سخنگوی شرکت ملی نفتکش مطرح کرد: دلیل تاخیر در اطفای حریق نفتکش/ چینی‌ها آتش را مهار نمی‌کنند/ از ژاپنی‌ها کمک خواستیم

گروه حوادث الف،   3961019236 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

سخنگوی شرکت ملی نفتکش گفت: در حال حاضر بین ما و چینی‌ها برای امدادرسانی اختلافاتی وجود دارد که باعث تاخیر در کار شده است

دلیل تاخیر در اطفای حریق نفتکش/ چینی‌ها آتش را مهار نمی‌کنند/ از ژاپنی‌ها کمک خواستیم

به گزارش ایلنا، محسن بهرامی، سخنگوی شرکت ملی نفتکش در نشست خبری که به منظور تشریح ابعاد حادثه نفتکش دچار حریق شده در آبهای شانگهای چین اظهار داشت: در حال حاضر بین ما و چینی‌ها اختلافاتی وجود دارد که باعث تاخیر در کار شده است. چینی‌ها در بدو امر موضوع مواد فرّار را مطرح می کردند.

وی افزود: مواد فرّار موجود در کشتی تا شعاع ۱۰۰۰ متری را فرا گرفته که کار را مشکل کرده و ریسک اطفای حریق را بالا برده است.  بهرامی با بیان اینکه چینی‌ها دست به عصا عمل می‌کنند، تصریح کرد: در حال حاضر موضوع انفجار را مطرح می‌کنند و کار کند پیش می‌رود.

وی تاکید کرد: ما تمام فشار را از طریق ارگان‌ها اعمال می‌کنیم تا کار با جدیت دنبال شود.

احتمال محبوس بودن خدمه در موتورخانه

سخنگوی شرکت ملی نفتکش یادآور شد: اولین موضوع برای ما نجات جان خدمه است. با توجه به اینکه موتورخانه کشتی ۱۳ تا ۱۴ متر زیر  آب است امکان دارد که در آنجا محبوس شده و زنده باشند.  

امدادرسانی ژاپنی‌ها

وی در ادامه گفت: اکنون شرکت‌های ژاپنی هم فعال شده و از آنها کمک خواستیم که در امر اطفای حریق کمک کنند. ضمن اینکه از نماینده سازمان بنادر بین‌المللی خواستیم که چین را مجبور به تسریع در کار کنند. وی افزود: در حال حاضر یک مهندس ناطر ایرانی روی کشتی آتش خوار حضور دارد تا از نزدیک نظارت داشته باشد.

بهرامی بیان کرد: اکنون حریق کمتر شده و فرصت برای حضور در کشتی وجود دارد. ما هنوز خبری از کشتی خودمان نداریم اما کشتی فله‌بر چینی امروز به زوشان چین می‌رسد و مراحل تحقیق و تفحص آغاز می‌شود.

دستور مستقیم رئیس جمهور برای جدیت در کار

وی اظهار داشت: روز گذشته آخرین رایزنی‌ها با سازمان بنادر و ریاست جمهوری انجام شد و با توجه به بالا بودن وسعت حادثه قرار است که امروز دستور مستقیم رئیس جمهور به ۲ وزارتخانه نفت و امور خارجه ابلاغ شود تا اقدامات جدی صورت بگیرد. بهرامی در ادامه اظهار داشت: کشتی سوئزمکس با ظرفیت 158 هزار تن روز 96/09/25 با حمل 111هزار و 500 تن میعانات گازی عسلویه را به سمت بنادر کره‌جنوبی ترک کرد که در روز 96/10/16 با  یک کشتی فله‌بر با پرچم هنگ‌کنگ تصادف می‌کند که بر اثر آن دو جداره کشتی شکاف برداشته و جرقه باعث آتش‌سوزی اولیه می‌شود که هنوز ادامه دارد.

جسد فرد ایرانی تحویل شانگهای شد

وی با بیان اینکه فعلاً یک پیکر از خدمه کشتی ایرانی پیدا شده  و در بندر شانگهای تحویل مقامات چینی شده است تصریح کرد: در حال حاضر آتش به سمت جلویی و راست کشتی محدود شده است. وی گفت: در جلسه نیم ساعت گذشته در چین که با حضور نماینده نفتکش و سازمان بنادر ایران و مسئولین MRCC چین برگزار شد آخرین موارد تصمیم‌گیری شده است.

سخنگوی شرکت ملی نفتکش بیان کرد: با توجه به آخرین خبرها شکاف سمت راست کشتی باعث نفوذ آب به مخازن شده که کشتی که در حالت 20 درجه انحراف به سمت راست قرار داشت اکنون صاف شده است. وی در ادامه بیان کرد: علاوه بر کمک خواستن از ژاپنی‌ها از طریق سازمان بنادر با مقامات پانامایی نیز تماس حاصل شده تا در روند کار تسریع شود.

بهرامی با بیان اینکه حادثه نفتکش ایرانی درطول فعالیت شرکت ملی نفتکش ایران رخ نداده و در دنیا نیز کم‌سابقه است افزود: ما هنوز هیچ خبری از کشتی خودمان نداریم.

وی با بیان اینکه نفتکش حادثه‌دیده 284 متر طول دارد و شعاع حریق آن از چاه نفتی بزرگتر است خاطرنشان کرد: اولین حضور برای ما نجات افراد حاضر درکشتی است و شاید در قسمت موتورخانه حضور داشته باشند.

اگر در قایق باشند می توانند دو ماه زنده بمانند

کاپیتان بهرامی با بیان اینکه هر کشتی با این ابعاد دارای دو قایق نجات در دو طرف است افزود: در بدو امر قایق نجات سمت چپ سوخته و قایق سمت راست نیز به علت شدت انفجار مشهود نیست. به نظر می‌رسد که از آن استفاده شده باشد که در این صورت می توانند تا دو ماه زنده بمانند.

وی درباره جسد پیدا شده یک خدمه کشتی  گفت: نشان می‌دهد که این فرصت استفاده از وسایل داشته و توانسته به دریا بپرد. 

دریافت سیگنال از مفقودین صحت ندارد

وی در ادامه با اشاره به برخی اخبار مبنی بر این‌که سیگنال‌هایی از سوی سه نفر از مفقودین دریافت شده است، گفت: مراکز معتبر و رسمی برای اطلاع‌رسانی در این مورد وجود دارند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد مرکز جست‌وجوی دریای چینی اطلاع‌رسانی خواهد کرد. خیلی بعید است که ایران با ۶۰۰۰ مایل فاصله بتواند چنین خبری داشته باشد.

سخنگوی شرکت ملی نفتکش ادامه داد: در ابتدای حادثه هم خبری منتشر شد مبنی بر این‌که فردی از مفقودین با خانواده‌اش تماس گرفته است که این خبر صحت نداشته است. سخنگوی شرکت ملی نفتکش درباره حضور بالگرد آمریکایی در محل حادثه اظهار داشت: در خصوص حوادث نباید مسائل سیاسی مدنظر قرار گیرد اما دلیل عدم همکاری با بالگرد آمریکایی این بود که طبق بررسی‌ها این شرکت آمریکایی در نزدیکی حادثه دارای امکانات نبوده است.

وی با بیان اینکه حادثه در 160 مایلی شرق شانگهای، 80 مایلی جنوب کره و 360 مایلی شمال تایوان رخ داده است تصریح کرد: ما لحظه به لحظه شرایط را مانیتور می‌کنیم و در مورد پیکر پیدا شده نیز تثبیت شده که ایرانی است و امروز به مقامات چینی در شانگهای تحویل داده شده تا مراحل تشخیص هویت و شناسایی انجام شود.

جبعه سیاه علت را مشخص می کند

بهرامی درباره علت وقوع حادثه بیان کرد: هنوز علت حادثه مشخص نیست و ما نیز به کسی دسترسی نداریم. بهترین ماخذ برای علت‌یابی جعبه سیاه است که حاوی صوت است. سخنگوی شرکت ملی نفتکش در ادامه با بیان اینکه کشتی سانچی در سال 2008 و توسط یک شرکت کره‌‌ای ساخته شده افزود: این نفتکش از بهترین ناوگان ما بوده است.

توضیح درباره پرچم پاناما

وی درباره نصب پرچم کشور پاناما بر روی این نفتکش توضیح داد: این قضیه ربطی به تحریم ندارد فقط به خاطر مباحث مارکتینگ است. در هر صورت ما اداره کننده کشتی هستیم و از نظر فنی و نفرات ما آن را اداره می‌کنیم اما این کشتی متعلق به شرکت غیر ایرانی است اما اداره آن با ما است.

دیدگاه کاربران

هم وطن۱۹۹۶۷۱۱۵:۰۴:۳۶ ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
خیلی ناراحت شدم. خدا کمکشون کنه
ناشناس۱۹۹۸۱۳۱۶:۴۰:۵۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
" چینی ها مهار نمی کنند از ژاپنی ها کمک خواستیم :" بدون شرح برادر ! ... بدون شرح !!
ناشناس۱۹۹۹۳۸۱۸:۱۳:۲۲ ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
جالبه حتی امریکا اومده کمک میکنه و چین که این همه نفت میگیره کم کاری میکنه!
دکتر محمد منفرد۲۰۰۰۰۴۱۹:۰۱:۰۳ ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
چینی ها مدتهاست که با ایجاد نویز در اطراف آبهایشان باعث اخلال در سیستم ناوبری کشتیها و هواپیماهای خارجی میشوند. اینکه دو کشتی غول پیکر با اینهمه دستگاههای ناوبری پیشرفته باهم تصادف کنند و یکی از آنها (کشتی چینی) تقریبا هیچ آسیبی نبیند و دیگری بکلی نابود شود جای بسیار ابهام و سوال دارد. چینی ها عملا در چند روز گذشته هیچ کمکی به اطفای حریق و پیدا کردن ملونان ایرانی نکرده اند و عملا سعی میکنند که با سوزاندن کشتی همه مدارک دال بر اهمال و خرابکاریشان را از بین ببرند. مسئولان ما هم تا این لحظه بسیار بد عمل کرده اند. حداقل میتوانستند با ارسال هواپیما و یا کمک گرفتن از نیروی دریایی ، عملیات جستجو و نجات ملوانان ایرانی را با جدیت بیشتری پیگیری کنند. چینی ها در عمل بسیار خودخواه و محافظه کار هستند و هیچ ارزش و احترامی برای ملوانان و کشتی ما قائل نیستند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین