بازهم آلودگی هوا و تعطیلی دقیقه ۹۰ مدارس در استان اصفهان

گروه اجتماعی الف،   3960928131

پس از گذشت یک هفته از روزهایی که اصفهان هوای آبی‌اش را با آلودگی‌های سربی و مواد آلاینده خاکستری‌رنگ تاخت زده، بالاخره در روزهای منتهی به آخر هفته مسئولان تصمیم گرفتند با بررسی وضعیت هوا، تعطیلی مدارس را اعلام کنند.

به گزارش تسنیم، ساعت 18 روز دوشنبه بود که در کانال‌های تلگرامی خبر تعطیلی 2 روزه مدارس اصفهان و چند شهرستان استان منتشر شد، خبری که مایه خرسندی دانش آموزان و گلایه دانشجویان و کارمندان جامعه شد، تعطیلی دقیقه 90 که خانواده‌ها به ویژه زنان شاغل را با مشکلات بسیاری روبه‌رو کرد.

به گزارش مرکز پایش کیفی هوای اداره‌‌‌کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان در روز دوشنبه وضعیت کیفی هوای شهر اصفهان برای هفتمین روز متوالی برای گروه‌های حساس ناسالم اعلام شده و از خانواده‌ها درخواست شد کودکان و سالمندان خود را تا حد امکان از منزل خارج نکنند.

بر اساس گزارش‌های به دست آمده از این مرکز میانگین شاخص کیفیت هوا در روز 27 آذر شهر اصفهان 127 بود و براساس گزارش ایستگاه‌های مراقبت دائم بر حسب شاخص کیفی هوا (AQI)، شهرستان خمینی‌شهر با 129 آلوده‌ترین شهر استان اصفهان در این روز نامیده شد.

بر حسب این گزارش‌ها و البته هشدارهای به‌هنگام کارشناسان هواشناسی به ستاد مدیریت بحران استان اصفهان، جلسه اضطراری تشکیل و تعطیلی مدارس تا روز جمعه رسماٌ اعلام شد.

البته با وجود بررسی طرح جدیدی در مجلس که حاکی از کاهش تعطیلات تقویم است، بسته شدن ناگهانی مدارس می‌تواند زنگ تفریحی برای شهروندان باشد؛ زنگ تفریحی شاد به شرط ماندن در خانه!

تعطیلی 2 روزه مدارس اصفهان و 8 شهرستان استان

مدیر روابط عمومی استانداری اصفهان در همان دقایق اولیه پیرامون تعطیلی مدارس اصفهان به دلیل آلودگی هوا به خبرنگار تسنیم گفت: روزهای سه‌شنبه، چهارشنبه و پنج‌شنبه مهدهای کودک و مدارس ابتدایی مقاطع اول و دوم اصفهان تعطیل است.

غلامرضا قائدی‌ها افزود: روز چهارشنبه نیز به دلیل افزایش غلظت آلودگی هوا در اصفهان و 8 شهر اطراف اصفهان از جمله زرین شهر، فولادشهر، نجف آباد، شاهین شهر، فلاورجان، پیربکران، برخوار و خمینی شهر برای تمام مقاطع تحصیلی تعطیل اعلام شده است.

وی تصریح کرد: مناطق 6 گانه آموزش و پرورش شهرهای، زرین شهر، فولادشهر، نجف آباد، شاهین شهر، فلاورجان، پیربکران، برخوار و خمینی شهر شامل این تعطیلی هستند.

مدیر روابط عمومی استانداری اصفهان گفت: مراکز توانبخشی روزانه و مهدهای کودک اصفهان نیز روزهای سه شنبه، چهارشنبه و پنج شنبه تعطیل اعلام شده است.

قائدی‌ها بیان کرد: این تعطیلی به دلیل آلودگی هوای اصفهان و سکون نسبی هوا که سبب انباشت آلاینده‌ها است توسط استانداری برای تعطیلی مدارس این 8 شهر گرفته شد.

احتمال افزایش تعطیلی در هفته آتی

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان نیز با تایید خبر تعطیلی مدارس این استان به دلیل آلودگی هوا به خبرنگار تسنیم گفت: روز سه‌شنبه پیش دبستانی‌ها و مدارس ابتدایی 6 ناحیه شهر اصفهان و برخوار، شاهین‌شهر، نجف آباد، خمینی شهر، فلاورجان، پیربکران، فولادشهر و زرین شهر در 2 نوبت صبح و بعدازظهر تعطیل هستند.

محمدحسن قائدی‌ها افزود: با توجه به اینکه اوج آلایندگی روز چهارشنبه است تمام مقاطع تحصیلی شهرستان‌های ذکر شده نیز در این روز تعطیل هستند و اگر این میزان آلودگی ادامه پیدا کند، احتمال اینکه روزهای ابتدایی هفته آینده نیز تعطیل شود، خواهد بود.

این درحالی است که اطلاع‌رسانی ناگهانی تعطیل شدن مدارس ابتدایی و متوسطه اول و دوم، آن هم در روزهایی که با شب یلدا تقارن زمانی پیدا کرده و تعطیلات 4 روزه آخر هفته را به همراه دارد، سونامی سفرها را به وجود خواهد آورد و بار دیگر با گذشت این مدت آلودگی، ترافیک، ازدحام و آسیب‌های جبران‌ناپذیری برای شهرهای آلوده رقم خواهد خورد.

هرچند سفرکردن گزینه تمام خانواده‌ها نیست و در میان شهروندان پدر و مادرانی هم یافت می‌شوند که این تعطیلی را برای انجام امور روزمره و عقب‌افتاده زندگی خود همچون خرید یا تفریح‌کردن، غنیمت شمرده و دست در دست کودکان خود روانه بازار و پارک‌ها خواهند شد.

با وجود اینکه دلیل تعطیل شدن مدارس، خطرناک‌بودن آلودگی هوا برای گروه‌های حساس جامعه بیان شد اما عدم فرهنگ‌سازی درست در این زمینه می‌تواند تبعات ناخوشایندی را به‌همراه داشته باشد، شاید بهتر است به جای گردش در آخر هفته‌ای آلوده همگی به مناسبت شب چله زیر کرسی‌های منزل مادربزرگ بنشینیم و به قصه سرگذشت بزرگان‌مان گوش دهیم تا در کنار سلامت روانی، سلامت جسم‌مان را نیز تامین کرده باشیم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین