عملکرد چین در حادثه نفتکش سانچی/ ایران می تواند از چین شکایت کند؟

گزارش از معصومه پورصادقی،   3961025148 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

نقش چین در حادثه کشتی سانچی به یکی از مهمترین موضوعات پس از ناامید شدن از نجات خدمه کشتی و غرق شدن آن تبدیل شده است.

عملکرد چین در حادثه نفتکش سانچی/ ایران می تواند از چین شکایت کند؟

 

به گزارش الف، اینکه آیا چین در این موضوع اهمال و کم کاری کرده و به گفته عده ای از کارشناسان به دنبال سوختن مخازن میعانات گازی درون سانچی برای حفاظت های محیط زیستی بود ه نیز محل بحث موافقان و مخالفان این موضوع است. مخالفانی که می گویند با توجه به رابطه ویژه  تهران و پکن آیا اگر کشور دیگری مانند آمریکا و یا روسیه برای نفتکششان این اتفاق می افتاد نوع برخورد و کمک رسانی چینی ها بازهم به این شکل بود؟ آیا مناسبات اقتصادی خاص دو دهه اخیر دو کشور دلیل مناسبی برای کمک کردن بیشتر چینی ها نمی توانست باشد؟

واکنش متفاوت مقامات ایرانی در ابتدا و انتهای ماجرا

اگرچه در ابتدا تقریبا تمامی مسئولان ایرانی دخیل در پیگیری حادثه سانچی معتقد بودند چین کم کاری می کند و درنهایت از ژاپن برای کمک درخواست کردند اما به محض غرق شدن نفتکش نگاه ها برگشت و همگی آنها بخصوص رئیس کمیته پیگیری حادثه کشتی سانچی با اشاره به برخی شایعات مبنی بر کم کاری چینی ها در اطفا کشتی سانچی گفت: که بر اساس ارزیابی های فنی و همچنین مشاهدات تیم متخصص ایرانی مستقر در شانگهای، چینی ها در اطفا حریق این کشتی نه تنها کم کاری نکردند بلکه هر چه در توان داشتند انجام دادند.

برخی از نمایندگان مجلس معتقدند که کم‌کاری چین در این ماجرا محرز است. برخی حتی به کم‌کاری وزارت امور خارجه در امر پیگیری موضوع می‌پردازند؛ شکایت و گله‌ای که از سوی خانواده‌های دریانوردان نیز بارهاوبارها مطرح شده است. 

محمدرضا تابش، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این زمینه گفت: می‌شد با مسئولیت‌پذیری موثرتر و دیپلماسی قوی‌تر و اطلاع‌رسانی به‌هنگام‌تر، از ابعاد اندوهناک حادثه کاست و افکار عمومی را نسبت به ایفای وظایف دستگاه‌های مسئول و دفاع از حقوق شهروندان قانع کرد. به گفته او، تعلل دولت چین در امدادرسانی جای گلایه دارد و بی‌شک مجلس در جهت استیفای حقوق مردم پیگیر چگونگی بروز این حادثه خواهد شد. نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس، یکی از نمایندگان معترض، در همین رابطه گفت: چینی‌ها در رسیدگی به وضعیت کشتی نفت‌کش عملکرد مناسبی نداشتند. 

چرا چینی ها در شب، عملیات اطفای حریق را متوقف کردند؟ ترجیح چینی‌ها،سوختن نفتکش بود،نه اطفاءحریق

یک کارشناس ارشد امور بیمه و خسارات صنعت کشتیرانی در ارتباط با این موضوع معتقد است: باید مشخص شود چرا چینی ها در شب، عملیات اطفای حریق را متوقف کرده و از روش های هوایی برای اطفای حریق استفاده نکرده اند.

کاپیتان فضل الله ربیعی، کارشناس ارشد امور بیمه و خسارات صنعت کشتیرانی با بیان اینکه محل تصادم کشتی فله بر چینی با نفتکش سانچی بسیار پر تردد است، گفت: در این منطقه کشتی های ماهیگیری و تجاری متعددی وجود داشته و رفت و آمد می کنند، به این ترتیب احتمال تصادم در این منطقه بسیار زیاد است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر اطلاعات دقیقی در ارتباط با این رخداد در دسترس نیست و تا بدست آمدن اطلاعات جعبه سیاه کشتی نمی‌توان با قطعیت درباره این حادثه اظهار نظر کرد، ادامه داد: سرعت حرکت کشتی ها باتوجه به اندازه بزرگشان زیاد نیست و حتی اگر هر دو کشتی متوجه خطر برخورد شده و قصد تغییر مسیر به منظور گریز از خطر را داشته‌ باشند، لزوما به این معنی نیست که آنها قطعا با یکدیگر برخورد نمی کنند. 

کاپیتان ربیعی در گفتگو با مهر با تاکید بر اینکه در این میان نباید سهم خطای انسانی را دست کم بگیریم، تصریح کرد: به دلیل تردد بالا و حضور قایق ها و شناورهای ماهیگیری نور زیادی در شب در این منطقه وجود دارد که میزان دید را کاهش می دهد و این عوامل هرچند کم اما در وقوع تصادم بی تاثیر نیست.

وی همچنین گفت: امروزه کشتی ها اگرچه به دستگاههای ناوبری پیشرفته ای مجهز هستند ولی همچنان تحت نظر هوش انسانی کنترل و مراقبت می‌شوند.

طبق گفته این کارشناس ارشد امور بیمه و خسارات صنعت کشتیرانی، با توجه به اینکه گزارش های مربوط به استفاده از کف در اطفای حریق نفتکش سانچی به چشم نمی خورد به نظر می رسد چینی ها، با اطمینان از کشته شدن دریانوردان ایرانی در ساعات اولیه حادثه و اتش سوزی، ترجیح داده اند میعانات گازی موجود در نفتکش بسوزد تا داخل آب جاری نشود. 

وی از هر نفتکش در حال سوختن به عنوان بمبی ساعتی یاد کرد و افزود: یکی از احتمالاتی که درباره نفتکش سانچی مطرح است، این است که پرسنل نفتکش قصد اطفای حریق داشته اند. از سویی دیگر به نظر می رسد پرسنل نفتکش فرصتی برای خروج از نفتکش نداشته اند چرا که حتی در صورت فرار نیز امکان داشت در حلقه حریق ایجاد شده روی آب، محصور شوند. 

کاپیتان ربیعی اکسیژن کم در محدوده موتورخانه را یکی از محدودیت های حیاتی خدمه سانچی عنوان کرد و ادامه داد: اگر در روز نخست حادثه، تیم امداد و نجات موفق به ورود به  نفتکش شده بودند شاید می توانستند پرسنل زنده احتمالی را نجات دهند اما گویا شرایط موجود این اجازه را به تیم چینی نداده است.

این کارشناس ارشد امور بیمه و خسارت صنعت کشتیرانی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا از سوی تیم امداد و نجات چین کم کاری صورت گرفته است، اظهار داشت: درهر حال آنها از ملیت دیگری هستند و البته همانند ایرانی ها احساساتی نیستند و بر اساس ارزیابی و ریسک عملیات، اقدام کرده اند. اما اینکه چرا در شب عملیات اطفای حریق را متوقف کرده و از روش های هوایی برای اطفای حریق استفاده نکرده اند جای سوال دارد که بی شک مقامات چینی باید پاسخگوی آن باشند.

بر اساس نظر این کارشناس صنعت کشتیرانی در صورتی که عمق آب در محل غرق شدن نفتکش کم باشد امکان غواصی و یافتن اجساد وجود دارد در غیر این صورت غواصی به منظور جست و جوی اجساد امری دشوار به نظر می رسد.

 با توجه به محل حادثه و محل غرق شدن سانچی، مسائل حقوقی ماجرا پیچیده است

به گزارش الف، از سوی دیگر محمود خاقانی کارشناس نفت و انروژی نیز در این ارتباط می گوید: «مسائل حقوقی سانچی بسیار پیچیده است؛ به این دلیل که حادثه در آب های چین رخ داد وکشتی در آب های ژاپن غرق شده است.»
 
محمود خاقانی، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرآنلاین با بررسی حادثه سانچی ادامه داد:«پس از وقوع حادثه، به طور طبیعی چینی ها و کسانی که خود را به منطقه رساندند ؛ از خطر آلوده شدن  منطقه بسیار نگران بودند،آنها بیشترین سعی را در کنترل و خاموش کردن آتش داشتند. اما، وقتی متوجه شدند که کنترل آتش به این سادگی ها نیست ترجیح دادند که محموله نفتکش به جای اینکه منطقه ودریا را آلوده کند بسوزد.»

خاقانی با اشاره به وضعیت کشتی سانچی و کشتی چینی که تصادف کرده، اظهار داشت:«نفتکش سانچی حدود ۱۶۴ هزار تن وزن داشت و وزن محموله آن ۱۳۶ هزار تن متریک، معادل ۹۶۰ هزار بشکه میعانات گازی بود که از پارس جنوبی بارگیری شده بود. ٖکشتی فله بری که با سانچی تصادف کرد، بنام CF کریستال  حامل گندم از مبدا آمریکا به مقصد چین  و بیمه بوده است. محموله سانچی را شرکت کره جنوبی بنام هانوا توتال پتروشیمی خریده بود.»

او افزود:« براساس گزارش نشریه پلاتش، بابت محموله ای که از دست رفته، بیمه خسارت شرکت هانوا را پرداخت خواهد کرد. ضمنا این شرکت هیچگونه مسئولیتی از بابت خسارات وارد شده به محیط زیست محل حادثه، غرق شدن نفتکش و یا موضوع تصادف ندارد.»

خاقانی با اشاره به اینکه نفتکش ها بیمه برجام اند، گفت:«پس از توافق برجام بیمه های بین المللی از تاریخ ۲۰  فوریه ۲۰۱۷  شروع به بیمه کردن نفتکش های که حاوی نفت خام ، فرآورده های نفتی ، میعانات گازی وغیره ازجمله نفتکش های متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران شدند. حدود نیمی از ۶۵  فروند نفتکش های شرکت ملی نفتکش ایران درحال حاضر بیمه بین المللی هستند. درواقع شرکت های بیمه به این منظور روشی را تعریف کردند که برای بیمه محموله های نفتی و گازی ایرانی و نفتکش های ایرانی نیازی به مشارکت همتاهای آمریکایی نباشد.»

او ادامه داد:«باید بررسی شود که چرا کشتی باری چینی ناگهان به سانچی برخورد کرد و سالم مانده است. بنابراین اگر عمدی در کار باشد، آن ها می دانستند که نقطه ضعف این نفتکش کجاست. در دریاها، همه باید مانند پلیس فکر کرد و نه مانند قاضی. طرفی که در حال حاضر نگران است و وارد عمل خواهد شد، شرکت های بیمه هستند.»

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد:« ۳۰ درصد خسارت دو شرکت بیمه ایران پرداخت کنند، ۷۰ درصد دیگر شرکت خارجی پرداخت خواهد کرد. اما موضوع حقوقی این حادثه خیلی پیچیده است. چون نمی دانیم که باری که بر این کشتی بوده به چه نحوی فروخته شده است.»

او گفت:«اگر باری که در بندرعسلویه بارگیری شده، FOB باشد دیگر مسئولیت محموله با فروشنده که ایران بوده، نیست و محموله متعلق به خریدار است. بنابراین محموله را خود خریدار بیمه می کند و کشتی را صاحب شکتی بیمه می کند.»

او بیان کرد:« اما اگر CIF باشد، فروشنده هم بیمه محموله را عهده دار شده و هم هزینه حمل را می دهد. از کشتی که محموله تحویل داده شد، صاحب خریدار می شود. اگر این چنین باشد همه ضرر و زیان ها با فروشنده است.»

ایران می تواند از چین شکایت کند؟

 این کارشناس نفت و انرژی با تاکید بر اینکه همه باید منتظر باشند و هر اظهارنظری می تواند برعلیه کشور استفاده شود، گفت:« ایران باید منتظر باشد تا شرکت های بیمه بررسی هایشان را نهایی کنند و گزارش خود را منتشر کنند. اگر کشتی باری مقصر باشد، مانند خودرویی که تصادف می کند، کشتی ها هم بیمه دارند. به عبارتی بیمه گذار آن کشتی باید خسارت کشتی را بپردازد.»

خاقانی گفت:« اما مسائل حقوقی این موضوع بسیار پیچیده است. به این دلیل که حادثه در آب های چین رخ داد و در آب های ژاپن غرق شد.»

به گزارش الف،‌ هادی حق‌شناس، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در این ارتباط می گوید: «هم ایران به سبب اینکه خدمه کشتی عمدتا ایرانی بودند، هم کشور پاناما به‌ واسطه پرچم، شرکت ملی نفت به‌ خاطر اینکه کشتی متعلق به آنهاست و همه ذی‌نفعان دیگر حادثه، در این پروسه دخیل خواهند بود». این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که آیا تعلل چینی‌ها در رسیدگی به حادثه با شکایت ایران مواجه خواهد شد یا خیر، می‌گوید: «این مسئله نیز حقوقی است و در سازمان بین‌المللی دریانوردی مطرح و با جدیت پیگیری می‌شود».

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۷۵۸۶۱۳:۰۰:۵۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
بله ، نظریه خوبیه ، ایران می تواند از چین شکایت کند . خیلی خوب است شکایت کند . چین هم پاسخ میدهد و بعد دست دوستی به طرف هم دراز شده و جان باختگان فراموش می شوند.
ایلامی۲۰۷۵۹۳۱۳:۰۳:۳۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
باید بی رودربایستی با تکلیف چین رو معلوم کنیم، اگه مقصر بوده که باید تاوان پس بده
محمد۲۰۷۶۰۲۱۳:۰۸:۵۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
مثل همیشه کاپیتان مقصر است و پرونده بسته می شود...
امیر۲۰۷۶۱۶۱۳:۱۵:۳۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
عجب قدرت دیپلماسی؟به الحمدالله از بعد برجام بهتره هم شده
ناشناس۲۰۷۶۱۹۱۳:۱۶:۰۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
آقای ربیعی فقط کافی بود تا جعبه سیاه کشتی را قبل از دستکاری چینیها از آنها میگرفت و به تهران میفرستاد . چون از ایشان کاری برنمی آمد و رفتنشان بدون تجهیزات سنگین سر صحنه و بی یاوری دولت ایران در دنیا هیچ انتظاری از کسی نمیشد داشت . ولی حداقل جعبه سیاه کشتی را از این چینی های دغل میگرفتند .
ناشناس۲۰۷۶۳۹۱۳:۲۶:۲۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
چین کاملا مقصر حادثه است
ناشناس۲۰۷۶۴۰۱۳:۲۸:۱۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
رونمایی بی بی سی از سناریو هالیوودی: مقصد کشتی کره شمالی بوده و با توجه به تحریم بودن کره شمالی ، چین ان را با موشک زده!!!!! خخخ جالبه که بی بی سی گفته ژاپن قصد کمک داشته!!!!! چین متحد کره شمالی ، نفتکش به مقصد این کشور را زده ؟!!! و ژاپن دشمن خونی کره شمالی ، قصد کمک به محموله کره شمالی داشته ؟!!!
ناشناس۲۰۷۶۴۵۱۳:۳۱:۲۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
چینی ها واقع بین بودند و عنوان کردند که پرسنل کشتی در همان دقایق اول فوت کرده اند ، و به ایرانیها توصیه کرده اند که حداقل بذارید محموله بسوزد و کشتی غرق نشود و دریا را الوده نکند... اما متاسفانه تیم ایرانی ، تحت تاثیر گریه و زاری خانواده ها ، جو گیر شدن....
هموطن۲۰۷۶۵۴۱۳:۳۶:۴۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
چین همیشه به مردم ایران اسیب زده است ولی مردم کره جنوبی فرهنگشان مثل ایرانی هاست
ناشناس۲۰۷۶۸۳۱۳:۴۹:۱۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
باید از چین شکایت کرد
ناشناس۲۰۷۶۸۹۱۳:۵۰:۴۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
چیزی که مشخص جان آدم ها در چین هیچ اهمیتی برای حکومت چین نداره !
ناشناس۲۰۷۷۰۲۱۳:۵۳:۳۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
ایران می تواند چین را تحریم کند و اقتصاد این کشور را فلج کند. علی برکت الله
ناشناس۲۰۷۷۲۹۱۴:۰۸:۰۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
سانچی: سند دروغ گویی برجامی ها .... کشتی با پرچم پاناما بیمه توسط شرکت داخلی و نه بین المللی
ناشناس۲۰۷۷۹۴۱۵:۰۳:۴۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
یکی از کاپیتان‌های با سابقه کشتی‌های اقیانوس پیما در یادداشتی، 15نکته مهم درباره حادثه سانچی را مطرح کرده است . وی نوشته است: 1️⃣ مگر کشتی‌ها هم تصادف می‌کنند؟ بله به راحتی! اگر عبارت collision at sea را سرچ کنید شگفت زده خواهید شد و می‌بینید کشتی‌ها هم مثل سایر وسایل نقلیه آمار تصادف بالایی دارند. خطای انسانی بخش جدا نشدنی از این ماجراست. اگر افسر ناوبری تصمیم اشتباهی بگیرد و یا دیر تصمیمی را اتخاذ کند نتیجه ناخوشایندی رقم خواهد زد. ضمن آنکه محدوده‌ای که سانحه رخ داده است منطقه پر ترددی است. 2️⃣ آیا کشتی چیزی به نام اتاق ایزوله یا اتاق امن دارد؟ خیر همچین اتاقی با تمام داستان‌هایی که حول آن گفته شده است برای موارد ایمنی مثل حریق وجود ندارد. از موتورخانه تنها در زمان حمله دزدان دریایی به عنوان اتاق امن استفاده می‌شود.هیچ ناخدایی در یک کشتی گرفتار حریق که هر لحظه امکان غرق شدن دارد از نفراتش نمی‌خواهد که در پایین‌ترین نقطه کشتی که موتورخانه است پناه بگیرند. 3️⃣ امکانات اطفا حریق این کلاس کشتی ها بسیار زیاد است. دو نوع فوم مختلف با ظرفیت بالا، سیستم اطفا حریق با آب با تغذیه نامحدود از آب دریا و تجهیزات کامل شامل nozzle, hose, hydrant, monitor gun انواع کپسول‌های قابل حمل در سایزها و تایپ‌های مختلف 4️⃣ چرا پرسنل خودشان اطفا حریق نکردند؟ تصادف در نقطه ی بسیار بدی اتفاق افتاده محموله کشتی یک میلیون بشکه میعانات گازی (condensate) بوده و به اندازه بنزین قابلیت اشتعال دارد و اطفای حریق نزدیک به 130 هزار تن سوخت در یک کشتی تصادف کرده و از کار افتاده، قطعا انتخاب اول یک ناخدا نخواهد بود.
ناشناس۲۰۷۷۹۹۱۵:۰۶:۵۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
شکایت از چین؟؟؟ خخخخ
احمد۲۰۷۸۰۳۱۵:۰۹:۵۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
ملتی که مستعمره چین شده باشد وضعیتی بهتر از این نخواهد داشت !
ناشناس۲۰۷۸۹۴۱۶:۰۸:۵۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
ربیعی اینجا چکاره است؟مگه کشور وزیر خارجه نداره؟اون کجاست؟ چرا هیشکی سر مسولیت خودش نیست؟
ناشناس۲۰۸۰۱۳۱۷:۲۹:۳۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
به نظر من برخورد دکشتی خارجی با نفت کش ایرانی عمدی بوده است
محمد۲۰۸۱۴۸۱۹:۳۱:۱۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
من از نظر فنی اصلا اطلاعاتی ندارم ولی با توجه به پیشرفتها و امکانات خیلی مشکوک به نظر می رسد آخه نباید یک نفر هم امکان خروج و نجات از کشتی را داشته باشه کلیه خدمه می بایست از بین می رفتند خیای عجیب است؟
ناشناس۲۰۸۲۲۵۲۰:۴۱:۱۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
عجب قدرت دیپلماسی !!! مسخرس بخدا چین محاکمه کنیم.مسئولان ما کجا بودن که روزهای اخر حادثه پیداشون شد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    2. این صدای اقتدار ایران است ...

    3. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    4. وحدت ملی با وعده صادق

    5. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    6. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    7. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    8. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    9. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    10. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    11. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    12. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    13. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    14. اسراییل چه باید بکند؟ 

    15. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    16. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

    17. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

    18. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

    19. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

    20. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

    21. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

    22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

    23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

    24. احتمال تشکیل استان تهران غربی

    25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    آخرین عناوین