دیده بان شفافیت و عدالت پی گیری کرد؛ ماجرای هزینه های غیرقانونی و مبهم برای صدور کارت ملی جدید

گروه اقتصادی الف،   3961003228 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

تفاهم نامه غیرشفاف مالی بین سازمان ثبت احوال و دفاتر پستی، هم غیرقانونی است و هم منتهی به ضرر و زیان مردم و بخش خصوصی است و لازمست وزیر کشور و وزیر ارتباطات نسبت به اعتراض به حق مردم در این رابطه پاسخگو باشند.

ماجرای هزینه های غیرقانونی و مبهم برای صدور کارت ملی جدید

به گزارش دیده بان شفافیت و عدالت، در پی اطلاعات مردمی و بررسی دیده بان شفافیت و عدالت، مشخص شده که سازمان ثبت احوال کشور با شرکت پست تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده است که طی آن مردم برای دریافت کارت ملی جدید خویش در مراجعه به دفاتر پستی یا دفاتر پیشخوان دولت، ملزم می‌شوند که عکس پرسنلی خود را همان‌جا و به وسیله عکاسانی که آنان مهیا کرده‌اند تهیه کنند و بابت این کار 9 هزار تومان هزینه بپردازند. با این حساب مجموع گردش مالی ذیربط حدود 400 میلیارد تومان است.

دیده بان شفافیت و عدالت در همین رابطه و طی نامه ای خطاب به وزیر کشور با تاکید بر اینکه این تفاهم نامه غیرقانونی است چند نکته را مطرح کرده است:

1- این الزام با ماده 45 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 مغایر است. بند «و» این ماده تحت عنوان «فروش یا خرید اجباری» در جزء 1 منوط کردن فروش یک کالا یا خدمت [صدور کارت ملی] به خرید کالا و خدمت دیگر [تهیه عکس پرسنلی] را ممنوع می‌کند. در جزء 2 نیز وادار کردن طرف مقابل به معامله با شخص ثالث [عکاس مقیم] به صورتی که اتمام معامله [کارت ملی] به عرضه یا تقاضای کالا یا خدمت دیگری [تهیه عکس پرسنلی در پیشخوان دولت یا دفتر پستی] ارتباط داده می‌شود. این نیز مصداق معامله اجباری و ممنوع شناخته شده است.

2- ماده 52 قانون مذکور نیز دادن هر نوع امتیاز را که موجب اخلال در رقابت باشد، ممنوع کرده است. پر واضح است که الزام مورد بحث و منع مردم از مراجعه به عکاسان خود مصداق آشکار اخلال در رقابت است.

3- وقتی صنفی آماده ارائه خدمت است، به چه حقی یک بازار با گردش مالی 400 میلیارد تومانی باید به شکل انحصاری نصیب عده خاصی شود؟

در ادامه این نامه همچنین چند سوال مطرح شده است:

از مبلغ دریافتی غیرقانونی مذکور به ازای هر کارت مبلغ 700 تومان سهم پست و دفتر پیشخوان می‌شود. ملاک تعیین این سهمیه و جواز دریافت آن چیست و نیز مرجع تصمیم گیرنده چه کسی یا کسانی بودند؟

لازم به ذکر است که مدیر کل انتظامی وزارت کشور در پاسخ به رئیس اتاق اصناف ایران طی نامه‌ای به شماره 158935 مورخ 27/11/94 به مسئول هماهنگی حوزه وزارتی اعلام می‌کند هرگونه اجبار برای عکس‌برداری در دفاتر خدماتی انتظامی (پلیس+10) غیرقانونی است.

در انتهای این نامه دیده‌بان شفافیت و عدالت خطاب به وزیر کشور پرسیده است "آیا این قانون‌شکنی‌ها جز برای منافع مالی وضع شده است؟ دیده‌بان درخواست می‌کند تا دستور فرمایید به این موضوع رسیدگی و رفع ظلم شود و پرونده برای رسیدگی به مراجع ذیربط ارجاع گردد. چون تاخیر به معنای سوءاستفاده بیشتر است. سرعت در کار را انتظار داریم. همچنین دستور بفرمایید نتیجه زحمات در احیای عدل به طور شفاف به اطلاع مردم و دیده‌بان برسد."

همچنین دیده بان شفافیت و عدالت در نامه ای دیگر خطاب به آذری جهرمی وزیر ارتباطات ضمن تشریح این تفاهم نامه غیرشفاف و خلاف قانون تاکید کرده است: "دستور فرمایید با قید فوریت به پرسش‌های زیر پاسخ داده شود:

1. تفاهم‌نامه مذکور با ماده 5 اساسنامه شرکت پست روشن است. این عملکرد با کدام حکم قانونی متاخر صورت گرفته است؟
2. اخذ مبالغی به ازای هر عکس از اتحادیه عکاسان و موارد مشابه با کدام جواز قانونی انجام‌شده است؟

دیده بان شفافیت و عدالت در همین خصوص طی نامه ای به تقوی‌نژاد رئیس سازمان امور مالیاتی کشور دو پرسش کلیدی را مطرح کرده است:"آیا درآمد فوق در دفاتر بنگاه‌های دریافت‌کننده لحاظ گردیده است؟" و همچنین "آیا بابت درآمد فوق مالیاتی پرداخت می‌گردد؟"

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۶۰۵۶۱۵:۱۶:۵۶ ۱۳۹۶/۱۰/۳
ما کارت ملی جدید نمیخواهیم یا مجانی و یا همون قبلی
ناشناس۱۷۶۰۸۴۱۵:۳۶:۲۴ ۱۳۹۶/۱۰/۳
نزدیک دوسال است این طرح تعویض با این شرایط دارد انجام میشود تازه به این نکته پی بردید و پیگیری میکنید؟!!!!
هموطن عزیز۱۷۶۱۸۷۱۶:۵۴:۲۶ ۱۳۹۶/۱۰/۳
از اینکه دیده بان شفافیت به عنوان یک سمن پیگیری حقوق مردم را می کند باید خشنود بود و از اینکه سالیان سال این نوع پیگیری ها تعطیل بوده، بایستی افسوس خورد. امیدوارم که نهادهای مردمی بیشتری در مملکت ایجاد و تلنگرها و پیگیریهای اساسی و اثربخش را داشته باشند.
ناشناس۱۷۶۱۹۴۱۷:۰۰:۱۲ ۱۳۹۶/۱۰/۳
دیناری از این مبالغ به ما کارمندان ثبت احوال نمی رسد
ناشناس۱۷۶۲۴۷۱۷:۳۶:۲۳ ۱۳۹۶/۱۰/۳
واقعا یه هزینه ی اضافیه مثلا یعنی چی هوشمند؟ چه چیز هوشمندی داره؟ فقط میتونستن همه کارت هارو (گواهی نامه کارت پایان خدمت و کارت هایی که امکان دارند) رو یکی کنند بقیش هزینه ی اضافیه. مردم خودشون هزار و یک مشکل دارند
ناشناس۱۷۶۳۰۲۱۸:۴۲:۰۸ ۱۳۹۶/۱۰/۳
موضوع پول های بدون حساب و کتابی که مردم گرفته می شود نه تمامی دارد و نه قاعده. برای ارایه سابقه ایثارگری جهت کسر خدمت به پلیس +10 مراجعه کردم، ابتدا ۱۰۰۰ تومان بابت فرم از من گرفتند و سپس ۶۰۰۰ تومان بابت ثبت در سیستم. خدا وکیلی یه برگ فرم درب و داغون و ورود ۴ قلم اطلاعات در سیستم ۷۰۰۰ تومان اجرت دارد. شما الان پیگیر هم بشید میگن حق ندارند اون هزار تومان رو اصافه بگیرند ولی کی برا هزار تومان با یک مشت خانم کارمند و رییس اونا جلوی ۵۰ نفر روش میشه وایسه بحث و جدل کنه. از این هزار تومانها و از این ۶ هزار تومانها الی ماشاله در کور دارند میگیرند و سر جمعش به چند هزار میلیارد میرسه. متاسفم!!! بر اساس قوانین بین المللی اجرت هر کار باید متناسب با اندازه کار باشد.
ناشناس۱۷۶۳۰۷۱۸:۴۳:۰۲ ۱۳۹۶/۱۰/۳
کارت ملی، پایان خدمت، بنزین، گواهینامه الکترونیکی، شناسنامه جدید همشون برا گرفتن پول مردم.
ناشناس۱۷۶۳۴۵۱۹:۲۶:۳۴ ۱۳۹۶/۱۰/۳
کارت ملی هوشمند سند کاداستر کارت پایان خدمت هوشمند برگ معاینه فنی تعویض دفترچه سلامت و.... بابا دست از سر مردم بر دارین، در حالت عادی مردم گرفتار هستن شما دیگه ول کنین این بازیا رو
هادی از قم۱۷۶۴۱۶۲۰:۴۷:۲۷ ۱۳۹۶/۱۰/۳
علاوه بر پول زوری که گرفته می شود عکس ها هم کیفیت لازم را ندارند. اکثر افرادی که برای گرفتن عکس مراجعه کرده اند از کیفیت و حالت عکس ها ناراضی هستند انهم عکسی که همیشه به عنوان سند هویتی همیشه همراه شماست.
احمد۱۷۶۴۲۳۲۰:۵۶:۱۰ ۱۳۹۶/۱۰/۳
روز به روز هم گرونش می کنند. یک ماه پیش 22 تومن بود الان 23 تومن.
ناشناس۱۷۶۴۵۷۲۱:۵۸:۱۴ ۱۳۹۶/۱۰/۳
خود کارت ملی چیپ دار هم یک هزینه اشتباهه مثل کارت پایان خدمت جدید
موسی۱۷۶۵۴۴۰۱:۲۷:۵۲ ۱۳۹۶/۱۰/۴
حالا پیگیری کردید و ملغی شد....دوباره آنها موافقتنامه جدیدی امضا میکنند که بدتر است....مگر اینکه مسئولان امضا کننده را مجازات کنید
ناشناس۱۷۶۵۵۵۰۲:۰۹:۰۲ ۱۳۹۶/۱۰/۴
یه کارتی که 1000 تومن قیمتشه میخان صادر کنن چند ده برابر هزینه به مردم وارد میکنن
حسینی۱۷۶۶۳۸۰۹:۰۹:۳۹ ۱۳۹۶/۱۰/۴
جهت تعویض شناسنامه عکس متقاضی راازایشان دریافت کرده وپس ازاسکن درشناسنامه درج می کنند.این موردچه تفاوتی باکارت ملی داردکه ساعت ها مردم راتوی نوبت نگه می دارندتاخودشان بادریافت آن هزینه گزاف برای کارت عکس بگیرند.واقعا چرا الان به فکرافتادید؟
رضا۱۷۶۶۹۵۱۱:۱۹:۰۱ ۱۳۹۶/۱۰/۴
به هر بهانه ای کارت و شناسنامه را تعویض می کنند و پول می گیرند و مردم در صف های طولانی و ماهها انتظار هزینه ناکارامدی و بی عرضگی مقامات .... را می پردازند کاش مدیریت و نظمی حاکم بود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. من عجله ندارم!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  4. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  5. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  7. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  8. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  9. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  10. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  11. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  12. دور باطلی که تمامی ندارد!

  13. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  14. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  15. تضادی عجیب و پر ابهام!

  16. برای این عکس شما تیتر بزنید

  17. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  18. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

  19. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  20. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  21. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

  22. سقوط در آغوش پهلوی!

  23. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  24. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

  25. اقدامات قوه قضائیه درباره ماجرای صدیقی / واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان اخیر مهدی نصیری/ تک و پاتک رسانه‌های دولت و مجلس

آخرین عناوین