گزارش «پول سیاه» - 7 جادوی پول و بانک - 8/ افشا برای اولین بار؛ نقش «دلار» در «برجام»

عبدالرضا طالقانی*، گروه اقتصادی الف،   3961001126 ۳۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

در پی تحریمهای ایران شرایطی ایجاد شد که حاکمان «فدرال رزرو» را به این نتیجه رساند که یک کشور تجربه موفقی در کنار گذاشتن دلار پیدا کرده است، به این ترتیب هژمونی جهانی دلار از بین می‌رفت و در نتیجه اقتصاد آمریکا فرومی‌پاشید. باقی ماجرا را اینجا بخوانید.

جادوی پول و بانک - 8/ افشا برای اولین بار؛ نقش «دلار» در «برجام»

در بخشهای قبل دیدیم که شبکه بانکداران و صرافان یهودی اروپایی چگونه در قرن هفدهم تشکیل شد و در قرن هجدهم به آمریکا گسترش یافت. سپس همزمان با انقلابهای متعدد سیاسی در اروپا و آمریکا در قرن نوزدهم این شبکه حاکمیت نهادهای متولی پول - با محوریت بانکها، خصوصاً بانکهای مرکزی - را بدست گرفت؛ و نهایتاً در ابتدای قرن بیستم با فتح «فدرال رزرو» و در مراحل بعد با جهان‌روا شدن اسکناسهای منتشره از سوی این نهاد، عملاً حاکمیت «پول» جهان بدست این شبکه افتاد. دیدیم که منافع حداکثری این شبکه در هر دو جنگ جهانی، رکود بزرگ، تشکیل اسرائیل، جنگهای اعراب و اسرائیل، جنگ خلیج‌فارس و تشکیل سازمانهای بزرگ فراملی مانند «بانک جهانی»، «سازمان تجارت جهانی» و «صندوق بین‌المللی پول» چگونه از کانالهای مختلف تامین شد.

+ کل پرونده «جادوی پول و بانک» اینجا در دسترس است

در ادامه نقش حاکمان فدرال رزرو در شکل‌گیری «برجام» می‌پردازیم.

* بک‌گراند برجام؛ اقدامات بی‌سابقه طرفین

طی چهار سال گذشته، در عرصه سیاست خارجی جمهوری اسلامی و همچنین در مواضع و رفتارهای بلوک غرب با ایران، رویدادهایی اتفاق افتاد که برای کمتر کسی باورپذیر بود؛ اینکه در خلال اولین سفر دکتر روحانی به نیویورک در مهرماه 1392 پرزیدنت اوباما منتظر تماس رئیس‌جمهور ایران بود، و هنگامی که از عزیمت او از نیویورک به سمت تهران – بدون تماس - مطمئن شد، طی رفتاری عجولانه و نامتعارف، در اتومبیل با دکتر روحانی تماس گرفت؛ یا رهبری، با سیاست «نرمش قهرمانانه» به مذاکره با غرب چراغ سبز نشان دادند؛ و یا اینکه آژانس، یک شبه، راهبرد تخاصمی خود با ایران را کنار گذاشت و بجای گزارشهای مکرر منفی‌نگر پیشین، اقدامات ایران را مستمراً و طی چندین نوبت سازنده دانست؛ یا اینکه ایران، در یک طرف و غرب با محوریت امریکا در طرف دیگر میز مذاکره، طی بیست و چندماه، و با وجود «گزینه‌های متعدد روی میز» آنقدر به مذاکرات سخت و نفس‌گیر ادامه دادند، تا نهایتاً به توافق دست پیدا کردند؛ و از این دست اتفاقاتی که پیش از آن، طی بیش از سه دهه سابقه نداشت.

و البته فراموش نکرده‌ایم که طی این مدت، نه‌تنها روابط دوستانه و صمیمانه‌ای شکل نگرفت، بلکه پیرو عادت مالوف، دوطرف از کنش و واکنشهای منفی گوناگون فروگذار نکردند. از تهدیدهای مکرر به گزینه‌های روی میز (که پس از توافق، تا هم‌اکنون نیز ادامه دارد)، تصویب تحریمها و اعمال فشارهای جدید، و فشارهای گوناگون سیاسی و اقتصادی طرف غربی، تا فعالیتهای منطقه‌ای و گسترده ایران علیه غرب؛ این خصومت حتی بعد از توافق نیز ادامه داشته و دارد، و مواضع طرفین تغییر اساسی نکرده است. برای مثال اشتون کارتر، وزیر دفاع وقت آمریکا، پس از توافق و در سومین جلسه علنی حضور در سنا برای توضیح در مورد برجام، موضعش در قبال ایران را اینگونه بصراحت اظهار می‌کند: «خاورمیانه با دو چالش اساسی مواجه است: ایران و داعش.» با این وصف چرا طرفین - خصوصاً طرف غربی - با چنین عزمی بر حصول توافق مصر بودند؟

Image result for ‫اشتون کارتر‬‎

اشتون کارتر، وزیر دفاع وقت آمریکا

*چند پرسش

اینکه ایران در شرایط بحران اقتصادی قرار داشت و به همین دلیل تسلیم مذاکره شد، شاید تا حدی قابل درک باشد، اما طرف غربی چرا اصرار به توافق داشت؟ پرسشهای زیر چه پاسخی دارد:

  • چرا بلافاصله پس از توافق، قطعنامه‌های گوناگون، به نفع ایران گذرانده شد؟
  • چرا در کمتر از یک هفته، پای هیئتهای تجاری و اقتصادی غرب به ایران باز شد؟ آیا آنچنان که از آمد و شد هیئتهای اروپایی برمی‌آمد طی سالهای اخیر تغییر اقتصادی خاصی رخ داده یا بازار مصرف 80 میلیونی ایران آنچنان برای غرب مهم شده بود، که برای دسترسی به آن بر توافق اصرار می‌کرد؟
  • چرا رسانه‌های غرب به یکباره تغییر جهت دادند؟
  • چرا تیم سیاسی اوباما در جهت قبولاندن توافق، با آن مشقت با کنگره دست و پنجه نرم کرد؟
  • آیا اخیراً ایران در معادلات ژئوپولتیک یا ژئواستراتژیک در منطقه – مثلاً در آشفته بازار عراق، سوریه، لبنان، یمن، عربستان، افغانستان، یا در تحولات اسرائیل و از این دست - آنچنان برگهای برنده‌ای بدست آورده که غرب را چنین دست‌پاچه، مجبور به نشستن سر میز مذاکره کرد؟
  • آیا دسترسی ایران به بازار انرژی منطقه طی مدت اخیر تغییر قابل توجهی داشته که غرب را به اضطرار انداخته بود؟
  • آیا انتخاب دکتر روحانی حاوی پیام تغییرات اجتماعی و سیاسی شگرف در ایران بوده است؟
  • آیا بحران اقتصادی غرب چنان فشاری بر گرده اربابان اقتصادی غرب تحمیل کرده که آنها را به اضطرار انداخته بود؟
  • آیا این غرب دست‌بسته همان بود که چندی پیش حتی برای خرید اقلام دارویی و غذایی نیز راه مبادلات ارزی ایران را مسدود کرده بود؟
  • چرا آمریکا آنچنان بر حصول توافق متمرکز بود، که به قول توماس فریدمن (روزنامه‌نگار سرشناس امریکایی) لااقل برای دستیابی به موقعیت برتر، حتی یک نوبت حاضر به ترک میز مذاکره نشد؟! پاشنه آشیل غرب کجا به دست ایران افتاده که باوجود خصومت با ماهیت انقلاب ایران، اینچنین به «صلح تحمیلی و به هر قیمت» تن داده بود؟ آیا طرف غربی واقعاً برای به نتیجه رساندن این توافق اضطرار یا نیاز اساسی داشته است؟ و اگر داشته است چرا؟

گرچه  این پرسشها هریک در جای خود قابل طرح و بحث است، اما یک واکاوی درست از مسئله نشان می‌دهد که هیچیک از این موارد – به فرض که بتواند جبهه غرب را ترغیب به مذاکره کند – آنها را چنین در فشار قرار نمی‌دهد. با رصد اخبار و تحلیلهای منتشر شده طی سالهای اخیر - از سال 1393 تاکنون - درمی‌یابیم که علی‌رغم انبوهی از مطالبی که در رسانه‌ها منتشر شده است، هیچ تحلیل جامعی، که بتواند پرسشهای بالا را توضیح و پاسخ دهد، وجود ندارد؛ حداقل نگارنده به چنین تحلیلی برخورد نکرده است...

 * ابعاد تحریمهای ایران

تحریمهای ایران، ابعاد استراتژیک - و بلکه ایدئولوژیک - داشت و تنها برای اهداف اقتصادی طراحی نشده بودT و البته به نتیجه دلخواه غرب نرسید؛ اساساً این یک واقعیت شناخته شده است که وضع تحریم در درازمدت اثراتش را از دست خواهد داد، به این دلیل که پس از مدتی راهکارهای گوناگون برای دور زدن و بی‌اثر کردن تحریم توسط کشور تحریم شده شناسایی و بکار گرفته می‌شود. بنابراین غرب قطعاً به این امید بسته بود که اعمال فشارهای اقتصادی بی‌سابقه، در کوتاه‌مدت به شکل‌گیری اعتراضات سیاسی، اجتماعی منجر شود؛ هدفی که به نتیجه نرسید.

در زمینه شکست تحریمهای سخت غرب علیه ایران برخی موارد را موثر می‌دانند؛ بازگشت موج تحریمها به غرب، قرار گرفتن ایران در مسیر رشد درون‌زا و بومی، پیش‌رفت ایران در فناوری هسته‌ای، عقب‌نشینی آمریکاییها و غرب از سنگرهای اقتصادی و واگذاری صدر جداول اقتصادی به کمپانیهای چند ملیتی و شرقی، فشار اقتصادی ناشی از رکود در غرب و از دست موارد، دلایلی است که برای این شکست برمی‌شمرند؛ اما باز به نظر می‌رسد هیچیک از این دلایل برای توضیح اضطرار طرف غربی راهگشا نیست.

* انواع تحریمهای اعمال شده بر ایران

تحریمها قوانینی هستند که برای محدود کردن اقتصاد ایران از مبادی مختلف – از جمله امریکا، اتحادیه اروپا و شورای امنیت – بصورت یکجانبه یا چندجانبه، صادر شده‌اند. تحریمها به دو یا سه نوع منحصر و محدود نیستند. طی سالهای اخیر تحریمهای گوناگون افراد، نهادها و شرکتها، تحریم بیمه، تحریم قطعات، تجهیزات و فناوریها، تحریم ابررایانه‌ها و نرم‌افزارها، تحریم کشتیرانی، تحریمهای علمی، بلوکه شدن دارایها، و حتی تحریمِ هاست و دامین و تحریمهای متنوع دیگر نیز اعمال شده است. اما تحریمهای ایران بسیار سختگیرانه و بی‌سابقه بود که دوگونه اصلی زیر را شامل می‌شد:

  • تحریم سخت‌گیرانه سوئیفت؛ که در نتیجه این تحریم بانکهای خارجی نمی‌توانستند کوچکترین مراوده و نقل و انتقال دلاری با ایران داشته باشند. به‌این ترتیب ایران حتی نمی‌توانست در ازای تامین اقلام حیاتی نیز از مجاری بانکی پرداختی داشته باشد.
  • تحریم فروش نفت؛ این نوع از تحریمها صادرات نفت ایران را از حدود 2.5 میلیون بشکه تا سطح یک میلیون بشکه فروکاست.

* روشهای ایران برای مقابله با تحریمها

با افزایش فشار تحریمها، ایران به‌ناچار تدابیری بکارگرفت که شرایط را کمی تعدیل کرد، و تا حدودی آثار شکننده فشارها را خنثی نمود. روشهای مبادلات پایاپای و تهاتری، انتشار ریال به پشتوانه دلارهای بلوکه شده یا سرمایه‌گذاری شده در کشورهای دیگر، فروش نفت از کانالهای غیررسمی و از این قبیل، تمهیدات متنوع ایران برای مقابله با این شرایط بود.

گرچه طبیعتاً این اقدامات ویژه، هزینه‌هایی دربرداشت و حتی در برخی موارد به رانت و سوداگری و سر برآوردن امثال بابک زنجانی، یا ورود نهادهایی همچون نیروی انتظامی در فروش نفت منجر شد، اما سبب شد شیشه عمر تحریمها نیز ترک بردارد.

تا اینجا غرب به اضطرار نمی‌افتاد و در وضعیت حداکثری، اقدامات ایران تنها تحریمها را بلا اثر می‌کرد.

* نظام دلار ترک خورد

آنچه غرب را دچار اضطرار کرد کلید خوردن حذف دلار از مبادلات دوجانبه بود، که «نظام پرداخت دلار» را دچار چالش کرد. این روش در ابتدا به دلیل تنگنای ایران در معاملات دلاری آغاز شد و با توجه به نگرانیهای دیرینه کشورها از «نظام پرداخت دلار» بسرعت به کشورهای دیگر تسری و گسترش یافت. طی سالهای اخیر، به پیروی از همین الگو، دهها پیمان دو و چند جانبه پولی منعقد شد، که دلار را به‌عنوان ارز مبنا از مبادلات حذف کرد. این همان کابوسی بود که «فدرال رزرو» از آن بشدت ترسید، و متعاقب آن نظام سیاسی خود را مامور کرد، هرطور شده ایران را از این شرایط خارج کند و معادلات بین‌المللیِ متعاقب این شرایط را مدیریت نماید.

در بخشهای قبلی پرونده سیر تطور این ارز و قدرت گرفتن آن و برافراشته شدن پرچم آن بوسیله ترفندهای مختلف از جنگ و غارت تا قحطی و نسل‌کشی و تغییر نظامهای سیاسی توضیح داده شد؛ اگر کشورهای دیگر می‌دیدند که یک کشور تجربه موفقی در کنار گذاشتن دلار پیدا کرده است، هژمونی دلار از بین می‌رفت و در نتیجه اقتصاد آمریکا فرومی‌پاشید...

اگر در صحت این تحلیل تردید دارید فیلم سه دقیقه‌ای زیر را ببینید.

اعتراف آمریکایی

حالا شاید دلیل اصرار غرب و رفتار دستپاچه آنان برای به نتیجه رساندن توافق با ایران روشن شده باشد. این شرایط، می‌تواند بخوبی پرسشهای طرح شده را پاسخ دهد. 

در این سو در پی شکل‌گیری برجام شرایط ایران کمی بهبود یافت؛ شرایط انتظاری مردم در اقتصاد، آزادتر شدن فروش نفت پس از دو سال، آزادتر شدن فضای تجاری ایران با جهان،  آزادسازی اموال، داراییها و پولهای بلوکه شده؛ و امکان نقل و انتقال منابع مالی که بلوکه نیستند اما امکان انتقال به ایران را نداشته‌اند، سرمایه‌گذاری طرفهای اروپایی در بخشهایی از اقتصاد ایران، تعدیل نگاه متخاصم و امنیتی علیه ایران، مواردی بود که ایران بتدریج به آنها دست پیدا کرد.

اما در طرف دیگر سیاسیون آمریکایی و غربی ماموریت داشتند که به هر قیمت «برنامه جامع اقدام مشترکی» را به تصویب برسانند، تا به دنیا نشان دهند که مسیر دلار همچنان بهترین مسیر مبادلات تجاری در دنیاست. ایرانیها هم با هوشمندی، از این شرایط استفاده کردند، گرچه کارشناسان برخی انتقادها را هم به روشهای تیم مذاکره کننده وارد می‌دانند.

* پایان‌نامه

در این بخش، گزارش «پول سیاه» از پرونده «جادوی پول و بانک» به پایان رسید. در این زمینه چهار موضوع خاص باقی ماند؛ نقش فدرال رزرو در تطور سیاسی بلوک شرق طی یک سده اخیر، تبیین شرایط «کریپتوکارنسی‌»ها مانند «بیت‌کوین»؛ جنگ ارزی و لوازم آن؛ و تبیین ساختار امنیتی وزارت خزانه‌داری آمریکا؛ این چهار مورد در خلال بخشهای بعدی پرونده به تفصیل روشن خواهد شد.

بخشهای بعدی پرونده، شامل گفتگو با مهمانان ویژه و تراز اول حوزه «پول و بانک» کشور است. در این گفتگوها امکان پرسش و پاسخ خوانندگان از مهمانان سایت فراهم شده است.

سه‌شنبه با اولین گفتگو با ما همراه باشید...

* عبدالرضا طالقانی، پژوهشگر موسسه احیاگران تمدن فاخرمطالب دیگر نگارنده را اینجا پی بگیرید

دیدگاه کاربران

استیون اسپیلبرگ۱۷۴۶۴۱۰۶:۰۰:۰۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲
نویسنده محترم با کمی تلاش و مطالعه می تواند سناریو نویس خوبی برای فیلم های تخیلی شود. پیشنهاد موضوع بعدی برای نوشتن می تواند نقش گودزیلا در زلزله های چند ماه اخیر در ایران باشد. البته بشرط آنکه موضوع را بتواند کمی منطقی نشان دهد. موفق باشید.
ناشناس۱۷۴۶۴۳۰۶:۱۵:۵۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲
چرا جای استدلال دقیق فیلم تبلیغاتی گذاشتید؟ صحبت دقیق با ژست تبلیغاتی سخنگوی کاخ سفید فرق دارد. حالا سئوال این است که چرا الف، بی‎طرفی خود را با این فیلم زیر سئوال می‎برد؟
ناشناس۱۷۴۶۵۱۰۶:۴۷:۴۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲
سوال اینجاست که الان هم چین روسیه توی فکر مبادلات تجاری بدون دلار هستند و اقتصاد ایران برای حذف دلار قابل مقایسه با انها نیست .پس چه لزومی داشت که غربیها فکر کنند با برجام میتوانند جلوی حذف دلار و از معاملات جهانی بگیرند؟؟
محمد۱۷۴۶۵۴۰۶:۵۷:۱۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲
سایت محترم الف با سلام و احترام مقاله بالا ضعیف ترین و سطحی ترین مقاله ای بود که در چند سال گذشته در مورد برجام خوانده ام به دنبال تحریم ها ارزش پول ملی ما در برابر ارز های معتبر جهانی خدود ۷۰ درصد افت کرد ، انوقت شما مقاله چاپ میکنید که دلیل اصلی برجام اسیب دلار بود! دوم اینکه ایا روسیه و چین و حتی اروپا برای کمک به دلار در برجام وارد شدند؟ اینکه ما تنها کشوری در جهان بودیم ، غیر از کره شمالی، که تمام قدرت های جهانی در تحریم ان توافق نظر داشتند و کشور ما در استانه فروپاشی کامل اقتصادی بود و کارمان به قاچاق نفت توسط امثال زنجانی رسیده بود، را فراموش کردید؟ با تشکر
ناشناس۱۷۴۶۷۱۰۷:۵۷:۵۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲
استاد محترم پیرو گفتگوی قبلی که جواب مرا هم دادید. این جواب کوتاه را هم مینویسم امیدوارم سایت الف نشر کند که ببینید. فقط یک نکته که باز توجه نفرموده اید. امریکایی ها در برجام اجازه استفاده از دلار را به ایران در معاملات را ندادند. موضوعی که به عنوان شاهد درستی ادعاهایتان به ان اشاره کرده اید. و در انتها به توصیه خودتان در گفتگو ی قبل ارجاع میدهم. شما هم چند سال به خودتان و تئوری تان وقت بدهید. تا ببینید جایگاه دلار با این دلایل شما تضعیف نخواهد شد. البته امیدوارم ان موقع از وقت فراوانی که برای تهیه این نوشتار صرف کرده اید تاسف نخورید.
توضیح نگارنده۱۷۵۰۳۹۱۴:۳۲:۱۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲
با سلام و عرض احترام توجه به انتقادات طرح شده نشان می‌دهد یا در ارائه مطلب نقایصی وجود دارد یا در برداشت برخی مخاطبان. نکته اساسی در این مقاله اینجاست که - آنچنان که در 7 شماره قبل تشریح شد - معادلات سیاسی اقتصادی دنیا تحت تاثیر حاکمیت «پول» شکل می‌گیرد. بسیاری از جنگها و تغییرات سیاسی از این منظر قابل تحلیل است. در مورد خاص «برجام» غرب بر به نتیجه رسیدن توافق اصرار زیادی داشت، بلکه مضطر بود؛ در این هیچ تردیدی وجود ندارد. چنان که در سوالات متن مطرح شد، نگارنده جز تحلیل ارائه شده، موردی را سراغ ندارد که بتواند دلایل این اضطرار را بدرستی تبیین کند. با نهایت احترام
ناشناس۱۷۵۱۰۱۱۵:۳۶:۳۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲
دلیل عجله غرب بر فرض صحت آن، این است که به هدفش که توقف برنامه های هسته ای ایران بود میرسید وبدون شک تسلیم شدن ایران برای آنها اصل اساسی بود در ثانی شما هیچ جوابی به استدلالهای حضار ندادید
mohamad۱۷۴۶۹۶۰۸:۲۵:۴۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲
چقد آسمون ریسمون...
سینا۱۷۴۷۲۷۰۸:۵۵:۵۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲
هیچی برای ایران نداشت برجام
ناشناس۱۷۴۷۲۸۰۸:۵۶:۰۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲
با سلام و احترام چند نکته : اول این‌که باور عدم پیش بینی صدمات وارده به دلار در اثر تحریم، بسیار بعید وکودکانه است دوم اصل کار که توقف غنی‌سازی بود گویا فراموش شده یعنی وقتی ایران این شرط را پذیرفت طبیعی است که تحریم باید رفع بشه سوم فرض شما این بوده که تمام دنیا بی جهت قصد نابودی ایران را داشته اند در حالی که این طور نبوده و نیست و نتایج بد تحریمها بر ملت در دراز مدت موجب اعتراض جوامع جهانی میشد که صریحا در سخنان اوباما آمده است خلاصه اینکه ایران شرایط را پذیرفت و دعوا تمام شد
ناشناس۱۷۴۷۳۳۰۸:۵۹:۴۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲
پژوهشگر مرکز احیا تمدن فاخر!!!! میشه توجیه کنی چرا حالا ترامپ از کنار گذاشتن دلار ترسی نداره و زده زیر همه چیز
حسن بک۱۷۴۷۸۶۱۰:۱۴:۵۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲
مدت هاست در این کشور دست کسانی که " حرف بزرگ می زدنند و ادعای گزاف با پشتوانه شبه علم مطرح می کنند -که پایه نگاهشان به مسایل رویکرد جمع اوری شواهد برای نتیجه از پیش گرفته شده"است- " رو شده است.
ناشناس۱۷۵۷۹۹۱۲:۵۷:۵۸ ۱۳۹۶/۱۰/۳
در راس همه، تلویزیون
مصلح۱۷۴۷۸۸۱۰:۱۶:۱۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲
عالی بود
ناشناس۱۷۴۷۹۸۱۰:۲۶:۰۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲
عجب فیلمی تهیه کردید آفرین آدم از خودشون نبینه باور نمی کنه
جوادی۱۷۴۸۰۲۱۰:۲۷:۲۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲
گزارشهای شما را دنبال کردم، خیلی چیزها یاد گرفتم، البته ابهاماتی هنوز دارم. در مورد این گزارش هم باید بگم عالی بود. مخصوصا فیلمش
سرمست۱۷۴۸۰۳۱۰:۲۸:۰۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲
جالبه که نظام دلار همه چیز رو تعیین می کنه
ناشناس۱۷۴۸۰۴۱۰:۲۸:۴۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲
هسته ای از بین رفت چی می گید؟
سحری۱۷۴۸۰۶۱۰:۲۹:۵۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲
جریان شناسی و مطالعه تاریخی پول، یکی از موضوعات مهم است که همه چیز را تحت تاثیر قرار داده استفاده کردم
ناشناس۱۷۴۸۰۸۱۰:۳۰:۴۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲
«تاریخ پول» رو کنترات برداشتید؟ بسه بابا
ناشناس۱۷۴۸۰۹۱۰:۳۱:۳۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲
مطالعاتی شبیه موضوع شما را استاد عبدالله شهبازی در زرسالاران انجام داده است. البته دقیق تر
ناشناس۱۷۴۸۱۰۱۰:۳۱:۴۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲
فیلم خیلی خوب بود
ناشناس۱۷۴۸۱۲۱۰:۳۲:۳۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲
با یک عبارات ساده ومختصر خاک به سر شدیم رفت
سید۱۷۴۸۱۶۱۰:۳۷:۲۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲
مطالب عنوان شده در ویدیو برای مصارف سیاست داخلی هر دو کشور توسط مسئولین انها بیان شده. قضیه هژمونی دلار آمریکا و ارتباط با تحریم ها بر علیه ایران کاملا سطحی نگری شده است. گردش مالی اقتصاد ایران در داخل و خارج اصلا قابل ملاحظه در چرخش مالی دلار امریکا در جهان نیست. بانکهای بزرگ اروپا نه تنها جرایم بسیار سنگین را به امریکا پرداخت کردند بلکه مثل موش به عذرخواهی هم افتادند. تنها مشکل ایجاد شده ان بود که دولتهای اروپایی فشار سیاسی به اوباما آوردند که بانکهایشان جریمه نشوند. بعد از امضای برجام اوباما هم که حریف سنای امریکا نشد دست آخر به ایران پیشنهاد داد تا از یورو برای تجارت جهانی استفاده کند و قید دلار امریکا را بزند. من تعجب میکنم که در مقاله نوشته شده چطور مسایل به هم ارتباط داده شده اندمگر اینکه اوباما خیلی گیج بوده که به ایران چنین توصیه کرده یا سنای امریکا قدرت اقتصادی ایران را درک نکرده بوده که بر علیه دلار امریکا موضعگیری کرده. البته تنها مورد که چین به علت منفعت خود و قبضه کردن اقتصاد ایران و دسترسی به انرژی ایران به سمت مبادله به تبادلات ارزی پایاپای کرد. تمایلات اخیر کشورها به تبادلات ارزی به غیر از دلار امریکا به اول به دلیل سیاستهای زورگویانه ترامپ و دیگر به دلیل وجود تکنولوژی با ایمنی بالا برای تبادلات مالی در جهان است و یک نشانه آن رایج شدن ارزهای مجازی مثل بیت کوین است. اقتصاد ایران و اثر آن بر اثتصاد جهانی باتحلیلهای اشتباه بالا تر از واقیعت آن نخواهد رفت. تورم و قیمت دلار در بازار ایران قبل از برجام قابل مخفی کردن نیست. اقتصاد ایران جزو اقتصادهای مطرح نیست و امریکا مشکلی در درگیر شدن با بانکهای ایران را ندارد. امروز بودجه سال اینده امریکا تصویب شد فقط مبلغ کاهش داده در مالیات یک سال در امریکا برابر است با سالها چرخش اقتصاد ایران. 3/2 تریلیون دلار فقط یک سال تخفیف مالیاتی. آیا ایران میتواند اقتصاد امریکا یا دلار آن را فلج کند؟ با حلوا حلوا کردن دهان شیرین نمیشود.
ناشناس۱۷۵۱۲۹۱۶:۱۶:۲۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲
کاش این پژوهشگرمحترم همین توضیح کوتاه شما را به دقت بخواند و دست از پژوهش بردارد
ناشناس۱۷۴۸۲۶۱۰:۴۸:۵۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲
اگر این طور بود چرا برجام را پذیرفتیم؟! هنوز هم دیر نشده برجام را پاره کنیم تا دلار سقوط کنه
ناشناس۱۷۴۹۱۸۱۲:۱۵:۵۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲
یکی دیگر از فساد ها در ایران دکتری های الکی است. اخه این برادر چرا این قد دانشمند است!!!!
ناشناس۱۷۵۱۱۱۱۵:۴۹:۵۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲
سلام، لطفا به سایت howmuch.net بروید و ببینید که سهمِ ایران از اقتصادِ جهانی چقدر است؟ 0.54% بله رقم بسیار قابل توجهی است حدود نیم درصد از اقتصاد جهانی بزور دست ماست، آمریکا 23.32%، چین 13.9%، ژاپن 6.8%، آلمان 5.17% و غیره.... با عرض معذرت ما اصلا در اقتصاد بین المللی عددی نیستیم که کسی بخواهد مبادلات دلاری ما را به حساب بیاورد یا نه؟ لطفا بیخود جو گیر نشویم و از خودمان بت نسازیم، متاسفانه حد و اندازه ما در دنیا به خصوص در اقتصاد بسیار بسیار ضعیف و سطح پایین است.
ناشناس۱۷۵۱۸۰۱۷:۴۱:۴۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲
نویسنده نظام سیاسی امریکارا نمیشناسد برخلاف انگلستان که از گذشته ها ادامه داشته سیاست اعم از داخلی و خارجی همواره از یک پیوستگی برخور دار است در امریکا دو حزب و در هر کدام هم دو جناح محاقظه کار و لیبرال باصطلاح خودشان در سیاست نقش آفرین هستند امروزه میبینیم که ترامپ بدنبال از بین بردن تمامی دست آوردهای اوباما هست .
ناشناس۱۷۵۳۱۳۲۱:۳۶:۲۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲
سیاست ها یکی ست روش ها فرق داره, مثلا جمهوری خواه ها جنگ های گسترده در منطقه ایجاد میکنن مثل عراق و افغانستان, دموکرات ها جنگ های نیابتی مثل داعش و امثالهم حتی دموکرات ها در زمان اوباما و برجام روز بعد از برجام و در حین برجام مارو تهدید نظامی میکردن و موشک های مخصوص زدن نیروگاه هسته ای رونمایی میکردن
مسعود۱۷۵۳۱۱۲۱:۳۳:۴۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲
سلام. من فقط همین مقاله رو خوندم نه قبلیهاش! فقط همین قدر رو بگم اینکه قدرت های جهانی مثل چین ، اتحادیه اروپا و ... قصد کم کردن قدرت دلار رو دارندشکی نیست(نشانه هاش همین بوجود آوردن واحد ارزی یورو، اقدامات چین برای ساخت مراکز جهانی مبادله طلا، تغییر الگوی مبادله چین از طریق دلار به یوان برای برخی قراردادها و ...) ولی اینکه بخواهیم بگیم «همه دنبال این قضیه اند چون ایران ثابت کرد خوب است(!) یا میشود(!) » فکر کنم کمی ساده انگارنه و مغرضانه است» گاهی بهتر است سکوت کنیم بجای آسمون ریسمون کرد!
ناشناس۱۷۵۳۱۹۲۱:۴۱:۰۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲
مقالات خوبی در بخش پول و بانک و دلار دارید, ادامه بدید البته دوستان توجه کنن که منظور این نیست امریکا بخاطر ترس از اقتصاد ایران برجام رو آورد, بلکه برجام بهانه ای شد برای سلطه بیشتر دلار و محدودسازی بیشتر بانک های جهانی که به بهانه ارتباط با ایران اونهارو تحریم میکرد
ناشناس۱۷۵۳۵۲۲۳:۲۹:۰۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲
حالا جالبه که همین آقایون مخالف دلار رو میتونی تو منوچهری و چهارراه استانبول ببینی که در به در دنبال تبدیل پولاشون به دلارند!!!! یا هر روز نرخ دلار رو چک میکنند. اشکال نداره آقای نویسنده پس شما با این تحلیلتون میتونین با خیال راحت پولاتون رو به ریال تو خونه یا بانک نگه دارین و نگران هیچی نباشین ولی من که تا قرون آخر پولامو هر زور تبدیل به دلار نکنم شب خوابم نمیبره
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین