؛ موضوع اقتصادی مسئله نخست کشور است و مقام معظم رهبری بارها بر آن تاکید کردند و حتی نام‌ سال را با موضوع اقتصادی تعیین می‌کنند، اما همچنان اقتصادی ایران لنگ می‌زند، اینکه چه دلایلی دارد، می‌توان موارد زیادی را اشاره کرد، اما به عقیده همه کارشناسان که در این مورد به نقطه مشترکی می‌توان رسید؛ موضوع مدیریت است؛ زیرا اگر مدیریت‌ها درست شود، مشکلات اقتصادی هم در میسر حل شدن قرار می‌گیرد.

زمانی که دولت یازدهم در سال 92 بر سرکار آمد، نتوانست وعده‌های داده‌شده خود را عملی کند و بارها از زبان دولتمردان بخصوص رئیس‌جمهور و معاون اول شنیده می‌شد که یک ویرانه را تحویل گرفتند و همه دلایل عدم تحقق وعده‌ها به دولت قبل ختم می‌شد؛ امروز و بعد از گذشته 7 ماه از آغاز دولت دوازدهم همچنان اقدامی برای اصلاح و بهبود وضعیت اقتصادی مشاهده نمی‌شود، هرچند اقدامات روزمره توسط دولت اجرایی می‌شود و در ارقام شاخص‌ها مثبت و بالا است، اما بیانگر واقعیت‌های موجود در جامعه نیست.

همچنین امروز؛ دو سال از اجرای برجام می‌گذرد، برجامی که قرار بود گشایش اقتصادی و رونق ایجاد کند، اما نتوانست اهداف پیش‌بینی شده را محقق کند، هر چند بر اقتصاد ایران تاثیرات مثبت داشت، اما هیچ کدام از انتظارات مورد نظر را نتوانست محقق کند.

حال با نزدیک شدن به پایان سال 96، همچنان دولتمردان مشغول سخنرانی هستند؛ مثلاً بارها معاون اول رئیس‌جمهور بر مشکلات اقتصادی و دلایل آن تاکید می‌کنند مانند اینکه ایشان اظهار کرد: به‌عنوان دولت می‌دانیم که در بخش اقتصاد مردم با مشکلات زیادی ازجمله بیکاری و معیشت سخت و روند کند توسعه کشور مواجه‌اند اما باید بگوییم که ایران به‌خوبی در حال طی کردن مسیر توسعه خود است.

وی افزود: عده‌ای به ما می‌گویند که شما می‌گویید شاخص‌های اقتصادی خوب است اما مردم آن‌ها را احساس نمی‌کنند. در پاسخ ما به آن‌ها می‌گوییم که این سخن درست است چراکه شما اقتصاد را به ته دره بردید و در این شرایط معلوم است که مردم بهبود شاخص‌های اقتصادی را هنوز احساس نمی‌کنند.

معاون اول رئیس‌جمهور که فرمانده اقتصاد مقاومتی است در جای دیگری گفت: کشور با مسائل و تنگناهای مختلفی روبرو است ولی همه می‌دانیم که فرصت‌های بسیار خوبی هم در اختیار ما است که باید از آن‌ها به‌خوبی استفاده کنیم؛ و یا اینکه ایشان اقتصاد دولتی را اصلی‌ترین دلیل گسترش فساد می‌دانند و  عنوان می‌کنند در دولت تدبیر و امید بارها به‌طورجدی اعلام کردیم که در مبارزه با فساد هیچ خط قرمزی وجود ندارد و هر کس که به فساد آلوده شود باید با او برخورد شود یا اینکه در جای دیگر عنوان کردند کشور از ناکارآمدی مدیریت اقتصادی رنج می‌برد

 اسحاق جهانگیری که روزی وزیر صنایع و معادن در دولت اصلاحات بود، می‌گوید: برخی چالش‌های نظام بانکی را نمی‌توان بازگو کرد وضعیت فقر و رفاه مردم اکنون یکی از چالش‌های جدی اقتصاد ایران است. چالش‌هایی که امروز پیش روی اقتصاد ایران است که به‌عنوان ابر چالش‌ها نیز شناسایی می‌شود، در اندازه ملی و جهانی، ابعاد وسیع به خود گرفته و به هم تنیده شده‌اند؛ به‌نحوی‌که یکی از این‌ها هدف‌گذاری شوند تا مشکل آن‌ها حل شود، امکان‌پذیر نیست.

 

سید حسن حسینی شاهرودی، دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس دهم در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی الف؛ در مورد سخنان اسحاق جهانگیری، گفت: ایشان منصفانه صحبت و اعلام کردند اقتصاد ته دره بود و اکنون هم توی این دره است؛ اما نگفتند در طول عمر دولت تدبیر و امید این اقتصاد ته دره چند پله بالاآمده است و آیا در حد انتظار و توقعی که بوده، کار  انجام‌شده است یا نه اظهارنظری نکردند.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس رئیس‌جمهور و معاون اول وی باید پاسخ دهند، برنامه پنج‌ساله توسعه و یا برنامه خودشان در دولت یازدهم به نتایجی که می‌خواستند دست پیدا کردند یا نه گفت: درست است که در شاخص‌های اقتصادی، ازجمله کنترل تورم و دیگر شاخص‌های اقتصادی رشد داشتیم، اما اوضاع اقتصادی روبه‌راه نشده، بلکه در بخشی از حوزه‌ها  وضعیت وخیم‌تر هم شده است.

وی تصریح کرد: بخشی ناشی از این است که خوش‌بینانه به برجام نگاه کردیم و همه‌چیزی را به آن پیوند زدیم و که اگر برجام اجرایی شود، منابع مالی خوبی که در خارج از کشور  داریم، آزاد و به اقتصاد کشور کمک خواهد کرد؛ ارتباطات پولی و بانکی آزاد خواهد شد و می‌توانیم روابط مالی خوبی با دیگر کشورها  داشته باشیم و ... .

حسینی شاهرودی ادامه داد: همچنین گفتند صادرات و حتی واردات کالا که اکنون با شیوه‌های مخالف نیازهای خود و ویژه نیازهای خاص به‌غیراز واردات کالای لوکس و غیرضروری، بلکه کالاهای ضروری و حتی تجهیزات و فنّاوری را برای صنایع بالادستی با زحمت و هزینه‌ها بالا هنوز  داریم به داخل کشور وارد می‌کنیم و این شرایط نشان می‌دهد روابط پولی و بانکی ما روان نشده و برجام  نتوانسته انتظاراتی که در دولت یازدهم بود، برآورده کند و شاهد گشایشی را در حوزه اقتصادی نبودیم.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه باید به شرایط منصفانه نگاه کنیم که چقدر تلاش شده و چه میزان خروجی داشته است، گفت: قطعاً خروجی برجام و عملکرد اقتصادی قابل قبولی نه برای دولتمردان و نه مجلس بود و نه در کف جامعه این خروجی و اثرات مثبت آن را به این معنا که رضایت‌مندی عموم در برداشته باشد را مشاهده کنیم.

حسینی شاهرودی با اشاره به اعتراضات و اغتشاشات اخیر در ایران ادامه داد: درعین‌حال که می‌دانیم  مثلث بیگانه درگیر این ماجرا و به دنبال ساماندهی آن بود، اما متاسفانه هر زمان یک‌صدای حق‌طلبانه‌ای از گوشه‌ای بلند می‌شود، استکبار جهانی بر این صدا و  این جمعیت و این موج‌سوار می‌شود و مسئله را سیاسی و امنیتی می‌کند و اجازه نمی‌دهد اصلاحی شکل بگیرد.

به گفته وی، قطعاً دشمنان نمی‌خواهند اصلاحات اقتصادی انجام شود و اوضاع اقتصادی ما مثبت باشد و قطعاً  نمی‌خواهند ما رشد اقتصادی داشته باشیم و مشکلات  اقتصادی مردم حل شود تا آرامش و آسایش داشته باشند و از هر حربه‌ای استفاده کردند؛ برای اینکه در وضعیت اقتصادی ما مردم تحت‌فشار باشند و از این تحت‌فشار بودن صدایی بلند شود تا منجر به حوادثی مانند آشوب‌های اخیر شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: دشمنان قطعاً به دنبال اصلاح و صلاح نیستند و طبیعتاً باید مراقب باشیم که نگویم این تجمعات صرفاً امنیتی و سیاسی است و یا صرفاً از جانب دشمنان هدایت می‌شود؛ پس موضوع  اقتصادی نیست؛ درحالی‌که قطعاً موضوع اقتصادی است و مشکل بیکاری داریم و جوانان حرفشان شنیده نمی‌شود.

حسینی شاهرودی گفت: برخی از مردم و اقشار آسیب‌پذیر و کم‌درآمد به حداقل‌های معیشتی خود نیاز دارند و باید رسیدگی شود؛ این موارد است که در قانون برنامه ششم توسعه دیدیم ولی کمتر به آن عمل شده است، حالا شاید بگویند به دلیل محدودیت‌های منابع اعتباری اهداف محقق نشده، ولی وضعیت اقشار کم‌درآمد، بازنشستگان کشوری؛ لشکری و تامین اجتماعی و ... را مشاهده کنید که با حداقل‌های حقوق معیشت خود را می‌گذراند.

وی با اشاره به مشکل موسسه کاسپین و دیگر موسسات اعتباری، بیان کرد: در این مورد بی‌تدبیری شد، زیرا نظارت بر آن‌ها از زمان بدو تاسیس تاکنون که دچار بحران شده‌اند؛ کامل و عالی نبود و این  نشان دهند این است که در حوزه اقتصادی، اکثر حوزه‌ها؛ هنوز اقتصاد ایران ته دره است و نتوانستیم آن را تکان  دهیم؛ حتی اگر در ته دره نبودیم، اما به ته دره افتاد و نتوانستیم اقدامی انجام دهیم برای اینکه چند پله در حوزه اقتصادی رشد داشتیم و بتوانیم خود را حفظ کنیم و حتی این پله را ارتقاء دهیم و امیدواریم این اتفاق بیافتد.

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس دهم با بیان اینکه بخش اعظم مشکلات اقتصاد ایران، ساختاری است، اظهار کرد: دولت یازدهم و دوازدهم تیم اقتصادی خود را نسبت به دولت‌های قبل خود کامل‌تر و بهتر می‌داند، اما در این چند سال نه‌تنها  شاهد اقدامی برای اصلاح ساختارها نبودیم، حتی وعده‌هایی که داده شد در حد اخبار و سخن ماند.

حسینی شاهرودی تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند برای همه مشکلات را نباید بر گرده دشمن خارجی  بیندازیم و بگویم آن‌ها در مشکلات ما دخیل هستند؛ درست است که در اغتشاشات اخیر اعم از تحریم‌ها و مسائل امنیتی -سیاسی به‌نوعی  دست آمریکا و اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را در این امر مشاهده کردیم.

وی افزود: واقعیت این است که در برخی جاها خود تحریمی کردیم و درجاهایی که می‌توانستیم از درون اصلاح ساختار را انجام دهیم، این اتفاق رخ نداد؛ امروز چالش‌ها را در عرصه اقتصادی ببینید مانند بحران بانکی؛ حوزه مالیاتی، صادرات، تولید، صندوق‌های بازنشستگی، در فرایند تولید و حوزه کسب‌وکار داریم که باید در جهت ارتقا محیط کسب‌وکار که اکنون رتبه سه‌رقمی است تلاش کنیم باید بتوانیم آن را دورقمی شود؛ دولت چه اقداماتی انجام داده است.

حسینی شاهرودی با بیان اینکه مجلس همراه دولت بود و آنچه در قالب لایحه به داده شده بود چه در  مجلس قبل و چه در مجلس دهم به تصویب رسیده و یا در حال رسیدگی است، گفت: دولت در بیشتر بخش می‌بایست در جهت اصلاح آن گام اساسی بردارد که این گام برداشته نشد و مجلس خودش این گام را برداشت.

وی با اشاره به اینکه طرح اصلاح نظام بانکی و قانون بانک مرکزی در مجلس تهیه شده است، گفت: مجلس خودش در این مورد ورود و طرح تهیه کرد که اکنون در دستور کار کمیسیون اقتصادی است؛ همچنین در مورد مالیات بر ارزش‌افزوده، سه سال متوالی در بودجه تمدید شد و دولت امسال هم در بودجه  97 به دنبال تمدید آن بود که در کمیسیون اقتصادی در حال بررسی هستیم و دولت در این سه سال می‌بایست لایحه مالیات بر ارزش‌افزوده را به مجلس ارائه می‌کرد که شاهد آن نبودیم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین