سهمیه‎بندی بنزین جدی شد

گروه اقتصادی الف،   3961012096 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

درپی مخالفت اکثریت نمایندگان مجلس با افزایش قیمت بنزین به ۱۵۰۰ تومان و از سویی اصرار دولت بر تغییر قیمت، پیشنهاد سهمیه بندی و فروش دو نرخی بنزین در سال آینده که رئیس مجلس هم بر آن تاکید کرده، به طور جدی مطرح شده است.

سهمیه‎بندی بنزین جدی شد

به گزارش تسنیم، در هفته های اخیر، اختلافات مجلس و دولت درباره وضعیت قیمت بنزین در لایحه بودجه 97 به اوج خود رسیده و فضای مبهمی در این زمینه ایجاد شده است . از طرفی، بسیاری از نمایندگان مجلس حتی نمایندگان شاخص حامی دولت مانند رئیس کمیسیون تلفیق مجلس و سخنگوی هیئت رئیسه مجلس اعلام کرده اند که مخالف پیشنهاد دولت برای افزایش قیمت بنزین به 1500 تومان هستند.

بسیاری از نمایندگان مجلس با هدف جلوگیری از افزایش فشارهای اقتصادی به مردم، بحث عدم افزایش قیمت بنزین را به صورت جدی مطرح کرده اند.با توجه به همین موضوع، احتمال حذف تبصره 18 لایحه بودجه سال 97  و حتی ایجاد منع قانونی برای افزایش قیمت بنزین در سال آینده توسط مجلس بالاست.  

از طرف دیگر، مقامات ارشد دولتی حتی شخص رئیس جمهور همچنان ضمن تاکید بر ضرورت اصلاح قیمت حامل های انرژی براساس برنامه ششم توسعه و همچنین ضرورت توجه بیشتر به موضوع اشتغال از پیشنهاد دولت در زمینه افزایش قیمت بنزین دفاع می کنند و بر ضرورت تصویب آن تاکید دارند.

در همین زمینه، صبح دیروز، حسن روحانی، رئیس جمهور در دیدار با روسای کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی  گفت: «مگر شما در قانون نگفتید که حامل های انرژی چگونه بیاید باید اصلاح شود. قانون خودتان است...به نظر من اگر مجلس، فکر می کند منبع بهتری دارد، در تبصره 18 بیاید از منبع بهتر استفاده کند، ولی اگر ما برای اشتغال سالهای آینده، امسال تصمیم گیری درستی نداشته باشیم، نمیتوانیم. شما بدانید، هیچ مساله ای بالاتر از مساله اشتغال نیست و هیچ خطری بالاتر از بیکاری نیست.»  

این وضعیت در حالی ایجاد شده است که اصولا این دوگانه مخالفت با هر گونه افزایش قیمت بنزین یا افزایش شدید قیمت بنزین به صورت تک نرخی، غلط است و نهایتا به ضرر عموم مردم بخصوص مستضعفان تمام می شود .  

* چرا دوگانه بنزینی مجلس و دولت غلط است؟

پیشنهاد بسیاری از نمایندگان مجلس مبنی بر جلوگیری از افزایش قیمت بنزین که به معنای توقف در وضعیت فعلی است، راهکار نادرست و غیرقابل قبولی است و افزایش قیمت این حامل انرژی ضرورت دارد، زیرا:

الف- در سال های اخیر، شاهد افزایش قابل توجه و کم سابقه رشد مصرف بنزین بوده ایم به گونه ای که امسال رشد مصرف این فرآورده نفتی به 8 درصد رسیده است. بنابراین در صورت تثبیت مجدد قیمت بنزین، شاهد افزایش مجدد رشد مصرف این فرآورده نفتی و افزایش واردات آن خواهیم بود .

ب- براساس آمارهای رسمی وزارت نفت قیمت فروش داخلی هر لیتر بنزین به ترتیب حدود 300 و 900 تومان کمتر از قیمت تمام شده و قیمت فوب خلیج فارس این فرآورده نفتی است. بنابراین قیمت فعلی بنزین همچنان یارانه ای است.

با توجه به این قضیه و همچنین سیستم تک نرخی توزیع آن، هر کس بنزین بیشتری مصرف کند از یارانه بیشتری استفاده می کند، یعنی یارانه پنهان بنزین عمدتا به پرمصرف ها می رسد که این امر برخلاف عدالت اجتماعی و اصول مدیریت مصرف است. 

ج - با عدم افزایش قیمت بنزین، بخش قابل توجهی از بودجه پیش بینی شده دولت برای اشتغالزایی در قالب تبصره  18 بودجه 97 (حدود 15 هزار میلیارد تومان) محقق نخواهد شد و عملا برنامه دولت در این زمینه نیمه کاره می ماند.

از طرف دیگر، پیشنهاد دولت مبنی بر افزایش 50 درصدی  قیمت بنزین به صورت تک نرخی هم راهکار نادرست و پرهزینه ای است که هم تداوم سیستم ناعادلانه «یارانه بیشتر برای مصرف بیشتر» و هم حرکت به سمت اقتصاد ریاضتی محسوب می شود و تبعات زیر را دارد:

1 - افزایش 50 درصدی قیمت بنزین هم تورم زیادی در بخش حمل ونقل ایجاد می کند و هم با توجه به ویژگی های خاص این حامل انرژی در جامعه، تورم روانی قابل توجهی را در سایر بخشهای مختلف اقتصادی ایجاد می کند. این تورم موجب افزایش فشار اقتصادی بر جامعه بخصوص خانوارهای مستضعف می گردد. به علاوه، این افزایش قیمت بنزین، کاهش رشد اقتصادی و افزایش جمعیت بیکاران را به دنبال دارد.

2- تاثیر افزایش 50 درصدیدرصدی قیمت بنزین بر کنترل مصرف، محدود و موقتی بوده و بعید است بیش از یک سال به طول بی انجامد. همانطور که علیرغم افزایش قیمت بنزین در سال 94 شاهد بودیم که رشد 2 درصدی مصرف این فرآورده نفتی در آن سال به رشد 5.5 و 8 درصدی مصرف در سالهای 95 و 96 افزایش یافت.

 * بهترین راهکار احیای سهمیهبندی بنزین است 

با توجه به آنچه گفته شد، هم حفظ وضع موجود ( تثبیت بنزین 1000 تومانی) و هم افزایش قیمت بنزین به 1000 با توجه به آنچه گفته شد، به نفع پرمصرفها (عمدتا پردرآمدها) و به ضرر عموم مردم بخصوص مستضعفان است و باید سراغ راهکار دیگری رفت. راهکار سوم یا راهکار صحیح که از سوی علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز پیشنهاد شد، احیای سهمیه بندی بنزین و دو نرخی شدن مجدد بنزین است. لاریجانی گفت: «حتماً شرایط مردم را در نظر بگیرید و  پرش در این زمینه به مصلحت نیست و باید راههایی مانند دو نرخی بودن اندیشیده شود تا به طبقات پایین جامعه فشار نیاید»  برخی از نمایندگان مجلس مانند رحیم زارع، نایب رئیس کمیسیون تلفیق مجلس هم از طرفداران این پیشنهاد هستند.

احیای سهمیه بندی بنزین با محور قرار دادن خانواده به جای خودرو، راه درست برای اصلاح وضعیت موجود بدون ایجاد فشار به عموم مردم بخصوص مستضعفان است. در صورتی که قیمت بنزین برای عموم خانوارها که کم مصرف هستند همان 1000 تومان باقی بماند و صرفا قیمت این فرآورده برای خانوارهای پرمصرف که مصارفی بالاتر از حد متوسط جامعه (مثلا 80 لیتر در ماه) دارند، افزایش چشمگیری یابد و مثلا به 1500 یا 2000 تومان برسد،  سیستم ناعادلانه « یارانه بیشتر برای مصرف بیشتر» اصلاح می شود و پرمصرفها مجبور می شوند برای مصارف بالای خود، هزینه بیشتری بپردازند.

سایر مزایای استفاده از این راهکار عبارتست از: کاهش اثرات تورمی و فشار اقتصادی به عموم مردم بخصوص مستضعفان، اصلاح الگوی مصرف بنزین به صورت گسترده تر و بلندمدت تر و همچنین تحقق بخش اعظم درآمدهای مدنظر دولت از محل افزایش قیمت بنزین (تبصره 18 لایحه بودجه) و در نتیجه، فراهم شدن امکان اجرای برنامه های اشتغالزایی دولت.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
 

دیدگاه کاربران

رضا۱۸۸۶۰۵۱۰:۱۳:۱۶ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
اخوی تا کی می خواهید راهکارهای اشتباه تجربه شده را مجددا امتحان کنید؟مثلا اگر 80 لیتر سهمیه داده شود عملا نه رشد مصرف بنزین متوقف می شود ، نه از مابه التفاوت مصرف بنزین آزاد رقم قابل توجهی عاید دولت می شود،نه آلودگی هوا و ترافیک بهبود می یابد و آخر الامر فساد سیستم دو نرخی مجددا باز خواهد گشت.شما می خواهی از رودخانه عبور کنی بدون آنکه پاهایت تر شود؟می خواهی بودجه سالم غیر تورم زا برای توسعه اشتغال آفرینی و تولید فرهم کنی بدون اینکه هیچ بهایی برای آن بپردازی؟نمی شود برادر در این مقطع هیچ کاری خسارت بارتر از عدم افزایش شدید قیمت انرژی و اختصاص دادن منابع حاصل از آن به تولید وجود ندارد.مطمئن باش دولت در صورت عدم افزایش شدید قیمت سوخت کسری منابع خود را با افزایش قیمت ارز و چاپ پول بدون پشتوانه تامین می کند که بسیار خسارت بار تر است
ناشناس۱۸۸۶۱۶۱۰:۲۰:۲۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
همان 1000 تومان باقی بماند... اشتباه محض است و تکرار همان اشتباه سه سال گذشته سهمیه بندی 30 لیتر حداقل 1200 آزاد و محدود مثلا 120 لیتر حداقل 1500
ناشناس۱۸۸۶۳۲۱۰:۲۷:۵۸ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
80 لیتر یعنی کمتر از 3 لیتر در روز ما رو گیر اوردید حداقل باید 250 لیتر ماهیانه باشد برای سهمیه بندی غیر ان از نظر مردم رد است
ناشناس۱۸۸۶۳۸۱۰:۳۱:۲۸ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
44 درصد بنزین را تاکسی ها و وانت بارها مصرف میکنند . حدود 10 درصد را صاحبان موتورسیکلت ها و حدود 46 درصد را هم خودرو های شخصی ، سیاسی ، دولتی ، آمبولانسها ، قایق های بنزین سوز مصرف میکنند از این گروه اخیرالذکر تعداد زیادی خودروهای شخصی مسافرکش هستند که قطعا مصرفشان بالاست به نظر می آید این نظریه دونرخه کردن هم خیلی اثرگذار نباشد البته اگر طرح کارت هوشمند کامل اجرا میشد( که نشد و محدود به کارتی شد که میتواند توسط هرکسی بکار برده شود ) سیاست های زیادی میشد با آن اعمال کرد .
ناشناس۱۸۸۶۶۵۱۰:۴۰:۴۵ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
به این پیشنهاد می گویند چرخیدن در دایره سعی و خطا .سهمیه بندی کردن و دو نرخی کردن دوباره !! چرا مسئولین ما دوست دارند راه آزموده را دو باره و سه باره و ده بار بیازمایند؟ اگر این طرح جواب می داد چرا چند سال قبل برچیده شد؟ خدا وکیلی ما مردم را مثل موش آزمایشگاهی فرض نکنید.
ناشناس۱۸۸۶۷۴۱۰:۴۶:۳۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
معیار تورم و افزایش قیمتها نرخ بنزین آزاد است و دو نرخی کردن بنزین عملا تاثیری ندارد
ناشناس۱۸۸۶۷۵۱۰:۴۶:۴۸ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
سهمیه بندی برای موقع کمبود است نه لجبازی با مردم
ناشناس۱۸۸۶۸۱۱۰:۵۲:۱۷ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
چرا اجازه ورود خودرو های برقی را نمی دهند تا مسئله بنزین بکل حل شود؟
میربلوکی۱۸۸۶۹۶۱۰:۵۹:۱۲ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
مملکت ما روی مخازن نفت خوابیده.چرا زمینه تفرقه ورانت را ایجاد میکنید.ایا کسی که مجبور است جهت رسیدن به محل کار روزانه 120 کیلومتر را طی کند 80 لیتر کافی است
ناشناس۱۸۸۷۱۳۱۱:۰۷:۰۲ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
با این طرح میشه جلوی فاجعه در آینده رو گرفت.باید جلوی مصرف بی رویه فرآورده های نفتی گرفته بشه.نه تنها برای وضعیت فعلی کشورمون لازمه بلکه میشه گفت برای آینده هم تدبیر درستی اتخاذ خواهد شد....مسئولین حمایت حمایت
ناشناس۱۸۸۷۴۵۱۱:۳۱:۴۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
بنزین برای خودرو های مدل بالای گرانقیمت خارجی بایست تا دستکم دو برابرشود. برای خودرو های داخلی هم بنابر مدل تومان 1200 تومان تا 1500
ناشناس۱۸۸۷۵۱۱۱:۳۵:۲۸ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
بازگشت به دیدگاه های درست احمدی نژاد مانند سهمیه بندی بنزین !
محمود۱۸۸۷۶۹۱۱:۴۸:۲۸ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
طبق سنوات گذشته بعد از یک مدت دوباره همه باید بنزین رو با قیمت بالا بخرند و این دو نرخی یک ترفند هستش .. در ضمن با نگاهی به سطح خیابانها کاملا مشخصه که عموم مصرف توسط قشر ضعیف جامعه هستش .. ماشین هایی مثل پراید . پژو و .. برای افراد کم درامد هستش .. در ضمن اگه حرف از قیمت فوب جهانی میشه باید در نظر بگیرید که یک بنزین ایران دارای استاندارد جهانی نیست و همچنین ماشین با قیتی خارج از عرف خریداری میشه .. ماشین رو با قیمت درست جهانی به مردم بدهید و بعد بنزین رو با قیمت فوب جهانی رضه کنید .
محمد۱۸۸۷۹۰۱۱:۵۹:۰۵ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
چه کسانی بنزین زیادی مصرف می کنند؟ بچه پولدارهایی که ماشین های میلیاردی خریداری شده توسط پدرشان را که دارای بالاترین استاندار و مصرف پایین است رو تو خیابونها میارند و 2 تا 3 ساعت چرخ می زنند.(دور دور می کنند)آیا اینها پرمصرف هستند. نه کسانی پرمصرفند که صبح تا شب به دنبال یه لقمه نون برای زن و بچه شان در حال مسافرکشی با لگن های ایران خودرو و سایپا با بالاترین مصرف و آلایندگی بالا تردد می کنند. یا مسئولین اینها رو نمی فهمند که بسیار بعید است اما مسلما می فهمند و با این حرفها کلاه شرعی روی کار خود می گذارند. آیا اگر بنزین 5000 تومان هم بشود اتفاقی برای اون بچه پولدار می افته؟ نه گرانی و تورم در جامعه همیشه قشر پائین جامعه را هدف می گیرد. قدری التماس تفکر
ناشناس۱۸۸۸۵۹۱۲:۳۲:۵۹ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
آقا کسی برای آقایون فرش قرمز پهن نکرده بود که بیاید مملکت رو دستتون بگیرید خودتون 4 سال داشتید مدیریت می کردید و با مشکلات ریز و درشت آشنایی کامل داشتید اگه قرار باشه که مشکلات مملکت رو فقط با بالابردن قیمت ها حل کرد که هرکی میتونه رئیس جمهور بشه
مردم۱۸۸۸۷۴۱۲:۳۹:۰۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
غلط اندر غلط!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
مهرداد رجبی۱۸۸۹۴۹۱۳:۰۴:۰۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
حفظ نظام سهمیه بندی سوخت بر مبنای سرانه نفر ساکن در ایران نفت و فرآورده های آن از جمله نعمت های وافری است که خداوند بر این سرزمین و مردمان آن بخشیده است. ولی متاسفانه قدرنشاسی یا شاید زباده روی در مصرف به علت ارزانی بیش از حد باعث هلاکت و ایجاد انواع بلا شده است. انسان های بیدار دل و روشن بین این سر زمین دچار عذاب وجدان شده اند که چرا در بیشتر شهرهای ما، ساکنین خود را در دام بلاهای آلودگی هوا، آلودگی های صوتی، آلودگی های بصری و آسیب های اجتماعی و روانی و اخلاقی افکنده اند. یکی از بحران های حاد کشور مساله آلودگی هوای شهرها است که نگارنده علت اصلی آن را مصرف بی رویه بنزین و خوددروهای بی کیفیت از نظر میزان مصرف سوخت و خروجی های مضر مواد حاصل از احتراق می داند. برای رفع مسئله آلودگی هوا نیاز به عزم جدی همه قوا، همه سازمان ها و همه احاد جامعه در مدت زمانی نزدیک به پنج سال است. از قیمت سوخت ارزان در کشور باید به چند دلیل بسیار نگران و ناراحت بود : الف- بیشتر مردم قدر فرآورده های نفتی مشتق شده از نفت( انرژی فسیلی تجدید ناپذیر) را به دلیل ارزانی، نمی دانند و این مساله باعث مصرف بی رویه فرآورده های نفتی مایع( بنزین - نفت گاز) و ایجاد انواع هلاکت آلودگی هوا با هزاران آسیب از نظر سلامتی روان، اندیشه و جسم و خسارت های مالی بسیار شده است. ب- به دلیل عدم تحرک ساکنین شهرها و ماشینی شدن زندگی آنها و استفاده از خودروهای بی کیفیت از نظر میزان مصرف سوخت و گازهای مضّر حاصل از احتراق خروجی از اگزوز خودروها( به علت احتراق های ناقص در خودروها) و عدم نصب فیلترهای استاندارد( در اگزوزها) ، شاهد رشد انواع سرطان ها ، بیمارهای قلبی وعرقی، بیمار های تنفسی و ریوی، بیمارهای پوستی و در مجموع زندگی بی کیفیت و ناشاداب در شهر ها و رشد مرگ و میر در افراد جامعه هستیم. ج- ارزانی قیمت سوخت در سطح کشور و گرانی بسیار در کشور های همسایه ترکیه - پاکستان - عراق - افغانستان و کشورهای جنوبی حاشیه خلیج فارس باعث قاچاق و تاراج این نعمت های خدا دادی به این کشورها شده است. در شهر استامبول ارزش هر لیتر نفت گاز حدود هفتاد هزار ریال و ارزش آن در شهر مرزی بازرگان استان آذربایجان غربی کمتر از هفت هزار ریال می باشد( قیمت نفت گاز در استامبول حدود ده برابر آن در داخل ایران است). به نظر می رسد که باید سه برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در اسرع وقت توسط مجلس محترم شورای اسلامی مصوب و توسط دولت محترم اجرایی گردد: برنامه کوتاه مدت: یک - حفظ نظام سهمیه بندی بنزین برای ساکنین کشور: باید به تمام ایرانیان ساکن کشور روزانه 250 CC( دویست و پنجاه سی سی معادل یک- چهارم لیتر) معادل90 لیتر در سال به ارزش قیمت های فعلی( جاری) به کارت هوشمند ملی نفر یا سرپرست خانواده واریز شود. هر شخصی در ابتدای هر سال اختیار دارد که از آن استفاده یا به شخص دیگری انتقال یا با نرخ آزاد یا جهانی آن را به دولت محترم بفروشد( معادل ریالی آن را دریافت نمایید). دو - به منظور جلوگیری از قاچاق سوخت به خارج از کشور و تعادل در مصرف سوخت در شهرها باید فرآورده های نفتی به قیمت جهانی(آزاد) عرضه شود و علاوه بر قیمت جهانی از مصرف کنندگان مالیات و عوارض بر مصرف به هنگام فروش در جایگاه های عرضه سوخت در داخل شهرها دریافت شود. درآمد حاصل مالیات و عوارض بر مصرف باید توسط فرمانداری ها جمع آوری و صرف حفظ و توسعه محیط زیست و سلامت و بهداشت جامعه آن شهر شود. برنامه میان مدت: دولت باید حداکثر ظرف مدت سه سال با استفاده از منابع درآمدی حاصل از اختلاف قیمت سوخت سهمیه ای و آزاد باید اقدام های زیر را اجرایی کند: یک - با همکاری شرکت های ژاپنی فعال در صنایع تولید خودر و استفاده از دانش و فن آوری آنها، به بهینه سازی و به روز کردن سیستم های احتراق، میزان مصرف سوخت، استفاده از مواد نانو آلیاژ ها در بدنه و موتوربرای سبکی و استحکام و امنیت ماشین ها و نصب انواع فیلترها در خروجی اگزوزها در خودرهای سبک و سنگین تولیدی در داخل کشور بپردازد و به تدریج تمام خودروهای تولیدی در داخل با عمر بیش از 10 سال اسقاط نماید. دو - با استفاده از وام های ارزان به ارائه تاکسی و اتوبوس های هیبریدی( برقی - گازی) به منظور توسعه و گسترش حمل و نقل عمومی در سطح شهرها بپردازد. سه - به منظور ایجاد شادابی و نشاط و سلامت افراد جامعه فرهنگ دوچرخه سواری و پیاده روی را با راه کارهای انگیزشی در افراد جامعه تقویت و تشویق نماید( به عنوان مثال برای کارمندان دولت که پیاده یا با دوچرخه به سرکار می آیند، ماهیانه 50 ساعت اضافه کار در نظر بگیرد). سه - فروش وسایل نقلیه شخصی در سطح شهرها از حالت بنزینی به برقی یا هیبریدی تغییر یابد و از خودروهای بنزینی شخصی مالیات و عوارض سالیانه دریافت نماید. برنامه بلند مدت: نیاز به ایجاد گروه های ممیزی و نظارت بر مصرف انرژی های فسیلی در استفاده خانگی، خودروها، صنایع تولیدی، اداره ها و سازمان های خدماتی با هدف ایجاد بهره وری، استاندارد کردن مصرف ها، کاهش هزینه های تولید و خدمات، ایجاد شادابی و نشاط در جامعه، اشتغال جوانان و امانت داری منابع و سرمایه ها برای نسل های آینده بسیار حیاتی می باشد. باید هسته های ممیزی مصرف انرژی به شکل گروه هایی چهار نفری از فارغ التحصیل های جوان رشته های مدیریت - مکانیک - برق - معماری تشکیل و با تقسیم بندی های مناطق شهری به ناحیه های کوچک به فعالیت مشغول و با نظارت، بررسی و کنترل، پایش و اصلاح مستمر و دائم به بهبود مصرف انرژی فسیلی در نواحی تحت نظر خود بپردازند و در حوزه های اجرائی خود باید از اختیارات لازم و حمایت های قوه های محترم مقننه و قضایه برخوردار باشند. با تشکر مهرداد رجبی دانشجوی دکترای مهندسی مکانیک
سید۱۸۸۹۶۱۱۳:۰۸:۴۷ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
اگر نیروی پلیس راهبندی و رانندگی به کارش درست عمل کند. نتنها نیاز به سهمیه بندی نیست بلکه بخاطر مصرف کم بسیاری از جایگاه ها هم جمع خواهد شد
شیرازی۱۸۹۱۹۱۱۴:۲۱:۱۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
سلام بسیار جالب است همه می گویند بنزین زیاد مصرف می شود اما هیچکس نمی گوید دلیل آن ماشین های پر مصرف داخلی هستند. لطفا واقعیات را ببینید الان در دنیا ماشین با مصرف 3 لیتر در 100 کیلومتر می سازند و ما خوشبینامه 9 و 10 لیتر مس سازیم یعنی مردم در اصل الان بنزین را به قیمت 3000 تومان می خرند. ثانیا هروقت حقوق به قیمت فوب خلیج فارس داده شد سایر هزینه ها هم از مردم به همان صورت گرفته شود یعنی حقوق هم به دلار بدهید. ثالثا. الان واقعا مردم عزیز و مسلمان و شیعه و وفادار به انقلاب و رهبری تحت فشار گرانی و انواع پول هایی که دولت به هر شکل از مردم میگیرند قرار دارند. بخصوص کوخ نشینان آقایان لطفا لطفا لطفا به خاطر خدا و اسلام تصمیم درست و کارشناسی بگیرید. وگرنه این ره که تو میروی به ترکستان است...
سجاد۱۸۹۳۴۴۱۵:۰۸:۵۶ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
؟ قیمت بنزین در ایران همیشه از قیمت خلیج فارس پایین تر است.زیرا هروقت گران میکنید تورم میشود و قیمت همه کالاها گران میشود و دلار هم بالا میرود و باز بنزین با نرخ دلار گران شده نمیتواند خود را به قیمت منطقه برساند.
ناشناس۱۸۹۳۷۴۱۵:۲۰:۳۵ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
مسئولین مثل این که نمی خواهند صدای مردم را بشنوند.
ناشناس۱۸۹۵۳۹۱۶:۲۶:۵۷ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
مردم خسته شداند از توجیهات تکراری و فشارهای تدریجی متنهی به تراکم اقایان اگر دولت اصرار بر افزایش قیمت داره مجلس اجازه ش و صادر کرده.از وضعیت فشار روی مردم غافل هستید و راحت گران می کنید و گرانتر جالبتر اینکه افزایش ها گاها زیر پوستی اعمال میشه و در مواردی هم که اشکار میشه هم از حد تورم بیشتره و هم نارضایتی ها بیشتر میشه ...اقایان محترم به جای شعار دادن و .. برای مردم کاری بکنید نه سبدغذایی تان قدرت کاستن فشار را از روی مردم دارد ونه یارانه 45500تومانی تان حالا بجای بهبود اوضاع بدتر دارین واسه مردم قبر می کنید و دم از امید می زنید
سجاد۱۸۹۵۶۰۱۶:۳۴:۴۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
ببخشید که بنزین صد تومانی را 1000 تومن کردید تا سهمیه بندی آزاد گردد. کمتر از 200 لیتر سهمیه ماهانه به قیمت 400 تومون ،جفاکاری در حق ضعفا هست. و آزاد نرخ اول هم 1200 تومن و نرخ دوم 1500 تومن مناسب است. اما بهتر است مرگ یک بار و شیون هم یک بار. قیمت گذاری کل محصولات و حقوق کارکنان کشور را هم با نرخ ارزهای بین المللی محاسبه کنند و دیگر خود را اذیت نکنند و بر مردم هم هی منت نگذاشته و تحقیر نکنند.آقایان میلیاردی که مشکل ندارند. یک درصد افزایش قیمت سوخت 10 درصد بر تمام اقلام کشور اثر میگذرد. چرا خواب هستید. کدام اقتصاددان بی درد این طرح را مطرح کرده است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین